Consumentenbond.nl

Hoe berg jij je financiele paperassen op?

Reputatie 1
Badge +1
Belastingaangifte doen gaat een stuk sneller als je goed bent voorbereid. Bijvoorbeeld door alle benodigde financiële papieren in de loop van het jaar netjes bij elkaar op te bergen. We voelen allemaal wel aan dat een multomap met tabbladen beter werkt dan een grote schoenendoos, maar doe je dat ook? Hoe ga jij om met alle financiële post die je in de (digitale) brievenbus krijgt?

Berg jij je financiële administratie ordelijk op?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ja hoor. In een ordner zitten alle belastingzaken met een apart hoofdstuk voor toeslagen. Alles per jaar bij elkaar anders wordt het nog een gezoek. Wat niet op papier staat en beter bewaard kan worden , print ik uit en gaat er ook bij. Aparte ordners met index voor verzekeringen , rekeningen, bank, telecom, gebruiksaanwijzingen etc. Vind ik heel prettig zo. De digitale brievenbus doe ik zo lang mogelijk niet aan mee . Alles wat per post komt hoef ik ook niet uit te printen en ik wil niet alles alleen maar in de computer hebben.

N.b. Ik krijg mijn ja -stem niet opgeslagen.
Reputatie 1
Dossiers voor bank- en spaarrekeningen sinds 1951, een apart dossier voor inkomen- belastingzaken sinds 1956. Bewaartijd 7 jaar. Uitgaven en betalingen worden in een journaal per rubriek genoteerd. E.e.a kost tijd maar voorkomt onaangename verrassingen.
Ooit voor een habbenkrats een ladenkastje met hangmappen op de kop getikt. Doet al tientallen jaren dienst als administratief bewaarcentrum. Altijd alles op orde. Nooit wat kwijt.
Badge +1
Ik doe het net als de vorige sprekers. Zakelijke en privé-correspondentie in aparte ringbanden, net als bankafschriften. Alles op datum. Stukken die van de belasting ontvangen worden, liggen ook bij elkaar. Ik heb een checklist voor het verwerken van de info voor de aangifte, zodat ik niets vergeet. De aangifte zelf spreid ik over meerdere dagen, elke dag niet meer dan een uurtje - al die papieren doorlopen en de cijfers goed verwerken is nauwkeurig werk, dus daar wil ik niet vermoeid of afgeleid bij zijn. Aangifte doen is geen leuk werk, maar op deze manier heb ik er het minste last van.
Alles m.b.t. belastingen heb ik per jaar in de bekende grote blauwe envelop.

Bankafschriften in een ordner.

Verzekeringen in een omslagmap per verzekering, samen in een la.

Tot slot een gratis tip. Sinds jaren heb ik een lijst met alle gegevens, d.w.z. abonnementen/lidmaatschappen/goede doelen met adressen en administratienummers, alles m.b.t. mijn huis (energie en water, VVE, dat soort zaken), overzicht verzekeringen, fiets+sloten, computergegevens, bankrekeningen enz. Ligt gewoon in een la. Af en toe natuurlijk bijwerken.

Nettie
Reputatie 1
Badge +1
Dank jullie wel voor het reageren en stemmen. Goed om in de reacties te lezen dat de administratie heel ordelijk wordt opgeborgen. Datzelfde blijkt uit de stemming.
Alles digitaal, op mijn server, een klein kastje dat overal ter wereld bereikbaar is (en streng beveiligd) en zo mee te nemen is in geval van brand plus dat het apparaat volledig synchroniseert met eenzelfde server elders ter wereld.
Allen documenten worden gescand of gedownload en in een aparte map per jaar bewaard geen zoek werkt alles staat bij elkaar.
Reputatie 7
Ik heb aparte ordners, belasting, auto/boot/e-bike, verzekeringen, bank/hypotheek, rekeningen, gewone correspondentie en nog een paar dingen. Ik print belangrijke dingen zodat ik indien nodig snel een kopietje kan maken bijvoorbeeld, er staat nogal veel in de computer, zoeken in een ordner gaat daarom veel sneller. Eens in de maand ruim ik alles wat erbij is gekomen op, tot dan zit het in een sorteermap, op alfabet.
Op een grote stapel.
Reputatie 7
Handig Deen😂. Ik had in het verleden regelmatig te maken met faillissementen. Schoenendozen en zelfs verhuisdozen vol met bonnetjes en rekeningen, telstroken zoals die uit de wat oudere rekenmachines kwamen, dan is het geen wonder dat mensen het overzicht kwijtraken.
Ach, de spullen voor de belasting aangifte komen allemaal rond dezelfde tijd en heb ik dan gelijk nodig en heel zelden moet ik wat zoeken. Dan ligt de zaak chronologisch dus vind ik het meestal vrij snel. Betaalgegevens staan online. Wat zou ik verder nog nodig hebben?
Reputatie 7
Ach, de spullen voor de belasting aangifte komen allemaal rond dezelfde tijd en heb ik dan gelijk nodig en heel zelden moet ik wat zoeken. Dan ligt de zaak chronologisch dus vind ik het meestal vrij snel. Betaalgegevens staan online. Wat zou ik verder nog nodig hebben?

Ordners met een alfabetje. De Fiscus zal toch niet de enige zijn met wie je correspondeert? Soms is het handig ergens een papieren versie van te hebben, je computer kan ook weleens de geest geven. Tenzij je alles in een cloud hebt staan kun je dan nergens bij en je zult zien (Wet van Murphy) dat je op het moment dat je het beruchte blauwe scherm te zien krijgt iets dringend nodig hebt.
Nou tegenwoordig komt het meeste sowieso digitaal binnen, en dat enkele dat niet zo binnenkomt scan ik, en gaat allemaal netjes bij elkaar in een map op de PC, en dat wordt weer via Duplicati encrypted op een cloud server gebackupped.

Reageer