Consumentenbond.nl

Hoe kun je besparen op grafrechten?

• 8 november 2019
  • 2 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Door de kosten (grafrechten) van begraafplaatsen met elkaar te vergelijken en verder te kijken dan de plaatselijke begraafplaats, kun je soms flink besparen op de kosten voor je uitvaart

Vooral gemeentelijke begraafplaatsen rekenen tegenwoordig hoge kosten voor een graf. Gemeenten noemen verschillende redenen voor de enorme stijging in grafrechten: zo zou het aantal begrafenissen teruglopen, de grondprijs stijgen en moet een begraafplaats 100% kostendekkend zijn.

Lees hier waar je op kunt letten bij het zoeken naar een betaalbare en geschikte begraafplaats.

Laat jij de kosten meewegen voor de keuze van een begraafplaats?

2 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Het valt mij op dat er nog maar weinig reacties zijn. Dat is nu na 6 uur dat deze topic geplaatst is. Er is elders een topic geweest over een uitvaart of begrafenisverzekering. Daar heb ik ook aan meegedaan en kwam een breed scala van ideeën tegen.  Heel uiteenlopende zaken van grote zorg voor een uitvaart, zorg voor de nabestaanden tot een al lang vooraf geregelde uitvaart,  dus qua verzekering ook vaak iets geregeld, zodat geld geen probleem hoefde te zijn. En het tegenovergestelde dan ben ik er niet meer, dus maakt het mij niets uit, ook de nabestaanden bekijken het maar. In discussie lag het toch iets anders, ieder had wel iets, als was het klein, geregeld of hield een klein bedrag achter de hand, waarmee nabestaanden dan toch iets konden doen.

Aldus verwachtte ik hier ook diverse tegenstellingen van zal me een zorg zijn dan ben ik er niet meer tot aan degenen die daar uiterst secuur in zijn en van ver van te voren zelf alles regelen. En dan is daar ook nog het verschil in begraven en cremeren of nog andere mogelijkheden, die uiteraard in kosten verschillen. Maar dat kan allemaal nog komen.

Zelf hebben wij door allerhande omstandigheden in gezin en familie gekozen geen financiële problemen te krijgen rond een uitvaart en voor een verzekering gekozen. Beter is een stel kleine verzekeringen vanuit onze jeugd verlengd tot één grotere verzekering. In ons geval man en vrouw dus twee verzekeringen. Aldus voortbordurend hebben we ook vooralsnog zelf beschreven wat we qua uitvaart willen. Mij maakt het niet zoveel uit, mijn ouders zijn gecremeerd. Maar van mijn vrouws kant is er kennelijk een kanker of tumor gen, nagenoeg ieder is daar aan kanker gestorven, grootouders, ouders, broer, zus en zelfs onze eigen zoon. Ja die zijn allen op eenzelfde begraafplaats begraven en mijn vrouw wil in feite hetzelfde. En dat is het dus geworden. Begraven worden waar ouders, broer en zus en kinderen begraven liggen. Geld is uiteraard belangrijk, maar geeft beslist niet de doorslag. Begraven bij je dierbaren is hier de hoofdzaak. Neemt niet weg dat begraven een uiterst dure zaak is geworden, we houden daar rekening mee en houden dus wat geld achter de hand. Niet alles is verzekerd omdat er vaak flink wat aan de verzekering strijkstok blijft hangen en vooral omdat de fiscus boven een bedrag ook een forse hap opeist. Dus er wordt zeker naar gekeken en we moeten nog één en ander notarieel laten vastleggen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +6

Het zal ongetwijfeld waar zijn wat @Ruiker157  stelt. ik kan zelf zo gauw geen bedragen per gemeente vinden. Bij: https://nos.nl/artikel/2278670-kosten-begrafenis-of-crematie-verschillen-nogal-per-gemeente.html,  staat er iets over. Wil je dus bezuinigen kan je een voordelige gemeente kiezen. Verder staat er ook nog iets bij: http://www.uitvaartinfotheek.nl/bijzonderheden/socialedienst.html, en ook googlen levert wel één en ander op, o.a. bij grafrechten per gemeente enz. Veel succes, groet Leo.

Reageer