Als vrijwilliger thuisadministratie help ik een oudere vrouw met haar thuisadministratie. Nu kreeg zij pas geleden onverwacht een brief van een gerechtsdeurwaarder/incasso. Waarbij deze mevrouw op de hoogte gesteld werd dat haar broer overleden was en er nog een schuld van hem openstond ( huurwoning ). Omdat de kinderen van de overledenen de erfenis verworpen hebben, probeert deze schuldeiser de schuld te verhalen op de overige erfgenamen. Via -via weet mevrouw dat er vele schulden zijn en het vermogen was onvoldoende om om deze schulden te betalen. Evenzo is er geen testament en geen notaris of executeur om de erfenis af te handelen. Deze mevrouw heeft al 11 jaar geen contact meer met de overledene broer en zijn kinderen.
Ik ben gaan uitzoeken wat nu de juridische- en wettelijke regels zijn aangaande een erfenis - erfgenamen - boedelomschrijving - wettelijke volgorde erfgenamen ( art. 4:10 BW ) - plaatsvervulling ( art. 4:12 BW ) - eerst schulden vereffenen met vermogen nalatenschap ( art. 4:224 BW ), voordat de verdeling nalatenschap plaatsvind - boedelregister - verkrijgen overlijdensakte - verklaring nalatenschap meerderjarigen - indienen verklaring nalatenschap bij griffie Rb
Dit heb ik allemaal kunnen vinden bij: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/Paginas/procedure.aspx#tabs en https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2018-09-19
Ook heb ik telefonisch contact gehad met het Juridisch Loket over mijn vragen over deze zaak.
Als erfgenaam zijn er 3 keuzes wat je met de nalatenschap wil. Het werd duidelijk voor mevrouw dat dit verwerpen van de nalatenschap was. Hiermee zijn we bezig dit te regelen.
Mevrouw heeft mij gemachtigd, om een reactie te geven aan de gerechtsdeurwaarder/incasso. Deze reactie is: U meent een vordering te hebben op mevrouw, maar laat na aan te tonen de rechtmatigheid van uw vordering middels alle bewijsstukken: overlijdensakte erflater - huurcontract erflater met alle voorwaarden/rechten/plichten als huurder - financieel overzicht van alle mutaties aangaande huur en betalingen van het afgelopen jaar - beëindigingsovereenkomst huurcontract - verklaring verwerpen erfenis van de kinderen erflater - overzichtlijst van alle erfgenamen en welke keuze zij gemaakt hebben - verklaring van mevrouw dat zij de erfenis aanvaard heeft - boedelomschrijving van de nalatenschap - inschrijving in het openbaar boedelregister Rb Den Haag - Verdeling van de nalatenschap over de erfgenamen - Wat zijn alle andere schulden van de erflater? Totdat onomstotelijk is vastgesteld, dat mevrouw erfgenaam is, is mevrouw niet aansprakelijk voor wat dan ook aangaande de huurwoning!
Mevrouw was nogal over haar toeren, door de brief van de gerechtsdeurwaarder en dat hij stelde in zijn brief dat: mevrouw een van de erfgenamen is, zijn alle rechten en plichten op u overgegaan en dient u op grond van de wettelijke bepalingen de (huur) woning in goede orde op te leveren. Tevens bent u aansprakelijk voor een huurachterstand. Zolang de woning niet is opgeleverd, bent u voorts een maandelijkse gebruiksvergoeding ter grootte van de huur verschuldigd.
Zoals ik het nu begrijp, ben je als ( mogelijke ) erfgenaam in deze situatie overgeleverd aan iedere schuldeiser van de erflater. Totdat je een keus heb gemaakt middels verklaring nalatenschap en de akte nalatenschap van de Rechtbank heb ontvangen ( deze akte wordt geregistreerd in het openbaar boedelregister ).