Consumentenbond.nl

Heeft contant geld betalen zijn langste tijd gehad?

• 11 mei 2020
  • 38 reacties
  • 1267 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Het is net als met de OV-chipkaart: laten de liefhebbers die gebruiken, maar geef de overigen ook de kans om normaal een kaartje te kopen.

Dat is de enige klantvriendelijke oplossing: niet steeds die gedwongen veranderingen die een zelfbenoemde voorhoede er doordrukt ten kost van de overigen.

Reputatie 7
Badge +7

Die mogelijkheid houden velen nog open. er zijn er die best terugwillen naar het gulden tijdperk.

Ik ben een simpele verzamelaar van een hoop verzamelingen. Dat is allemaal in de loop der jaren ontstaan.Zo heb ik een paar honderd kleine drankflesjes in vitrines staan. Dat komt gewoon uit reizen voor mijn werk. Vroeger werd in vliegtuigen altijd een drankje geserveerd. Ik nam dat nooit aan want ik drink niet. Maar dacht ik neem ook zo'n drankje en ga ze verzamelen. Heb ik geleerd dat je meteen moet zeggen, ik neem hem mee, maak maar niet open. Zo heb ik wat flesjes bij elkaar verzameld en soms ook flesjes gekocht die je nergens krijgen kon.

Zo heb ik prenten verzamelingen, schilderijen of reproverzamelingen, ook allemaal relatiegeschenken, dus echt geen dure dingen. Verder een poppenverzameling, ook op dezelfde wijze uit jaren ontstaan. En ook heb ik een muntenverzameling, vooral euromunten van alle landen, maar ook enkele oude Nederlandse munten. En daar horen ook bankbiljetten bij. Ergens vind ik dat het leukste omdat je nog een hoop van die biljetten gekend hebt. Zeker de tientjes, maar ook vijfjes, waren er maar een paar van, de 25 biljetten, van iets ouder ook de 20, verder 50, 100 een enkele 1000 gulden. Ik noem het even omdat ik het leuk vind het tientje te verschijnen. Overigens verzamel ik wat ik leuk en enigszins merkwaardig vind, kunnen ook horloges en/of sieraden zijn, maar nooit dure, ik heb geen rolexen of breitlings van tienduizenden euro's, maar wel voordelige dingen met soms wel 3 wijzerplaten e.d. En zo zijn er wel meer dingen, o.. vele boeken, veel naslagwerken, destijds ook voor de krant, maar de oude schoolboekenlijst, incl. boeken heb ik bewaard. Verder miniatuurautootjes, waaronder dinkytoys enz. enz.. Leuk het tientje, wees er zuinig op. Groet Leo.

Best kans dat we nog terug gaan naar de Gulden. :joy:

Reputatie 7
Badge +4

leo, de hele anderhalve meter discussie is gebaseerd op het feit dat het virus overdraagbaar is, waarom twijfel je daaraan? handen geven doen we al maanden niet meer! 

en persoonlijk betaal ik al jaren niet meer met contant geld, en dat bevalt prima. en wat mij betreft staan beide zaken helemaal los van elkaar.

en verder verdedig ik geen enkel bedrijf, iedereen mag zijn mening hebben maar wel gebaseerd op feiten en niet op populistische meningen

Reputatie 7
Badge +7

Ik verwacht dat ook @Mazzel en uiteindelijk zal het contant betalen van lieverlee verdwijnen. Van @A. Deen  heb ik ook begrepen dat iedere winkel/ondernemer zelf mag bepalen hoe hij betaald wil worden. Dus zal hij contant ook mogen weigeren en daar zal dan ook wel een wet voor zijn.Voor mij is het wel voldoende, ik weet weer wat meer. Ik betaal ook meer digitaal dan contant, maar soms met fooien e.d. is contant wel makkelijk. ik zie wel hoe het verder loopt, groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Ach contant geld zal voorlopig wel blijven,  maar er zullen steeds meer winkels zijn waar je alleen nog maar met pinpas of smartphone kan betalen. 

Reputatie 7
Badge +7

Dat er discussies zijn met geloofsovertuigingen, dat er fanatieke activisten discussies zijn, allemaal akkoord. Maar niet van alles daaronder brengen. Er zijn een aantal topics terug die al waarschuwen voor voor  dat "men"’ het contante betalen ziet (of wil) verdwijnen. Ik heb daarbij  nog geen overheid, banken, verzekeringsmaatschappijen of bedrijven bij naam genoemd, maar elders gebeurt dat wel, ik heb aangegeven dat MKB en WHO melden liever geen contante betalingen te zien….. en daar staat ook dat de besmetting die beweerd wordt even erg is als van de deurknop en de trapleuning, ieder vertaalt dat in een eigen conclusie, ik noem het dun, een ander zegt zelfs allemaal bangmakerij, ik laat dat aan een ieder, ben je het er niet mee eens dan ben je het er niet mee eens.). 

De vraag is elektronisch betalen versus contant betalen en de directe aanleiding om nog eens te discussiëren waar gaat het heen, is dus dat MKB en WHO het virus aangrijpen om het contante betalen te mijden. Het is een besmettingshaard, oké laat dat dan zo zijn (feiten zijn dus…. het is mogelijk dat papiergeld eventueel virussen en bacteriën kan overbrengen…. maar harde onderzoeken heb ik niet kunnen vinden….maar laat alles weg wat de zaak vertroebelt. Blijft de vraag…. betalen we nog lang contant of verdwijnt dat.

Ik kan me vinden in het feit als iemand beweert Leo komt op voor de consumenten. Maar Leo niet alleen, kijk naar de actualiteit, kijk naar het nieuws, kijk naar de protesten. Ik denk dat er heel wat mensen ontevreden zijn over banken, verzekeringsmaatschappijen, overheids oplossingen en beloften enz. Daarentegen denk ik dat er niet velen zijn die genoemde bedrijven zo verdedigt als jij, maar geheel terecht en ik respecteer je mening.  Maar sta open voor andere meningen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

dit wordt weer zo'n geloofsovertuiging discussie die pagina's kan duren, we onze standpunten blijven herhalen en er verder niks mee opschieten. 

volgens mij is het bewijs van overdracht van het virus helemaal niet dun, en of dat via bankbiljetten of de deurknop gaat maakt daarbij niet uit. en dat vertroebelt de discussie, willen we het hebben over elektronisch betalen of over overdracht van het virus? 

Leo blijft zich steeds een beetje verzetten tegen een aantal stokpaardjes als de banken, de overheid, het virus en rutte en dat vertroebelt dit soort vraagstellingen ook nog eens.

Reputatie 7
Badge +7

Er doen steeds ‘krachten’ de ronde die baat hebben bij afschaffen van contant geld. Ik kan het wel bedenken, maar heb liever de echte feiten en wat zeggen de wetten over contant geld, kan men dat zomaar afschaffen.. Het gaat mij om het principe, wat mag, wat kan. Dat ik zelf ook meer pin en digitaal betaal, o.a. de creditcard, doet er even niet toe. Volgens mij moet er een keuze blijven. En inderdaad er zijn redenen genoeg voor. Mensen die geen controle meer hebben op het digitaal betalen. In hun portemonnee zien we het tenminste nog. En er zijn nog veel mensen die helemaal niet weten hoe ze het digitaal moeten doen, de ouderen weer, maar er zijn nog zoveel anderen die alle veranderingen niet bij kunnen houden. Maar ik denk dat contant betalen al ver in de minderheid is. Dat zal best wel ergens te vinden zijn. Groet Leo.

Ik vind dat overheid en bedrijven hun klanten niet mogen dwingen om contant geld af te schaffen. 

Volgens mij heeft de overheid daar bij bedrijven niets over te vertellen. Of men alleen cash accepteert of alleen pin ofoof creditcard if een combinatie is aan ieder afzonderlijk bedrijf en niet aan de overheid.

Reputatie 4
Badge +2

Ik vind dat overheid en bedrijven hun klanten niet mogen dwingen om contant geld af te schaffen. Zelf betaal ik bijna nooit met contant geld maar die keuze moet aan de klant blijven. Net als de keuze van ING bank om Tan codes af te schaffen, ik ben meteen bij die bank weggegaan. Vernieuwingen moeten in overleg met de klant doorgevoerd worden en niet gedwongen opgelegd worden

Ik ken nog steeds genoeg mensen, die zonder contant geld een puinhoop van hun leven maken.
Ik hoop dat de keuze contant of pin nog jaren blijft bestaan.

Reputatie 5
Badge +4

Wat mij betreft kan en mag contant betalen morgen nog afgeschaft worden. Gebruik al 10-15 jaar geen contant geld meer.

Reageer