Consumentenbond.nl

Hoe om te gaan met Crowdfunding bij belastingaangifte

• 21 maart 2018
  • 9 reacties
  • 3206 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
In een poging om toch iets van mijn spaargeld te maken (en de Belastingdienst veronderstelt ook een redement dat een bank mij geheel niet biedt) en tegelijkertijd mijn geld zinvol te besteden ben ik begonnen aan Crowdfunding door leningen te verstrekken aan duurzame initiatieven in Nederland en ondernemers in ontwikkelingslanden.
Hoe geef ik dit aan bij de Belastingaangifte? Ik heb de site van de Consumentenbond bekeken en de Belastinggids bestudeerd maar kan er vreemd genoeg niets over vinden. Het zou fijn zijn als dit onder ‘groene beleggingen’ valt maar ik ben bang van niet. Moet ik het bij mijn spaarsaldo in box 3 opgeven? Het is overigens geen spaargeld of belegging, maar betreft leningen met een zeker risico dat ik mijn geld niet terug krijg.

9 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Dag @Consument actief , dank voor je vraag. Heb je de Belastinggids? Lezers werden in de Belastinggids nml uitgenodigd hoe ze hun vragen kunnen neerleggen bij de auteur (hoe? zie pagina 14) want in principe worden vragen niet inhoudelijk door onze belastingexperts beantwoord op de community.

Jouw vraag hebben we echter wél even doorgespeeld omdat veel mensen aan crowdfunding doen, en het antwoord luidt:

'Dit zijn gewone leningen, waar de gewone regels voor gelden. Het risico dat het geld niet terugkomt, moet worden ingeschat en daarmee kan rekening worden gehouden bij de waardering. Maar dit lijkt mij een moeilijke zaak en de belastingdienst zal daar niet zomaar mee akkoord gaan.'

Volgend jaar gaat er naar alle waarschijnlijkheid aandacht worden besteed aan crowdfunding in de Belastinggids, maar daar heb je nu niet veel aan natuurlijk. Ben je met het bovenstaande al wat verder geholpen ... anders kunnen andere communityleden je wellicht van een uitgebreid antwoord voorzien?

Fijn weekend!
Reputatie 2
Badge +2
Dankjewel Wendy. Waardering van dit soort initiatieven lijkt mij idd lastig, maar voor groene beleggingen zal er bij de Belastingdienst vast ook een systeem zijn. Ik neem aan dat ik dus eea ‘gewoon’ onder sparen en beleggen moet opgeven onder box 3, klopt dat?
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben ook geen belastingexpert maar volgens mij is het niet zo moeilijk. De belastingdienst zal er van uit gaan dat je je geld belegt. Of je dit nu doet in een aandelenfonds, in obligaties of in crowdfunding en of je daar nu veel of weinig rendement uit haalt zal de belastingdienst verder worst zijn. Dat geld is van jou en dus dien je dat op te geven in box 3. Vervolgens laat de belastingdienst er haar 'fictief rendement' op los en ga je vermogenredementsheffing betalen.

En dus is mijn voorlopige antwoord op jouw vraag of je dit gewoon onder sparen en beleggen moet opgeven in box 3: Ja!
Reputatie 2
Badge +2
Dank voor de duidelijke reactie! En hopen op betere tijden met een hogere spaarrente en beter systeem voor vermogensrendementsheffing. Anderzijds, wie vermogen heeft mag niet klagen al kan ik er natuurlijk geen zaken als gezondheid voor kopen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik klaag ook niet 😄
Reputatie 2
Badge +2
Voor de liefhebbers: zonet nog even gebeld met de Belastingdienst en mij laten doorverbinden met expert (zodat ik ook het juiste antwoord krijg 😂). Je moet Crowdfunding aangeven in box 3 bij Beleggingen. Ik heb bij de omschrijving gemeld dat het een risicovolle lening betreft.
Reputatie 7
Badge +5
I rest my case!!
Ik zal het mogelijk niet begrijpen maar als je geld uitleent gaat dat toch ook in box 3. In welke box zou je het anders willen stoppen of zou je het direct als verlies willen zien?
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen Volgens mij zie je het goed. Het blijft jouw geld en dus blijft het in box 3. Voor de inlener van het geld geldt een iets ander regime, voor diegene is het een schuld die hij/zij weer op zijn haar vermogen in box 3 in mindering kan brengen boven een drempel van € 3.000,- per persoon. Maar dan moet je als inlener ook voor wat betreft je batig saldo in box 3 zitten want anders heeft dat geen zin en dan komt de vraag naar boven waarom je dan geld leent als je al ruim van geld bent voorzien.

Ik kan één reden bedenken maar heb dat op dit moment nog niet in detail uitgezocht. Het kan zijn dat je een auto neemt op private leasevoorwaarden vanwege bepaalde fiscale voordelen. Ik geloof dat het zo is dat dan een gedeelte van het leasebedrag als schuld wordt gezien en als zodanig dan ook in mindering kan worden gebracht op je positieve box 3 vermogen ........... boven die drempel, dat dan wel. .

Reageer