Consumentenbond.nl

Heb je je uitvaartwensen vastgelegd?

• 21 oktober 2019
  • 19 reacties
  • 4496 Bekeken

Badge +6

Het is natuurlijk niet het vrolijkste onderwerp om te bespreken met je naasten, maar toch is het belangrijk om dit wel te doen. Je naasten kunnen dan na jouw overlijden de uitvaart regelen die jij wilt en je kunt beter op de kosten van een uitvaart letten.

:point_right: Meer weten over het regelen van een uitvaart? Bekijk hier ons stappenplan en lees meer over de kosten hiervan.

Heb je je uitvaartwensen al vastgelegd? Waarom wel of niet? Praat mee!

19 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb een poging gedaan om dit vast te leggen bij Ardanta, die de plaatselijke verzekeraar opgeslokt heeft.
Reden van het gesprek, was het premievrij komen van de verzekering.
Heel veel onduidelijkheid omdat mijn polis in een oude computer zit, waar medewerkers niet bij kunnen.

Ik had de wens, om het vast te leggen voor het geval dat.

Ik moet maar een briefje in de la leggen en hopen dat het goed komt, was hun antwoord.
Waarop ik antwoordde dat IK degene ben die mijn hele leven betaal voor de uitvaart en IK wil ook zelf beslissen hoe het gebeurt.
Omdat ik niet weet wanneer ik dood ga, gaat me dat niet lukken.
Uiteindelijk kreeg ik te horen van de medewerkster: “Waar maakt u zich eigenlijk druk over, want dan bent u toch al dood”
Ik heb achteraf nog een gesprek gehad in hun kantoor en heb besloten om niet door te gaan met betalen tot mijn 90e.
Op zo'n moment is je premie vrije polis ineens geen €9000 meer waard maar €2000

Mijn keuze is, geen uitvaart.
Druk de kist na 3 dagen in de oven…..Klaar

Reputatie 7
Badge +6

Dit zou je rustig wanprestatie van deze verzekeraar kunnen noemen . Nog een reden om geen uitvaartverzekering te nemen . En zelf een bedrag reserveren is veeeeel goedkoper. 

Reputatie 4
Badge +4

@E.T. Wiersum 
Het was altijd een hele goede verzekeraar, tot Ardanta het over nam.
Ik heb mijn uitvaart al 4 keer betaald in de loop der jaren.

Ik kreeg van mijn vader jaren geleden ook een polis.
Daar hebben zijn oma en opa ook jaren aan betaald.
Iedere week een zegeltje kopen en plakken.
Hij zij toen: “Koop er een mooie CD voor als ik dood ben”
Meer was de polis niet meer waard.
Toen hij overleed, heb ik een CD van gekocht.

Reputatie 7
Badge +6

Ha,ha. Ja , zo gaat dat….. 

Reputatie 7
Badge +6

Heeft de verzekeraar zorgplicht ☺ over de begrafenis of alleen betaalplicht en zoeken de nabestaanden het maar uit met de begrafenisondernemer?

Reputatie 6
Badge +6

Het  is meestal zo gegaan dat, en ouderen weten dat wellicht nog, je ouders al snel een begrafenisverzekering afsloten. Bedragen van niets, maar toen kostte het ook niet zoveel.  Maar voor ouders, naast de rouw, toch veel geld, wat vaak al aan de geboorte was opgegaan. Vandaar wellicht die kleine polissen. Ik kwam er op een gegeven moment wel 6 tegen. Allemaal verschillend, bij verschillende maatschappijen. Maar die bestaan niet meer, dat is nu (bijna) allemaal Ardanta wat weer ASR (voorheen Stad Rotterdam e.d.) is.

Ik kan niet over slechte ervaringen oordelen. Ik heb ASR gebeld, uiteindelijk Ardanta gekregen, en zij zijn heel behulpzaam geweest. Hebben alle oude polissen opgezocht en het geheel omgezet in een nieuwe polis, meer recht doend aan de huidige kosten. Als ik alles zelf kan doen als ik dood ga, val ik anderen er niet mee lastig, maar helaas voor zover we kunnen weten kan je dood zijnde weinig meer doen. En als er door omstandigheden er weinig zijn die een nabestaande kan helpen,  weet ik dat ik/wij er nu voor een groot deel vanaf zijn. Wel hebben we alles thuis doorgesproken en op papier gezet.  Dat is nooit leuk, maar wel raadzaam te doen. En overigens alle maatschappijen hebben daar voorbeelden van. Wat geld of zorg betreft, er zijn maatschappijen die uiteindelijk alleen de kosten betalen en er zijn maatschappijen die de gehele begrafenis regelen. Daarvoor zijn wel allemaal regels, je kan dat vaak niet zomaar kiezen.  Maar hoe het ook zij, er zijn altijd vragen….. wat en hoe je het wilt, dus op een moment eens wat op papier zetten kan geen kwaad. Groeten Leo.

Reputatie 4
Badge +4

Voor mij is het simpel.

Als ik dood ben, rest mijn stoffelijk overschot. Dat is niet wie ik was. Mijn nabestaanden mogen zich wat mij betreft daar zo makkelijk en goedkoop mogelijk van afdoen.

Wat ze verder willen om mij te gedenken of te herinneren is aan hen, ik regeer niet na mijn dood.

Uit mijn nalatenschap kan een begrafenis of crematie betaald worden. Daarom vind ik een verzekering niet nodig.

Ik hoop dat mijn nabestaanden in staat zijn scherp een begrafenisondernemer te onderhandelen. Het is uit hun portemonnee of de zijne. Eigenlijk zou ik op dat punt wel na mijn dood willen regeren en stevig onderhandelen met de uitvaartondernemer.

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @Ben S .

Ik respecteer uw mening, maar  het is wellicht beter eerst iets meer over de problematiek te weten. U nabestaanden interesseren u kennelijk niets. Is uw nabestaande ook uw vrouw. Nou bij mij wel en door omstandigheden de enige. Voor haar wil ik alle rompslomp wegnemen.  En ik ga nu eenmaal liever fatsoenlijk dood, ook voor die ene nabestaande. Het na mij de zondvloed, heeft voor mij nooit gegolden/geteld,  dat zegt mogelijk al iets over mij. Groeten Leo.

Reputatie 4
Badge +4

Misschien had ik het iets uitgebreider moeten beschrijven. Natuurlijk ben ik betrokken bij mijn nabestaanden. Als het mogelijk is zal ik het hen makkelijker maken. Dus wat hen betreft en de rest van de wereld, niet na mij de zondvloed. Wat mij persoonlijk betreft, na mij de zondvloed. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ook vastgelegd om het zo eenvoudig mogelijk te houden . Zelfs dan vind ik het onthutsend duur. Wordt het niet eens tijd dat er goedkopere mogelijkheden komen voor  mensen die dergelijke bedragen niet kunnen of willen betalen ???

Reputatie 6
Badge +6

Geachte forumleden. Wat @Ben S  betreft heb ik het begrepen. Het is natuurlijk ook zo dat ieder mag en moet doen hoe hij het wil, ik heb ook gezegd ik respecteer uw mening. Maar het kan gebeuren dat nabestaanden, zelfs eigen kinderen, er niet meer zijn.  Als ieder voor je het aardse dal verlaat, denk je waarschijnlijk al veel meer aan dood en begrafenis, maar als je alle ‘rompslomp” (zo noem ik het maar even) hebt meegemaakt, dan gun je dat verder niemand zeker niet je nog enig nabestaande, je partner….. hetgeen natuurlijk ook andersom geldt. Vandaar dat we er al over nagedacht hebben en één en ander hebben opgesteld. En voor de zekerheid alle oude polissen bij elkaar gemengd, het bedrag bekeken en het verhoogd met wat op het moment gebruikelijk is. Dat had niet gehoeven, er zal, hopelijk, best wat geld over zijn, maar als je ook daar geen omkijken naar hebt, hebben we het maar in één verzekering gegooid. En @E.T. Wiersum ,het is relatief ook voor ons, belachelijk duur. En dan zitten we nog aan een laag bedrag.  Het is al een tijdje geleden dus helemaal precies weet ik het nu niet, maar veronderstel dat het gemiddeld bedrag voor nu 8000 euro is. Dat kan je dat, als je wijs bent, niet eens in een verzekering doen. Ardanta waarschuwde mij namelijk dat toentertijd de fiscus boven een verzekering van 6000 euro belasting ging heffen, dus ieder jaar belasting. . Ik ben er niet in thuis, maar ik wist niet wat ik hoorde. Dus Wiersum duur is het zeker en o.a. dank zij de fiscus is leven haast niet mogelijk, maar sterven ook niet. Groeten Leo.

Nee, ik heb niets geregeld. 

Ik ben alleenstaand. Hypotheek afgelost, geen schulden. Ik laat dus best wat na als ik mijn maker ga ontmoeten. Ik heb ook geen specifieke wensen. Weet zelfs niet of ik gecremeerd of begraven wil worden. In een enquête zou ik dan “weet niet/geen mening” invullen. Net zoals mijn nalatenschap. Die mag mijn familie zelf verdelen. Ook daar heb ik geen voorkeur voor. Uit die nalatenschap mogen ze de uitvaart betalen en die mag wat mij betreft zo duur of goedkoop zijn als ze zelf willen.

Ik heb alleen een goede ziekteverzekering. Zodat ik comfortabel verzorgd word als dat nodig is en daar geen kosten komen kijken na mijn vertrek. Ik weiger een uitvaartverzekering te spekken. 

Geachte@Ben S .

U nabestaanden interesseren u kennelijk niets. Is uw nabestaande ook uw vrouw. Nou bij mij wel 

Dag Leo,

Ik vind dat nog al iets wat u tegen Ben S. zegt. Ik sta er vergelijkbaar in. U doet twee dingen. U heeft een waarde oordeel over Ben, terwijl u hem niet kent en u vergelijkt zijn situatie met de uwen. Ik vind niet dat u dat kan of mag doen. 

Een beetje respect voor anders denkenden graag. Mijn nabestaanden (dat zullen mijn zussen zijn) interesseren me ook wel degelijk wat. Maar ik laat een flink vermogen achter waar ze een uitvaart uit kunnen betalen. Ik geef ze ook de vrije hand om mij te gedenken zoals ZIJ dat willen. Mijn nalatenschap is mijn verzekering. Zo kijk ik er naar. 

Over de situatie van Ben weet ik niet veel. Maar zijn keuze lijkt op die van mij en ik respecteer dat. 

Badge

De meeste mensen hebben een polis met indexering. De premie wordt daaraan aangepast.

Je mag dan verwachten dat ALLE uitvaartkosten in de loop der jaren hiermede afgedekt zijn.

En wat blijkt, keer op keer, dat men na vele jaren premiebetaling toch onderverzekerd blijkt te zijn.

Er liggen allerlei smoezen klaar maar het riekt naar oplichterij.

De consumentenbond heeft dat ook al eens gesignaleerd maar ik heb er nooit een uitgediept vervolgartikel over gezien.

Gemiste kans zou ik zeggen.

Je verzekert je voor iets wat je hoopt dat, dat niet gaat gebeuren, maat toch mogelijk is.

We gaan allemaal dood, dus een verzekering is dan ook overbodig. Als je je verzekert, verzeker je eigenlijk een "vroegtijdige dood”. Om geen melkkoe van verzekeringsmaatschappijen te worden moet je een verzekering afsluiten, die het mogelijk maakt om op een gegeven moment geen premie meer hoeft te betalen. Zeg maar het break-even moment. Vanaf dat moment moet je een bedrag sparen om de indexering bij te houden ipv premiebetaling.

Bij een uitvaart heb je 2 partijen de overledene en de nabestaanden. Wat de overledene wil moet hij zelf vastleggen en zorgen voor de nodige beschikbare financien, Willen de nabestaanden meer dan zullen zij daarvoor zelf de portemonnee trekken.

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @P.C.H. Bijvoet . Excuses als bij u één en ander anders,  mijn inziens verkeerd, overkomt.  

Ik zal niet zeggen dat het meningsverschil met @Ben S  is uitgesproken, maar we zijn er wel op doorgegaan en, althans zo is mij dat overkomen, een heel stuk bij elkaar gekomen of zo mag u het ook stellen meer begrip voor elkaar gekregen.

Ten eerste was mijn antwoord aan @Ben S  er één die begon met Ik respecteer uw mening. Ik vind dat toch heel anders dan meteen iemand te veroordelen. En dat was ook niet mijn bedoeling, ik, vond alleen zijn opstelling wat hard. Maar van een eerste bericht kan je ook niet veel meer maken. En wellicht van mijn kant wat hard om dan te stellen…. interesseren uw nabestaanden uw niets?,  geef ik ook graag toe, maar kon niet begrijpen en haalde daarom mijn situatie aan dat iemand, wie dan ook, je na je heengaan niet meer interesseert.  Welnu en daarop zijn we verder gegaan en geconstateerd dat het toch iets anders lag.  Mogelijk eenzelfde situatie als bij u, en ook die respecteer ik, te meer ook daar u meer uitleg heb gegeven. Maar ook al heb je een enorme ruzie, en resulteert dat in, dat je elkaar, wie dan ook, totaal niet meer mag, dan nog heb ik er niets over te vertellen hoe ‘iemand’ zijn/haar problematiek aanpakt.  Maar dit forum is een discussieforum en ik gaf slechts mijn mening, een andere mening, met nogmaals volledig respect erbij. Groeten Leo.

Geachte@P.C.H. Bijvoet . Groeten Leo.

Beste Leo,

Veel dank voor uw uitleg. Ik waardeer dat zeer. No hard feelings. Groet, Patrick

Net dit jaar mee te maken gehad. Polis bij Yarden was alleen een korting op de dienstverlening van €500. Hun instapbedrag was €2600 indat bedrag zat alleen een kist. Toen rond gebeld en een ander adres gevonden. Gezegd wat we wilden. Onderhandeld over het instapbedrag. Alles naar volle tevredenheid en dachten met ons mee. Het verhaal van Yarden hebben we maar gelaten. Er waren nog diverse oude polissen die geld uitkeerden. Daar kan ik ook nog wel een soap overschrijven. Maar aanhouder wint. Dus beslis wat je wilt en shop want het scheelt meer dan de helft.

Badge +6

Voor de geïnteresseerden onder ons: we hebben ook de nodige informatie op onze website over het regelen van je uitvaart. Zo hebben we een stappenplan en een pagina over de kosten van een uitvaart.

Reageer