In Nederland bestaan bij mijn weten geen gratis bankrekeningen. In Duitsland wel. Omdat ik een deel van het jaar in Duitsland woon kon ik ook een rekening aanvragen bij de Duitse ING (voorheen ING-DiBa), en die rekening is gratis, zelfs inclusief een VISA credit card. Ook COMDIRECT biedt een gratis rekening aan.
De Duitse ING heeft wel het nadeel geen bankkantoren te hebben, maar ik kom ook maar hoogst zelden op een Nederlands ING kantoor. Ze hebben wel een goede telefonische hulpdienst.
Nu is het niet mijn bedoeling om iedereen aan te raden een Duitse ING rekening te openen. Veeleer wil ik erop wijzen dat consumenten in Nederland kennelijk benadeeld worden door een gebrek aan concurrentie. Als banken in Duitsland er wel business in zien een gratis rekening aan te bieden, waarom niet in Duitsland?
Een Duitse bankrekening is trouwens wel handig tegen “SEPA discriminatie", die toch nog plaatsvindt, al was juist de bedoeling een waarlijke "Single European Payment Area” te creëren. Maar dat is een ander onderwerp.