Heb ik recht op antwoord van mijn boekhouder?

  • 10 March 2022
  • 13 reacties
  • 144 Bekeken

Badge

In 2019 was ik zzp-er. Ik liet mijn aangiftes IB en OB doen door een boekhouder. Vanaf 2020 weer in loondienst dus geen boekhouder meer nodig. Nu was gebleken dat er een verschil was in de aangifte en de aanslag over 2019. Volgens de aangifte van de boekhouder zou ik meer terugkrijgen. Ik heb hem gevraagd waar het verschil in lag en volgens hem lag het aan de heffingskortingen. Ik heb gevraagd wat te doen en dat was wachten op de definitieve aangifte om bezwaar aan te tekenen. Ik had gevraagd doen jullie dat dan, ja dat kon maar dan zou er weer extra geld betaald moeten worden. Daarnaast was het advies om de definitieve aangifte af te wachten want de belastingdienst zou het vast wel rechttrekken. Nu heb ik de definitieve aangifte gehad, maar er zit nog steeds een verschil in. Ik heb zelf bezwaar gemaakt obv de gegevens die de boekhouder mij had toegezonden. Nu heeft de belastingdienst gereageerd en gezegd dat hun aanslag klopt. Ik ben met de uitleg van de belastingdienst naar de boekhouder gegaan om te vragen waar nu de fout zit; bij zijn aangifte of de aanslag van de belastingdienst. Nu heb ik antwoord gekregen van de boekhouder dat ik geen klant ben en dat hij dit niet zal oppakken en dat hij het dossier sluit. Ik vind dat onterecht. Ik heb betaald voor zijn diensten in 2019 en ik heb recht op antwoord op mijn vragen. Sta ik hiermee in mijn recht?


13 reacties

Dus uw toenmalig boekhouder heeft u een voorspelling gegeven van uw belastingteruggave over 2019 en nu heeft u van de belasting minder gehad en die hebben dat zelfs nog een keer gecontroleerd. Wat verwacht u dat uw toenmalige boekhouder daar nog aan kan veranderen zelfs als die indertijd met iets heeft gerekend dat de belastingdienst niet heeft gehonoreerd?

Badge

Dus uw toenmalig boekhouder heeft u een voorspelling gegeven van uw belastingteruggave over 2019 en nu heeft u van de belasting minder gehad en die hebben dat zelfs nog een keer gecontroleerd. Wat verwacht u dat uw toenmalige boekhouder daar nog aan kan veranderen zelfs als die indertijd met iets heeft gerekend dat de belastingdienst niet heeft gehonoreerd?

Ik verwacht niet dat hij iets veranderd. Ik wil graag antwoord of hij vindt dat de belastingdienst een fout maakt (dat is ook wat hij in 1e instantie zei) of dat hij een fout heeft gemaakt. Dat is het enige wat ik vraag, maar zelfs daar weigert hij antwoord op te geven. En dat vind ik raar. Tenslotte heb ik betaald voor de diensten en verwacht ik ook dat ik vragen hierover mag stellen. 

Dus uw toenmalig boekhouder heeft u een voorspelling gegeven van uw belastingteruggave over 2019 en nu heeft u van de belasting minder gehad en die hebben dat zelfs nog een keer gecontroleerd. Wat verwacht u dat uw toenmalige boekhouder daar nog aan kan veranderen zelfs als die indertijd met iets heeft gerekend dat de belastingdienst niet heeft gehonoreerd?

Ik verwacht niet dat hij iets veranderd. Ik wil graag antwoord of hij vindt dat de belastingdienst een fout maakt (dat is ook wat hij in 1e instantie zei) of dat hij een fout heeft gemaakt. Dat is het enige wat ik vraag, maar zelfs daar weigert hij antwoord op te geven. En dat vind ik raar. Tenslotte heb ik betaald voor de diensten en verwacht ik ook dat ik vragen hierover mag stellen. 

Ik denk dat we beiden denken dat hij dat foutje heeft gemaakt maar hij geen zin heeft dat gratis uit te zoeken, of hij wil niet weten dat hij dat verkeerd heeft gedaan, maar ik denk ook niet dat u het recht heeft dingen gratis uit te laten zoeken.

Reputatie 5

Is er geen geschillencommissie,  beroepsvereniging e.d. waar u eventueel een klacht of uw vraag neer zou kunnen leggen . Heeft de boekhouder zelf geen regeling m.b.t klachten ? ( of u met dit laatste opschiet is de vraag natuurlijk) 

Mocht hij aangesloten zijn bij  onderstaand dan kunt u daar uw verhaal misschien kwijt.

https://www.noab.nl/klachtenprocedure

Reputatie 6
Badge +3

Ik zit mij af te vragen in hoeverre je inzicht hebt in wat de boekhouder ingevuld heeft en waar de belastingdienst van afgeweken heeft. Als je geen inzicht hebt of kunt krijgen is het een black box. Als je enige of volledig inzicht hebt zou je toch kunnen uitzoeken waar het ongeveer zat. Zit het in inkomsten of in aftrekposten. Als het verschil groot is zou ik zeker gaan zoeken.

Veel boekhouders en belastingconsulenten proberen nog wel eens wat voor hun klanten. Als jouw aangifte uitgebreid gecontroleerd wordt krijg je dan een aanpassing. Dat kun je je boekhouder dat niet erg kwalijk nemen. Die heeft geprobeerd om voor jou de beste aangifte te doen.

Badge

Dus uw toenmalig boekhouder heeft u een voorspelling gegeven van uw belastingteruggave over 2019 en nu heeft u van de belasting minder gehad en die hebben dat zelfs nog een keer gecontroleerd. Wat verwacht u dat uw toenmalige boekhouder daar nog aan kan veranderen zelfs als die indertijd met iets heeft gerekend dat de belastingdienst niet heeft gehonoreerd?

Ik verwacht niet dat hij iets veranderd. Ik wil graag antwoord of hij vindt dat de belastingdienst een fout maakt (dat is ook wat hij in 1e instantie zei) of dat hij een fout heeft gemaakt. Dat is het enige wat ik vraag, maar zelfs daar weigert hij antwoord op te geven. En dat vind ik raar. Tenslotte heb ik betaald voor de diensten en verwacht ik ook dat ik vragen hierover mag stellen. 

Ik denk dat we beiden denken dat hij dat foutje heeft gemaakt maar hij geen zin heeft dat gratis uit te zoeken, of hij wil niet weten dat hij dat verkeerd heeft gedaan, maar ik denk ook niet dat u het recht heeft dingen gratis uit te laten zoeken.

Ik zie het niet als gratis. Ik heb hem toen betaald voor een aangifte en als ik daar vragen over heb dan zou ik die moeten kunnen stellen en een antwoord op krijgen. Je levert een dienst af tegen een vergoeding en als die dienst niet blijkt te kloppen, dan lijkt mij dat je recht heb op een uitleg of reparatie. Als je een huis hebt laten bouwen en er blijkt iets niet goed te zijn, gaat de aannemer ook niet extra geld vragen voor reparatie. 

Badge

Ik zit mij af te vragen in hoeverre je inzicht hebt in wat de boekhouder ingevuld heeft en waar de belastingdienst van afgeweken heeft. Als je geen inzicht hebt of kunt krijgen is het een black box. Als je enige of volledig inzicht hebt zou je toch kunnen uitzoeken waar het ongeveer zat. Zit het in inkomsten of in aftrekposten. Als het verschil groot is zou ik zeker gaan zoeken.

Veel boekhouders en belastingconsulenten proberen nog wel eens wat voor hun klanten. Als jouw aangifte uitgebreid gecontroleerd wordt krijg je dan een aanpassing. Dat kun je je boekhouder dat niet erg kwalijk nemen. Die heeft geprobeerd om voor jou de beste aangifte te doen.

Ik snap dat hij zijn best heeft gedaan. Maar eerst zegt hij dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt, dat de belastingdienst gaat dat vast wel rechtzetten. Dat heeft de belastingdienst niet gedaan, dus heb ik bezwaar aangetekend. Nu komt de belastingdienst met een hele uitleg, welke ik door heb gestuurd aan de boekhouder met de vraag heb jij een fout gemaakt of maakt de belastingdienst een fout. Niet zo'n moeilijke vraag lijkt mij waar je dan antwoord op moet geven. Maar dat antwoord krijg ik zelfs niet. En ik vind hij doet de aangifte en daar zit nu een verschil in, dan kan hij op zijn minst een uitleg geven waarom er een verschil zit. Anders had ik zelf wel de aangifte kunnen doen toch? Ik huur iemand in waarvan je denkt dat hij verstand heeft van dit soort zaken. Ik zie dit als klantontvriendelijk om geen antwoord te sturen. 

Dit al gezien: https://hslaw.nl/en/nieuwsbericht/accountants-fiscalisten-let-op-uw-zorgplicht/

Ik denk dat we beiden denken dat hij dat foutje heeft gemaakt maar hij geen zin heeft dat gratis uit te zoeken, of hij wil niet weten dat hij dat verkeerd heeft gedaan, maar ik denk ook niet dat u het recht heeft dingen gratis uit te laten zoeken.

Ik zie het niet als gratis. Ik heb hem toen betaald voor een aangifte en als ik daar vragen over heb dan zou ik die moeten kunnen stellen en een antwoord op krijgen. Je levert een dienst af tegen een vergoeding en als die dienst niet blijkt te kloppen, dan lijkt mij dat je recht heb op een uitleg of reparatie. Als je een huis hebt laten bouwen en er blijkt iets niet goed te zijn, gaat de aannemer ook niet extra geld vragen voor reparatie. 

U vindt dat u het recht heeft nog extra vragen te stellen en toelichting te krijgen op de beslissing van de belastingdienst en uw idee is dat u daar al voor heeft betaald. Ik denk dat alleen de leveringsvoorwaarden daar het antwoord op kunnen geven.

Reputatie 6
Badge +6

Ik zie in dit Topic dat er steeds over fouten van de boekhouder en/of belastingdienst wordt geschreven.

Vertaal ik dat in: de door de boekhouder opgevoerde aftrekposten (terecht of onterecht) zijn door de belastingdienst gecorrigeerd of niet geaccepteerd. is bijna hetzelfde maar klinkt anders!

En wel of geen recht op of gebruik maken van de heffingskortingen is de persoonlijke situatie van de ZZPer.

Uiteidelijk is degeen die aangifte doet zelf verantwoordelijk voor zijn aangifte.

Als er inderdaad een fout in de definitieve aangifte zit, zou je misschien nog een verzoek aan de belastinginspecteur kunnen doen om de aangifte opnieuw te beoordelen. Is natuurlijk geen garantie dat het verzoek wordt gehonoreerd.

En is het verschil in euro's en\of (onrechtvaardig behandeld te zijn) zo groot om dit na 4-5jaar nog overhoop te halen?

Mijn visie: recht is recht, maar of dat nog wat opleverd in deze "definitieve”aangifte betwijfel ik.

 

 

Badge

 

En is het verschil in euro's en\of (onrechtvaardig behandeld te zijn) zo etc.

 

 

 

Het gaat niet om een paar euro’s. Het gaat om bijna 1000 euro. Dus best wel een behoorlijk verschil om een zaak van te maken.

Reputatie 6
Badge +6

Dat is inderdaad veel geld.

Ik hoop dat je met reacties van het Forum iets meer kan doen.

Het blijft een vraag waar veel meer persoonlijke informatie en details voor nodig zijn.

Reputatie 5
Badge +3

En is het verschil in euro's en\of (onrechtvaardig behandeld te zijn) zo etc.

Het gaat niet om een paar euro’s. Het gaat om bijna 1000 euro. Dus best wel een behoorlijk verschil om een zaak van te maken.

Het is toch wel een klassiek probleem: Heb ik een product/dienst gekocht met garantie of losse uren van en specialist. In dit geval zijn beide geen consumenten maar “bedrijven” dus alle consumenten beschermingsprocessen zijn niet van toepassing. Blijft over beschreven contact afspraak tussen u en uw boekhouder. Zonder beschreven afspraak geen rechten. 

Reageer