Consumentenbond.nl

Hoe betaal je aan de kassa?

• 3 december 2019
  • 27 reacties
  • 529 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Nog niet zo gek lang geleden moest je een toeslag betalen als je onder een bepaald bedrag wilde pinnen. Inmiddels zijn briefjes als ‘pinnen onder de 50 euro kost 25 cent’ vervangen door ‘klein bedrag, pinnen mag'.

Maar pinnen en contant zijn allang niet meer de enige betaalmethoden. Je kunt tegenwoordig ook contactloos betalen met pas, mobiel, horloge, ring etc. Of met een QR-code, dat in landen als China zelfs de voornaamste betaalmethode is.

En dan zijn er zelfs steeds meer plekken waar je niet eens meer met contant geld kunt betalen. Een enkele keer kun je zelfs alleen contactloos betalen. 

Meer over betaalmethoden lees je in ons gratis Consumentengidsartikel. Daarin lees je onder meer waarom je soms ineens een pincode en/of pas moet invoeren bij kleine contactloze betalingen. Bekijk ook ons nieuwsbericht hierover.

Hoe betaal jij bij voorkeur aan de kassa? 

27 reacties

Sterke voorkeur: contant betalen.

Zeer privacy-vriendelijk.

Reputatie 7

Ik kan op iedere denkbare manier betalen, niet privacy vriendelijk maar dat is niemand meer.

Reputatie 5
Badge +4

Ik betaal op allerlei manieren PIN, Contant, Contactloos met de bankpas
of incidenteel met de creditcard.
Financiële zaken met de telefoon of andere gadgets weiger ik.
Veel gekker als het nu is, moet het ook niet worden.
Je moet me niet aankomen met apple-pay, Alipay of Facebook pay.
Dan komt het moment dat ik alles weer contant ga betalen.

Reputatie 7
Badge +6

Meestal pin en soms contant . Vind ik genoeg . Ik hoef niet zo nodig  op tig manieren te kunnen betalen .

Reputatie 6
Badge +4

horloge

Reputatie 6
Badge +5

De Consumentengids vermeldde als nadeel van contant t.o.v. digitaal betalen, dat je met contant betalen niet meer weet waaraan je je geld hebt uitgegeven. Maar het tegenovergestelde is juist het geval!  Als je een kassabon vraagt kun je precies zien waaraan je je geld hebt uitgegeven, terwijl op bankafschriften achteraf vaak totaal andere namen staan dan die van de winkels waaraan je betaald hebt, laat staan dat je daar nog terugvind wat je er precies gekocht hebt. 

Ik voer een simpele boekhouding waar ik bedragen voor voedsel/supermarkt (noodzakelijk) en overige uitgaven (niet zo noodzakelijk) noteer. Die twee categorieën geven een prima inzicht in mijn bestedingen en de mogelijkheid om bij te sturen als dat nodig is. De derde categorie bestaat uit vaste lasten, maar die worden geheel automatisch afgeboekt en onttrekken zich aan mijn invloed. 

Het grote voordeel van contant betalen vind ik de sterke vereenvoudiging van mijn bankafschriften. Je wordt tegenwoordig geacht die zelf regelmatig te controleren, maar als je alles digitaal betaalt is daar geen doorkomen meer aan.

Reputatie 6
Badge +4

met een kleine aanpassing van je manier van werken kun je zoveel makkelijk worden:

in mijn bankieren app kan betalingen in een categorie zetten. op die manier zou je dus heel makkelijk je uitgaven in bepaalde categorien kunnen laten zien. niks meer noteren, veel minder vaak pinnen, geen bankafschriften meer en zeeen van tijd over ;-)

@E.B.F. Stroeve Jij draait het om. Het doel is niet de meest effectieve werkwijze toe te passen. Het doel is argumenten aandragen waarom jou bestaande werkwijze de beste is

Reputatie 6
Badge +5

Wat de beste werkwijze is valt natuurlijk onmogelijk te zeggen. Zou ik nog aan het begin van mijn beroepsleven staan, een eerste huis moeten kopen en een gezin gaan beginnen, dan lijkt mij zo'n app als @E.B.F. Stroeve vermeldt heel handig. Maar voor een gedetailleerder overzicht van uitgaven bestonden, lang voordat zo'n app op de markt kwam, ook al goede adviezen en daarvan heb ik, met een in de loop der tijd soms sterk wisselend inkomen, ook een heel nuttig gebruik gemaakt.

De factor tijdswinst speelt inmiddels (ik ben gepensioneerd) geen rol meer. Ik streef alleen nog naar een optimale vereenvoudiging van mijn financiële administratie en een simpele indeling van "noodzakelijke” en "niet (zo) noodzakelijke” uitgaven voldoet daar perfect aan. Deze werkwijze is mede ingegeven door het feit, dat met het ouder worden de kans op dementering toeneemt en ik de enorme belasting daardoor van komende generaties zo lang mogelijk wil voorkomen. Vanuit mijn standpunt kan ik alleen maar constateren, dat toenemende automatisering dat probleem.gaat verergeren. Nog afgezien van het feit, dat het gigantische energiegebruik van al die opgeslagen informatie onze samenleving aan risico's’blootstelt die totaal niet te overzien zijn,. 

Reputatie 6
Badge +4

prima keus! je moet vooral doen waar je zelf achter staat. 

je opmerking over dat energie verbruik en risico voor samenleving snap ik niet helemaal. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik betaal meestal met pin, ben ook begonnen met contactloos betalen. Maar contant ook nog wel eens. Het gaat naargelang het voorkomt. Chipknip heb ik bijna nooit gebruikt.

Ik ben er erg alert op. Als je op leeftijd bent trof ik wel eens een cassière die het niet zo nauw neemt. Je gaat een flesje wijn halen, slaat ze 3 flessen aan. Of 2 van die kleine broodjes van 54 cent slaat ze €26 aan. Het gedoe wat je dan krijgt voor herstel voorkom ik liever. Eentje stond zelfs boos op en liet de kassa in de steek, hele rij mensen maar wachten, iedereen boos.  

Als je eens iets verkocht hebt via markrplaats dat werd afgehaald dan heb je contant. In plaats van storten op de bank gaat die in de huishoudpot en via de bank boek je dan het verkoopbedrag naar je spaarrekening of zo. Dan heb je bij de kassa contant geld, de juffrouw haalt de biljetten eerst door een apparaat voor controle, tot nu toe altijd goed.

Hallo Jan,

Beter doorlopen en na afloop de kassabon controleren.

Vervolgens teruggaan.

Bij deze procedure heb ik nog nooit een spoor van irritatie ondervonden.

Integendeel: soms put men zich uit in excuses.

Waarna ik dan afsluit met: “Geeft niet, hoor”.

Eenieder gaat tenslotte zijn weeg met een geluksgevoel in het hart.

Reputatie 6
Badge +6

Alles overwogen houd ik het maar bij wat @E.T. Wiersum  stelt, ik vind op twee manieren (contant en met pas/pinnen) wel genoeg om te kunnen betalen. Van al die andere manieren moet je wel precies weten hoe het werkt. Ben je jong dat zal dat alles wellicht makkelijker gaan. Ik heb al moeite met de pin automaat, dan moet de pas er vanboven in, dan aan de voorkant, dan er naast, dan alleen er langs.

Uniformiteit zou eindelijk eens ingevoerd moeten worden, geldt overigens voor vele zaken.

Groet Leo

Reputatie 7
Badge +6

Hallo Leonz,

Bij die kassa gaat het precies zoals jij beschrijft. Er is maar een halve meter plank over na de kassa, je moet meteen beginnen te laden, geen tijd om te kijken of ze juist aanslaat. Je moet je daar ook melden voor alles bij de kassière, hoe druk het ook is. Er is niemand anders. Het werd ook meteen goedgemaakt, dat is het punt niet, alleen moest er eerst iemand anders komen. Niet leuk als ze dit doen als je 65+ bent. Dus let ik altijd extra goed op bij dingen die ze moeten wegen of aantallen moeten aanslaan.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @Jan , wat hebben jullie daar voor een supermarkt. In ons dorp is niet veel, maar wel een AH supermarkt, een kleine, maar met genoeg ruimte na de kassa's om je boodschappen in te pakken en de kassabon na te gaan.  En dan hebben we ook een soort servicebalie, tevens postkantoor. Daar moeten we altijd terecht als de kassabon niet klopt, dus niet bij de kassa. 

En dat is niet alleen in ons dorp, maar in de hele regio en ook in de meeste grote steden. Er is toch over het algemeen een service balie, of hoe die ook genoemd wordt, waarvoor je voor vele zaken en vragen terecht kan.  Bij de kassa verhaal halen lukt meestal nooit, die hebben het te druk, de rij klanten achter de kassa vinden het beslist niet leuk als je met de kassa (kassière) in discussie gaat. Is dat echt heel anders bij jullie? Groet Leo

Hallo Jan,

Van uw uitleg begrijp ik heel weinig. Wat heeft die “halve meter plank” er nu mee te maken?

Wat ik bedoel is: inpakken en wegwezen, met de gedachte “alles klopt precies”.

Blijkt achteraf dat het toch niet klopt, dan ga je terug en wacht het ideale moment af om de aandacht van de caissière te trekken.

Als er een “servicebalie” is, is er al helemáál geen probleem.

Dus: “Eentje stond zelfs boos op en liet de kassa in de steek, hele rij mensen maar wachten, iedereen boos”, doet mij hevig het hoofd schudden. Wat zijn dat voor toestanden?

Reputatie 1
Badge +2

Het artikel is vooral geschreven met “betalingssnelheid “ als insteek.
Als consument heb ik naast die snelheid vooral behoefte aan veilig betalen en aan de bijdrage van mijn betalingsmiddel aan mijn financieel overzicht.
Hoe zie ik in een oogopslag wat ik tot nu toe heb besteed.
Mijn iDEal betalen en via bankpasje pinnen zorgen niet voor mijn overzichtelijkheid en doen tekort aan veiligheid.
Betalen met creditcard zorgt voor een overzicht wat lijkt op het aloude kasboekje, het is veilig en snel.
Daar ligt mijn keuze , ook voor dagelijkse boodschappen bij Aldi, Jumbo of Lidl .
Een Visa Gold Card geeft je ook nog eens een VPay funktie zodat je overal en altijd met een card kunt betalen,al je uitgaven in een overzicht hebt en aankopen aflever verzekerd zijn.

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @Bedeve .

Ik ben het volledig met u eens. Op internet, webshops e.d. betaal ik altijd met de creditcard, de Visa Gold. In winkels en supermarkten is me dat nog niet gelukt. De winkelbediende ken het niet, creditcards heeft hij/zij nog nooit ven gehoord.  Je kan ook niet alles weten. Geldt ook voor mij, want wat is VPay functie. Is dat een mogelijkheid dat je ook gewoon je creditcard, de Visa Gold in dit geval, in het pinapparaat kan steken…. zonder al dat gevraag en de opmerkingen dat het niet kan?? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Oei, hoe beantwoord ik de vragen in het kort. @Leo, we hebben 11 supermarkten hier waarvan 3x AH, 1x Lidl, 1x Aldi en 2e Aldi in aantocht. Appie is hier flink aan de prijzen vergeleken Lidl en Aldi, we gaan er nooit. Grote boodschappen altijd Lidl en vaak ook Aldi. @Léonz die korte plank: dan kan ik tijdens het aanslaan dus niet opletten. Daaom check ik direct na de kassa bij de "afwerkplank" tegen het raam, daar is volop plek, mijn kassabon op die zelf in te tikken dingen. Als je twee minibroodjes vers uit de oven had en ze slaat er 26 aan, moet je toch ter plekke kunnen laten zien dat je maar twee had? Als je eerst naar huis gaat en dan weer terug, waar is het bewijs dan nog? Die vastgeprijsde dingen gaan hier altijd via barcode en computer, daar hadden we die fouten niet. Als je de computer nog gaat controleren ben je niet zo zinvol bezig denk ik. Lidl en Aldi hebben geen servicebalie, altijd eerst caissière, als ze op een knopje drukt komt de grote chef. Bij die servicebalie van Appie staat ook altijd een hele rij hoor. Die moeten dan ook wachten. Ja dat kan ik weten want als ik met m'n doeken tasje naar de Chinees ga kom ik er aan voorbij. Maar wa moe'k nou, 't ging hier over how you pay, jullie laten me ontsporen, mwèh.

Reputatie 1
Badge +2

Geachte @Bedeve .

Is dat een mogelijkheid dat je ook gewoon je creditcard, de Visa Gold in dit geval, in het pinapparaat kan steken…. zonder al dat gevraag en de opmerkingen dat het niet kan?? Groet Leo.

Geachte L.J.F.de Ruiter , beste forumgenoot,

Voordeel van VPay is dat je het geneuzel over “kan ik met creditcard betalen “ niet meer hebt.
Een Kaart, Een uitgavenoverzicht. Een afrekenmoment.Twee betalingsvormen.
Creditcardbetaling mogelijk ? Het betalingsscherm geeft je de keuze tussen pin of credit betaling.
Geen creditcardbetaling mogelijk ?  Je betaling wordt automatisch een pinbetaling.
Via hetzelfde account. 
Je houd hetzelfde overzicht over al je betalingen.
Voordeel is dat die betalingen omschreven zijn.
Je houd de veiligheid die bij je creditcard hoort .
Je betaalt al je uitgaven op hetzelfde moment.
Je bankafschrift is overzichtelijker.
Zie hier  voor uitleg;

https://www.icscards.nl/klantenservice/betalen/betalen-met-v-pay

Reputatie 6
Badge +6

Hallo Jan, dat is niet mijn en waarschijnlijk ook niet ‘onze’  bedoeling. Maar die supermarkt bij jou kwam wel heel vreemd over, o.a. met slechts een halve meter plank om je boodschappen in te ruimen, zo begreep ik dat eruit.  En als er dan meer klanten zijn die er gebruik van moeten maken kom je aan controleren al helemaal niet toe.

Maar ik begrijp dat je keuze hebt uit meerdere supermarkten en ze zullen toch niet allemaal zo krap zijn. Ik kan me voorstellen dat degene die het dichts bij je is net die kleinere is, en gezien de rijen bij de service balie ook nog het drukste. Je hoeft je dus zeker niet te bezwaren, ik heb echt met je te doen met zo'n super 😲.En al gaat het over hoe betalen, te veel betalen door niet controleren hoort er natuurlijk ook bij evenals je geld terug krijgen. En dat moet toch een beetje soepeltjes gaan en die indruk kreeg ik van de jouw beschreven super niet. Maar het zal toch wel meevallen, hoop ik, groet Leo.

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @Bedeve .

Bedankt voor de uitvoerige uitleg en de link. Ik wist dit totaal niet. En had dus de uw beschreven last van…. kan ik met een creditcard betalen?. Bij de meeste supers met nee beantwoord, waarschijnlijk omdat ze dit ook niet weten. Ik ben er meteen achteraan gegaan want op mijn Visa Goldcard staat geen VPay logo. De link van ICS geeft aan dat op de creditcard dan het VPay logo moet staan. 

Ik verder linken om nog wat te weten te komen, het contactformulier trachten in te vullen en wat blijkt, daarvoor moet ik naar mijn Visacard en nu blijkt dat ik een Visa Goldcard heb via de ANWB en die hebben weer een eigen mijn Visa account. Daar moet ik dan zijn, maar daar is niets te vinden over VPay. Ik ga dan maar zo aanstonds bellen met ICS hoe toch die VPay te krijgen. Het heeft dus even wat meer tijd nodig. Niettemin dank voor het advies, u hoort er nog van. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +6

Een heel snelle update @Bedeve , het is al in orde gemaakt. Even een belletje naar ICS en in nog geen 5 minuten tijd was het in orde. Mijn kaart en ook die van mijn echtgenote zijn al wat ouder en toen was VPay er nog niet. Aldus staat het VPay logo ook niet op mijn kaart. We krijgen beide nieuwe kaarten met het VPay logo en het VPay betalen. Tevens is de card dan weer 5 jaar geldig. Uiteraard moet ik wel overal het nieuwe nummer gebruiken, o.a bij de webshops, maar dat is geen probleem. Nogmaals dank voor het advies en mogelijk hebben meer lezers er wat aan. Ik had er echt nog nooit van gehoord en ook al is het nog nieuw had ik er toch een berichtje van moeten zien. Wellicht ook vergeten? Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

@Leo, jij begrijp mij. Ik heb een foto van de Kassa van de Lidl en van de Aldi. Ik noem dit dus die “halve meter plank”. Je moet dus voortmaken anders donderen je boodschappen er van af. Geen tijd om te letten op wat ze aanslaat. We kregen een paar jaar terug hier een nieuwe moderne LIdl en Aldi. 

Halve meter plank bij kassa's Lild (links) en Aldi (rechts)

Ik vind hier op internet een klaaggebeuren dat je bij deze kassa’s dus onder druk wordt gezet om snel je boodschappen te laden en dat je dan geen tijd hebt om op te letten wat de kassière aanslaat. Maar ik zit daar niet mee, na het laden kan je bij het raam op je gemak de kassabon nalopen en als het niet goed is is ga je terug. Dan kan intussen de volgende klant geholpen worden. Ergonomie noemen ze dat. 

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @Jan , op de foto's is duidelijk te zien wat je bedoelt en inderdaad ik begreep al zoiets. Die plek die ze creëren is nog te klein om je spullen in te pakken, je boodschappen vallen er zo af. Dan maar heel snel inpakken en vervolgens je kassabon controleren. Nu is voor dat soort zaken ruimte=geld. Dus daar wordt zeker op bezuinigd. Wij werpen alles na de kassa weer terug in de winkelwagen en gaan elders in de super, bij kassa's die niet gebruik worden, de boel inpakken en controleren. Maar we wijken af. Het ging over hoe te betalen. Ik heb al gemeld met pin en contant en blijf daar even bij, want ik heb hierboven de tip gekregen dat ook via een VPay systeem met een Creditcard betaald kan worden. Die komt er dan bij, maar dat is ook pinnen. Groet Leo.

Reageer