Consumentenbond.nl
Vraag

Geweigerde reisverzekering

• 14 januari 2020
  • 7 reacties
  • 408 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik heb bij mijn reisverzekering in de afgelopen 3 jaar drie keer een  schermreparatie van een telefoon van een van mijn gezinsleden geclaimd. Dat is 2 keer gehonoreerd met betaling van € 80,00 en de derde keer is niets uitgekeerd. Ik had de verzekering opgezegd, maar nu blijkt dat ik bij een aantal maatschappijen geweigerd wordt voor een nieuwe reisverzekering, omdat ik drie keer iets geclaimd heb.

Blijkbaar is de hoogte of de uitkering niet van belang maar het feit dat er geclaimd is en

er is blijkbaar een centraal register.

Mag dat volgens de privacywetgeving ? ik kan me voorstellen dat maatschappijen beducht zijn voor fraude, maar dit lijkt mij toch wat overdreven.

Kan ik daar nog iets aan doen, Ik wil voor de komende vakantie toch graag een reisverzekering.

7 reacties

Even aangenomen dat ze inderdaad het recht hebben veel-claimers bij te houden in een register en te weigeren, en ik begrijp uw privacy vraagtekens, dan is de logische plek voor verzekeringen voor mensen die overal geweigerd worden Terminus of zoals het tegenwoordig heet de Vereende. Ik heb even gekeken maar ik zie daar geen reisverzekeringen.

Reputatie 5
Badge +4

Er is inderdaad een centraal register waar verzekeraars de databank kunnen raadplegen,  https://www.stichtingcis.nl/ Deze Stichting bestaat al sinds 1985.

In het kader van de AVG heb je het recht om je in deze databank geregistreerde gegevens op te vragen, zie de site.

Nu gaat het alleen om een reisverzekering, maar bij te vaak claimen kan hetzelfde gebeuren bij bijv. een inboedelverzekering. Kleine schadebedragen kun je dan beter zelf betalen, zeker als je al een keer geclaimd hebt.

Reputatie 7
Badge +6

Yep , zo werkt dat . Het kan verzekeraars niet boeien of je gewoon een pechvogel bent waardoor je vaak claimt . Ze willen aan ons verdienen . Dat is hun goed recht . Kan me ook voorstellen dat ze bij drie keer dezelfde claim een ernstig vermoeden van oplichting krijgen . Voelt wel als erg onbillijk als je er echt niks aan kon doen . Basiszorgverzekering uitgezonderd , mag elke verzekering geweigerd of gestopt worden . 

Reputatie 3
Badge +3

@A.Deen Even aangenomen dat ze inderdaad het recht hebben veel-claimers bij te houden in een register en te weigeren, en ik begrijp uw privacy vraagtekens

Hoe zouden verzekeraars fraudeurs en veelplegers (qua claimen) naar uw mening dan bij moeten houden? Als we de privacy zo door voeren als ts wenst dan kun je alles uithalen wat verboden is want je bent nergens in terug te vinden.

Ik ga ts nog wat meer teleurstellen, ook een andere auto of woonverzekering gaat u niet zo makkelijk meer krijgen. U dient namelijk bij het aangaan van een verzekering te melden of u al eens ergens bent geweigerd voor een verzekering. Als u daar "ja” invult houdt het vaak al op. Als u “nee” invult en u heeft een claim dan weigeren ze die omdat u niet eerlijk heeft geantwoord.

Wie claimt er nu 3 x een schermpje? Dat betaalt u toch gewoon zelf, een verzekering is om risico's af te dekken die je normaal niet kunt dragen, lijkt me sterk dat dit ook het geval is. U heeft teveel en te makkelijk geclaimd en nu kunt u tot wel 8 jaar op de blaren gaan zitten. U staat bij het CIS gemarkeerd

@A.Deen Even aangenomen dat ze inderdaad het recht hebben veel-claimers bij te houden in een register en te weigeren, en ik begrijp uw privacy vraagtekens

Hoe zouden verzekeraars fraudeurs en veelplegers (qua claimen) naar uw mening dan bij moeten houden? 

Het is altijd weer een verrassing hoe mensen je tekst lezen maar ik bedoel dat ik dat punt graag parkeer omdat ik daar niet over wil discussiëren. En inderdaad hoe zouden ze dat anders bij moeten houden? Anderzijds staat nergens dat ze dat moeten. Ze kunnen de extra verliezen ook incalculeren en afwentelen op de medeburgers. Niet dat ik dáár voor ben maar ik belicht maar even dat er meer dan een weg naar Rome leidt. En het zijn natuurlijk altijd de mensen die niet begrijpen hoe de hazen lopen die de pineut zijn.

Reputatie 3
Badge +3

@A. Deen 

Dan heb ik u inderdaad niet juist begrepen en uw reactie verkeerd geïnterpreteerd.

Badge +8

Hi @rob48, wat vervelend dat je geweigerd wordt bij verzekeringsmaatschappijen. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen?

Reageer