Consumentenbond.nl

Hoe betaal je aan de kassa?

• 3 december 2019
  • 54 reacties
  • 3770 Bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Bij Aldi,Lidl en Jumbo kun je gewoon met creditcard betalen.

VPay is gekoppeld aan de VISA World Goud.
Niet nieuw maar ook niet super bekend; wij volgen slaafs datgene wat de banken ons leveren.
Of dat nou goed voor ons is  of niet.
Met de komst van andere oplossingen a;s Apple Pay etc zal die slaafsheid wel afnemen.

Kies de creditcard die bij je gebruik past.
Iedere creditcard heeft buiten de standaardverzekeringen een eigen kenmerk.
Een ANWB Visa Gold bijv kies je wanneer je regelmatig een auto in het Europese buitenland huurt.
De card beperkt je eigen risico en heeft een verzekering voor juridische ondersteuning in een conflict met een autoverhuurder.
Geen autohuur of wel autohuur maar dan bijv in de USA ? 
Kies dan een andere card.
Visa met VPay ?  Betaal je maandelijkse kosten handmatig zodat je die betaling kunt synchroniseren met je eigen inkomsten moment.
American Express kaarten hebben een reis /annulerings verzekering incl medische kosten die echt top is.
Iemand die regelmatig op reis is spaart ook vaak bij een programma als Flying Blue.
Dat is ook een argument om een specifieke card te kiezen.
Hoe betaal je aan de kassa ? 
We krijgen steeds meer betalingsmogelijkheden, maar welke werkt het beste voor je zelf.?

Reputatie 6
Badge +6

Dank je  @Bedeve  voor de nadere uitleg. Ik heb begrepen dat er veel forumleden zijn die diverse topics lezen, maar er zelf nooit aan meedoen. Althans dat is mij door de CB, de moderatoren, verteld. Op die manier schrijf en discussieer je dus niet alleen voor de forumleden die zelf ook actief zijn, maar voor alle forumlezers en die worden op duizenden geschat, aldus heb ik begrepen. Zo hoop ik dat je tips niet alleen bij mij maar ook bij anderen welkom zijn. Want er zullen best meer leden zijn die een Creditcard gebruiken en voor VPay ook een Visa Gold Card hebben. Maar zoals je al zegt, het is nauwelijks bekend. En de ICS woordvoerder aan de telefoon beaamde dat met de verdediging dat VPay nog niet zo oud was. Daarnaast zijn je tips van de andere kaarten ook welkom.

De Visa vind ik zelf een prettige kaart, hij is world wide en ik meen de grootste, dus praktisch overal geldig. Van American Express weet ik dat die niet erg geaccepteerd wordt, zeker niet in Europa. En dat is voor ons Europeanen (Nederlanders) toch ook belangrijk.  Visa Gold heeft verzekeringsmogelijkheid van gekochte artikelen tot een jaar. En bij Visa kan je ook sparen, al was dat vroeger 4 tot 5% en nu, ik meen, 0,1%, maar dat zie je bij alle rentes. Ik betaal alle webshops zo mogelijk met de Visa Creditcard, omdat ze de mogelijkheid bieden te storneren, c.q. helpen je geld terug te krijgen als de websites niet leveren. (dat hebben al die Ideal en Paypal enz. niet).  Maar ik heb de Card meestal bij me en dan is het toch makkelijk als je ook bij supers en gewone winkels of op de markt, en marktwagens kan betalen. Maar dan moet je even VPay opvragen en een kaart met het logo verkrijgen, kost niets. Nogmaals dank en groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +6

Helaas, gisteren de nieuwe creditkaarten ontvangen van ICS Visa. Op de kaarten zou het V  PAY logo gezet worden en de kaarten zouden zo ook betaalkaarten worden in alle winkels en supers, dus fungeren als gewone betaalkaart. Ik vind dat wel een voordeel dat je met een Creditcard ook gewoon kan pinnen in alle winkels.

@Bedeve gaf mij dat advies, hij werkt er al enige tijd mee. Ik kon dat niet want mijn Cards zijn al wat ouder en hadden nog geen V PAY logo. Er zouden nieuwe kaarten met logo en betaalmogelijkheid opgezonden worden. De nieuwe kaarten zijn er maar zonder logo. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar bij zo iets simpels en duidelijk doorgesproken,  onbegrijpelijk. Ik heb gebeld, kan 24/7, dus pook vanmorgen heel vroeg. Het wordt uitgezocht en ik word teruggebeld. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +6

De laatste update aangaande betalen bij de kassa met een creditcard, de Visa Goldcard. Het zou wel voordeel geven, omdat ik dan maar één kaart nodig zou hebben en de voordelen krijg die de Visa kaart biedt. Maar het gewoon als pin kaart gebruiken gaat niet met een Visa Kaart die niet van Visa of de Bank is. Dus niet met mijn ANWB Visa kaart, en vele anderen die deze hebben, of een v.d. Valk Visa kaart enz.

De mail van Visa gaf aan: Vanmorgen heeft u contact gehad over uw ANWB Gold Card. U gaf aan graag Vpay te willen hebben op de Card. De ANWB Gold Card heeft geen mogelijkheid tot betalen met Vpay. Wel heeft u op deze Card de mogelijkheid tot contactloos betalen. Het spijt ons dat u niet direct de correcte informatie heeft ontvangen.

Het verschil zit hem ook in de kostprijs van de Gold kaarten, die van Visa zelf 55 Euro per jaar en van Visa ANWB 35 Euro per jaar. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, wat probeer je te bereiken? wat is er mis met een normale kaart van je bank? 

Reputatie 6
Badge +6

In principe niets mis mee, ik heb er zelfs van de Rabo, ING en ABN-Amro. Onzinnig en overdreven maar het is van oudsher en heb het maar zo gelaten. Overigens lopen er wel rekeningen, betaalrekeningen van ING vanuit vroeger de Giro, Rabo omdat we zo'n 45 jaar geleden naar dit platteland verhuisden en er overal Rabo kantoren waren en ABN-Amro ook van jaren terug o.a. hypotheek, en groenspaarrekeningen, allemaal al afgelopen, maar destijds toch rekeningen en dus een pas nodig. Kortom ik heb niets tegen bankpassen. Echter van lieverlee door ouder worden en hier in het (Zuid)-Westen volop files en in  de steden hoge parkeertarieven, ben ik meer gaan bestellen op internet. En daar betaal ik met de Visa creditcard (overigens voor meer zaken en voorheen ook op vakanties e.d.). Zo'n kaart heeft voordelen, zo heb ik er altijd een bedrag opstaan, kreeg daar voorheen 6, 5, 4 % rente op, nu slechts 1,3%, maar toch meer dan elders. Met de Goldkaart heb je op alles wat je koopt een jaar verzekering. Bij ICS krijg ik, althans, goede service, makkelijk storneren enz. enz. Toen ik van een forumlid hoorde dat Vpay mogelijk was op een Goldkaart, toen dacht ik dan gebruik ik de Visakaart voortaan voor alle betalingen. Gemakkelijk, gemakzucht enz.. Ik had er niet eerder van gehoord, dus dacht ik probeer het eens.  De uitslag ken je reeds, alle bedrijfs of organisatie Visakaarten,  of hoe noem je dat, weet jij beter dan ik, die horen niet bij de Vpay mogelijkheden. Het is weer uitgebreid maar het is echt alles. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

je kunt toch gewoon met ideal betalen op internet?! of met paypal?! ik zou nooit rechtstreeks met een creditcard betalen op internet

Reputatie 6
Badge +6

Een te verwachte vraag beste @E.B.F. Stroeve , wat is er mis met betalen aan webshops met een creditkaart. Als er iets niet deugt aan de webshop, je krijgt je artikelen niet enz., dat kan ik simpel storneren, ICS helpt daar desnoods bij. In ieder geval is mijn betaalde en gestorte geld meteen terug. Voor zover ik weet krijg je dat nergens, sowieso bij Ideal niet, die zijn er voor de webshops en niet voor de klant, en al die andere betalingsmogelijkheden keren je geen geld terug als je erom vraagt, ze doen niets voor je. Je bent je geld kwijt want de webshop laat ook niets van zich horen. Wat is dan het voordeel van ideal en al die andere t.o.v. van een creditkaart. Nog afgezien de jaarverzekering e.d. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

webshops worden wel eens gehackt en cc nrs kunnen dan buitgemaakt worden.

met jou credit card nr en je code kan ik misbruik maken. met een ideal pas kan dat niet. en ik bestel gemiddeld wekelijks iets online en nooit problemen gehad met leveringen. retourzendingen gewoon teruggestort gekregen. 

en ik bestel nooit bij ali

Reputatie 6
Badge +6

Zoals hier en daar op het forum al gemeld bestel ik de laatste jaren ook veel via internet

En het zijn niet alleen de webshops van oudsher of ook te noemen in engere zin, want je kan tegenwoordig bij praktisch iedere winkel via internet bestellen. Dus ook bij alle supermarkten, Kruidvat, Trekpleister, Etos, de Blokker enz. een enkele winkel zoals Action uitgezonderd.

Ik heb alleen voor betalen op internet een keuze gemaakt, subjectief uiteraard, ik heb voor- en nadelen bekeken en dan afwegen kan voor iedereen anders zijn.

Maar nadelen aan Ideal vind ik, maar het is in feite het rijtje nadelen van onze eigen CB:

• Met iDEAL kun je meestal alleen vooraf betalen. Wettelijk gezien mag een webwinkel geen volledige vooruitbetaling eisen. De verkoper moet altijd een alternatief bieden waarmee je wel achteraf kunt betalen.
  • Soms kun je, als je voor een ander betaalmiddel kiest (bijvoorbeeld Afterpay), de digitale acceptgiro of rekening die je achteraf krijgt, ook met iDEAL betalen.
  • iDEAL kent geen chargebackregeling zoals creditcards en PayPal. Met zo'n regeling krijg je je geld terug als het product bijvoorbeeld niet geleverd wordt.
  • Je kunt een betaling met iDEAL niet terugboeken via je bank, zoals met een eenmalige incasso wel kan.
  • Met iDEAL kun je meestal alleen in Nederlandse webwinkels betalen.

De banken melden ook wat nadelen, maar niet erg duidelijk, zie o.a.bij banken en met visa betalen.

Op grond van mijn eigen beoordeling van de punten kies ik voor een Visa betaling, bij Ideal betaal je via je eigen gekozen bank, en ook daar is misbruik mogelijk. Maar het is dus een persoonlijke afweging. En hoe langer de lijstje voor en nadelen, hoe meer bomen in het ‘bekende’  bos. Groet Leo.

Ik betaal bij aankopen via internet altijd met AfterPay. Kan dat niet dan koop ik het ook niet. Kan tegenwoordig ook bij onze grote vriend Ali.

Bij kassa's zonder inpakmogelijkheid, de 50cm kassa, zet ik vooraan de spullen waar ik op moet letten, dus zonder barcode en aanbiedingen, daar achter pas de gewone spullen. Soms zelfs met een blokje ertussen, zo kan je het goed in de gaten houden.

Bij Lidl heb ik de LidlPlus app, dan krijg je een digitale kassabon.

Tot op heden vond ik het prettig en gemakkelijk om contactloos (via ingebouwde NFC chip) te betalen met mijn mobiele telefoon. Mijn bank is ABN-Amro. Nu kreeg ik van hun een berichtje dat pet 15 januari 2020 die mogelijkheid wordt gestopt gezien de geringe belangstelling.
Daarnaast de melding dat wanneer op mij telefoon de nieuwste Android 10 is geinstalleerd dit bovendien niet meer zou kunnen omdat hun applicatie daarvoor niet geschikt was.
Nu boden ze me een alternatief aan om via LAKS Pay daar een super mini betaalpasje te kopen, welke als sticker of ring of horloge of sleutelhanger ook te gebruiken is. Bovendien kreeg ik hier een vergoeding van 25 euro voor.  Via de bank kan ik deze wearable activeren.

Reputatie 5
Badge +4

Zucht.

Reputatie 6
Badge +6

Toch niet moedeloos @Wortelstamper . Mensen verschillen nu eenmaal van elkaar en sommigen kunnen heel blij en tevreden zijn met de hun geboden oplossing. Groet Leo.

Wat de meeste mensen niet door hebben, is dat als we alleen nog maar zouden pinnen (=digitaal), we een geld systeem hebben ingericht waarbij we zelf geen zeggenschap meer hebben over ons eigen geld! Het beheer en de toegang hiervan is dan in handen van anderen, lees overheid. Dit is bloedlink want de overheid heeft altijd geld nodig en met de digitalisering voor 100 % van ons geld hebben we de kat op het spek gebonden. Dus niet vreemd opkijken dat hij dan ook gaat eten. Met de digitalisering heeft de overheid een zeer krachtig middel voor de totale controle over ons. De geesten worden steeds meer gemasserd in deze richting met valse argumenten. Het is niet toevallig dat mevr Lagarde onlangs is benoemd als  voorzitter van de Europese Bank. In haar tijd toe ze nog voor het IMF werkte heeft ze zich talloze keren een voorstander van alleen digitaal geld  verklaard met name om van deze controle middelen gebruik te maken. Uiteraard op een zo veel mogelijk gecamoufleerde manier. En dan praten we nu nog over democratische overheden, je er niet aan denken als een dictatuur hiermee aan de haal gaat! Omdat dit voor de grote massa te bizar is en dus niet geloofd wordt, kan de overheid hier rustig mee doorgaan!  

Reputatie 6
Badge +6

Dat is weer een andere kijk op de problematiek van @B.J. smalbrugge . Het is uiteraard zijn mening, maar er kan altijd een kern van waarheid inzitten. Persoonlijk vind ik het wel ver gezocht, maar voor dictatoriale bewinden kan het een optie zijn. En mogelijk dat men nu ook zo drukdoende is in het controleren van contant geld transacties. Tegen het witwassen zegt overheid en bank. Maar in Smalbrugges mening past het op een andere manier. Je weet maar nooit. Groet Leo.

Badge +1

Aan de kassa van de supermarkt betaal ik contant. Dan geef ik het minst uit.

En ik probeer 2 cent korting te scoren door de totaalprijs te laten eindigen op 2 of 7 cent.

Reputatie 6
Badge +6

Ik begrijp wat u bedoelt en wonderbaarlijk lukt het mij vaak de 2 cent voordeel te behalen. Maar helaas betaal ik met pin, en dus heb ik daar niets aan. Groet Leo.

waarbij we zelf geen zeggenschap meer hebben over ons eigen geld! Het beheer en de toegang hiervan is dan in handen van anderen, lees overheid.  

Het is wellicht aan uw aandacht ontsnapt maar contant geld zijn ook maar gewoon stukjes papier waarbij de overheid de waarde garandeert. Als na de regimewisseling men alle bestaande geld ongeldig verklaart en nieuw drukt, of nog erger, eist dat men alleen nog met giraal geld werkt, wat bent u dan opgeschoten?

Reputatie 6
Badge +5

In de j.l. "Lubach of zondag” kregen ouderen die nog steeds contant betalen een veeg uit de pan. Ik vraag mij af, waarom? Ondervindt AL daar zelf schade van? Nee. De leden van zijn productieteam? Nee. Zijn kijkers? Nee. Blijft over de banken, voor wie het in omloop houden van contant geld een kostenpost is  Het zal toch niet zo zijn, dat het lucratieve "schnabbel”circuit, waar populaire entertainers voor een enkel (Kerstborrel) optreden een bedrag incasseren dat het jaarinkomen van veel families benadert, bij de keuze van onderwerpen op onze nationale tv-zenders een rol speelt?

Ik wil niet zover gaan als @B.J. smalbrugge en aan de overheid een overheersend belang toekennen voor totale controle over wat de burger nu nog "mijn eigen geld” noemt, want daarover bestaan in de volksvertegenwoordiging en het ambtenarencorps nog voldoende afwijkende opvattingen. Maar het is wel zaak om van consumentenzijde niet alles op zijn beloop te laten. Volledige digitalisering van het geldstelsel maakt het onmogelijk om zelfstandig over je “eigen” geld te beschikken. En het is nu al zo, dat bij een stroomstoring alle winkels op slot gaan en je dan maar mag hopen, dat er een straatmarkt is waar je contant voor je levensmiddelen kunt betalen. Die volledige afhankelijkheid van stroomvoorziening speelt in allerlei toekomstdenken geen enkele rol maar kan ons danig op gaan breken.  

Reputatie 6
Badge +4

hebben we in nederland al ooit een stroomstoring gehad waardoor het openbare leven stil kwam te liggen en we met speer en knuppel op jacht moesten naar eten? 

kom op, ik durf te beweren dat de overheid zo’n situatie nooit zal laten ontstaan. kritische nutsvoorzieningen worden dusdanig gemaakt dat dit niet zal gebeuren. 

we moeten eens stoppen met denken in doomscenario’s, daar zijn alleen amerikanen goed in 😂

Reputatie 6
Badge +5

Zo'n stroomstoring heb ik een paar maanden geleden nog meegemaakt. In Duitsland, ontleen ik aan consumentenprogramma's aldaar, zijn er vorig jaar meer dan 500 geweest. Die in Nederland zijn slechts heel kort in het nieuws en dan gaat het over de grotere. Of zich kleinere voordoen weet ik niet maar die zullen ook nauwelijks het nieuws halen. Mijn plaatselijke C&A werd onlangs nog kort gesloten door een "technische” storing. Dat is dan geen stroomstoring maar wel een stroom-gerelateerde storing .De stroomvoorziening, waarop allerlei moderne ontwikkelingen nu zo zwaar inzetten, hoeft niet te leiden tot doomdenken maar vergt wel enig realiteitsbesef. Zij is, wat het voor de toekomst voorziene gebruik betreft, nog helemaal niet veilig gesteld. En of het daar ooit van zal komen is op dit moment nog de vraag.  

Reputatie 6
Badge +4

ik heb het over storingen die het openbare leven voor langere tijd lam leggen, ik weet dat er regelmatig stroomstoringen zijn, maar die zijn van relatief korte duur (hooguit enkele uren) en leggen niet het openbare leven plat. Ze zijn vervelend maar niet ernstig genoeg om over te gaan tot doomdenken waarbij meerdere dagen de boel plat ligt.

Reputatie 5
Badge +4

Contant geld is soms heel lekker.
Het geeft mensen een gevoel dat ze zonder het Big Brother gevoel geld uit kunnen geven.
Voor de een is dat het pilsje in de kroeg en voor de andere een klus van een zwart werker.
Bovendien geeft contant geld betalen een betaalpijn, die je uit de financiële problemen kan houden.
Je moet mij niet aan komen met diensten zoals tikkie.
En nu gaan ook nog allerlei enge instanties zoals Google en Facebook voor bankje spelen.

Je druk maken over stroomstoringen zou ik niet doen.
Als er geen stroom is, gaat de kassa la ook niet open.
De storingen zullen toenemen, omdat er jaren lang bezuinigd is op het energienet.
Er is onvoldoende rekening gehouden met de veranderingen die nu gaande zijn.
Bij de laatste grote energie storing viel alles uit in de wijk.
Ook was de accu van de gsm mast na 30 minuten leeg en viel dus uit.
Hier in huis, viel de glasvezel na 50 minuten pas uit omdat ik een UPS heb.

Daar ben ik weer! Als je je geld werkelijk buiten het bereik van de graaiende overheid wil houden, dien je je geld voor een belangrijk deel in goud aan te houden (liefst kleine munten/coupures). Goud blijft zijn waarde altijd behouden, is een universeel betaalmiddel als de nood echt aan de man komt. Het nadeel is natuurlijk dat het fysiek onhandig  en wellicht ook gevaarlijk is. Als je het in te grote hoeveelheden bij je hebt. De goudprijs is een weerspiegeling van wat de mensen aan vertrouwen hebben in de economie in het algemeen en het geldsysteem in het bijzonder. Verder niet teveel mee bezig zijn en vooral goed slapen!

Reageer