Consumentenbond.nl

Hypotheek rente verlaagd,premie verhoogd?

• 25 april 2016
  • 4 reacties
  • 1806 Bekeken

mijn hypotheek rente is gewijzigd omdat de rentevastperiode was afgelopen. Erg mooi natuurlijk, maar het scheelt lang niet zo veel als verwacht. De premie is namelijk met 100 euro verhoogd. Mag dit?

4 reacties

Badge
Als je een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek hebt, dan is de spaarpremie gekoppeld aan de hypotheekrente. Als de rente omlaag gaat dan gaat de premie omhoog en omgekeerd. Dat betekent dat de netto lasten stabiel zijn. Overigens is een (bank)spaarhypotheek ook bij lage rente voordeliger dan een annuïteitenhypotheek. Het voordeel is alleen kleiner.
Ik las net uw bericht over een spaarhypotheek ondank een lage rente voordeliger is dan een annuiteitenhypotheek.Wij hebben onlangs ons huis verkocht en als we voor hetzelfde bedrag weer een spaarhypotheek of laten omzetten in banksparen gaat onze premie omhoog van euro 176,00 naar euro 370 en het rentegedeelte van euro 724,00 naar euro 350,00. Dit komt doordat de huidige lage rente momenteel van 5,3% naar 2,4% gaat. Als we nu onze spaarhypotheek beëindigen komt er euro 51.000 vrij waarvan we 4500 euro belasting over moeten betalen. Gebruiken we dit bedrag om de annuïteiten hypotheek te verlagen (huidige rente 2,08%) dan gaan onze bruto hypotheek lasten met 450,00 in vermindering.Daarom is mijn mening dat met de zeer lage rente stand het voortzetten van een spaarhypotheek/ banksparen niet interessant is en geen voordeel oplevert en een fiscaal voordeel oplevert.
Bovenstaande redenering van j. jagt klopt niet. Het continueren van de spaarhypotheek is vrijwel zeker voordeliger. De spaarhypotheek stoppen en daardoor een grotere (!) annuïteiten hypotheek afsluiten en die langzaam aflossen is duurder. Helaas staan er niet genoeg gegevens in de reactie o dit exact aan te tonen via een berekening Maar als je dit soort afwegingen precies wilt doorrekenen kun je terecht op www.hypohype.nl. Op deze niet commerciële site staat een mooi rekenmodel hiervoor.
Helemaal goed Adrianus, jammer dat de consumentenbond veel zwaait met cijfers en ballonnen als voorbeelden, maar zelf geen representatieve tool hebben om het allemaal zelf uit te rekenen.

Je weet, ik ben zelf ook fan van de tool van Rentenier, want die heeft net wat meer mogelijkheden.

Maakt me overigens niets uit, eindelijk mensen gevonden die de klant eerlijk een onafhankelijk hun keuzes laten maken. Ik ben er zeer content mee!

Reageer