Consumentenbond.nl

Hoog btw-tarief voor wc-papier - Weet u van andere producten die onterecht in deze categorie vallen?

• 25 april 2015
  • 1 reactie
  • 3676 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Een tijd geleden stond in de Consumentengids een brief van een medelid die het belachelijk vond dat in Nederland wc-papier in het hoge btw-tarief van 21% valt in plaats van 6%.

Dit is mij bijgebleven omdat het zo oneerlijk voelt. Terwijl gewone burgers relatief steeds meer bijdragen aan de schatkist, doen grote, internationale bedrijven dit steeds minder omdat deze allemaal 'regelingen kunnen treffen'; het programma Zembla heeft hier 2 afleveringen aan besteed. Hierdoor wordt het leven voor ons financi√čel steeds moeilijker.

Wie weet nog meer voorbeelden van deze vreemde wetgeving? Met genoeg mensen en een beargumenteerde boodschap zouden wij een duidelijk signaal kunnen afgeven aan de overheid & politiek.

Met groet,

Michael

1 reactie

Badge
Ik stoor me al jaren aan het feit dat gezonde producten duurder zijn dan de vergelijkbare doorsnee producten. Ik vind dat we nu gewoon eens een ander uitgangspunt moeten nemen voor de bepaling van de btw-groepen. Waarom niet de slechte artikelen in het 21% tarief en de gezonde artikelen naar het 6% btw tarief of zelfs naar 0% btw. Voorbeeld: waarom is alcoholvrij bier nu duurder dan gewoon bier en waarom is 20+ of 30+ kaas nu duurder dan de vette kaas enz. In mijn plan zou alcoholvrij bier of de magere kaas dus in het 0 of 6% tarief vallen en doorsnee producten van bier en kaas naar 21%.

Voordelen: mensen gaan gezonder en bewuster leven, minder zorgkosten, enz. Het is principe van " de vervuiler betaald" maar dan in relatie tot je eigen lichaam.

Met groet, Alex

Reageer