Consumentenbond.nl

Heb jij nog een rechtsbijstandverzekering?

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Beste Bert,

Gelukkig maar, het zal ook best wel eens verkeerd gaan (denk aan onschuldig vastzitten) maar gelukkig leven we (nog) niet in een bananenrepubliek c.s. koninkrijk.
Reputatie 7
Bert schreef:

Tegenstrijdige advocaten trekken naar twee kanten en de rechter trekt het weer recht.

Dat is arbitrage, daar komt dan nog iemand bij kijken.
Reputatie 6
Badge +5
@Be rt en @L.J.F. de Ruiter

Ik heb iets volstrekt vergelijkbaars meegemaakt. Ik had op het laatst een teamleider die mij ging vertellen hoe ik, na jaren ervaring, mijn werk moest doen. En dat kun je natuurlijk wel doen maar dan moet je toch minstens een vergelijkbare kennis van en ervaring met de materie hebben als ik en dat was niet zo.
Dat bleek op een gegeven moment ook want op enig moment moesten we met 5 man opdraven voor een kennistoets waar hij als enige niet door heen kwam.

Op een gegeven moment beslisten we dat we er misschien beter aan deden om afscheid van elkaar te nemen. Het bod van mijn werkgever begon met drie maanden salaris. Ik kan me nog herinneren dat ik na dat aanbod met twee teamleiders in een kamer zat om er over te praten waarbij ik toen het woord ‘Kantonrechtersformule’ liet vallen waarna ze me aankeken alsof ik Russisch sprak. Ik sprak echter geen Russisch want ze verstonden me drommels goed maar ze voelden zich duidelijk betrapt omdat ik hun spelletje doorzag. Hoe dan ook, toen kwam de zaak bij HR die me een bod deden van ongeveer 15 X zo veel. Maar ook ik kan rekenen en ik was nog niet tevreden met als gevolg dat het nog met een dikke 10.000 euro werd verhoogd. Nog niet genoeg natuurlijk (ongeveer 90% van die kantonrechtersformule) maar ik was tevreden en ben toen razendsnel vertrokken nadat ik dat bod zwart op wit had gekregen. Tegenwoordig mag je blij zijn als je de helft krijgt.

Ik heb daar bij dat bedrijf twee uiterst gelukzalige momenten meegemaakt, te weten de dag dat ik daar toen aangenomen werd en de dag dat ik daar tientallen jaren later weer met een brede lach op mijn gezicht voor het laatst de toko uitliep. Dat was in 2008. Daarna heb ik geen dag meer gewerkt en alleen maar leuke dingen gedaan en dat duurt tot op de dag van vandaag, ik ben nog niet met pensioen of AOW. Ik werd daarbij wel bijgestaan door een jurist van SRK Rechtsbijstand omdat arbeidsrecht en ontslagrecht mijn specialiteit niet was en de zijne wel. Veel heeft hij echter niet toegevoegd behalve dan dat hij de deal niet zo slecht vond en op die bevestiging van een deskundige zat ik te wachten.

Het vervelende is dat een werkgever dan op een gegeven moment een zogenaamd dossier over je gaat vormen waarin elk misstapje en foutje komt te staan terwijl ik wat dat betreft niets afweek van de gemiddelde collega om me heen tegen wie geen dossier werd gevormd. De bedoeling is natuurlijk dat als het zou uitmonden in een gerechtelijke procedure ze wat tegen me zouden hebben onder de noemer: ‘hebben we niets dan zoeken we wel wat’

Hoe dan ook, ik kan nog steeds met plezier en genoegdoening terug kijken naar die momenten waarbij de leiding probeerde spelletjes te spelen met iemand wiens dagtaak het was om in mijn eigen vak spelletjes te spelen met claimanten waaronder advocaten en rechtsbijstandverzekeraars. En ik, ik speelde het spel toen gewoon mee.

Terugkijkend kan ik zeggen dat ik met enorm deskundige collega’s om me heen heel plezierig heb gewerkt en met een enkeling ga ik nog wel eens een broodje eten. Alleen jammer van dat management toen.

Het verhaal gaat nog iets verder want die kantonrechtersvergoeding heb ik toen een paar jaar gestald bij een soort van tijdelijke lijfrentepolis en daarna op een bankspaarrekening. Toen stelde de rente ook nog wat voor. In 2014 kwam Dijsselbloem met zijn Dijsselbloemregeling en onder die voorwaarden heb ik die ontslagvergoeding toen te gelde gemaakt. 20% van dat bedrag was toen onbelast en 80% belast. Dat gaf niets want dat heb ik met mijn belastingaangifte over 2014 toen weer rechtgetrokken. Verleden jaar heb ik fiscaal gemiddeld over de jaren 2014, 2015 en 2016 met als gevolg dat ik een paar maanden terug nog € 11.000,- van de belastingdienst heb terug gehad. Het nettobedrag van die Dijselbloemregeling heb ik na het uitkeren in 2014 belegd en dat staat momenteel netto op een hoger bedrag dan dat ik bruto toen in 2008 als ontslagvergoeding heb meegekregen.

Ergo, het leven is mooi.
Reputatie 5
Badge +6
Beste Frans,
Zo moet je het maar opvatten, klagen en kniezen lost niets op.
Wij hebben dat nu met de gezondheid, mijn vrouw een versleten hart waar niets meer aan te doen is en twee tumoren, uitzaaiingen weet ik nog niet, 6 februari gaat ze voor de 3e keer onder het mes. Mijn kwalen benoem ik maar niet, allemaal out of the topic, maar heeft wel te maken met het positief blijven. We leren ermee leven, we kunnen er zelf weinig aan doen en pessimistisch, zwartgallig, klagerig en waarom ik, het helpt allemaal niet.
Maar gezegd moet worden, je moet wel zelf vechten en een beetje geluk hebben. Dan heb ik het weer over rechtsbijstand en wat jou overkomen is. Het verhaal kan je zo naast elkaar leggen. Ik had 20 jaar voor de zaak gewerkt, maar echt met plezier erin, dus volop mijn best en meer gedaan. Veel langere tijden enz. En dan moet je eruit en gaan ze je zwart maken, liegen en bedriegen in de rechtszaal, veel te weinig bieden e.d. Dat heeft me zeer verbaasd en teleurgesteld, dat dat kan. En het smerige is nog collega's overhalen brieven te schrijven dat ze niet met je konden werken, ja collega's, vertrouwen in de mens zakt dan ver weg.
En ook ik heb het verkregen geld, in guldens dus, op lijfrente gezet. Wel veel problemen gekregen het als lijfrente uit te betalen want de overheid en fiscus hadden de regels veranderd. Ik was te laat en zou het totaal moeten opnemen met meen ik 52% belasting. Brieven schrijven naar de fiscus heeft uiteindelijk geholpen, ik kreeg enkele maanden uitstel en daarin dan beslissen, werd het toch lijfrente. Alleen nu met AOW, klein pensioentje en de lijfrente moet ik wel ieder jaar belasting (bij)betalen. Ik kom boven een drempel uit en valt niet onder het lage 65+ tarief. Maar niettemin ben ik blij het zo gedaan te hebben en er voor gevochten te hebben. Alleen rechtsbijstand van de bond, de commerciële verzekeringsmaatschappijen alleen maar slechte ervaringen. Groeten allemaal, Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Tja Leo en dan moet je sterk zijn om er niet aan onder door te gaan. Het zijn de misselijkmakende truuks van een slag mensen in dienst van werkgevers waar we dus beiden mee te maken hebben gehad maar het ook beiden niet graag meer zouden willen.

Althans, nu ik de keus heb hou ik dit soort mensen graag op veilige afstand. Wat me toen en ook nu nog heel erg geholpen heeft is dat ik toen en nu gelukkig ook te maken had en heb met andersoortige mensen, mensen die me geen loer proberen te draaien maar mensen die oprecht geïnteresseerd in me zijn en ik in hen. Mensen die oprecht aan me vragen hoe het met me gaat, mensen met wie ik samen werk (niet in loondienst), mensen die voor me door het vuur gaan en voor wie ik ook bereid ben om door het vuur te gaan, mensen die mijn inzet op prijs stelen en vice versa, mensen waar ik wat voor over heb omdat ik weet dat ze dat ook voor mij hebben. Kort samengevat, een heel ander slag mensen dan het slag waar ik toen mee te maken had en ik voel me daar wel bij.

Overigens voel ik geen wrok of zo want ik kon me daar toen wel af en toe boos over maken maar daarna was ik het ook kwijt en ik ben in die tijd nooit onder doktersbehandeling of zo geweest vanwege overspannenheid of een burn-out. Sterker nog, ik was in die tijd nooit ziek.

Volgens mij had ik wat dat betreft ook een afwijking want ik zag er toen zelfs de lol van in mede omdat ik het spel beter speelde dan hen. Ik ben dan ook tot het laatst met plezier naar mijn werk gegaan en heb zelfs nog gewerkt op de dag dat ik voor het laatst naar buiten liep.

Als ik al enig gevoel heb over het gebeuren van toen dan is het meer medelijden dan wrok. Ook die mensen waren bang voor hun baantje als ze niet zouden doen wat de grote baas van hen verwachtte. Zoooo jammer!

Ik vind het vreselijk om te horen over de medische toestanden met jou en je vrouw. Zo iets gun je niemand en ik hoop maar dat het medisch gezien nog ten goede zal keren.

Uit belangstelling heb ik even gekeken waar je het eigenlijk over hebt en inderdaad
https://www.plusonline.nl/special-artikelen/leven-met-hartfalen-is-te-leren

daar word je niet vrolijk van.

Ik wens jou en je vrouw veel sterkte toe.
Reputatie 6
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter

Ik kan je vraag niet beantwoorden. Of een verzekeringmaatschappij goed of slecht is zal afhangen van de soort verzekering, de maatschappij of het beleid, zelfs tussen de diverse afdelingen onderling.

Wat ik wel kan zeggen is dat er behoorlijk wat (zelfs tot aan het misdadige toe) misstanden zijn bij verzekeringmaatschappijtjes die Smartphones verzekeren.

Dus niet doen. Op dit moment lijkt het ook niet wijs om je opstal te verzekeren bij een maatschappij als Centraal Beheer (zie de discussie elders op dit forum). De andere kant is dat je qua Rechtsbijstand waarschijnlijk wel goed zit bij maatschappijen als DAS, SRK of ARAG.

Er speelt nog een andere factor. Veel staat of valt met de deskundigheid die je zelf in huis hebt. Qua verzekeringen laat ik me geen knollen voor citroenen verkopen maar dat geldt helaas niet voor iedereen. En dus loop je een risico dat je met een kluitje in het riet wordt gestuurd als je zelf niet enige deskundigheid in huis hebt.

Voor het overige moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven.

By the way, ook ik maak wat langere reacties eerst graag in WORD (deze ook). Voordeel van WORD is ook dat je daarin zogenaamde hyperlinks kunt maken die je dan zo in dit scherm kunt zetten.

Iets anders nog, het is nog maar de vraag wanneer je wel of niet off-topic gaat. Ik vind dat je best eens een zijstapje kunt maken of het onderwerp in een breder plaatje kunt zetten zonder nu meteen het verwijt te krijgen dat je off-topic gaat. Probeer wel de grote lijn vast te houden.

Iets anders zou het zijn als we het hier hebben over Rechtsbijstandspolissen en jij hier opeens gaat praten over het bereiden van de meest smakelijke groentesoep.

Dus dat.
Reputatie 5
Badge +6
Geachte F. den Oudsten en E. T Wiersum,

Dank voor jullie reactie en advies.
Elders kreeg ik al antwoord dat in de voorwaarden in feite alles staat, althans alles hoort te staan, maar dat ze ieder jaar de voorwaarden (kunnen) wijzigen. En zo ontstaat, werd gezegd, dat het ene jaar de éne de beste is en het andere jaar de andere. Daar is ook wat voor te zeggen, ik geloof dat ergens wel

Het is dus een lastige vraag om te beantwoorden, en wellicht speelt het bij een rechtsbijstandverzekering niet zo zeer, hoewel zie diverse commentaren en zelf ben ik ook niet zo best geholpen, maar bij de onderwerpen, inboedel, schade, brand of je buurman zal er maar een eind aan willen maken en de boel laten ontploffen!! Ja dat is het toch wel prettig dat je een goede verzekering hebt, die je volledig, althans voldoende, uit betaalt. Maar hoe weet je dat, vandaar mijn vraag. Maar ik begrijp niemand kent alle voorwaarden uit zijn hoofd en dan moet je ook nog actueel zijn. Het benauwt me alleen dat als zoiets gebeurt en je hebt een verzekering nodig, dan heb je niets aan een zgn dagwaarde , dus een paar honderd euro. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Beste Leo,

Pas op dat je geen spoken gaat zien die er niet zijn. Als de voorwaarden al veranderen (en het niet alleen een verduidelijking is) dan nog is het zeer de vraag of die verandering tevens een verslechtering inhoudt als ook dat die verslechtering dan net toevallig ook nog eens jou en je schadegeval treft nog los van het feit dat verzekeringmaatschappijen daarbij vaak ook nog eens bepalen dat als dat wel zo is jij een verzoek kunt doen om bij jouw schadegeval de oude polisvoorwaarden te laten gelden.

Pfffff, wat een zin he? Zelf verzonnen.

Als je buurman zich zelf opblaast dan heb je geluk omdat de oorspronkelijke brandverzekering juist dat dekte (brand, blikseminslag, ontploffing) en nog steeds.

Waarom heb je overigens niets aan uitbetaling van de dagwaarde?

Voor die dagwaarde ben je toch weer in staat om vergelijkbaar tweedehands meubilair te kopen bij bijvoorbeeld een kringloopwinkel?
Reputatie 5
Badge +6
Beste Frans,

Dank voor je reactie en inderdaad moet ik uitkijken te veel en te vaak spoken te zien. Maar je wordt tegenwoordig ook veel meer en veel vaker en overal op, bijv sociale media, gewaarschuwd voor die spoken, dus alle zaken die niet altijd eerlijk gaan. Ik Laat me daardoor te veel leiden c.q. lijden.

Een collega forumlid zei mij dat van die voorwaarden wijzigingen, en ik neem aan dat hij bedoelde dat een maatschappij door zijn voorwaarden op dat moment de beste is, maar volgend jaar kan dat een ander zijn, omdat de eerder genoemde maatschappij zijn voorwaarden (negatief dan) wijzigde of de nieuwe maatschappij zijn voorwaarden verbeterde. Ja hele zinnen waar je gauw over struikelt. Maar het doet er allemaal niet zo toe, het kan heel anders bedoeld zijn, ik geloof dat al dat soort testen moment opnames zijn en tot de besten leiden, die ook dat maar op dat moment zijn. weer zo'n rot zin.

En in feite het spoken zien en bang worden komt ook door het nieuws waarin een tijdje terug nogal wat ontploffingen waren omdat mensen eruit wilden stappen. Maar hele rijen huizen werden er door beschadigd. En dan ga ik weer denken, doe je het zelf niet, je moet er wel goed tegen verzekerd zijn.En zo hoor je ook over je inboedel dat er mensen de dagwaarde kregen waarvoor ze nog geen nieuwe stoel konden kopen. Ja allemaal op het nieuws, en sommigen zoals ik geloven er dan in.

Maar ik neem je raad ter harte, ik heb begrepen dat je er meer verstand van heb dan toch tenminste ik. Je hebt geloof ik jaren voor maatschappijen gewerkt. Maar voor alles geldt je moet er zelf wel wat vanaf weten, alleen is dat wel veel gevraagd en dan ga ik vaak op testen en vergelijkingen af. Niet altijd goed, waarschijnlijk. Helaas moeten we nu even weg dus stop ik even, groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo allemaal! Zoals jullie zien heb ik toch even de bezem door dit topic gehaald omdat er inmiddels drie onderwerpen door elkaar besproken werden:

• Heb je nog een rechtsbijstandverzekering (nu er ook rechtshulp on demand afgenomen kan worden)? Dit is de vraag uit de openingspost en dus het gespreksonderwerp in dit draadje.
  • Antivirus programma's, de hier geplaatste reacties erover zijn inmiddels verplaatst naar het nieuwe topic van @L.J.F. de Ruiter.
  • Inboedelverzekering afsluiten of niet? @cbw62, ik heb hiervoor een nieuw topic aangemaakt en de hier geplaatste reacties daarheen verplaatst.
Laten we ons vanaf nu in dit topic beperken tot de oorspronkelijke vraag over rechtsbijstandverzekeringen. Hierna geplaatste reacties die opnieuw off topic gaan, worden verwijderd.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi allemaal,

Vandaag is de Geldgids verschenen met een artikel over rechtsbijstandverzekeringen en de (beperkte) inzet van externe advocaten. Lees het artikel gratis via deze link.

groet Marlies

Reageer