Consumentenbond.nl

Heeft contant geld betalen zijn langste tijd gehad?

• 11 mei 2020
  • 38 reacties
  • 1247 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Het is mede door de coronacrisis weer helemaal actueel.”Moeten wij nog met contant geld blijven betalen?”

We hebben op dit forum meerdere malen gediscussieerd over contant betalen of pinnen. Is het zonder contant geld niet hygiënischer? En nu grijpt o.a het MKB door middel van het Covid-19 virus de kans aan om met contant geld betalen af te schaffen.

Bankbiljetten kunnen volgens de WHO het coronavirus verspreiden en daarom zouden mensen met zo min mogelijk contant geld moeten betalen. Het bewijs van overdracht van virussen en bacteriën is dun. Het risico is niet groter dan dat van andere objecten zoals deurknoppen en trapleuningen.Ook het uitfaseren van contant geld dat door banken en overheden al geruime tijd wordt aangemoedigd kan op deze manier versneld worden. Hoe lang nog zullen we op deze manier betalen?

38 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik hoop het ook nog mee te maken. Want de wereld is volgens mij in een rap tempo veranderd.  En dat zal zeker nog zo doorgaan, dus over tien jaar zal er al veel veranderd zijn.  Alleen zullen de jongeren dit gauw als bejaardenpraat vinden. En dat mag natuurlijk ook wel want met 74 op de teller hoor je wel bij die groep. Maar helaas weet je nooit hoe oud je wordt, ik hoop nog 10 mogelijk 20 jaar erbij, maar die kennis heb ik niet, en gelukkig maar geven de meeste mensen als antwoord. Desondanks wil ik toch nog wel meemaken welke kant het opgaat, wat er nog allemaal verandert. Ik zou wel eens aan ouders of grootouders willen vragen wat zij er van vinden, van mobieltjes hadden zij geen enkele kennis. De aanschaf van ‘onze’ eerste ‘vaste  telefoon was al een hele sensatie. Ik kan het ze niet meer vragen, maar ze zouden niet weten wat ze meemaakten. Wij zitten er middenin en moeten er maar mee handelen. Maar kan me voorstellen dat het voor vele ouderen allemaal te snel gaat. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , Leo . Persoonlijke omstandigheden verschillen altijd . Wij kunnen ons ook ( nog ) goed redden met de meeste moderne systemen die ons ( niet altijd van harte ) opgedrongen worden . Veel dingen blijken na gewenning handig en gemakkelijk en vaak geld besparend te zijn. Een smartphone is aan ons ook niet besteed . Hopelijk komt er geen tijd dat we niet zonder kunnen , bijvoorbeeld dat pinpassen ook verdwijnen en alles maar dan ook alles via de smartphone moet . Krijg de indruk dat bedrijfsleven en andere instanties wel ERG graag die kant op willen . Benieuwd hoe de wereld er over pakweg tien en twintig jaar uitziet qua geldverkeer en de onmisbaarheid van een smartphone . 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.T. Wiersum . Op het forum tracht ik het altijd op te nemen voor ‘consumenten’ dus zeker degenen die problemen hebben of in problemen zijn gekomen of zoals je zelf meldt voor mensen begrip te hebben die anders denken of andere meningen hebben. Kortom we zijn hier om elkaar te helpen. Dat wil niet zeggen dat ik het ook altijd eens ben met die mensen Dus als er zijn die tegen pinnen e.d. zijn kan ik daar begrip voor opbrengen, maar zelf pin ik wel. En net zoals je zegt, ben het steeds meer gaan doen. Erg enthousiast over mobieltjes en met name smartphones was  (en ben) ik ook niet. Maar gebruik ze nu wel, en whats-app ermee, en handig ook beeld whats-appen, ook nog gratis, enz. Ook was ik geen fan van internet bestellen…… we gingen wel met de auto naar de stad om te winkelen. Maar met de auto, overal files en veel geld kwijt aan parkeren, en de auto kost toch geld en kan zeker niet op tegen gratis bestellen, gratis bezorgen en voordeel prijzen. Kortom je kan best met andere mensen meedenken, al doe je zelf in gelijke omstandigheden anders. Dus resumerend ben ik het wel met je betoog eens. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Zowel pin als cash heeft voordelen en nadelen . En voorstanders en tegenstanders . Ik vermoed dat de zorgen die Hoekstra zich maakt , te maken heeft met de kleiner wordende groep mensen die absoluut niet kan of wil pinnen. Ook voor mensen die het niet willen dient begrip te zijn , tenzij cash echt niet meer te handhaven is vind ik . We worden al zo veel op allerlei manieren gedwongen op deze aardkloot….Mogelijk kan voor hun  een tussenoplossing bedacht worden . Cash kan daarnaast nu en in de toekomst ook dienen als back-up systeem bij stroomstoringen , bankstoringen of als internet plat ligt. Mogelijk denkt Hoekstra daar ook aan . Toch vermoed ik dat cash door druk van de ondernemers en toch ook door het veranderend consumentengedrag vroeg of laat verdwijnt . Een deel van de tegenstanders van pinnen die het wel kunnen maar niet willen kon het toch wel eens prettig en makkelijk gaan vinden als ze het moeten en er aan gewend zijn . Ben zelf na eerst wantrouwig betreft de veiligheid geweest te zijn contactloos pinnen toch wel erg handig en makkelijk en snel gaan vinden. Het verhogen van het maximum bedrag vind ik ook prettig. 

Reputatie 7
Badge +7

De discussie gaat door, maar meningen botsen. Daarom eerst wat zegt de overheid nu over betalen……

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Contant geld weigeren

Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. 2 voorbeelden:

• Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
  • Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.

Alleen met pinpas betalen

Soms kunt u alleen met een pinpas betalen. Zo kiezen sommige gemeenten er bijvoorbeeld voor om parkeerautomaten neer te zetten die alleen een pinpas accepteren   ……. enz. enz. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Dus contant blijft weliswaar een wettig betaalmiddel, maar kennelijk mag iedereen het weigeren……. en het is toch zo zachtjes aan bekend dat winkeliers van het contant geld af willen, het MKB voorop. Dus alleen om die reden, ook genoemd door voorgaande forumleden, zal contant betalen van lieverlee verdwijnen.

Voor geïnteresseerden hier het MKB standpunt:

26-03-2020

De Nederlandse consument heeft in deze bijzondere tijd razendsnel massaal het (contactloos) pinnen omarmd. Ondernemers willen echter omwille van de veiligheid betalen met contant geld actief verbieden. Mag dat en kan dat (maatschappelijk gezien) zijn de twee vragen die hieronder in samenwerking met De Nederlandsche Bank beantwoord worden.

Mogen bedrijven cash weigeren vanwege het Coronavirus?

Eurobankbiljetten en munten zijn wettig betaalmiddel. Uitgangspunt is dat deze in een betaling worden geaccepteerd. Bedrijven mogen ervoor kiezen om - al dan niet tijdelijk - geen contant geld te accepteren. Echter: alleen als dat duidelijk, bijvoorbeeld met stickers bij de ingang, kenbaar wordt gemaakt aan de klanten.

Kunnen bedrijven contant geld weigeren, maatschappelijk gezien?

Er is een niet te onderschatten aantal mensen in Nederland die wel met cash maar niet met elektronisch betalen overweg kunnen. Gelet op de bijzondere omstandigheden van het moment is het belangrijk dat bedrijven die vanwege het Coronavirus contant geld willen weigeren, rekening houden met de belangen van deze klant. Als een klant niet over een ander betaalmiddel kan beschikken en wel producten nodig heeft om in primaire levensbehoeften te voorzien, is het redelijk om toch de cash betaling te accepteren. Daarbij is het vanzelfsprekend wel nuttig om geen handcontact te maken (en dat kost in sommige gevallen wat extra geduld).

Groet Leo.

Vandaag nog bij mijn buurtsuper (een kassa verwijderd om plaats te maken voor meer zelfscannen en elektronisch betalen) in een kassarij gestaan en met wachtenden gesproken die aan deze ontwikkeling een bloedhekel hebben. De voornaamste reden voor het in stand houden van contant geld is, dat je zonder die mogelijkheid geen  baas meer bent over je eigen geld maar het beheer daarvan volledig aan banken overlaat. De eerste afhaker van een rekeninghouder bij een uitsluitend electronisch opererende bank ben ik al tegengekomen vanwege problemen met het weghalen van een daar gestald tegoed. 

Dat sommige winkels het coronaexcuus gebruiken om geen contant geld meer te accepteren vind ik voorlopig geen probleem. Als je daar pas bij de kassa achter komt kun je eenvoudig je boodschappen achterlaten en het pand verlaten. Er zijn nog meer dan genoeg winkels waar wel contant betaald kan worden. En voor zover dat coronagedoe leidt tot ontslagen en financiële problemen zal de behoefte daaraan toenemen omdat het beheren van een huishoudbudget door b.v. wekelijks reserveren van een bedrag in contant geld veel efficiënter is dan uitsluitend electronisch betalen en het zicht op je uitgaven verliezen.

Reputatie 7
Badge +6

Vandaag zag ik op de NOS , dat minister Hoekstra na kamervragen over dit onderwerp , zich zorgen maakt over het toenemend aantal winkeliers dat geen contant geld meer accepteert. Momenteel wordt Corona vaak als leuk excuus gebruikt terwijl er grote twijfels zijn of daardoor besmettingen zijn ontstaan . Hij vindt dus ook dat cash betalen mogelijk moet blijven. Er komt een onderzoek . Daarna gaat hij kijken of hij moet ingrijpen. Volgens de wet is cash een wettig betaalmiddel . Men heeft echter niet wettelijk geregeld dat het niet geweigerd mag worden als de consument niet kan of wil pinnen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoe lang contant betalen nog zal blijven bestaan is gissen.  We kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Wel kunnen we in het verleden kijken hoe snel pinbetalingen zijn toegenomen. In Tweakers is er één en ander over te lezen. Ook de betaalvereniging.nl  heeft wat cijfers.

Bijna een op de twee digitale transacties in Europa gebeurt contactloos. De nieuwe manier van betalen wint vooral snel terrein in de Oost-Europese landen. Nederland overtreft het gemiddelde met 51 procent contactloze betalingen; België hinkt achterop met een aandeel van 4 procent.

De cijfers komen uit onderzoek van Mastercard, een belangrijke onderneming op het vlak van betalingen. Opvallend is de enorme voorsprong van enkele Oost-Europese landen. Tsjechië loopt op kop met maar liefst 93 procent contactloze transacties in de winkels. De technologie, die twintig jaar geleden al in dit land werd geïntroduceerd, maakt inmiddels een vast deel uit van het leven van de Tsjechen. Ook in landen als Georgië, Polen en Hongarije, waar contactloos betalen respectievelijk 89, 83 en 82 procent vertegenwoordigt, is de technologie sterk ingeburgerd.

De Betaalvereniging Nederland ziet de toename van pinnen vooral doordat de laatste jaren pinnen van kleine bedragen is gepromoot.De Betaalvereniging vindt het belangrijk dat betaaldiensten door zoveel mogelijk mensen gebruikt kunnen worden. Ook kwetsbare groepen moeten hun dagelijkse bankzaken grotendeels zelf kunnen regelen. Kortom contant geld zal nog wel even blijven. 

Reputatie 5
Badge +4

Inmiddels betaal ik alles via de pin. Het kleine geld in huis is op. Hoe geef ik nu nog iets aan een collectant? De krantenjongen?

Stuurt die geen Tikkie dan?

(Bij collectanten kun je tegenwoordig pinnen)

Contant geld blijft, zoals Daatselaar al met een voorbeeld van geeft, helemaal zonder zal het nooit worden.
De kranten jongen komt niet met een pin of Tikkie aanzetten
We liepen vaak collectes, maar toen we met een pin automaat rond moesten lopen zijn we er mee gestopt.
We betalen zelf ook niet aan een collectant met pin, teveel rottigheid mee gebeurd, geen vertrouwen in.

Ik koop en verkoop regelmatig wat via marktplaats, vaak alleen afhalen.
Niemand komt met pin aan zetten, maar met contant geld.
Ter plekke overmaken accepteer ik niet, wederom, te vaak oplichters met nep bank apps.

Op onze club hebben we geen pin, alles gaat contant, een kleine vereniging kan zich amper de luxe van een betaalrekening veroorloven omdat ze door de banken kaal worden geplukt, laat staan een pin automaat.

En vooral niet vergeten dat ons elektronisch betaalsysteem het regelmatig af laat weten en dan blijf je afhankelijk van contant geld.
Ik heb altijd een bedrag voor noodgevallen bij me.

Inmiddels betaal ik alles via de pin. Het kleine geld in huis is op. Hoe geef ik nu nog iets aan een collectant? De krantenjongen?

Stuurt die geen Tikkie dan?

(Bij collectanten kun je tegenwoordig pinnen)

Eigenlijk is het dus één grote open deur want wat ze concluderen kunnen we allemaal dagelijks zien, het gebruik van contant geld neemt af, contactloos betalen groeit snel en er is geen enkele verwachting dat deze trend zal ombuigen.

Naar verwachting zullen dus steeds meer winkels afscheid nemen van contant geld, wat natuurlijk al heel langzaam begonnen is, en dat zal op een gegeven moment ineens snel gaan en zullen alleen plaatsen waar dat economisch nog interessant is nog contant geld accepteren. Tenzij men nu wetgeving op touw gaat zetten om winkels te verplichten contant geld te blijven accepteren, wat in het huidige liberale tijdsgewricht onwaarschijnlijk is, geef is het voor iets als de Albert Heijn nog vijftien jaar.

Reputatie 7
Badge +7

Radar heeft zojuist een rapport over contant geld in de actualiteit gebracht.

De coronacrisis heeft een extra impuls gegeven aan de neerwaartse trend van het gebruik van contant geld. ‘Het is niet duidelijk tot welk niveau dit zal dalen, maar een cashloze samenleving is nog een brug te ver.’ Dat staat in de eindrapportage van de MOB Taskforce ‘Herziening standpunt contant geld’.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft de jaarrapportage 2019 van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer en de eindrapportage van de MOB Taskforce ‘Herziening standpunt contant geld’ onlangs aangeboden aan de Tweede Kamer. 

De taskforce verwacht dat het gebruik van contant geld in Nederland de komende jaren verder zal afnemen, nog afgezien van het effect van de coronacrisis.

‘De digitalisering van het toonbank- en onderlinge betalingsverkeer gaat voort, mede onder invloed van de toegenomen concurrentie tussen aanbieders van betaaldiensten. Daardoor worden voortdurend nieuwe digitale betaalvormen aangeboden. Inmiddels is al meer dan de helft (2019: 64 procent) van alle pintransacties contactloos.’

In het rapport wordt echter ook benadrukt dat contant geld veilig is. ‘Het RIVM geeft namens de overheid aan dat het veilig is om te betalen met contant geld. De kans is zeer klein dat het virus zich verspreidt via oppervlakten, zoals geld.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Mazzel . ik heb het gelezen en weet nu waar het staat. Maar ik geloof @A. Deen  echt wel op zijn woord.  Maar de daad is nu bij het woord gevoegden vaak wil men toch weten waar die regels en wetten staan. Dank daarvoor. En wat het wel of niet afschaffen van contant betalen betreft, ga ik met vele leden mee dat het nog wel even duren zal, maar door alle nieuwe betaalmogelijkheden, het contant geld betalen wel op z'n eind loopt. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Hier kun je lezen dat, zoals @A. Deen ook zegt, winkeliers zelf mogen bepalen welke betaalmiddelen zij accepteren https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Reputatie 2
Badge +2

Ik  denk, dat de effecten van contant geld aanraken minimaal is. Ga maar eens na wat je zoal bij bijvoorbeeld een supermarkt aanraakt. Je maakt het winkelwagentje schoon en vervolgens kom je bij bijvoorbeeld de Lidl direct bij de vers brood afdeling. Daar kun je met een soort lange lepel de verse broodjes pakken. Als je dat doet, realiseer je, dat die lepel al door veel andere mensen is aangeraakt.

Iemand kan een product pakken en na het lezen van de kleine lettertjes terugzetten. Als die persoon in zijn hand geniest zou hebben, dan heb jij misschien een probleem. Een plastic zakje bij de groente afdeling moet je vaak van een rol afscheuren, waar je vaak 2 handen voor nodig hebt. Etc. etc….

Ik bedoel te zeggen, dat heel veel zaken en producten in de winkel al door iemand aangeraakt zijn.

Als je tenslotte bij de kassa gepast betaald met je eigen geld, dan doet het contant betalen er helemaal niets toe. Krijg je geld terug, raak dan niet de hand van de supermarkt medewerker aan, hij of zij zal het ook netjes ergens op leggen.

Maar bovenal, blijf van je gezicht af totdat je (thuis)  je handen hebt gewassen. Of draag handschoenen als je buiten de deur bent.

Dus er is geen enkele reden om het contante geld af te schaffen, het is bekend, dat banken uit winstoogmerk al langer van het contante geld af willen. Persoonlijk huiver ik van die gedachte, alle macht komt dan bij de banken te liggen.  En lastig ook als het digitale betaal verkeer uitvalt, terwijl je net wilt betalen bij een tankstation. Daarom heb ik ook altijd wat cash bij me.

Reputatie 7
Badge +6

Het RIVM gewoon opvolgen? Ik woon niet ver van de Belgische grens en kijk ook over de grens. En daar is Maggie De Block met het Belgische RIVM de baas, en die zegt veel strengere maatregelen dan de Nederlandse RIVM. En in België zijn het aantal opnames en overledenen veel hoger dan in Nederland bij een bevolkingsaantal van circa tweederde. Iets klopt er dus niet. Ik heb een fractieleider van een partij in de Tweede Kamer al horen roepen dat er een parlementaire enquete moet komen naar het RIVM. In het begin zei die dat men niet besmettelijk is als men geen symptomen heeft. Na een heleboel doden zijn ze daar schriftelijk tegenover de Tweede Kamer op teruggekomen. Het was allemaal op tv. Nu kun je dus ook besmettelijk zijn zonder dat je symptomen hebt.

Patient zero was helemaal niet die man uit Loon op Zand die op wintersport in Italië was geweest en in Tilburg en omgeving carnaval vierde. Het was al veel eerder bij de verzorgingstehuizen, en de medewerkers daar kregen helemaal geen beschermingsmiddelen. Inmiddels zijn er van sommige verzorgingstehuizen al de helft van de bewoners overleden.

En wie niet getest was werd niet vermeld in de cijfers. Daarom zijn de cijfers zoveel lager dan in België. De cijfers die we elke avond op het journaal zien zijn dus maar een farce. Kan je beter het Belgische VRT journaal kijken. Ik volg die adviezen op, naar het RIVM luister ik niet eens meer.

De grafiek van Nederland gaat al mooi omlaag zeker? Nou mooi niet, dat is maar het volk koest houden, want daar zitten de niet geteste gevallen niet bij. Het CBS telt per week veel meer overlijdens dan normaal dan het RIVM opgeeft. België doet dat wel. De slachtoffers van de MH17 ramp of die in Tripoli komen een paar 100x meer in beeld dan al die extra overledenen in de verzorgingstehuizen. Ik doe niet aan kritiekloze aanvaarding, ik lees al heel lang de Consumentengids, ik kijk ook ergens anders. Ik smeerde de handgrepen van mijn winkelwagentje al in met zeep, want zeep is een virusoplosser, lang voordat de winkels dat zelf gingen doen. Er waren hier op dit forum nog mensen die dat "schoonmaken" noemden, maar insmeren en zo laten is iets anders dan schoonmaken.

Ik verwacht dat contant geld nog lang niet zal verdwijnen maar dat er steeds minder plekken zullen zijn waar men contant geld zal accepteren. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik verwacht wel dat contant geld vroeg of laat verdwijnt . Wel lastig dat er dan ook geen alternatief is bij een pin-storing of stroomstoring . Niet dat het veel uitmaakt als de kassa's ook niet werken . Mogelijk wordt daar nog iets op verzonnen . Bijvoorbeeld back-up kassa's met een handslinger :thinking:  :grin: . Elektra en elektronica is prachtig als het werkt , maar een doffe ellende als het uitvalt. 

Reputatie 7
Badge +4

leo, je bent vaak gedegen in je antwoorden en die buigen nog wel eens bepaalde kanten op. Als ik deze uitspraak van je lees:

Quote Leo===================

De vraag is elektronisch betalen versus contant betalen en de directe aanleiding om nog eens te discussiëren waar gaat het heen, is dus dat MKB en WHO het virus aangrijpen om het contante betalen te mijden. 

UnQuote Leo======================

Dan interpreteer ik dat als populistisch.

Eb laten we vooral niet de adviezen van het RIVM bediscussiëren en gewoon opvolgen.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.B.F. Stroeve , ik tracht altijd iedereen te antwoorden, maar een reactie van jou is erbij ingeschoten.

We verschillen op vele fronten behoorlijk van mening, maar zolang we elkaar respecteren, vind ik dat prima. Je maakt nu toch melding van enkele punten die minder leuk zijn.  Minder erg vind ik dat we dus kennelijk verschillen over  het besmetten van het virus. Alleen heb ik al tig keer uitgelegd dat waar die besmetting zo ‘gepropageerd’ wordt, ze zelf vermelden het is mogelijk door geld, maar het is even als in besmetting van deurknop en trapleuning te geloven. Ik wil best in handbesmetting, deurbesmetting , geld besmetting geloven, maar ik heb flink wat afgezocht, nergens is feitelijk bewijs. Wel luchtdeeltjes besmetting. Maar als je wel bewijs hebt of al geloof je er maar in, vind ik het best en wil een stuk met je meegaan, maar ik ik ben niet iemand die gut á gut gelijk wil hebben.We moeten er alles aan doen niet besmet te worden en  er alles aan doen het virus te laten verdwijnen. En dan vind ik de opmerking populisme beslist niet passend. Een zwaktebod. Groet Leo.

Uit literatuur van WHO en MKB gehaald: Het coronavirus verspreidt zich vooral via nies- en hoestdruppeltjes.

Verder uit men nog veronderstellingen dat ook overdracht kan (KAN) plaatsvinden door….. deurknop, trapleuning, handen schudden enz.

Van RIVM: Besmetting door een bacterie of virus via oppervlakken is mogelijk . Voor coronavirussen die SARS severe acute respiratory syndrome  en MERS Middle East Respiratory Syndrome  veroorzaken is het echter niet duidelijk of oppervlakken een rol spelen.De belangrijkste besmettingsroutes blijven overdracht via druppels door niezen/hoesten en via de handen. Volg daarom de bestaande hygiëneadviezen en maatregelen die voor iedereen gelden.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals gezegd is het verzamelen door de omstandigheden ontstaan. Het munten verzamelen komt weer van kennissen af, waar ik al over verteld heb, die uit Nijverdal. Dan doe je gewoon mee. Maar aanvankelijk alleen de Nederlandse Euro munten en dan komen er toch wat andere landen bij. Ik verzamel geen Eurobiljetten.  Dat van Nederland is een uitzondering, en de 1000 gulden zijn er maar 2. de rest is dus 5, 10, 25 enz. Van Euro's heb ik via mijn camperverkoop van de camperbemiddelaar contant geld gehad, ook 500 Euro's. Een gedonder met de bank gehad, wil je niet geloven. Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter 
Biljetten van 1000 gulden sparen heb ik vroeger ook van gedroomd.
Op een of andere manier, is het er nooit van gekomen.
Bij de euro, heb ik nooit een groter biljet van 100 in handen gehad.

Hallo heer Stroeve,

Ja, daar zou ik toe bereid zijn als het niet anders kan.

Het belangrijkste vind ik dat de “contant”-mogelijkheid niet de nek wordt omgedraaid.

Zodat het in bepaalde gevallen nog kan.

Reputatie 7
Badge +4

Léonz, ben je dan ook bereid meer te betalen als je cash wilt blijven betalen? Want twee betaal systemen in het leven houden kost gewoon extra geld, en ik zou niet voor die enkeling willen betalen die nog cash gebruikt. 

Reageer