Consumentenbond.nl

Hypotheek met flexibel contract?

• 16 juli 2019
  • 7 reacties
  • 375 Bekeken

Badge
Ik heb een flexibele contract (3-38 uur) in de recreatiesector. Bestaat er een kans aan een werkgeversverklaring in verband met een hypotheek aanvraag te geraken? Mijn woning heeft een grote overwaarde. Dus in deze zin zou het geen probleem zijn. In deze verklaring moet de werkgever onder meer een vast maandloon opgeven. Ik vrees dat dit een probleem zal zijn.

Ik heb deze verklaring nog niet aan mijn werkgever voorgelegd. Ik zit bij een heel grote nationale bedrijf. Alles moet officieel ingediend worden. Ik kan niet "even" voor een persoonlijke informatiegesprek met een bekende persoon contact opnemen.

Voor dat ik de verklaring officieel als aanvraag doorgeef zou ik graag eerst weten wat mijn recht is en wat mijn mogelijkheden zijn - indien eer mogelijkheden zijn.

7 reacties

Is een werkgeversverklaring niet iets dat de werkgever gewoon naar waarheid in moet vullen? Daar kunnen toch geen verrassingen uitkomen.
Badge
Inderdaad. Dat zou in eerste instantie betekenen dat alle werknemers met een flexibele contract nooit aan een hypotheek geraken omdat de werkgever een vaste maandelijkse salaris moet invullen en garanderen. Logisch dat dit niet kan. Daarom mijn vraag.

Misschien heeft er iemand ervaring mee of bepaalde banken bv een gemiddelde van het jaarlijkse inkomen als gegeven accepteren of gewoon de loonstroken van de afgelopen 6 maanden. Misschien is het bij grote overwaarde ook voldoende een werkgeversverklaring in te dienen die duidelijk maakt dat ze niet van plan zijn mij te ontslaan?
Ik heb de indruk dat vrijwel alle banken wel mogelijkheden hebben voor mensen met flexibele contracten maar ik heb er geen ervaring mee. Wellicht iemand anders.
Reputatie 7
Badge +6
Ja, je bent niet bij voorbaat kansloos . Elke geldgever doet een risico-inschatting . Werkgeversverklaring is daar ook bij nodig . Gewoon aan je werkgever vragen is toch niet moeilijk ? Geldgevers hebben echter niet de klok gelijk hangen. Overwaarde is in ieder geval een flink pluspunt . Als een geldgever nee zegt , probeer je gewoon een ander.
Badge +8
Hi @HeikeHeille, heb je deze pagina op onze website al eens bekeken? En zijn er ondertussen misschien ontwikkelingen?
Badge
Imke, bedankt voor de tip. Het zijn helaas heel strenge regels. Blijkbaar niets aan te doen...
Badge +8
Graag gedaan. Wat jammer, @HeikeHeille! 🙁 Hopelijk is er in de toekomst toch een mogelijkheid voor je om een hypotheek af te sluiten!

Reageer