Consumentenbond.nl

Hoe duurzaam is jouw verzekeraar?

• 1 december 2020
  • 2 reacties
  • 824 Bekeken
Hoe duurzaam is jouw verzekeraar?
Badge +8
  • Moderator
  • 1812 reacties

Onlangs vroegen we ruim 7000 consumenten of ze bereid zijn om wat meer premie te balen voor een polis van een duurzamere aanbieder. Twee derde van de respondenten gaf aan dit geen probleem te vinden. Gelukkig hoeft duurzaam niet altijd duurder te betekenen. Meer weten? Vergelijk zelf met onze Vergelijkers.

Hoe duurzaam is jouw verzekeraar? Praat mee!

2 reacties

Is het echt goed mogelijk om dit na te gaan? Het zal toch allereerst aankomen op de mogelijkheden om duurzaam te investeren, en die zijn beperkt. Zo waag ik het niet om naar de investeringen van mijn pensioenverzekeraar te kijken omdat ik ervan overtuigd ben, dat die zijn uitbesteed aan een vermogensbeheerder die primair op rendement let. Wel kan ik dan nog het voorbeeld volgen van de uitvinder van de Nobel-prijs die, rijk geworden met explosieven, een deel van zijn vermogen aanwendde voor de bevordering van wetenschap en cultuur. Als aan duurzaamheid echt waarde wordt gehecht valt er nog een wereld te winnen door consumenten goed voor te lichten over b.v. de duurzaamheid van allerlei grondstoffen in consumentenproducten. Alleen als dat gebeurt kunnen investeringen in duurzame producten toenemen en valt er voor consumenten, wat hun verzekeringen betreft, ook echt iets te kiezen.

Reputatie 3
Badge +2

Ten eerste wil ik zeggen dat het goed is dat dit overzicht er is. Het help bij het verkrijgen van meer inzicht en het maken van een overstap naar een duurzame verzekeraar.

Verder ben ik het met @Lisa Boele eens. Het is niet zo makkelijk om te switchen als het om bijv. een pensioenverzekeraar gaat. Dat loopt vaak via een werkgever en daarom heb je er niet veel invloed op qua keuze en ook vele kapitaalverzekeringen lopen lang. M.a.w. je kunt niet zoveel doen tenzij het om kortlopende verzekeringen gaat waarbij je op korte termijn kunt switchen.

Ik denk dat overstappen naar een duurzame bank wat makkelijker is, tenzij het om langdurig lopende producten gaat, zoals een depositorekening bijv. maar koop je een nieuw huis dan is het misschien ook goed om niet alleen te kijken naar het rentepercentage maar ook naar de duurzaamheid van de bank of het product waar het om gaat.

De overstap naar een duurzame verzekeraar en bank zijn niet geheel onbelangrijk. Juist als banken en verzekeraars gaan investeren in duurzame producten zijn we in staat om de wereld te verduurzamen. Gelukkig is dat kantelpunt op sommige vlakken al bereikt. Denk aan duurzame energie. Steeds minder investeren in fossiele brandstoffen en steeds meer in duurzame. We zijn op de goede weg, maar het kan niet snel genoeg gaan wat mij betreft.

Reageer