Consumentenbond.nl

Grootste ergernissen bij een ticketaankoop

Reputatie 4
Badge +6

Niets zo vervelend als allerlei bijkomende kosten na aankoop van een ticket voor een vakantie of evenement. Ook irritant zijn niet overdraagbare tickets, zoals veel vliegtickets maar ook sommige festivalkaartjes. Kun je onverhoopt niet, dan mag er ook niemand in jouw plaats.

Wat zijn jullie ergernissen bij een ticketaankoop?

Update januari 2020:

Bekijk dit topic voor de resultaten van ons onderzoek.

Het topic is gesloten voor reacties

38 reacties

Idd, administratiekosten en ook nog eens kosten om je eigen kaartje te printen. Neem nu de actie van AH, waarbij wordt gesteld dat het tweede kaartje gratis is, waar je dus gewoon administratie en printkosten moet worden betaald. Is dus niet gratis en is bijna oplichting te noemen.
Reputatie 3
Badge +4
Hier wil ik graag persoonlijk op reageren. Ik vind het belachelijk dat 'servicekosten' per ticket worden geind en niet per transactie. Er komt rustig meer dan €4 per ticket bij. En als je dan denkt dat je er bent, proberen ze eerst nog een annuleringverzekering voor je festivalticket aan te smeren. Dit lijkt me onzin. Dus dat slaan we over, maar he, wat blijkt: je moet ook nog een bedrag betalen voor de manier waarop je gaat betalen... Ideal is meestal het goedkoopst met €0,85 ofzo, maar je kan ook zomaar nog tegen de €10 extra kwijt zijn, omdat je met je creditcard wil betalen.

Laat ze eens beginnen met servicekosten per transactie in plaats van per ticket. Je print die tickets notabene zelf, als je ze al print, want vaak kun je ook je mobiel laten scannen.
Goed punt van die servicekosten per ticket Ramona_merkt_op.

Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik een tijd terug bij een presale voor Lady Gaga concert niet alleen 7,50 euro servicekosten per kaart moest betalen, maar dat er ook nog 20 euro creditcardkosten per transactie bijkwamen. Dat maakt een concert van 1,5 uur natuurlijk wel erg duur.

Uiteraard is het aan de consument om te bepalen of hij/zij het alsnog waard vindt, maar het heeft mijns inzien niets met service te maken.
Wat ik vooral irritant vind aan die servicekosten, is dat je ze niet terugbetaald krijgt als het concert niet doorgaat.

Ik had met vrienden kaarten voor het concert van The Black Keys afgelopen februari. Door een blessure van een van de bandleden kon die niet doorgaan - shit happens. Maar bij de terugbetaling van de tickets werd de servicefee dus *niet* teruggestort. En eerlijk gezegd vraag ik me nog steeds af of dat wel mag.

Een klein beetje zoeken via Google leerde mij dat die servicekosten terugbetaald moeten worden als de verkoper monopolist is in de transactie: er zijn geen andere kanalen om aan je kaarten te komen. Naar mijn beste weten is dat het geval, want de tickets zijn (legaal) alleen verkrijgbaar via Ticketmaster.nl.

Hebben jullie van de Consumentenbond enig idee hoe dit nou eigenlijk juridisch zit?

Verdere ergernissen: volledig willekeurige toelating op de website. Vroeger ging je bij het postkantoor of ander verkooppunt in de rij staan en wist je wanneer je aan de beurt was. Nu gebeurt het regelmatig dat vrienden van mij die later inloggen op een pagina en daarmee later in de wachtrij belanden, eerder een ticket scoren dan ik.

Daarnaast gebeurt het regelmatig dat sommige typen tickets uitverkocht lijken, maar dat niet zijn. Ik kon voor het concert van U2 in september a.s. alleen dure zitplaatsen krijgen, een vriend die later werd toegelaten kon gewoon arenakaarten kopen. En andersom is het ook gebeurd bij Pearl Jam.

Kortom: het totale gebrek aan controle en de ondoorzichtigheid van het bestelproces zijn een constante irritatie bij het kopen van tickets.
Reputatie 4
Badge +6
@A.L. Koster: Wat je aangeeft klopt. In principe moet terugbetaling plaats vinden (zoals vaak geldt bij officiËle verkooppunten), tenzij de verkoper van te voren duidelijk heeft aangegeven dat je die kosten niet terugkrijgt als het evenement wordt afgelast. Heb je de kaartjes rechtstreeks gekocht (via een officieel verkooppunt), dan kun je de reserverings/servicekosten zonder meer terugeisen.

In reactie op:

Wat ik vooral irritant vind aan die servicekosten, is dat je ze niet terugbetaald krijgt als het concert niet doorgaat.

Ik had met vrienden kaarten voor het concert van The Black Keys afgelopen februari.
Reputatie 4
Badge +6
Het lijstje tot nu toe: extra kosten (administratie- service- en printkosten en voor betaalmethoden), servicekosten per ticket ipv per transactie en kosten die je niet terugkrijgt als het evenement niet doorgaat.

Wat nog meer.. andere ervaringen met 'niet goed, geen geld terug' of bijvoorbeeld tickets die niet te annuleren/wijzigen zijn?
Reputatie 1
Badge +2
Ook een leuke: het Concertgebouw in Amsterdam vermeldt onder 'Bezoekersvoorwaarden': "Eventuele programmawijzigingen geven geen recht op restitutie."

KÁn dat eigenlijk zomaar, onder de geldende consumentenwetgeving ?!?
Vreemde aanbiedingen....

Bij een concertaanmelding/ticketbestelling werd herhaaldelijk de afname van drie plaatsen verplicht gesteld, terwijl er maar twee kaarten aangevraagd werden. Klaarblijkelijk mogen er geen solo-plaatsen overblijven.

Motto: Je neemt ze alle drie of je krijgt niets!
Al zou het onder geldend consumentenwetgeving vallen: als organisatie wil je zo toch NIET bekend staan, zeker als je het moet hebben van concerten en andere programma's.

In reactie op:

Ook een leuke: het Concertgebouw in Amsterdam vermeldt onder 'Bezoekersvoorwaarden': "Eventuele programmawijzigingen geven geen recht op restitutie."

Reputatie 1
Badge +2
Hallo @stencate: graag een specificatie van "als organisatie wil je toch zo bekend staan". Mij is niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. MIsschien dat een organisatie zou moeten kunnen afwijken van de regelgeving en het belang van de consument, omdat het in de bedrijfsvoering beter uitkomt?

Moet de consument dan maar accepteren - om maar een mankgaand voorbeeld te noemen - dat hij in een restaurant opeens alleen een vleesgerecht voorgeschotelt kan krijgen? Ondanks het feit dat hem bij plaatsreservering verzekerd was dat er ruime keuze zou zijn aan vegetarische schotels? Mankgaand, want in een restaurant betaal je achteraf en ben je dus je geld niet kwijt als je besluit er toch niet te eten.

In concreto: bijv. mijn vrouw is dol op klassieke pianoconcerten van de grote romantische componisten. Moet zij dan accepteren dat bij reservering Én (NB) betaling vooraf opeens atonale muziek, of operette, op het programma blijkt te staan? Beiden interesseren haar geen zier. En dan toch je geld kwijt zijn ?

In reactie op:

Al zou het onder geldend consumentenwetgeving vallen: als organisatie wil je toch zo bekend staan, zeker als je het moet hebben van concerten en andere programma's.

In reactie op:

Door stenkate
Typefoutje van mijn kant: ik bedoelde "zo NIET bekend staan". Ik vergat het woord 'niet', en ben het dus volkomen met je eens. Leuke vergelijking ook met het restaurant ☺

In reactie op:

Hallo @stencate: graag een specificatie van "als organisatie wil je toch zo bekend staan". Mij is niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. MIsschien dat een organisatie zou moeten kunnen afwijken van de regelgeving en het belang van de consument, omdat het in de bedrijfsvoering beter uitkomt?

Moet de consument dan maar accepteren - om maar een mankgaand voorbeeld te noemen - dat hij in een restaurant opeens alleen een vleesgerecht voorgeschotelt kan krijgen? Ondanks het feit dat hem bij plaatsreservering verzekerd was dat er ruime keuze zou zijn aan vegetarische schotels? Mankgaand, want in een restaurant betaal je achteraf en ben je dus je geld niet kwijt als je besluit er toch niet te eten.

In concreto: bijv. mijn vrouw is dol op klassieke pianoconcerten van de grote romantische componisten. Moet zij dan accepteren dat bij reservering Én (NB) betaling vooraf opeens atonale muziek, of operette, op het programma blijkt te staan? Beiden interesseren haar geen zier. En dan toch je geld kwijt zijn ?

In reactie op:

Al zou het onder geldend consumentenwetgeving vallen: als organisatie wil je toch zo bekend staan, zeker als je het moet hebben van concerten en andere programma's.

Door stenkate
Reputatie 3
Badge +4
Nieuwe ergernis: het festival waar ik heen ging aanstaande zondag is gisteren geannuleerd, omdat de vergunning niet rond was.... In de eerste plaats zouden alle tickets en aangeschafte boottickets (je kon er alleen met de boot heen) een refund krijgen. Mooi dacht ik. Nu hebben ze plotseling een andere locatie gevonden en is het festival binnen en voornamelijk 's nachts. Past niet in mijn planning en het is ook veel te warm om binnen te staan. Nu moet ik dus zelf in actie komen om het geld van tickets terug te krijgen. Een half uur zoeken in mijn volkomen ongeordende inbox was het gevolg, want ik bleek de tickets uiteindelijk al sinds 7 april te hebben. Heb nu een mail gestuurd en kan dus de komende tijd in de gaten gaan houden of het geld wordt teruggestort en of ik mijn administratiekosten daar ook bij terug krijg.

Maar hoe vergaat dit mensen die hun ticket via-via hebben aangeschaft of via Ticketswap? Vangen de oorspronkelijke aanschaffers van het ticket twee keer geld en moet je maar hopen dat je met lieve mensen zaken hebt gedaan?

Er zijn zelfs mensen die vliegtickets en hotels geboekt hebben om bij dit evenement aanwezig te zijn. Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de organisator? Lees hier wat de bezoekers ervan vinden.
Twee ergernissen bij het kopen van etickets voor de trein (NS):

- je kunt alleen verder als je aanvinkt dat je het eens bent met de algemene voorwaarden. Moet je die dan eerst allemaal gaan lezen? Waarschijnlijk is dat onbegrijpelijke juridische taal die als het er op aankomt in het nadeel van de consument uitpakt. Of moet je het ongezien aanvinken? Bij de kaartautomaat krijg je niet dat soort vragen. Maar voor sommigen is het moeilijk om bij de automaat een kaartjes te kopen (voor mensen met een buitenlandse bankpas, ouderen, mensen met weinig tijd, mensen die doorreizen met een ander kaartje, bovendien bij de automaat duurder).

- de tickets staan op naam en op dag. Als de genoemde reiziger niet kan, of niet op die dag is het geld weg. Waarom geen tickets zonder naam en of zonder datum, zoals vroeger verkrijgbaar aan de automaat? Het ticket kan dan bij het inchecken met de QR code geldig worden gemaakt.
Mijn grootste ergernis is de aankoop van tickets voor verschillende concerten bij ticketmaster. Ik hou niet van geprinte pdf;jes, dus ik kies er altijd voor om 'ouderwetse' kaarten op te laten sturen.

Echter, als je voor meerdere concerten tickets wil bestellen, dan betaal je iedere keer verzendkosten, variËrend van 1.20 tot 3.50. En vervolgens krijg je alle kaarten in ÉÉn envelop! Ik heb hier al eens bezwaar over gemaakt bij ticketmaster, en ze hebben het verschil keurig teruggestort. Maar dit moet je dus iedere keer doen. Iedere webwinkel, van zelfgebouwde wordpress-site tot Amazon, werkt sinds jaar en dag met een winkelmandje. Is het zo moeilijk om die functie toe te voegen?

Over de verzendkosten van 3.50 kan ik trouwens ook laaiend worden. Een envelop die de 20 gram niet overstijgt, daar 3.50 voor rekenen, en vervolgens als Port Betaald versturen. Da's bijna 3 euro 'gevonden geld' voor ticketmaster. Heel fijn.

Een andere ergernis van de ticketmaster site is dat kaartopties nog steeds zichtbaar zijn als de desbetreffende tickets al zijn uitverkocht. Het is echt niet zo moeilijk om artikelen van je winkel te halen als de voorraad op nul staat. Wederom: van houtje-touwtje wordpress-site tot Amazon: bij iedereen is dit mogelijk, behalve bij ticketmaster.
Ticket gekocht, maar het concert was helemaal niks....geld terug?

Chuck Berry (87) gaf 2013 in Finland een (uitverkocht) concert, maar het was z'n avond niet en de stemming sloeg om, resp. kwam helemaal niet op! Bezoekers verlieten vroegtijdig de zaal en het concert werd uiteindelijk niet afgemaakt.

Heb je dus een ticket, was het niks, heb je dan kans op 'geld terug'? Nee, zullen de meesten denken, maar ÉÉn bezoeker liet het er niet bij zitten, klaagde en met het you-tube-filmpje erbij kreeg hij inderdaad z'n geld terug. Ondeugdelijk product zouden we in Nederland zeggen......

Moeten kunstenaars zich ook bij ons soms 'warmer gaan aankleden'?

VRAAG: Zijn er, naast Marktplaats.nl, specifieke platforms bekend, waar bereids gekochte tickets kunnen worden aangeboden/verkocht, wanneer er geen gebruik van gemaakt kan worden?

Voorbeeld van gestorneerde vakantiereizen:

http://www.handelsblatt.com/finanzen/steuern-recht/recht/ruecktritt-von-der-pauschalreise-so-verkaufen-sie-ihre-urlaubsreise-weiter/12047202-all.html
Ik ken alleen TicketSwap (ook al door Ramona_merkt_op genoemd). Dat is wel specifiek gericht op tweedehands e-tickets van festivals en concerten bij mijn weten.

In reactie op:

VRAAG: Zijn er, naast Marktplaats.nl, specifieke platforms bekend, waar bereids gekochte tickets kunnen worden aangeboden/verkocht, wanneer er geen gebruik van gemaakt kan worden?

Voorbeeld van gestorneerde vakantiereizen:

http://www.handelsblatt.com/finanzen/steuern-recht/recht/ruecktritt-von-der-pauschalreise-so-verkaufen-sie-ihre-urlaubsreise-weiter/12047202-all.html

Reputatie 4
Badge +6
Dit is een goed voorbeeld van het er niet bij laten zitten, dankje!

In reactie op:

Ticket gekocht, maar het concert was helemaal niks....geld terug?

Chuck Berry (87) gaf 2013 in Finland een (uitverkocht) concert, maar het was z'n avond niet en de stemming sloeg om, resp. kwam helemaal niet op! Bezoekers verlieten vroegtijdig de zaal en het concert werd uiteindelijk niet afgemaakt.

Heb je dus een ticket, was het niks, heb je dan kans op 'geld terug'? Nee, zullen de meesten denken, maar ÉÉn bezoeker liet het er niet bij zitten, klaagde en met het you-tube-filmpje erbij kreeg hij inderdaad z'n geld terug. Ondeugdelijk product zouden we in Nederland zeggen......

Moeten kunstenaars zich ook bij ons soms 'warmer gaan aankleden'?

Reputatie 4
Badge +6
Dit lijkt inderdaad wel een winstmodel, gaf Ticketmaster ook nog een verklaring voor het dubbelop rekenen van die verzendkosten? Of een eractie m.b.t. het op de website laten staan van kaartjes die er niet meer zijn?

In reactie op:

Echter, als je voor meerdere concerten tickets wil bestellen, dan betaal je iedere keer verzendkosten, variËrend van 1.20 tot 3.50. En vervolgens krijg je alle kaarten in ÉÉn envelop! Ik heb hier al eens bezwaar over gemaakt bij ticketmaster, en ze hebben het verschil keurig teruggestort. Maar dit moet je dus iedere keer doen. Iedere webwinkel, van zelfgebouwde wordpress-site tot Amazon, werkt sinds jaar en dag met een winkelmandje. Is het zo moeilijk om die functie toe te voegen?

Grote ergernis servicekosten. Bijvoorbeeld Stage entertainment, ticket voor musical. Eerste rang: 74,00. Bij afrekenen komen daar 6,85 euro servicekosten per ticket bij. Waarom zeggen ze niet gelijk dat de kosten van het ticket 80,85 euro zijn? Daarna bij het betalen, nog eens servicekosten voor het versturen...let wel: via email tickets. Dus tweemaal servicekosten? Daar zou de consumentenbond eens wat aan moeten doen.
Ticketmaster presale U2 kaarten. Krijg een keuze menu waarin ik een plaats kan selecteren en vervolgens een scherm waarbij wordt aangegeven dat mijn keuze niet beschikbaar is met een alternatief dat drie keer zo duur is. Als ik vervolgens het alternatief als keuze invoer bij een volgende poging krijg ik dezelfde melding met andere plaatsen. Ik vind het belachelijk dat ze je de keuze geven om een plaats te selecteren en dat er hele groepen (goedkopere ) kaarten worden uitgesloten. Dan heb ik er al geen zin meer in.
Mij is de toegang tot een concert van Ticketmaster geweigerd. De code op mijn kaartje zou eerder die avond al gebruikt zijn. Ticketmaster legt meteen de schuld bij mij, ik zou onzorgvuldig zijn geweest bij het printen of mijn mail zou gehackt zijn. Opvallend is wel dat van de drie gekochte kaartjes er twee 'ongeldig' zouden zijn. Vreemd dat een hacker de derde kaart niet zou gebruiken. Daarnaast print ik thuis, daar kan niemand bij. Toen kwam het argument: 'als we de kaartjes geleverd hebben, zijn we er niet meer aansprakelijk voor'. Bijzonder! Ik koop een kaartje, ga er zorgvuldig mee om en ik mag niet binnen en ben mijn geld kwijt. En er is de teleurstelling van een gemist concert.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?
@C Hereijgens
Waren dit originele kaarten die je rechtstreeks bij ticketmaster gekocht hebt, dus geen doorverkochte kaarten?
Klopt! Ik heb de kaarten bij Ticketmaster gekocht!
Dit hoor je natuurlijk vaak over doorverkochte tickets maar niet bij originele. Mocht je lid zijn dan zou je nog eens met de bond kunnen bellen of ze nog advies hebben.