Consumentenbond.nl
Vraag

hypotheek teruggave zzp-er

• 20 januari 2020
  • 3 reacties
  • 400 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben beginnend ondernemer en ben bezig een business op te bouwen.Mijn vrouw is in loondienst.

We zijn getrouwd en hebben een huis gekocht. Sinds ik ben gaan ondernemen wat best moeilijk is (financieel gezien) is onze maandelijkse teruggave door de belastingdienst voor onze hypotheek drastisch verlaagd. Ik verdien veel minder dan in loondienst en wordt dan ook nog eens gekort op de teruggave van mijn hypotheek? Ik snap dat ik geen belasting betaal en daardoor geen/minder recht heb op een teruggave. Maar mijn vrouw die werkt onveranderd in loondienst en draagt wel belasting af. Zou het niet logischer zijn dat de teruggave voor de hypotheek volledig op haar loon wordt gebaseerd? Op deze manier wordt het er namelijk niet het aantrekkelijker op gemaakt door de belastingdienst om aan de slag te gaan als ZZP-er omdat ik A minder verdien en B ook nog eens inlever doordat we minder geld voor de hypotheek terug krijgen.

Iemand hier ervaring mee?

ik verneem het graag.

Hartelijke groet,

JM  

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

De maandelijkse teruggave vanwege hyporheekaftrek is een voorlopige aanslag. Er wordt dan met schattingen gewerkt. Pas bij de aangifte volgt de definitieve berekening en dito aanslag. Dan krijg je wat terug of je moet wat bijbetalen, maar dan is de bulk alvast betaald.

Als de maandelijkse teruggave anders moet zijn kan je altijd op een willekeurig moment een verzoek om wijziging indienen. Daarvoor is het formulier Voorlopige Teruggave of Voorlopige Aanslag of hoe dat nu ook heet, dat op de website van de belastingdienst staat. Als je dat invult met de geschatte bedragen van de huidige inkomens, krijg je automatisch het nieuwe maandbedrag. Probeer het anders eerst op de proef in te vullen. En vergeet al die vrijstellingen en tegemoetkomingen niet die je als beginnende ondernemer hebt.

Dit is als je als echtpaar gezamenlijke aangifte doet. Als je elk apart aangifte doet, dat mag ook, dan weet ik niet uit mijn hoofd of en in hoeverre je de ongebruikte "ruimte" van de ene partner kan overhevelen naar de andere partner. Dat moet je even lezen op de site van de belastingdienst.

Alle succes met je onderneming, en dat je door deze zorgen komt!

Indien uw partner ook medeschuldenaar is en mede eigenaar van de woning, zou de voorlopige teruggaaf het beste via uw vrouw verlopen (sowieso altijd het hoogste inkomen kiezen) Na afloop jaar gevolgd door gezamenlijke aangifte.

In uw eerst zal jaren zal uw belastbaar inkomen door starters aftrek (denk aan urencriterium) lager liggen en daarmee uw mogelijkheid tot belastingteruggave

Check anders nog even bij 0800 0543

Tip: als u na een paar jaar geen starters aftrek meer heeft en daadwerkelijk inkomstenbelasting moet betalen, betaal alvast mnd belasting vooruit nog een voorzichtige schatting. Dit bespaard verrassingen

Reputatie 2
Badge +2

Het is als ondernemer niet mogelijk om de belastingaangifte gezamenlijk in te dienen. Maar in wezen maakt het geen verschil of u de aangifte gezamenlijk indient zoals vroeger of apart zoals nu. Bij het apart indienen is het wat lastiger om te zien hoe de hypotheekrenteaftrek het best kan worden verdeeld.

Ik adviseer u net als Tony Ton Toon om de hypotheekrenteaftrek op uw vrouw te zetten door voor haar een voorlopige teruggaaf aan te vragen. U zet uw voorlopige teruggaaf stop. Echt stopzetten kan niet zomaar, wel aanpassen naar € 0 teruggave. Dat doet u eenvoudig door de teruggaaf digitaal te wijzigen. Waarbij u bij betaalde hypotheekrente niets invult of € 0. En bij aanvullende vragen € 0 invult bij teruggaaf. Bij de voorlopige teruggaaf van uw vrouw vult u de betaalde hypotheekrente in. Dat is alles.

N.B: omdat u ondernemer bent geworden krijgt u wel een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Die staat verder los van de inkomstenbelasting.

Overheveling van heffingskorting naar u toe kan alleen als uw inkomen heel weinig is: negatief, nihil of een enkele duizend euro. In de nieuwe situatie met minder gezamenlijk inkomen zou u ook kunnen bekijken of er recht is op toeslagen bijvoorbeeld zorgtoeslag. De maximum grens inkomen voor 2020 is € 38.945 Bij twijfel gewoon aanvragen. U krijgt mogelijk een nihil beschikking, maar als het gezamenlijk inkomen lager uitvalt zit u ‘in het systeem’ en wordt er opnieuw berekend.

Reageer