Consumentenbond.nl

ICS compensatieregeling

• 24 april 2017
  • 11 reacties
  • 5981 Bekeken

Weet de Consumentenbond iets van de compensatie voor houders van een creditcard van ICS die te veel krediet hebben gekregen en daardoor te veel rente hebben betaald?

Hier werd een half jaar geleden al over gepubliceerd, en nu hanteert men een periode van vijf jaar waarvoor de compensatie zou gelden. Wat is nu de begindatum en wat zijn de voorwaarden?

11 reacties

Reputatie 4
Badge +6
De compensatieregeling heeft betrekking op klanten die een krediet (Gespreid Betalen Faciliteit) hebben (gehad) bij ICS en in de afgelopen vijf jaar betaalproblemen hebben gehad doordat ICS te veel krediet heeft verstrekt. Klanten voor wie dit geldt, krijgen de rente die zij hebben betaald over het deel van het krediet dat te hoog was, plus de wettelijke rente daarover, terug. Ook eventuele andere onterecht gemaakte kosten (zoals bijvoorbeeld incassokosten) worden vergoed.

ICS is in maart begonnen met het benaderen van de eerste groep klanten. Naar verwachting duur het meerdere maanden om iedereen die binnen de compensatieregeling valt te informeren.

Voor meer informatie over de regeling: https://www.icscards.nl/ics/klantenservice/compensatie
Tot mijn verbazing wordt door ICS naar de actuele situatie gevraagd. Dat vind ik vreemd omdat ICS suggereert dat zij de situatie van destijds onderzoekt om te bekijken of ik wellicht compensatie kan krijgen.

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

met vriendelijke groet,

GeldvrouwA
Reputatie 3
Badge +4
Beste @DuttjeHuitema,

De compensatieregeling betreft een situatie in het verleden. Het zou inderdaad vreemd zijn als alleen naar de huidige situatie gevraagd wordt.
Heeft u ICS zelf al om uitleg gevraagd? Wij hebben te weinig informatie om uw situatie te beoordelen. Wij adviseren u om uw vraag bij ICS neer te leggen.
Beste mevrouw Zuurmond,

Inderdaad heb ik contact opgenomen met ICS. In eerste instantie telefonisch. De medewerkster gaf mij gelijk - zij vond dat ik een punt had met mijn opmerking. Zij adviseerde me om een mail te sturen naar ICS. Dat heb ik inmiddels gedaan, maar tot op heden geen reactie ontvangen. Ik heb inmiddels voor de tweede keer een mail gestuurd maar ook dat heeft nog niets opgeleverd.
Ik vind het misleidend dat ICS een compensatieregeling voorstelt, maar zich daarbij baseert op de actuele situatie die volledig anders kan zijn dan de situatie waarin zich de problematiek voordeed.

Een andere vraag: Ik dacht dat ik mijn vraag anoniem kon stellen, maar ik zie hier mijn naam gewoon verschijnen. Hoe kan ik dat veranderen?

mvg

D. Huitema
Reputatie 7
Badge +7
Beste @D. Huitema,

Bedankt voor je reactie. Het eerste gedeelte van je bericht leg ik - zoals je zelf ook al deed - bij mijn collega @Ingrid Zuurmond neer.😉

Betreft je gebruikersnaam, ik heb deze zojuist aangepast naar D. Huitema.
Mocht je toch nog een andere willen kiezen, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Beste mevrouw Zuurmond,

Int. card onderzoekt ook of ik in aanmerking kom voor de compensatieregeling.
Ik moest daar ook mijn inkomen van nu opgeven. Dat is waarschijnlijk te hoog om voor de compensatieregeling in aanmerking te komen.
Echter, toen ik 3 jaar gelden mijn limiet wilde verhogen van 2000 naar 2500 euro, heeft Ics bij de bkr geinformeerd, ik heb daar sinds 2005 een a codering vanwege de dexia affaire. Ics vertelde mij dat ik meteen de creditkaart moest inleveren en de kredietverstrekking werd beeindigd omdat ik een achterstand heb en een notering bij de bkr. Ik had volgens hen helemaal geen krediet mogen hebben. Dat betekent in mijn visie dat ik dus jarenlang onterecht volgens de Ics een krediet heb gehad en daar gaat de compensatieregeling nou juist om. Zie ik dat nou goed of fout? Wat is uw mening?
Ik denk voor deze regeling in aanmerking te komen maar heb tot nu toe nog geen brief ontvangen van ICS. Wat kan ik het beste doen?
Reputatie 3
Badge +4
Beste @NellekeR en @kelder6

Op de website van ICS (https://www.icscards.nl/info/compensatie) vindt u alle informatie over de regeling en antwoord op veelgestelde vragen. Helaas heeft de Consumentenbond geen verdere informatie. Als u het niet eens bent met de uitkomst, dan kunt u het beste eerst een klacht indienen bij ICS.
Mijn man heeft in september al zijn compensatie uitbetaald gekregen.
Ik weet gewoon wel zeker dat ik ook in aanmerking zou moeten komen voor de compensatie met mijn eigen card. Ik heb al een aantal keren gebeld en gemaild maar ik krijg het standaard anwoord. Het is een ingewikkeld proces, we willen dit secuur doen, als u in aanmerking komt krijgt u vanzelf een brief. Eerst was het voor eind 2017. Nu is het voor eind mei. Het is een ondoorzichtig verhaal, ze weten al vanaf januari 2017 dat ze moeten compenseren maar echt haast lijken ze niet te hebben. Kan dit zomaar consumentenbond?
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Miekewitte,

Bedankt voor je reactie. Vervelend om te horen dat dit zo gelopen is.
Zoals mijn collega @Ingrid Zuurmond aan gaf een aantal dagen geleden in één van de reacties, heeft de Consumentenbond geen verdere informatie.
We kunnen je dan helaas ook niet verder adviseren in deze specifieke situatie.

Monique
ICS is een monopolist in Nederland. Kan de Consumentenbond uitleggen waarom ze geen rol ziet voor zichzelf als het erom gaat de consumentenbelangen in relatie tot dit bedrijf te behartigen?

Reageer