Consumentenbond.nl

Hypotheek 6 maanden vooruitbetalen niet mogelijk bij Rabobank

• 12 december 2017
  • 6 reacties
  • 2442 Bekeken

Badge
Naar aanleiding van het artikel over vooruitbetaling hypotheekrente ivm belastingvoordeel heb ik aan de Rabobank de Langstraat gevraagd hoe ik dat het beste kan doen. Het antwoord was dat de Rabobank hier niet aan meewerkt. Op mijn opmerking dat ze dit we zouden moeten doen was het antwoord, onze systemen zijn er niet op ingericht en we zijn dat gezien de kosten ook niet van plan om dit te gaan doen.
MVG Michel Dingemans

6 reacties

Badge +1
In 2014 heb ik een verzoek gedaan voor een half jaar 2015 rente vooruit betalen bij de Rabobank. Dat werd gehonoreerd. Maar begin 2015 kreeg ik een brief van Rabobank Nederland (hypotheekverstrekker voor alle Rabobanken) dat ze dit voortaan niet meer doen vanwege de kosten die er mee gepaard gaan.
Reputatie 1
Badge +1
Beste @M.H.M. Dingemans, in aanvulling op Van Spa kan ik melden dat banken en verzekeraars het bewerkelijk vinden om vooruitbetalingen van rente administratief te verwerken. Daarom steken zij er vaak een stokje voor dat je de rente vooruit betaalt. De Rabobank is daarvoor afgelopen juli op de vingers getikt door het Kifid. Volgens deze geschillencommissie voor financiële dienstverlening mogen consumenten de rente best (tot) een half jaar vooruitbetalen als de rente maar min of meer vaststaat. Dus niet bij een variabele rente of als de rentevaste periode in de vooruitbetaalde periode afloopt. De Rabobank gaat nog in beroep tegen de uitspraak. Het Kifid heeft de zitting eind januari gepland en verwacht de uitspraak uiterlijk in april 2018. Rabobank heeft aangegeven voor die tijd vooruitbetalen van rente niet mogelijk te maken.
SNS, Nationale Nederlanden, Lloyds Bank, ASN en SNS werken dit jaar wel mee als je rente vooruit wilt betalen. Delta Lloyd ook, behalve bij annuïteitenhypotheken en lineaire hypotheken.
Wil je bank of verzekeraar niet meewerken aan het vooruitbetalen van rente terwijl jij daar voordeel van zou hebben? Dien er dan een formele klacht in. Als de bank of verzekeraar dan nog niet meebuigt, kun je naar het Kifid stappen. Dat is gratis. Wanneer de Commissie van Beroep bevestigt dat vooruitbetalen mag, is de kans groot dat de bank uiteindelijk ook jouw belastingnadeel moet compenseren.
Let op: Als je motief voor het vooruitbetalen van rente is dat je een dikke overwaarde hebt, dan wil ik je er graag op wijzen dat vooruitbetalen van rente in die situaties niet meer loont: consumentenbond.nl/rentevooruitbetalen. Het spijt me als de recente informatie van de Consumentenbond hierover je op het verkeerde been heeft gezet.
Is hier al een uitspraak over? IK heb van OBVION (sinds enige tijd door RABO overgenomen) nu ook de mededeling gekregen dat vooruitbetalen niet meer mogelijk is. Dit terwijl ik er door mindere verdiensten in 2019 echt voordeel bij zou hebben.
Reputatie 1
Badge +1
Beste @G.J.C. Sinkeler, inmiddels is het hoger beroep van de Rabobank behandeld door de Commissie van Beroep van Kifid. De consument heeft dit maal helaas ongelijk gekregen. De bank mag een verzoek tot vooruitbetaling van hypotheekrente weigeren. Zie het bericht op https://www.kifid.nl/nieuws/kifid-bank-mag-vooruitbetaalde-hypotheekrente-weigeren/
Bedankt @Asha_ voor je antwoord.
Kan ik dit besluit van OBVION zien als een verandering van mijn hypotheekvoorwaarden en zonder boete alles aflossen? Dan sluit ik een andere hypotheek af tegen een veel lagere rente.
Reputatie 1
Badge +1
Beste @G.J.C. Sinkeler, de mogelijkheid om hypotheekrente vooruit te betalen is voor zover mij bekend helaas geen onderdeel van hypotheekvoorwaarden.

Reageer