Consumentenbond.nl

Groen sparen en beleggen: de praktijk

• 24 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 1366 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Groenbeleggen en groensparen: de praktijk

Met al die nieuwe windmolen- en zonneparken lijkt het alleen maar makkelijker om fiscaal voordeel te halen door te beleggen in een groenfonds of groen te sparen. In de praktijk valt het tegen: het aanbod van groene fondsen en spaarrekeningen (met belastingvrijstelling) is schaars. Lees hoe dat komt.

Is er een nieuw product, check eerst of het interessant is; groensparen bij Rabo bijvoorbeeld levert weinig op door de hoge kosten. Bekijk gratis onze vergelijking: wat levert groensparen op?

Doe jij aan groenbeleggen en groensparen of ben je erin geïnteresseerd? Praat mee en deel met de community jouw gedachten erover.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Nou dat is een schot voor open doel. Ik heb er een paar dagen geleden een topic van gemaakt. Waarom, om alle redenen die hier wellicht in de discussie komen, maar vooral omdat sparen en beleggen (maar daar zit een risico aan), niet zo interessant meer zijn. Over sparen en rente had ik alleen al een topic kunnen maken. Want op de bekende verjaardagen of andere gelegenheden komt het wel ter sprake en vooral: "als ik straks ook nog moet gaan betalen voor mijn geld op de bank, haal ik alles eraf". Maar dat is zoals al gezegd een heel ander onderwerp, zijdelings wel verbanden, maar ik wil niet de schuld krijgen dat alles door elkaar loopt.
En er was zo'n mooie oplossing. In plaats dat de overheid alsmaar spaargeld belastte en de fiscus nog daar mee bezig is, al belooft ze het te veranderen, ooit werd de spaarder geholpen. Spaargeld wordt boven een drempelbedrag belast en de fiscus gaat er dan vanuit dat je een aardige winst, dus rente, op dat geld kan maken. Het is niet zo, de rente is bijna 0 of zoals al gezegd gaan de banken wellicht geld vragen voor spaarrekeningen. En tot slot de geldontwaarding, die gaat door en is hoger dan de rente. Met de belasting betalen mee, gaat je spaargeld alleen maar achteruit. Maar vroeger deed de overheid daar wat aan, als je een spaarrekening opende met een door hen gesteld goed doel, werd er geen belasting geheven en kreeg je zelfs een bonus. Wel, maar ik maak het niet te ingewikkeld, overal golden drempel of maximum bedragen voor. Die rekeningen droegen de namen Groen sparen (had met milieu te maken) en Tante Agaath rekening (naam van de Rabo, het gaat om een rekening die nieuwe jonge bedrijven helpt). Ik heb ze beiden gehad en bij de Rabo loopt voor een jaar nog een groen sparen van een enkele duizend euro. Maar je krijgt er nauwelijks rente op, en geen enkele overheidssteun meer, je moet gewoon belasting betalen. Het is dus allemaal niet meer interessant. In de geldgids en in de topic van Barbara v.d. Elst zal wellicht alles uitgebreid uitgelegd worden. Als de overheid spaarders echt wat willen helpen zijn dit soort rekeningen goede mogelijkheden, maar ook die belachelijke hoge spaarbelasting weg. De overheid zal wel wat moeten bijdragen en helaas is bezuinigen al jaren aan de orde.

Zijn jullie bekend met Groasis Digital Securities ?

https://groasis.investments/wp-content/uploads/2019/11/Investeerdersinformatie.pdf

Op 1 december 2019 is Groasis gestart met de public sale. In dit stadium kunnen kopers voor een minimum bedrag van 25 euro certificaten van aandelen aanschaffen. De totale verkoop van certificaten in de public sale is 3,3 miljoen euro.

Mijn vraag is: is dit een veilige en betrouwbare manier om groen en duurzaam te beleggen ?

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Kes_Ge 

CFD's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 76,4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD's werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.

Een weet wel : U belegt buiten AFM toezicht.  De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de financiële markten: op sparen, beleggen, verzekeren, lenen, pensioenen, kapitaalmarkten, asset management en accountantsorganisaties en verslaggeving. Het is belangrijk dat het publiek, het bedrijfsleven en de overheid vertrouwen hebben in de financiële markten. En dat de markten op een duidelijke en eerlijke manier werken.

Zie ook: 

https://topsectoragrifood.nl/wp-content/uploads/2017/08/Navigeren_met_wind_in_de_zeilen_Voortgangsrapportage_Bedrijvenbeleid_2017.pdf

Of vraag raad aan de AFM.  Groet Leo.

dankjewel Leo voor je snelle reactie en toelichting.

Ga inderdaad bij AFM nog wat verdere navraag doen.

Groet Gerard

Reputatie 7
Badge +6

AFM is een waakhond . Ik verwacht niet dat die zal willen adviseren op dit gebied…...

Mocht iemand nog recente persberichten uit 2020 kunnen vinden over de voortgang van deze financieringsvorm door Groasis, dan verneem ik daar graag van.

Gr, Gerard

Reageer