Consumentenbond.nl

hoge administratiekosten creditcard door autoverhuurbedrijf bij naheffing tol

• 14 oktober 2018
  • 15 reacties
  • 794 Bekeken

Zonder dat geweten te hebben, heb ik in Engeland drie keer een tolbrug gepasseerd met een auto gehuurd van Alamo/Enterprise (via Expedia). Nu kreeg ik een brief van de lokale autoriteiten om alsnog de tolheffing (3x 3,00 euro) te voldoen (boetevrij), wat ik natuurlijk gedaan heb. Echter, intussen heeft Enterprise drie keer 35 pond administratiekosten van mijn credit card afgehaald voor "verkeersboetes". Dit vind ik vreselijk onfair. Niet alleen vanwege de onevenredige hoogte van dat bedrag en dat 3x voor hetzelfde "vergrijp", maar vooral omdat ik onwetend was van het passeren van een tolbrug. Bij Enterprise zeggen ze dat er tegen administratiekosten geen beroep aangetekend kan worden, en ze weigeren mij adresgegevens te sturen om een bezwaarschrift in te dienen. Dit is natuurlijk absurd, ze kunnen vragen wat ze willen en er is geen enkele consumentenbescherming.
Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien een goede tip?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Je kunt bij je creditmaatschappij onterechte betaling met creditcard betwisten.
https://www.icscards.nl/klantenservice/veiligheid/onterechte-betaling
Reputatie 7
Badge +6
@R. Nostrum Weet je ook of ze administratiekosten kunnen naheffen als je gewoon met je pinpas betaalt en lokaal een auto huurt? Als ik vakantiegeld heb hoef ik geen creditcard want ik kan meteen betalen.

Het is me niet duidelijk of je bedoelt dat de tol niet was aangegeven, of wel was aangegeven maar je zag het niet? Valt tegen als ze kosten rekenen voor het doorgeven van je adresgegevens, lekker verdienen zo als je daar niet tegen in beroep kan gaan. Stond het in de huurvoorwaarden? Heel Engeland is pay en display. Ik haal uit je bericht de les om maar niet in die fuik te trappen.
@R. Nostrum Weet je ook of ze administratiekosten kunnen naheffen als je gewoon met je pinpas betaalt en lokaal een auto huurt? Als ik vakantiegeld heb hoef ik geen creditcard want ik kan meteen betalen.

Ik heb voor zover ik mij herinner altijd een creditcard moeten overleggen om een auto te huren. Dat zal zeker met dit soort dingen te maken hebben want via je PIN kunnen ze je geen naheffing sturen.
Reputatie 7
Badge +5
Bij de meeste autoverhuurbedrijven, inmiddels misschien al bij alle, accepteert men alleen nog een creditcard als betaalmiddel en borg voor de betaling.
Reputatie 7
Badge +6
Dat wordt dan geen auto huren voor mij want ik heb geen creditcard. Naheffing sturen ze dan per post of email en als het niet klopt dan kan je in discussie gaan. Op vakantie ga ik eerst genieten van waar ik ben na aankomst en wat later plaatselijk eventueel een auto huren om wat verder te toeren. Het heb het altijd zonder creditcard gedaan. Ik zie dat daar ver weg ook niet zitten want dan doen ze dit soort dingen met je.
Reputatie 7
Badge +6
@A. Deen @Bert Ik had mijn antwoord op @R. Nostrum als een wedervraag geformuleerd om te weten of hij nog terugkijkt naar zijn topic en wil meedoen met de discussie. Maar nu gaan jullie die vraag beantwoorden en de topicstarter laat niet meer van zich horen. How can we solve this?
Reputatie 7
Badge +5
Rustig afwachten of TS nog langskomt, anders is het misschien nuttige informatie voor anderen die hier langskomen met dezelfde vragen.☺
Reputatie 7
Badge +7
Rustig afwachten of TS nog langskomt, anders is het misschien nuttige informatie voor anderen die hier langskomen met dezelfde vragen.☺
Helemaal mee eens!
Reputatie 7
Badge +6
Die TS komt ook niet terug bij die thermofoamvraag of standaard-maten-inbouwapparatuur keukens.

De enige info die jullie leveren is dat een creditcard tegenwoordig een must is om een auto te huren. Is dat nuttige info? Behalve claimen bij de creditcardmaatschappij - wat ik een goeie vond van jou - zat er verder niks bij over hoe je problemen met het gebruik van je creditcard kunt oplossen.

Ik moet er niet aan denken om een auto met een creditkaart te huren in Turkije, Egypte of Thailand of zo. Ik zou trouwens eerst kijken hoe het met openbaar vervoer zit. Of er zijn georganiseerde trips vanaf je resort naar de bezienswaardigeheden. Nou vooruit dan, een dagje met de auto naar de Dardanellen en de opgravingen in Troje, maar dan steeds met ikke nie hebbe kredditkarjd en hele auto eerst op de foto met die vent/vrouw erbij.

Hebben jullie ook info over hoe je in Engeland kan herkennen of een brug een tolbrug is? Hoe kan je in de voorwaarden van de creditcard vinden dat ze 35 pond administratiekosten rekenen bij elke verkeersboete, heb je daar een link van (niet voor mij maar voor de TS)? En hoe krijg je verzachting voor drie keer hetzelfde vergrijp uit onwetendheid. Ik ken rechters die daar zacht van worden. Hoe vind je achteraf de adresgegevens van het autoverhuurbedrijf bij booking online? Is dit niet wat je onder nuttige informatie moet verstaan? Als de TS zou reageren en meer gegevens verstrekt kunnen we voor hem kijken en dieper graven toch?

Nou blijven het maar floddertjes. Als er wisselwerking met de TS ontstaat, meer gegevens, kan ik veel meer leveren.
Reputatie 7
Badge +5
Creditcards zijn juist het veiligste betaalmiddel wat er is. @Jan

@Jan schreef: "De enige info die jullie leveren is dat een creditcard tegenwoordig een must is om een auto te huren. Is dat nuttige info? Behalve claimen bij de creditcardmaatschappij - wat ik een goeie vond van jou - zat er verder niks bij over hoe je problemen met het gebruik van je creditcard kunt oplossen."

Als er een conflict is, dan heeft de klant in eerste instantie gelijk en moet de leverancier bewijzen dat hij wel geleverd heeft.

Ik heb 2 maal geld terug gehad, 1 maal van een tankstation en 1 maal van een restaurant die beiden dubbel hadden afgeschreven.

Ik bestel al sinds 2001 met een creditcard via internet wereldwijd en er is nooit iets misgegaan.
Wel eens iets niet ontvangen wat blijkbaar verstuurd was, maar er was geen ontvangsthandtekening en er werd een nieuw product gestuurd.

Verder heb ik er al mijn vakanties en onderweg alles zoals benzine, tol en supermarkten op locatie en online mee betaald en zijn alle producten die je koopt verzekerd voor 180 of 365 dagen:
Zo werkt de Aankoopverzekering https://www.icscards.nl/abnamro/klantenservice/verzekeringen/zo-werkt-de-aankoopverzekering

Als je online met Ideal betaald en er gaat iets mis, dan kun je het geld niet terugkrijgen als een bedrijf failliet gaat of een particulier niet terug wil betalen.
Daarom betaal ik online altijd met mijn creditcard.
Een van de voordeligste creditcards is via de ANWB als je lid bent.
Reputatie 7
Badge +6
@Bert Fijn dat je informatie geeft over het gemak van een creditcard. Prima als je daarover wilt uitweiden, dat is zeker algemene nuttige informatie, open eens een topic daarover! Maar is het nuttige informatie voor de topicstarter dat hij er iets aan heeft?

Wij zijn dikwijls in het buitenland en doen alles met onze pinpas. Wij hoeven nooit een percentage over het aankoopbedrag te betalen. Ik heb een rechtsbijstandverzekering inclusief de module "Consument". Tot nu toe maar één keertje in tien jaar tijd nodig gehad dat ik m'n geld niet terug kon krijgen. De verzekering betaalde het toen aan mij. In het buitenland heb ik een reisverzekering en thuis heb ik nog een inboedelverzekering. De wet geeft mij consumentenbescherming als iets in het eerste half jaar kapot gaat, ik heb geen plannen om mezelf daar apart nog voor te verzekeren. De dag dat ik een creditcard nodig heb zal ik hem zeker nemen, maar in mijn gezinssituatie heb ik hem nog niet nodig gehad.

Maar de topicstarter heeft al een creditcard dus deze informatie is voor hem dubbelop dan. Jij kon twee keer iets dat dubbel afgeschreven werd terug laten storten. Heb je daar info over voor de topicstarter (niet voor mij) hoe je dat precies moet doen? Het verbaast me als buitenstaander want de topicstarter schrijft juist: "Echter, intussen heeft Enterprise drie keer 35 pond administratiekosten van mijn credit card afgehaald voor "verkeersboetes". Dit vind ik vreselijk onfair". Er zou dus geld van je creditcard af kunnen zonder dat je het wil. Voor mij is dit een reden om maar geen creditcard te nemen of online een huurauto te boeken met creditcard.

Als je een link hebt naar je aankoopverzekering, dan heb je misschien ook een link naar precies dat artikel in de voorwaarden van jouw creditcard waar staat dat ze 35 pond of gelijkwaardig kosten in rekening mogen brengen op elke boete voor een huurauto? Staat daarover in de algemene informatie ook iets? (Voor mij hoeft het niet want ik gebruik geen creditcard, maar ik zou het wel willen lezen).

Ik heb trouwens verder gekeken, maar dat een credit card verplicht is bij een auto huren geldt alleen voor online boeken. Als je ter plekke huurt bij een lokaal bedrijf kun je ook zonder credit card terecht. Gewoon met borg en een kopie van je rijbewijs. Zo hebben wij altijd ook gedaan.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan schreef: "De enige info die jullie leveren is dat een creditcard tegenwoordig een must is om een auto te huren. Is dat nuttige info? Behalve claimen bij de creditcardmaatschappij - wat ik een goeie vond van jou - zat er verder niks bij over hoe je problemen met het gebruik van je creditcard kunt oplossen. "

Ik gaf toelichting op jou vraag: "zat er verder niks bij over hoe je problemen met het gebruik van je creditcard kunt oplossen" meer niet.

"Maar is het nuttige informatie voor de topicstarter dat hij er iets aan heeft? "

Misschien wel, misschien niet, dat weet je van te voren niet als je een antwoord geeft of een opmerking plaatst, je kunt niet weten wat TS al wel of niet weet en er mogelijk wat aan heeft.

Goede opmerking trouwens van je dat een creditcard alleen voor online geld, ik was de mogelijkheid met lokaal betalen van borg uit het oog verloren.

Goede opmerking trouwens van je dat een creditcard alleen voor online geld, ik was de mogelijkheid met lokaal betalen van borg uit het oog verloren.

Ik kan niet zo beoordelen waar dat precies wel niet kan maar in de USA kun je die optie echt vergeten.
Sorry voor mijn late reactie terug. Ik ben van een generatie die niet continue online is 😉

Ik herinner me wel iets van een tol-aanduiding onderweg, maar dan ga ik er (naief) van uit dat ik dan wel ergens een poortje passeer, en zo niet dat het dan wel aan mij ligt (andere afslag genomen o.i.d.). Het is al genoeg opletten in Engeland met dat links rijden op een drukke snelweg.

Verder betrof het geen boete van de tolmaatschappij, maar simpelweg een mogelijkheid om achteraf alsnog de tol te betalen (boetevrij dus). Daarvoor moest dus wel de verhuurmaatschappij mijn adresgegevens doorgeven (drie keer dus). En dan gaat dus de kassa rinkelen. Ik schijn er voor getekend te hebben, dus in die zin staan ze in hun recht. Maar zonder beroepmogelijkheid kunnen ze vragen wat ze willen, dus ook (laten we zeggen) 1000 euro per keer of zo. Dat is natuurlijk volstrekt onredelijk, maar 35 pond vind ik ook al zeer onredelijk (voor de verhuurmaatschappij niet meer dan een knop indrukken wellicht). En als je dan de tolbrug bij wijze van spreken 10x passeert..... tel maar uit je winst.

De 3x 35 pond afschrijving van mijn creditcard is geen fout van de verhuurmaatschappij, want ik ben immers de brug 3x gepasseerd. Anders kon ik wellicht de creditcardmaatschappij vragen het bedrag terug te boeken. Nu is daar niet echt een grond voor lijkt me.

Het meest tegen mijn borst stuit dus het gebrek aan een beroepmogelijkheid, en dat ze ook niet uit coulance bijvoorbeeld 1x kosten rekenen.
Reputatie 7
Badge +6
@R. Nostrum Vervelend voor je dat dit je is overkomen. Je accepteert de tol, alleen de 3x 35 pond aan kosten vallen je tegen. Ik zie het ook niet als boete maar bij een bekeuring verwacht ik dat ze dan ook die kosten rekenen.

Het verbaast me dat je een auto alleen nog zou kunnen huren met een creditcard. Ik herinner me nog een rechtbankproces waar iemand een bedrag van circa 400 gulden wilde betalen met een zak vol munten. Dat werd geweigerd want teveel. De rechter floot dat toen terug want munten zijn ook een wettig metaalmiddel. Zo ook dus contant geld, een pinpas en een online overboeking van je bankrekening. Een creditcard is slechts een aanvullende betaalmogelijkheid, niet in de plaats van. Er zijn steeds meer acceptatiepunten van creditcards bijgekomen, maar de overige betaalmogelijkheden zijn niet afgenomen. In Amerika moet je vaak wel een creditcard hebben bij online betalen, maar als je die niet hebt kun je ter plaatse wel cash betalen.

Nou ik dit zo lees wat je meemaakt ga ik niet met een creditcard een auto huren! Tot nu toe konden we op vakantie ter plaatse gewoon met de pinpas en veel goedkoper een auto huren of een hotel boeken. Altijd volop keus.

@Bert Met "problemen met de creditcard" bedoelde ik niet een uitweiding over de voordelen en het gebruik van de creditcard maar de problemen die de topicstarter noemde.

Reageer