Consumentenbond.nl
Vraag

Hypotheekadviseur verplicht mij tot betalen van maandelijkse 'beheervergoeding'

• 4 december 2019
  • 1 reactie
  • 224 Bekeken

Badge

Goedendag,

Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een woning. 

Mijn hypotheekadviseur vraagt naast de eenmalige vaste vergoeding tevens een maandelijkse vergoeding van € 6,50 per maand onder de noemer “beheervergoeding hypotheek”, gedurende de looptijd van de hypotheek (20 jaar).

Bij beheervergoeding gaat het om het verkijgen van:
– een digitale klantmap
– Wettelijke zorgplicht
– het informeren over actualiteiten
– melding arbeidsongeschiktheid of overlijden bij uw verzekeraar

Ik heb aangegeven dat ik af zie van het beheer, temeer omdat maar volgens de adviseur ben ik verplicht dit te betalen.
Zie onderstaande verklaring die ik terugkreeg:

Beheervergoeding
Tot 01-01-2013 werd onze dienstverlening betaald door de verzekeraar en/of bancaire instelling waar wij voor u de producten hadden ondergebracht. Wij ontvingen een distributievergoeding voor alle werkzaamheden die wij uitvoerde voor zowel u als de verzekeraar. Wij als financieel dienstverlener mogen per 01-01-2013 geen rechtstreekse distributievergoeding (provisie) meer ontvangen van de verzekeraar en/of bancaire instelling. Kortom wij zijn verplicht om onze dienstverlening rechtstreeks in rekening te brengen bij onze relaties.
De advies- en bemiddelingsvergoeding is een eenmalige vergoeding. Dat komt omdat deze werkzaamheden niet repeterend zijn. 

Naast de eenmalige vergoeding voor het advies en de bemiddeling betaalt u rechtstreeks aan ons een vergoeding voor het beheer van uw producten. U betaalt dit maandelijks of jaarlijks. Voorheen betaalde u deze kosten ook, alleen waren deze kosten in de premies en kosten van uw producten verwerkt. De kosten waren niet volledig transparant. Deze maandelijkse vergoeding ontvingen wij tot 01-01-2013 maandelijks of jaarlijks van de verzekeringsmaatschappij of bank.

De verplichte beheervergoeding van € 6,50 per maand of € 78 per jaar is voor het administreren van uw producten, voor het na kunnen komen van onze wettelijke zorgplicht en het informeren over actualiteiten. U krijgt ook toegang tot een digitale klantmap.

De beheerkosten zijn verplicht, daar ontkomen we niet aan. We moeten als kantoor kosten maken om onze klanten te kunnen bedienen. Denkt u hierbij aan kosten voor onze systemen, dossierbewaring etc. Deze kosten moeten we doorberekenen. Vroeger heette dat doorlopende provisie en nu beheerkosten. Transparant in ieder geval!

Ik lees op deze website (https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/financieel-advies-hoe-zit-het-met-nazorg) dat men dit niet kan verplichten, maar op wie kan ik mij beroepen om dit aan te tonen?

1 reactie

Ik ben echt een liefhebber van dat soort teksten, ze kunnen u niet verplichten, nee maar ze zijn ook niet verplicht u als klant te accepteren. Afijn, ik ben heel benieuwd naar de juiste manier om dat dan aan te pakken. 

Reageer