Consumentenbond.nl

Hoe kies jij een goede fietsverzekering?

• 30 april 2019
  • 10 reacties
  • 1913 Bekeken

Badge +1
Je moet er niet aan denken: je gloednieuwe fiets gestolen of zwaar beschadigd. Met een goede fietsverzekering kun je dit leed beperken. Wij onderzochten in totaal 34 verzekeringen voor fietsen, e-bikes en racefietsen en deze bleken onderling enorm te verschillen.

Zo loont het om niet direct te kiezen voor de eerste aanbieder waar de dealer mee aankomt. De verschillen in premies zijn groot. Over de hele linie rekent Allianz Global Assistance de laagste premies. Voor gewone stadsfietsen is het zelfs Beste Koop. Kingpolis en Univé zijn iets duurder, maar hebben betere voorwaarden.

Bij bijna alle verzekeringen is de premie afhankelijk van je woonplaats. Zo is het diefstalrisico in steden een stuk groter dan op het platteland. Ook jongeren betalen gemiddeld meer voor hun verzekering.

Lees meer over onze test in de nieuwste Consumentengids van mei en in het nieuwsbericht op onze website.

Waarom heb jij gekozen voor jouw fietsverzekering en ben jij tevreden over deze verzekering? Praat mee!

10 reacties

Gewoon fietsen op een weinig aantrekkelijke fiets: maximaal €65.

Geen verzekering nodig.
Reputatie 2
Badge +3
Verzekering van Kingpolis met pechhulp, belangrijk was dat de dealer alles voor ons kan afhandelen.

Kinderfietsen via de dealer bij de ANWB verzekerd, was toen het goedkoopst.

De lokale dealer werkt met meerdere maatschappijen, daar heb ik gekeken welke de best voorwaarden heeft en of de prijs acceptabel was. Zag later wel op internet dat Univé ook nog een optie was geweest.....
Reputatie 2
Badge +2
de beste verzekering is GEEN verzekering.

ik heb zo min mogelijk verzekeringen, al mijn leven lang. Alleen de verplichte. Dus GEEN inboedel, GEEN all risk op auto maar meteen alleen WA (nu 8 jaar in mijn bezit, nieuw gekocht indertijd, ook geen lid van ANWB of zoiets, alleen betaalbare onderhoudsbeurten gehad en nog nooit pech gehad), geen bril- mobiel- geen reis- (alleen sporadisch als naar een extreem duur land zoals USA) geen annulerings- geen overlijdens geen begrafenis verzekering. Geen rechtsbijstand. Ziektekosten alleen de basis en soms aanvullend als ingecalculeerd, het moet dan wat gaan opleveren. Eigen risico maximaal behalve als ik weet dat ik kosten krijg, dat is 1x gebeurd en was ook zo ingepland. Daarmee inmiddels zoveel geld uitgespaard dat ik van alles nieuw kan kopen zo nodig. En wat blijkt? Het is nooit nodig.

tot nu toe.

Niet alles blijft planbaar in het leven maar tot nu toe gaat het prima.
Reputatie 2
Badge +3
Volgens mij is de vraag "hoe kies jij een goede fietsverzekering?" En niet"...ben je voor of tegen verzekeren?"

Wellicht een leuke stelling, maar on-toppic blijven is wel zo handig😇
Badge +1
Dank ConsuHil en Akua2 voor jullie reacties - on topic of niet. Ik vind het ook interessant om te lezen hoe consumenten tegen verzekeringen in zijn algemeenheid aankijken. Wel ben ik benieuwd, Akua2, of je dan wél een aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP) hebt; deze is niet wettelijk verplicht maar - althans volgens de Consumentenbond - wel moreel verplicht.

Kingpolis en ANWB zijn beide goede fietsverzekeringen voor een redelijke prijs. En dat geldt idd ook voor Univé én Allianz Global Assistance!
Reputatie 2
Badge +3
Wanneer Akua2 kapitaalkrachtig genoeg is om alle risico's zelfstandig te kunnen dragen snap ik de geplaatste opmerkingen.

Maar een gemiddeld huishouden kan, als we de cijfers over vrij-vermogen mogen geloven, medische kosten in de Alpen landen al lastig betalen wanneer deze niet worden gedekt in de basis zorgverzekering.

Ik zeg niet dat alles verzekerd moet worden, maar voor een modaal gezin zijn avp, woonverzekeringen, reisverzekering en uitvaartverzekering vaak wel aan te bevelen.

Bij een vrij besteedbaar vermogen van EUR 75.000,- kunnen andere keuzes gemaakt worden dan bij een vrij besteedbaar vermogen van Eur 2500,-.
Reputatie 7
Badge +5
@ConsuHil
En een Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is voor iedereen aan te bevelen.
De AVP biedt dekking als je schade bij iemand anders veroorzaakt.
b.v. Schade door een vriendendienst tot maximaal €25.000.
(Of je moet zomaar een miljoen kunnen missen als iets of iemand uit je gezin een flinke schade veroorzaakt.)
Reputatie 2
Badge +3
@Bert

Helemaal juist:)
Reputatie 2
Badge +2
nee, ik heb geen aansprakelijkheidsverzekering 😉
Reputatie 2
Badge +2
Gewoon fietsen op een weinig aantrekkelijke fiets: maximaal €65.

Geen verzekering nodig.

Wel een dikke beurs.
Een fiets van €65 is goed voor de oud ijzer boer maar na een halfjaar is deze gewoon op kan ik verzekeren.

Reageer