Consumentenbond.nl

Heb jij last van flinke premiestijgingen?

• 30 januari 2017
  • 13 reacties
  • 1225 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Vorig jaar regende het klachten bij de Consumentenbond over premiestijgingen bij autoverzekeringen. Onder de noemer ‘gestegen schadelast’ werden veel premies zonder pardon verhoogd aan het einde van het contract. Maar ook premies van andere schadeverzekeringen, zoals inboedel- en opstalpolissen- stegen.

Met welke stijging werd jij geconfronteerd en voor welke verzekering? Of heb je hier niets van gemerkt of niet op gelet? Laat het ons weten en stem via de poll.

13 reacties

ik heb al een reactie geplaatst over Allsecure .. maar wat mij daarna overkwam werd nog brutaler, Ik stapte over naar Zelf, waar ik was verzekerd voor Allsecure. Had er goede ervaringen mee ondanks dat ik bijna 10 euro admin kosten moet betalen bij start van verzekering. Ik heb mijn verzekering afgesloten via Independer. Leuke premie, allemaal toppie! Krijg de polis toegestuurd en groene kaart. Een week later ontvang ik een brief van Zelf met de aankondiging dat helaas helaas door veel schademeldingen etc mijn polis na een week werd gewijzigd en de premie met een klap omhoog ging. Aangezien dit een nieuwe polis werd werd weer 10 euro poliskosten in rekening gebracht.. Ik ben natuurlijk meteen weer naar de site van Independer gegaan en heb de premie opnieuw berekend en kwam uit op de prijs van de eerste aan mij aangeboden polis. Dus maar in de pen geklommen naar Zelf. Een serieus antwoord kreeg ik niet, er werd alleen verwezen naar de brief over de vele schademeldingen en dat de verzekering duurder werd. Waarom dat niet duidelijk werd tijdens berekeningen op Independer werd afgedaan dat het wel mijn schuld zou zijn, ik zou wel iets verkeerds invullen .. ?? ik ben dan wel blond, maar ik weet echt wel wat het kenteken van mijn auto is, mijn geboortedatum en mijn adres en mijn schadevrije jaren.. veel meer valt er niet in te vullen ..

Aangezien het een polis is die dagelijks kan worden opgezegd heb ik die maar meteen opgezegd en ben overgestapt op verzekering die iets prijsvaster is dan Zelf.

Zelf had intussen wel al meerdere bedragen van mijn rekening geschreven inclusief 2 keer 10 euro poliskosten..

Dus heb ik Independer maar ingeschakeld.. Ook daar moest ik een paar keer flink aan hun jasje trekken want de animo om de verzekeraar aan te spreken was niet echt groot. Maar nadat ik heb er op gewezen had dat dit soort praktijken schadelijk zijn voor Independer (hoe kan je immers een prijsopgave van Independer nog vertrouwen als na een week de prijs na het afsluiten opeens flink omhoog gaat maar de prijsopgave bij Independer deze stijging niet weergeeft??) zijn ze toch in aktie gekomen..

Zelf heeft uiteindelijk na veel moeite en gedoe de bedragen teruggestort.

Ik vraag me toch af wat een bedrijf als Zelf hiermee hoopt te bereiken? De laagste premie als je via Independer afsluit maar zodra je aan boord bent, na een week!!, de premie dusdanig omhoog gooien dat ze 1 van de duurdere worden!!! Denken ze nu echt dat ze daarmee aan klantenbinding doen? Dat klanten blijven??
22 % verhoging bij verzekerjezelf. Maar wat doe je er aan alle autoverzekering zijn gestegen en deze blijft toch nagenoeg de goedkoopste. De overheid ja die kan er wat aan doen maar onze minister van economische zaken is ja die van de VVD.
Wij hebben op 8 december 2016 een brief gekregen van Avéro Achmea dat per 1 februari 2017 forse premieverhogingen zullen worden doorgevoerd voor ons Compleet bij Elkaar Pakket voor onderstaande verzekeringen.

- Aansprakelijkheid 5%

- Goed op Weg Autoverzekering WA 14,5%, (Beperkt) Casco 10,3%

- Inboedel 17,2%

- Woonhuis 17,2%

Waarom de premies worden verhoogd schrijft Avéro Achmea het volgende.

De afgelopen jaren is het totale bedrag dat wij hebben betaald aan schades fors gestegen. Wij verwachten dat deze stijging de komende jaren doorgaat. De belangrijkste redenen van de hogere schades zijn:

- De storm- en waterschades nemen toe door weersveranderingen.

- De kosten van herstel zijn hoger, bijvoorbeeld de reparatie aan auto's met nieuwe technologieën.

- De letsel- en vermogensschades van de aansprakelijkheidsverzekeringen stijgen door de veranderende wet- en regelgeving.

Hierdoor betalen wij hogere bedragen. Deze bedragen rekenen wij door in onze premies om in de toekomst ook schades te kunnen betalen.

Na verhaal te halen bij onze tussenpersoon die Avéro Achmea vertegenwoordigd kregen we te horen dat er meer verzekeringsmaatschappijen spoedig zullen volgen. Om ons tegemoet te komen kregen we plotseling €2,- korting op onze totale maandpremie. Vreemde zaak het lijkt wel koehandel! In het verleden al vaker meegemaakt dat je premies kunt afdingen door aan te geven verder te kijken.
Mijne heren, de auto verzekeraars maken winst,alleen niet genoeg. De meeste verzekeraars zijn boeven, van het eerste soort.
Badge
Enkele jaren geleden bestond Centraal Beheer het mijn huiseigenarenverzekering met ruim 25% te verhogen, afgezien van verhoging van de assurantiebelasting. Argumentatie was dat de berekeningswijze van de herbouwwaarde was veranderd en dat ik jaren daarvoor daar uitvoerig over was geinformeerd. Op mijn vraag mij die uitvoerige informatie te willen sturen berichtten ze dat ze die niet meer hadden. Ik had de eertijdse aankondiging dat "de berekeningswijze van de herbouwwaarde was veranderd" nog wel. Punt. Ja, was de reactie, maar de premieverhoging zou voor u zo hoog zijn uitgepakt dat we die uit coulance nooit hebben willen doorberekenen. Zo'n antwoord verwacht je toch niet van een vermeend fatsoenlijke maatschappij!? Ik ben toen naar Unigarant over gestapt.

Nu vragen ze per 1 december a.s. 10,1 % meer voor mijn autoverzekeringen met de argumenten:
"Een premieverhoging is nooit leuk. Helaas is de verhoging noodzakelijk. Het afgelopen jaar zijn er veel WA schades gemaakt. Door het betalen van de schades is de verhoging nodig. Het gaat om de schadelast die wij met zijn allen dragen. Niet alleen uw eigen gemaakte schades. Ook zijn er onze premie bepalende factoren:
- Leeftijd van de klant;
- Risico op diefstal en inbraak van de auto;
- Risico op totaalverlies van de auto;
- Bouwjaar van de auto;
- Het merk van uw auto."
In 2e instantie kwam nog de volgende reactie:
"Er is geen informatie hierover in onze polisvoorwaarden (over leeftijd discriminatie). Ons premiestelsel voor de Autoverzekering is gevuld met veel premiefactoren. Van sommige hebben wij geen weet. Bovendien is de ene factor wel van invloed op de ene klant, maar niet op de andere. Feit is dat er een toeslag is voor jongeren en ouderen. Maar daar koppelen wij geen vaste leeftijd aan."

Ook de autoverzekering zal ik dus bij derden onderbrengen.

Joost Veldman
Zelfde verhaal als Joost Veldman over Centraal Beheer.
Na 9 jaar schade vrij rijden mag ik als beloning 11% meer premie gaan betalen. Bij navraag over het hoe en waarom krijg ik exact dezelfde standaard email reply.

Tijd om over te stappen naar een andere partij dus

Nico Schuurmans
Lijkt bug te zitten in deze site, na opslaan krijg ik op verschillende browsers de melding "Formulier niet verzonden. Reload de pagina en probeer nog eens". Is kennelijk dus wel gelukt.
bug op deze site, krijg continue "versturen niet gelukt, reload pagina en probeer nog eens". Is kennelijk wel gelukt
Na 9 jaar schade vrij rijden mag ik als beloning 11% meer premie gaan betalen. Bij navraag over het hoe en waarom krijg ik exact dezelfde standaard email reply.

Nico Schuurmans

Nico Schuurmans

Dat begrijp ik niet, je stapt toch over omdat het ergens anders beter of goedkoper kan, toch niet omdat een maatschappij de premie verhoogd?
Badge
Eerder (hierboven) berichtte ik over de door Centraal Beheer, met een veelheid van onverifieerbare argumenten, aangekondigde premiestijging van 10,1% op mijn autoverzekering. Ik heb toen aangegeven naar een andere verzekeraar te zullen overstappen.
Pas 2 weken voor beëindiging kon ik op "mijn CB" zien dat de premieverhoging voor 2 auto's en een trailer alleen werd veroorzaakt door de verhoging van 1 van 2 auto's auto met 22,8 %! Toch maar weer eens gaan bellen.
Sorry, sorry, sorry. Er is een foutje gemaakt . De premie op 1 auto en trailer bleef gelijk en die van de andere auto had moeten worden verlaagd met 8%. Ik heb de verzekering niet opgezegd.

Vermeldenswaard is nog dat ik met Allsecur mailde en vroeg naar hun middellang premiebeleid, aangezien ik klachten las over goedkoop instappen en het volgend jaar een forse premieverhoging voor de kiezen krijgen. GEEN ANTWOORD.
Ook vroeg ik Independer, van welke ik het spoor naar AllSecur insloeg, wat nu eigenlijk hun toegevoegde waarde was. GEEN ANTWOORD!

Conclusie: wees alert. Bedrijven zijn niet altijd je beste vriend, zoals de politie.

Joost Veldman
Reputatie 3
Badge +2

Ik kreeg onderstaande mail gisteren: mijn opstalverzekering heb ik vanaf 2014. Kostenverloop:

2014: 137,37

2016: 140,17

2017: 149,12

2018: 149,12

2019: 169,61

2020 (waarvoor de mail) : 208,20

Geen forse bedragen, maar wel gek dat ze even iets waren ‘vergeten’, ik verwacht dat verzekeringen continu alert zijn en alles meepakken wat er mogelijk is. En hoezo is mijn premie jarenlang ‘gelijk gebleven’ Hij steeg wel. 

Beste relatie,

U heeft een Woonhuisverzekering bij De Zeeuwse met polisnummer xxxxxxxx
Hiervoor wordt op 29-02-2020 een aanpassing gedaan.

Indexering
De verzekering wordt jaarlijks aangepast aan het BDB bouwkosten-indexcijfer. Door een
fout in onze administratie is die indexering een aantal jaren niet toegepast. Uw premie
is daardoor gelijk gebleven terwijl deze jaarlijks had moeten stijgen.

Hoe passen we dit aan?
Vanaf nu gaan we de index weer toepassen. Dit doen we niet met terugwerkende kracht.
Wel is de premiestijging nu eenmalig hoger omdat u vanaf 29-02-2020 premie betaalt
op basis van het huidige indexcijfer. Is uw verzekering na 1 juni 2018 ingegaan? Dan is
deze index correctie voor u niet van toepassing.

Vragen
Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw adviseur:

@Akua2 wat een raar verhaal. Niet dat de premie stijgt men verzekert immers herbouwwaarde en de kosten van de bouw van een.huis stijgen, maar dat ze zeggen de premie niet verhoogd te hebben terwijl dat wel het geval is verpakt in een brief waarin ze aangegeven zich vergist te hebben. Heel raar.

Reageer