Hoe bevalt de nieuwe betaalservice van Marktplaats?

• 17 January 2018
  • 64 reacties
  • 19808 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Eind november lanceerde Marktplaats de Gelijk Oversteken Service.
Deze service houdt de betaling van een koper tijdelijk vast op een derdenrekening van Online Betaalplatform (OBP), totdat de aankoop daadwerkelijk is ontvangen. Hierdoor ben je als koper zeker van de verzending en als verkoper van de betaling.

Heb jij deze (betaalde) service van Marktplaats al gebruikt? Dan ben ik benieuwd hoe het je beviel. Deel je ervaring hieronder.

64 reacties

Reputatie 1
Gelijk Oversteken Service is mijns inziens nadelig voor de verkopende partij. Het risico op vermissing tijdens verzending, in het geval de koper zelf heeft besloten dat hij/zij het gekochte niet komt ophalen, ligt nu (terecht) bij de koper. Bij de "Gelijk Oversteken Service" draagt de verkoper onterecht dit risico .
Ik kan nergens vaststellen dat mijn bovengenoemde veronderstelling onjuist is.
Reputatie 3
Badge +3
Allereerst vind ik dat Marktplaats deze service als werkelijke service gratis zou moeten aanbieden. En voor het overige: voorheen lagen alle risico's geheel bij de koper. Deze had nergens een mogelijkheid om zijn recht te halen of een beoordeling over de verkoper achter te laten. Als de verkoper niets opstuurde of een defect artikel opstuurde, was het voor de koper: pech gehad. Ik denk nog steeds dat de beste oplossing is: een beoordelingssysteem voor zowel koper als verkoper. Vreemd dat Marktplaats daar per se niet aan wil. Maar ze zullen hun redenen wel hebben.Hoe dan ook, de enige die altijd wint is Marktplaats zelf. Want met deze service halen ze dus ook weer extra inkomsten binnen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste @Y.A.S., bedankt voor jouw mening over de service. Heb je een idee over hoe een beoordelingssysteem zal werken?
Hoe dan ook, de enige die altijd wint is Marktplaats zelf. Want met deze service halen ze dus ook weer extra inkomsten binnen.

Is dit een soort beroepsnegativiteit? Ik heb nog nooit een stuiver aan Marktplaats hoeven betalen en ik heb in de loop der jaren toch best wel wat artikeltjes gekocht en verkocht.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Y.A.S., bedankt voor jouw mening over de service. Heb je een idee over hoe een beoordelingssysteem zal werken?

Op Ebay hebben ze een perfect werkend beoordelingssysteem. Het dwingt zowel koper als verkoper om netjes zaken te doen. Met Marktplaats heb ik zowel goede als ook zeer slechte ervaringen, zowel als koper en als verkoper: artikel niet opgestuurd, of defect artikel opgestuurd, of het artikel was in zeer slechte staat (niet overeenkomstig de beschrijving). Of je maakt een afspraak en de koper komt niet opdagen of je accepteert een bod en je hoort nooit meer iets van de koper. Hoe worden dit soort kwesties opgelost door een Gelijk Oversteken Service? Voor mij is een beoordelingssysteem de beste manier. Ik heb er vaak om gevraagd bij Marktplaats, maar om de een of andere reden willen ze dit niet.
Reputatie 3
Badge +3
Ik zit redelijk vaak op marktplaats, maar heb besloten het “gelijk oversteken” niet te doen. Ben het met Van Kuipers eens, dat dit nadelig kan zijn voor de verkoper: ik stuur iets netjes op, en als de ontvanger dan zegt dat het niet of niet goed is aangekomen (of dat nou waar is of niet) krijg ik mijn geld niet...?
Reputatie 3
Badge +3
Ik zit redelijk vaak op marktplaats, maar heb besloten het “gelijk oversteken” niet te doen. Ben het met Van Kuipers eens, dat dit nadelig kan zijn voor de verkoper: ik stuur iets netjes op, en als de ontvanger dan zegt dat het niet of niet goed is aangekomen (of dat nou waar is of niet) krijg ik mijn geld niet...?

Even mijzelf corrigeren: ik lees net in de Digitaalgids dat dit probleem door Marktplaats is ondervangen via controle van de track & track, op risico van de koper. Dat maakt het voor mij een stuk aantrekkelijker.
Als men de voorwaarden van Marktplaats omtrent 'Gelijk Oversteken' goed bestudeert, leest men het volgende:
"...Indien de koper niet binnen zeven dagen heeft aangegeven het pakket wel of niet ontvangen te hebben, gaan we ervan uit dat het pakket wel is ontvangen en wordt het bedrag uitbetaald aan de verkoper..."

Ik lees overigens nergens op Marktplaats wat er gebeurt indien de verkoper iets anders verzendt dan hetgeen is overeengekomen. Dus je koopt een telefoon en ontvangt een pakketje met een baksteen erin.
Reputatie 7
Badge +7
Scherp opgemerkt @RudolphJ!
marktplaats kan een soort punten systeem hanteren voor kopers en verkopers.ze zijn immers allen aangemeld. al of niet met hotmail adres. laatste krijgt natuurlijk slechte punten .kijk eens bij tweakersnet die hangt er nog meer aan.door de bank genomen is het daar veilig kopen en verkopen,

als marktplaats adres en telefoon nummer verkoper/koper heeft komt men al een eind verder.

is men bij voorbaat uit op oplichting kan het maar een keer. bij bovenstaand. er zijn nog legio aanvullingen te bedenken, en geloof me iemand die graag en veel op marktplaats koopt /verkoopt wil graag een goede karma!
Zelf zie ik marktplaats als de moderne equivalent van het lokale sufferdje. Ik koop en verkoop alleen door gelijk over te steken. Ik begrijp dat marktplaats de markt ook groter wil maken en dan ga je dus dingen versturen en geld overmaken en dan ligt, hoe je het ook wend of keert, bedrog op de loer. Alle initiatieven die marktplaats ontplooit die daar een vorm van bescherming tegen bieden zijn welkom maar er is geen enkel systeem dat 100% garantie biedt. Wie niet kan leven met het feit dat hij op marktplaats af en toe belazerd word en meer garanties eist zit bij Marktplaats gewoon op het verkeerde adres en moet zijn zaken ergens anders doen.
Badge +2
Heb net pas mijn LG smartphone erop gezet bieden vanaf 75 €
Kreeg een mail dat via Marktplaats gaat en moest antwoorden. Iemand had interesse en wilde gelijk komen en meenemen
Het duurde een poos en vroeg of hij nog kwam en zag dat hij 50€ wilde geven.
Ik zei 75 € anders hoeft je niet te komen.
Bericht terug Kanker lijkt wel Holocaust ik klaag je aan. Ongelooflijk heb contact met Marktplaats contact mail met screenshots en wat ze daar aan konden doen. Ik voelde me bedrijgt en hij wist mijn adres omdat ik Google maps erbij had gezet wat niet de bedoeling was.
Marktplaats vroeg aan mij of ik zijn gecodeerde email adres wist? Of zijn naam enzo kon doorgeven. Hoe moet ik dat weten als alles via marktplaats ging. Dat hoort Marktplaats toch te weten?
Ik heb screenshots van zijn advertenties gemaild en zijn dreiging.
Marktplaats zegd dat ze tegen die man wat gaan doen. Kan Marktplaats die persoon wel vinden vanwege privacy. Wat weten jullie hier van en weten jullie wat ik kan doen.
Marktplaats had 1 ding als ik mij niet veilig voelde de Politie moest bellen.
Gelijk oversteken klinkt heel leuk maar het is maar beperkt veilig is mijn idee. Ik gebruik het als koper nu een aantal malen en ben wat dat betreft eerlijk. Concreet kreeg ik gisteren een incompleet apparaat binnen dat ook nog eens tegenviel. Geen stroomsnoer en er zat een herriefan in. Toch heb ik dit maar geaccepteerd (en de fan heb ik afgekoppeld, het apparaat wordt niet warm) en het snoer had ik nog wel liggen. Toch heb ik de zending maar als afgeleverd gemarkeerd.

Wat mij bevreemd in de tarieven van gelijk oversteken is de 2% opslag incl verzendkosten. Marktplaats loopt geen risico, en een product van 10 euro kost hun net zoveel als een product van 250 euro. Toch betaal je bij de eerste 20 + 40 cent en bij de tweede 500 + 40 cent. Dat is krom.
Begon lang geleden (2001) op eBay.com, de US of Duitse versie, te handelen met als betaalmiddel Paypal (de US versie) later kwam Marktplaats erbij -wat toen nog in de kinderschoenen stond- en helemaal nix aan handigheidjes en/of veiligheids systeem had.
Als betaalmiddel nam ik Paypal mee, maar om de een of andere reden wantrouwen veel mensen PP terwijl ondergetekende er nooit een probleem mee heeft gehad.
Als ik online iets koop en de 'winkel' voorziet in PP dan maak ik daar graag gebruik van, het is snel, veilig en anoniem.
Sinds kort bied Marktplaats ook iDeal aan als betaal methode en dat is erg handig als je verkoopt.
Moraal van dit verhaal: wat moet ik met gelijk oversteken?
Ik ben het wel met diverse mensen eens dat een puntensysteem zoals bij eBay, maar ook de Catawiki veiling, een prima systeem is en zeker wederzijds vertrouwen brengt.
Had het ook geselecteerd, een bedrag van 1 eurocent overgemaakt om het te activeren, helaas werkt niet dus, waardeloos zoiets
Reputatie 1
Ook ik heb een negatieve ervaring met Gelijk Oversteken doordat de lasten bij de verkoper komen te liggen. Als koper wilde ik iets kopen met Gelijk Oversteken, maar de verkoper weigerde, omdat zij niet voor de kosten wilde opdraaien. Het onbedoelde effect van dit systeem is dat ik als koper uiteindelijk de extra kosten van Gelijk Oversteken aan de verkoper moest gaan betalen.

Ook ik heb een negatieve ervaring met Gelijk Oversteken doordat de lasten bij de verkoper komen te liggen. Als koper wilde ik iets kopen met Gelijk Oversteken, maar de verkoper weigerde, omdat zij niet voor de kosten wilde opdraaien.

Dan weiger je toch te verkopen, jij bepaalt toch de voorwaarden. In welk opzicht wijkt dit af van verzendkosten die je als verkoper ook in rekening brengt? Als de koper de extra kosten niet wil betalen gaat de verkoop niet door.
Hoe je het ook wendt of keert, alle extra service kost geld, dat ofwel de verkoper danwel de koper betaald.
Ideal en Paypal brengen ook kosten in rekening.
Grote bedrijven kunnen deze kosten wel dragen, maar er zijn kleine winkels die toch een bepaalt bedrag extra in rekening brengen als je met iDeal betaald.
Als voorbeeld noem ik de buurt Chinese toko, brengt € 1,00 in rekening bij een iDeal transactie!
Alleen een IBAN betaling, of cash natuurlijk, is het gratis voor beide partijen.

@ A,Deen
Zou het niet moeten zijn: "dan weiger je toch te kopen".
Klein misverstandje.......?
Volgens mij draait de koper op voor de extra betaalkosten en niet de verkoper. De verkoper moet aantonen dat het product is verzonden, en loopt meer risico. Maar de toegevoegde waarde van gelijk oversteken is vooral dat de koper meer zekerheid heeft. Die zekerheid kost dus vooral de koper extra geld en levert voor Marktplaats flink geld op waar ze in feite niks voor doen anders dan hun systeem ter beschikking stellen. De Ideal kosten van 40 cent zitten in een andere dienst die ook al een stukje extra zekerheid biedt. Die kosten zijn ook voor de koper overigens.
@Bontkater Je hebt helemaal gelijk, ik had het omgedraaid. Blijft staan dat als de koper de kosten niet wil betalen, en al het geld komt immers van de koper, dan gaat de koop nog steeds niet door.
Overigens kun je zo'n koper altijd aanbieden dat hij eerst betaald waarna jij het pakketje opstuurt. Hoe je het ook wendt of keert, iemand moet opdraaien voor het risico van verlies onderweg en beide partijen zijn kwetsbaar voor bedrog. Ik vind Marktplaats een uitstekend ding en de meeste kritiek zit in de lieverkoekjes hoek, die worden niet gebakken, dus als je beter kunt moet je beter gaan. Iemand al ervaring met de Market place van Facebook?
Reputatie 7
Badge +7
Ondanks het nieuwe betaalsysteem op Marktplaats, zijn er nog steeds oplichters actief die steeds meer sluwe manieren bedenken om je geld afhandig te maken.
We schreven erover in de nieuwste Digitaalgids, en delen daar tevens tips om de oplichter te herkennen.

@Niels Kamper deelt het artikel gratis in zijn nieuwe topic. Nieuwsgierig? Je vindt het topic hier.
Reputatie 4
Badge +7
Ook probeerden wij de Gelijk Oversteken Service uit. Benieuwd naar onze bevindingen?
Lees onze eerste indruk

Even mijzelf corrigeren: ik lees net in de Digitaalgids dat dit probleem door Marktplaats is ondervangen via controle van de track & track, op risico van de koper. Dat maakt het voor mij een stuk aantrekkelijker.

Het lastige is dat je een track en tracé code nodig hebt als verkopende partij. Bij brievenbuspakketjes heb je deze eenvoudig niet, wat mijns inziens voordeliger is voor de kopende partij, als deze zegt het niet ontvangen te hebben kun je fluiten naar je geld.

mvg
Onderwerp Parfum
En hoe handel je bij deze transactie? Aankoop gedaan met de gelijk over steken service van marktplaats. Vandaag wordt er een nep flesje met zure inhoud geleverd. Niet wat omschreven was.
Kortom, ik ben opgelicht. Ik heb de verkoper aangegeven dat dit niet is wat ik gekocht heb met de vraag om dit te mogen terugsturen. Daar wordt niet op gereageerd. Ik kan aangeven dat ik het pakket niet ontvangen heb aan Marktplaats, juridisch gezien klopt dit omdat er niet in zat wat ik gekocht heb, omdat ik mijn geld terug wil. In de berichtenservice zit de track en trace code dus zal Marktplaats wel uitbetalen vermoed ik. Lastig, ik doe dit nooit meer!
Reputatie 4
Badge +7
Onderwerp Parfum
En hoe handel je bij deze transactie? Aankoop gedaan met de gelijk over steken service van marktplaats. Vandaag wordt er een nep flesje met zure inhoud geleverd. Niet wat omschreven was.
Kortom, ik ben opgelicht. Ik heb de verkoper aangegeven dat dit niet is wat ik gekocht heb met de vraag om dit te mogen terugsturen. Daar wordt niet op gereageerd. Ik kan aangeven dat ik het pakket niet ontvangen heb aan Marktplaats, juridisch gezien klopt dit omdat er niet in zat wat ik gekocht heb, omdat ik mijn geld terug wil. In de berichtenservice zit de track en trace code dus zal Marktplaats wel uitbetalen vermoed ik. Lastig, ik doe dit nooit meer!

Beste Parfum, jeetje balen zeg dat u slachtoffer bent van oplichting. Ik adviseer u melding te doen via het meldpunt van Marktplaats.

Reageer