Consumentenbond.nl

ICS-identificatie MOET met smartphone of tablet

• 14 november 2019
  • 49 reacties
  • 9038 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

De aanvraag van een creditcard via ICS (waar de meeste banken mee werken) wordt alleen geaccepteerd wanneer je een identificatie-procedure doorloopt die je alleen maar met een smartphone of tablet kunt uitvoeren. Zonder zo'n apparaat is dat niet mogelijk en wordt je verzoek botweg afgewezen. Volgens mij bestaat er zoiets als een zorgplicht.

Met een apparaat van iemand anders mag het ook, maar ik wil niet afhankelijk zijn van zo'n constructie. Ik gebruik ook liever mijn eigen tandenborstel.
Dit noem ik smartphone-dwingelandij, een fenomeen dat steeds verder toeneemt.
Hebben anderen daar nu ook last van?

49 reacties

Hebben anderen daar nu ook last van?

Neen, ik heb net als de meeste Nederlanders een smartphone en hoewel ik het vervelend voor u vind dat u dan blijkbaar geen ICS card kunt nemen lijkt het mij verder met “zorgplicht” niet zoveel te maken te hebben. Ik zie de plicht niet, tenzij ze verplicht zijn u van een card te voorzien.

Weet u trouwens héél zeker dat er geen workaround bestaat, want als u zegt dat het ook met een tablet kan ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe die identificatie dan in elkaar zit?

Nee, ik heb hem gewoon in het kantoor van de bank aangevraagd.
Ik moest daar mijn paspoort laten zien.
Ik gebruik ook alleen een pc voor bankzaken.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @A. Deen. De maatschappelijke zorgplicht van banken is wat breder dan zorgen dat je krijgt wat je hebben wilt. Googlen op ‘zorgplicht banken’ geeft daarvan een indruk, al was het alleen al door de reeks advocatenkantoren die zich verdringen om er wat aan te verdienen. ICS liet zowel aan mij als aan de klantenservice van de SNS-bank, tot hun verbazing, weten dat er geen alternatief is voor een smartphone of tablet.

Beste @Wortelstamper , Wat u beschrijft is wat ik me herinner van de aanvraag van een creditcard, die ik, alweer jaren geleden, bij mijn bank deed, toen nog, de Postbank. Misschien hoort uw bank niet bij de meerderheid (“alle grote banken” zei men mij) die met ICG werkt, of uw aanvraag is niet van recente datum? Ook ik bankier met een PC en wil dat graag zo houden.

ICS liet zowel aan mij als aan de klantenservice van de SNS-bank, tot hun verbazing, weten dat er geen alternatief is voor een smartphone of tablet..

Maar u weet niet hoe het dan zou moeten werken? Ik heb ook een ICS card maar ik heb geen ICS app en als het ook met een tablet kan gaat het blijkbaar niet om een koppeling met een telefoonnummer. Het geheel komt mij vreemd voor.

Reputatie 3
Badge +2

‘A. Deen schreef:
“Het geheel komt mij vreemd voor.”

Mij ook, vandaar mijn vraag of meer mensen hier last van hebben.

Maar ik ben niet technisch. Ik vind het vooral onjuist om bij dergelijke dienstverlening te eisen dat je van smartphone of tablet gebruik maakt. Maar daar valt volgens ICS niets aan te veranderen.

Reputatie 7
Badge +4

is een andere creditcard een optie? alsnje de keus hebt is dat je statement dat je het niet eens bent met de dienstverlening van die bank.

verder lijk je inderdaad jezelf online te moeten identificeren, het gaat wel via een website en safari/chrome worden daarvoor ook ondersteund. dus ik zou gewoon de pc gebruiken en kijken hoe ver je komt.

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve schreef:

“ik zou gewoon de pc gebruiken en kijken hoe ver je komt.”

Dat is wat ik al gedaan heb en waarbij ik aanliep tegen de opdracht om met smartphone of tablet een foto van mijn identiteitsbewijs te maken.

zie: https://www.icscards.nl/klantenservice/aanvragen/online-identificeren-zo-regelt-u-het ; klik op: Waarmee kan ik een foto maken?

Klantenservice van ICS gebeld: een andere manier / via PC is niet mogelijk. Zonder smartphone of tablet “gaat het niet door” werd mij gezegd.

Klantenservice van SNS-bank gebeld. Zij hebben met ICS contact opgenomen, waarna ik werd teruggebeld: “Ik ben met stomheid geslagen” was het commentaar van de (zeer ervaren) dame die mij tot nog toe prima heeft geholpen bij het overstappen van ING naar SNS. Zij bevestigde wat ik zelf al van ICS had gehoord.
Ik denk dat de ICS-identificatieprocedure recent deze vorm heeft gekregen, in reactie op nieuwe Europese regels die een extra beveiligingsniveau voor inloggen bij banken en overschrijvingen voorschrijft. Maar daar is niet noodzakelijk een smartphone of tablet voor nodig. Een GSM (ook 06-nummer) zou voldoende moeten zijn.

Ik heb net het dwingen van ING net achter me gelaten (zie topic: ‘ING stopt met TAN-code’ en loop nu tegen het gedwing van een andere financiële instelling aan. Het lijkt erop dat het een trend is geworden. De smartphone is inderdaad wijdverbreid, maar dat wil nog niet zeggen dat je van je klanten kunt eisen dat ze zo’n prijzig ding moeten gebruiken om van jouw dienstverlening gebruik te maken. Er zijn nog steeds veel mensen die van zo’n apparaat geen gebruik willen of kunnen maken. Ik vind dat het tot hun maatschappelijke zorgplicht hoort (Google op ‘zorgplicht banken”) daarmee rekening te houden.

Volledig met u eens, Willem uit Lunteren.

Nou ik het verhaal zie denk ik dat dit inderdaad iets nieuws is en snap ik waarom het met een mobieltjr of tablet moet. U zou dit ook eenvoudig kunnen doen door even een dagje een oud mobieltje te lenen. Je hoeft er niet mee te bellen, wifi is genoeg.

Toen ik laatst bijna klant was geworden bij de Rabobank (ook ING-vluchteling) was deze foto-smartphone eis er ook.

Wat je dan volgens mij wel kunt doen is naar een computerwinkel/kantoorboekhandel gaan met je identiteitsbewijs en een USB-stick (die moet je dan wel hebben).

Dan kun je je identiteitsbewijs in de winkel laten scannen en het resultaat daarna op de USB-stick laten zetten. Bij ons kan dat althans. Kost geloof ik €0,50.

De foto kan volgens mij ook gemaakt worden met een gewone camera, maar zelf bezit ik ook geen camera.

Reputatie 7
Badge +4

rabo heeft gewoon id scanners op de kantoren, even informeren waar precies

Nou ik het verhaal zie denk ik dat dit inderdaad iets nieuws is en snap ik waarom het met een mobieltjr of tablet moet.

Ik denk dat ze de EXIF controleren.

Als je verder zoekt, kom je er achter dat dit niet de enigste methode is.

Wij realiseren ons dat het identificatieproces voor onze kaarthouders lastig of zelfs vervelend kan zijn. Daarom hebben we er voor gekozen om onze klanten op een zo klantvriendelijk mogelijke manier te benaderen. Op dit moment is dat via een bezoek van een speciaal opgeleide koerier op een locatie naar keuze en tijdstip dat de klant past.

Bron: https://www.icscards.nl/news/2019/10/identificatie-van-onze-creditcardhouders

Reputatie 3
Badge +2

Beste Deen, Leonz, Stroeve en Wortelstamper,

Bedankt voor jullie suggesties. Ook ik denk dat het hen om de EXIF gegevens te doen is. Ik heb namelijk met mijn scanner een prima afbeelding van mijn ID-kaart gemaakt, maar die wordt niet geaccepteerd. Ze willen dat de hele procedure op één apparaat wordt uitgevoerd: foto en overboeking en gebruik van een referentiecode die per e-mail wordt toegestuurd.

Ik heb inmiddels de toezegging van mijn SNS-winkel dat ze mij, met een van hun eigen mobiele apparaten, zullen helpen. Dus dat komt wel goed.

Blijft over de ‘smartphone-dwingelandij’ die ik nu voor de tweede keer bij een financiële instelling tegenkom. Het lijkt een trend te worden waartegen ik grote bezwaren heb. Niet alleen vanwege de tijd en ergernis die zoiets kost, maar vooral vanwege het buitensluiten van een nog steeds vrij grote groep mensen voor wie het bezit en gebruik van die prijzige mobiele apparaten niet vanzelfsprekend of wenselijk is. In mijn omgeving kom ik steeds meer mensen tegen die hier problemen mee hebben. Je hoort er niet meer bij, zeggen ze, wanneer je zonder smartphone rondloopt. Overal wordt verwezen naar ‘apps’, met een vanzelfsprekendheid alsof een mobiel even noodzakelijk is als een legitimatiebewijs. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Wortelstamper ,

U schrijft”: “ Als je verder zoekt, kom je er achter dat dit niet de enigste methode is.”

Deze boodschap is bedoeld voor bestaande klanten die zich moeten her-identificeren. Er is sprake van een koerier met wie je een afspraak kunt maken, maar daarvoor heb je informatie nodig uit een brief die je van ICS als bestaande klant hebt gekregen. Nieuwe klanten moeten zich online identificeren, volgens de boven beschreven ‘mobiele’ methode.

Reputatie 2
Badge +3

Voor hen die nog niet toe zijn aan 2019 terwijl het bijna 2020 is :  Er is toch nix aan de hand. ICS Cards is geen nuts instelling die voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Niet via App  of online een account willen beheren ?
Dan elders zaken doen .

Reputatie 7
Badge +6

Punt is dat steeds meer bedrijven , diensten en instellingen gaan doen wat ZIJ willen . Meestal omdat het voor hun het simpelste en goedkoopste is. De relatief kleine groep klanten die dat niet kan of wil , heeft dan maar pech gehad vinden ze. Elders zaken doen kan niet altijd . Voorbeeld was de belastingdienst die van de papieren aangifte af wilde waardoor velen in de problemen kwamen . Is daarom ook na felle protesten terug gedraaid . Er is een trend gaande dat mensen zonder smartphone het steeds moeilijker krijgen om iets geregeld te krijgen . Van die groep willen de meesten zo lang mogelijk hun eigen zaken kunnen blijven regelen binnen de mogelijkheden die ze hebben . Ook weet niet iedereen een met zekerheid betrouwbaar iemand te vinden die het kan en wil overnemen.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @E.T. Wiersum ,

Ik ben het va harte eens met uw genuanceerde uiteenzetting.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de volkswoede zich nu zo richt op die "dure" mobieltjes terwijl het de leverancier is die compleet tekort schiet en het alternatief niet direct aanbied. SNS is dus een bank die zijn voorlichting en dienstverlening niet op orde heeft en verder is er dus niets aan het handje. Met een geleend oud mobieltje en een handig neefje was het ook zo opgelost geweest.

@A. Deen 
Ik doe principieel geen bankzaken met een mobieltje.
En een oud mobieltje is nog veel gevoeliger voor fraude dan een nieuwe.
Dat je b.v. de SNS app nog op Android 4.4 mag draaien verbaast me.

@A. Deen 
Ik doe principieel geen bankzaken met een mobieltje.
En een oud mobieltje is nog veel gevoeliger voor fraude dan een nieuwe.
Dat je b.v. de SNS app nog op Android 4.4 mag draaien verbaast me.

Ik heb toch niet gezegd dat je er bankzaken mee moet doen, alleen even jezelf identificeren. Ik heb nog wel een afdankertje met Android 6 of 7, prims voor dat doel.

rabo heeft gewoon id scanners op de kantoren, even informeren waar precies

Ze hebben inderdaad een ID-scanner, maar als je door het gedrag van de ING opeens onaangekondigd geen €0,01 meer kunt overboeken, moet je 8 kilometers fietsen naar een Rabo hoofdkantoor om aldaar onderworpen te worden aan een screening.

Daar heb ik dus voor bedankt en ben nu 100% klant bij de ASN Bank.

Ik had daar al een spaarrekening, dus geen identificatieplicht.

Vrijwel alle credit cards gaan via ICS, Anwb credit card (zie de discussie over dat onderwerp). Mastercard, Visacard en misschien nog wel meer.

Om dan te zeggen dat je maar elders zaken moet doen, als je dit niet wil of kan vind ik een ergerlijke dooddoener, welke elders?

Verder heb ik de procedure nu een paar maal geprobeerd te bestuderen, maar er zijn nog steeds diverse punten mij onduidelijk.

Er wordt mij een email gestuurd?

Ik ontvang geen emails op mijn smartphone/tablet daarvoor heb ik mijn desktop en ik gebruik geen browser op mijn smartphone/tablet en ik heb er ook geen behoefte aan.

Maar ik moet een foto maken (wat ik nooit doe, ik zou niet weten hoe, het interesseert mij ook helemaal niet) en opsturen via ??? de website ??? die ik in de nooit gebruikte browser op mijn smartphone moet ophalen ???

Dit staat allemaal niet in de handleiding op de website (bekeken op mijn desktop computer) van ICS.

Kortom een erg onduidelijke en erg complexe procedure die niet te volgen is voor iemand die niet dag en nacht met zijn smartphone bezig is.

(doet mij denken aan de TV reclame over de smartphone in het verkeer, het zijn allemaal flapdrollen)

Ik kan mij uitstekend redden op Internet via mijn Windows desktop en mijn Linux laptop, ik kan bankieren via mijn tablet, ik gebruik WhatsApp op mijn smartphone.

Maar dat ik nu op mijn smartphone allemaal rare dingen moet gaan doen omdat een stelletje smartphone verslaafden niets beters kunnen verzinnen, gaat mij te ver.

Ik blijf wel bij de credit card die ik nu heb, ik neem geen andere meer.

En het verhaal over een neefje en een oude smartphone vind ik ook een fake verhaal.

Lang niet iedereen heeft een handig neefje en/of een al dan niet oude smartphone, dus doe niet alsof dat een serieuze oplossing is, dat is het helemaal niet.

Ja, ICS heeft geen zorgplicht maar ik vind deze gang van zaken asociaal.

Dat betekent dat je minimaal 10% (waarschijnlijk meer) van de mensen uitsluit van het hebben van een credit card.

Leve de vooruitgang, 2020 en verder.

Lang niet iedereen heeft een handig neefje en/of een al dan niet oude smartphone, dus doe niet alsof dat een serieuze oplossing is, dat is het helemaal niet.

Zeker, niet iedereen heeft een neefje maar sommige mensen hebben bijvoorbeeld wél vrienden waar je dit ook mee kunt oplossen. Wie verontwaardigd wil zijn en zich een slachtoffer wil voelen gaat zijn gang maar, maar wie in beweging wil komen kan dit gewoon oplossen. 

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Ingrid Zuurmond,

Ik weet niet of ik bij u, als moderator, terecht kan met deze vraag, maar ik ga het proberen.

In dit topic draait het om de vraag of banken en financiële dienstverleners zoals ICS (International Card Service) kunnen worden aangesproken op maatschappelijke zorgvuldigheid of zelfs zorgplicht als het gaat om de toegankelijkheid van hun producten. Hangt dit af van de sociale instelling van zo’n dienstverlener, of zijn daar (ook) wettelijke regels voor?

Alvast bedankt.
Willem

Reageer