Consumentenbond.nl
Beantwoord

Hoe weet je of een testament correct wordt uitgevoerd?

• 29 januari 2018
  • 6 reacties
  • 1557 Bekeken

Vorig jaar is mijn oom overleden. Er zijn geen kinderen of partner. Van mijn zus begreep ik dat wij als 3 kinderen in het testament worden genoemd om de erfenis te ontvangen. Mijn broer doet de afwikkeling. De verhoudingen zijn niet goed. Mijn vragen zijn:
  1. Hoe weet ik dat mijn broer de erfenisverdeling uit het testament correct uitvoert? Kan ik daar achter komen? Hij zal het niet willen laten zien.
  2. Wat als hij zichzelf heel veel geeft en de andere erfgenamen minder dan het testament beschrijft?
  3. Wat is jullie advies?
icon

Beste antwoord door Gerald Mellens 29 januari 2018, 12:40

Om te beginnen zou ik inzage willen hebben in het testament, dan wordt er vast iets meer duidelijk. Waarom handelt je broer de erfenis af, is hij benoemd als executeur testamentair in het testament of pakt hij dit eigenhandig op? In het laatste geval zal hij toch ook schriftelijke toestemming van jou moeten hebben. Wil je hem dit niet geven, dan kan een notaris gemachtigd worden alles af te handelen. Uiteraard zijn er dan wel kosten aan verbonden. Overigens mag een executeur testamentair veelal ook gemaakte kosten uit de erfenis betalen.

Als je niet 100% zeker bent van een positieve nalatenschap, adviseer ik je om deze beneficiair te aanvaarden. Zo voorkom je onverwachte teleurstellingen. Een notaris kan je hier uitstekend in adviseren.
Bekijk origineel

6 reacties

Om te beginnen zou ik inzage willen hebben in het testament, dan wordt er vast iets meer duidelijk. Waarom handelt je broer de erfenis af, is hij benoemd als executeur testamentair in het testament of pakt hij dit eigenhandig op? In het laatste geval zal hij toch ook schriftelijke toestemming van jou moeten hebben. Wil je hem dit niet geven, dan kan een notaris gemachtigd worden alles af te handelen. Uiteraard zijn er dan wel kosten aan verbonden. Overigens mag een executeur testamentair veelal ook gemaakte kosten uit de erfenis betalen.

Als je niet 100% zeker bent van een positieve nalatenschap, adviseer ik je om deze beneficiair te aanvaarden. Zo voorkom je onverwachte teleurstellingen. Een notaris kan je hier uitstekend in adviseren.
Mijn oom had ook schulden inderdaad.
Op grond waarvan verricht uw broer de afwikkeling? Ik raad u aan om naar een notaris te gaan, aan te geven dat u belanghebbende bent in deze nalatenschap en de notaris te vragen via het CTR (Centraal Testament Register) het testament van uw oom op te vragen. Vervolgens kunt u zien wie als executeur/of er iemand als executeur is aangewezen door uw oom. En zo ja of dit inderdaad uw broer is. Zo niet, dan kunt u als erfgenamen gezamenlijk de nalatenschap afwikkelen. Komt u hier niet uit (door de slechte verhoudingen) dan vraagt u aan de notaris de afwikkeling voor u te begeleiden. Hier leest u meer over het CTR en het testament opvragen. En hier over afwikkeling en aanvaarding.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Arjan1,

Hoe is de stand van zaken inmiddels? Heb je wat gehad aan de gegeven reacties en zijn de verhoudingen verbeterd? Ik ben benieuwd!
Ja prima! Nuttig! Dank je wel!
Reputatie 7
Badge +7
Fijn om te horen @Arjan1!
Mocht één van de reacties voor jou het verlossende antwoord zijn geweest, dan kan je ervoor kiezen dit antwoord als ''Beste antwoord'' te markeren.
Zo komt er bij jouw topic te staan dat je vraag beantwoord is, en help je hopelijk een hoop andere mensen met een soortgelijke vraag op weg. 🙂

Reageer