Consumentenbond.nl

Heb jij weleens toeslag moeten terugbetalen?

• 10 april 2018
  • 12 reacties
  • 2571 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Heb jij wel eens achteraf een belastingtoeslag moeten terugbetalen, zoals teveel ontvangen zorgtoeslag of huurtoeslag? Laat het ons weten via de poll!

Ook zijn wij benieuwd of je hierdoor financieel in de knel kwam en hoeveel tijd er tussen het ontvangen van de toeslag en de terugbetaling zat. Laat ons dit en eventueel meer details weten in een reactie hieronder.

Heb jij wel eens achteraf een belastingtoeslag moeten terugbetalen?

12 reacties

Ik heb geen idee hoeveel ik moest terug betalen, maar terug betalen moest ik.
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor alle ervaringen tot zover! Blijkbaar hebben toch veel mensen hier last van. Ik vind het raar dat het inkomen wel bekend is, maar niet wordt gebruikt voor toeslagen door gebruik van verschillende systemen. Tenminste, dat was de uitleg die ik ooit kreeg toen ik een aanslag van €800 voor teveel ontvangen zorgtoeslag kreeg. Best veel voor een deeltijdstudent..
Reputatie 7
Badge +4
@modernisering
"1) zij bepalen dan wat het termijnbedrag is; 2) dat kan niet verrekend worden met de actuele toeslag die je ontvangt."

Dit klopt niet helemaal. Aanvankelijk lijkt dit zo, maar als je niet op tijd op hun brief ingaat, of je vergeet het, dan gaan zij het alsnog automatisch in termijnen van je huidige toeslagen aftrekken.

Mocht je overigens, als je wel ingegaan bent op een betalingsregeling in termijnen, door wat voor reden dan ook tussendoor het hele restantbedrag in een keer terug kunnen/willen betalen, dan kan dat volgens hen niet meer, wat ik heel vreemd vind.
Heel irritant is dat de Belastingdienst je €3 (drie euro) laat terugbetalen.

• Het in een jaar ontvangen bedrag kan nooit op drie euro nauwkeurig correct zijn.
  • Een kleine moeite om dat met de eerstvolgende betaling te verrekenen, maar nee, ze willen het per se overgemaakt krijgen.
  • De inningskosten moeten voor hen hoger zijn.
Ook ik heb over twee jaren huurtoeslag moeten terugbetalen. De tussenliggende tijd was wel anderhalf jaar maar dat kwam ook doordat ik mijn aangifte over die jaren heel laat gedaan had. Terugbetaling was geen probleem omdat ik het in maandelijkse termijnen over 2 jaar kon uitsmeren. Puntjes: 1) zij bepalen dan wat het termijnbedrag is; 2) dat kan niet verrekend worden met de actuele toeslag die je ontvangt.
Het grootste probleem vind ik de slechte communicatie. Zij gaan er vanuit dat ik zelf ieder jaar kijk of de voorwaarden voor toeslag nog hetzelfde zijn. Het hebben van eigen spaargeld is b.v. veranderd enkele jaren geleden, waardoor ik 2 jaar onterecht ontving. Toen ik voorstelde zo'n belangrijke wijziging aan alle gebruikers éénmalig mee te delen (zodat ik het zelf had kunnen stoppen) was het tegenargument van de medewerker: "Dan krijgen we ontelbare telefoontjes van mensen die dan niet meer zeker weten wat er voor hen geldt." Nee, dan liever een heleboel administratieve handelingen en telefoontjes van en voor mij, en zo'n 40 totaal overbodige maandelijkse brieven waarin staat dat mijn schuld weer met een identiek bedrag verminderd is!
Door onregelmatige diensten en uitzendwerk wisselend inkomen. Hierdoor teveel toeslagen ontvangen. Ook door achterlopen van de belastingdienst ineens een aantal beschikkingen tegelijk gekregen. Dat leverde wel problemen op. Toeslagen moesten binnen 2 jaar terug betaald zijn. Ook een keer fouten in de inkomstenbelasting. Deze moesten echter binnen 1 jaar terug betaald zijn. Soms meerdere terugbetalingsregelingen tegelijk lopen. Het recht van een basisinkomen wat iedereen heeft geld dan ineens helaas niet meer voor de belastingdienst. Ik blijf het ook raar vinden dat je als je b.v. student bent en zelfstandig woont je wel recht hebt op huur en/of zorgtoeslag maar dat dit wel over het hele jaar wordt berekend. Als je dan halverwege het jaar slaagt en een baan krijgt moet je ineens het 1e halfjaar ( waar je het echt wel nodig had) ook mooi terug betalen. Dat kan dan best wel problemen opleveren.
Ook ik heb jarenlang teveel toeslag ontvangen, waarna ik het telkens ook weer moest terugbetalen. Enkele dagen geleden ontving ik twee beschikkingen, volgens de belastingdienst moet ik de 'teveel betaalde' toeslag over 2014 en 2015 terugbetalen. Dit keer weet ik precies waardoor het komt en ik weet ook dat de terugvordering onterecht is.
De dagtekening van de beschikking is 12 april en ik moet de bedragen vóór 1 juni terugbetalen. Het zijn gelukkig relatief kleine bedragen, dus dit levert voor mij geen problemen op. Anders had ik het ook nog in termijnen kunnen betalen. Ik zal netjes terugbetalen en ga natuurlijk in beroep, waarna ze de teveel terugbetaalde toeslag weer op mijn rekening mogen storten.
Mijn ervaring is: de molens van de belastingdienst malen langzaam, maar ze malen wél. Het kan jaren duren, maar uiteindelijk komt het goed.
Het is ieder jaar weer hetzelfde liedje. Altijd moet er terug betaald worden aan zorgtoeslag en huursubsidie.
Je krijgt steeds minder aan subsidies maar inkomsten blijven nagenoeg gelijk.
De brief over de door de dienst berekende toeslagen is erg verwarrend. Het leek of de toeslagen gebaseerd waren op september 2015, maar het bleek dat 2014 (het jaar waarin ik wegens ziekte gekort was) de basis was.
"Het laatste salaris dat bij ons bekend is" leek mij dat elk maandsalaris via mijn werkgever bij hen bekend is (en dat was bij ontvangst van de brief al weer op normaal niveau). Blijkbaar bedoelden ze het laatste salaris dat ik via aangifte gedaan had (het gekorte salaris).
Reputatie 7
Badge +6
Als dit soort dingen heel veel voorkomt (en dat vermoed ik wel ) , dan zouden ze met aanzienlijk minder mensen hetzelfde werk kunnen verzetten , als ze alles in EEN keer goed deden. Zou ook voor de belastingplichtigen wel zo fijn zijn.......
Reputatie 7
Badge +4
Sinds ik 8 jaar geleden verhuisd ben moet ik om onduidelijke reden elk jaar opnieuw twee soorten teveel ontvangen toeslagen terug betalen. Ze sturen daar pas 9 of 10 maanden na afloop van het jaar waar het betrekking op heeft bericht over. Het vreemde is dat zij eerst zelf berekenen waar ik recht op heb en mij daarvan op de hoogte stellen, waarna ik dat ook een jaar lang ontvang. Om vervolgens 2 jaar na de berekening en toekenning een brief te sturen "omdat ik te veel ontvangen heb" en het dus terug moet betalen.

Hun slogan luidt:
"Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". 🙄🤔
Reputatie 7
Badge +6
Na enkele jaren geen zorgtoeslag gehad te hebben , doordat ze het eenmalig hogere inkomen door afkoop van een pensioen vermoedelijk als het nieuwe vaste inkomen zagen , heb ik gedacht : dit kan niet kloppen. Toen maar opnieuw aangevraagd , waarop ik weer netjes kreeg. Daarna elk jaar opnieuw moeten aanvragen omdat ze kennelijk telkens weer dat eenmalig te hoge inkomen zagen als maatgevend . Een paar jaar geleden ineens ongeveer € 1000,- te veel ontvangen . Ik zag meteen al : dat kan niet kloppen. Heb het even afgewacht of ze daar WEL snel achter zouden komen . Ja dus..... Wat een geklungel !!!!!! Ik moest het wel snel terug betalen , maar omdat ik daar al op rekende , heb ik het niet opgemaakt zodat het geen probleem veroorzaakte.

Reageer