Consumentenbond.nl

ICS-identificatie MOET met smartphone of tablet

• 14 november 2019
  • 44 reacties
  • 1594 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Ik denk dat ze de EXIF controleren.

Het is dus nog erger dan ik dacht.

Reputatie 5
Badge +4

90 tot 95% van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone. Begrijpelijk dat bedrijven daar hun wijze van dienstverlening op af stemmen. Het staat iedereen volkomen vrij om de poot stijf te houden en niet mee te gaan met de technologische ontwikkelingen. Maar dan niet klagen dat het regelen van allerlei, al dan niet financiële, zaken steeds moeizamer gaat en uiteindelijk zelfs vrijwel onmogelijk worden.

Voor rond de € 100,- is er al een eenvoudige smartphone verkrijgbaar.

Na dat verhaal van ICS ook gelezen te hebben snap ik nu ook het hoe en waarom. Het is best inventief als je bedenkt dat het alternatief een koerier is die speciaal langskomt. Ik snap alleen niet dat ze voor mensen die dat per se willen deze optie tegen betaling van de extra kosten, zeg €50, beschikbaar stellen. 

Badge +8

Alle off topic reacties zijn verwijderd. Laten we de reacties constructief houden. 

Het staat iedereen volkomen vrij om de poot stijf te houden

Een zeer inadequate weergave van de werkelijkheid!

Reputatie 5
Badge +4

@Léonz De werkelijkheid is dat een smartphone nodig is, maar dat men die niet wil kopen of even wil lenen bij de buren, familie etc.

Geen rekening houden met minderheden dus.

Wie niet mee gaat of mee kan gaan is een dwarsligger: “Hij houdt de poot stijf”.

Die uitdrukking alleen al.

Reputatie 5
Badge +4

Lange tenen is ook een uitdrukking...

Reputatie 6
Badge +5

@Léonz De werkelijkheid is dat een smartphone nodig is, maar dat men die niet wil kopen of even wil lenen bij de buren, familie etc.

Ik vind dit een staaltje NEP veiligheid is, digibeten bureaucratie.
Waarom niet iDIN bij de eerste aanvraag?
Ze gaan namelijk bij alle bestaande klanten wel iemand aan de deur sturen, voor de controle.
Naar alle waarschijnlijkheid bij het vervangen van het pasje.
Waarom dan zo moeilijk doen bij een nieuwe klant?

Waarom dan zo moeilijk doen bij een nieuwe klant?

Ik durf “de kosten” te roepen, iemand langs sturen begroot ik zo op €50 en dan kom je met een contributie van €10 per jaar niet uit. Anderzijds had men het ook als betaalde optie aan kunnen bieden maar wellicht schat men in dat er dan toch vrijwel niemand gebruik van maakt.

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 
Dat oude systeem, dat je nieuwe pasje even in het kantoor moest activeren was zo slecht nog niet.
Over een paar jaar komen ze er achter, dat het goedkoper is.

Reputatie 1
Badge +2

@Willem uit Lunteren; Vraag je een soortgelijke zorgvuldigheid ook aan ons allemaal : DE Consument ? 
Niet alleen maar hakken in het zand , beseffen dat de samenleving veranderd , mondialiseert en daardoor distributiewijzen, betalingssystemen en vooral de communicatiemiddelen  veranderen…

Reputatie 2
Badge +1

Op aanraden van @Imke , onze moderator, heb ik met mijn vraag over ‘maatschappelijke zorgvuldigheid en/of zorgplicht van financiële instellingen wat betreft de toegankelijkheid van hun diensten of producten’ contact opgenomen met de afdeling Advies van de Consumentenbond. Zij verwezen mij door naar de AFM (Autoriteit Financiële Markten) die het volgende daarover lieten weten.

Financiële instellingen zijn niet wettelijk verplicht de toegankelijkheid van hun diensten / producten voor iedereen te regelen. Zij kunnen er wel op worden aangesproken wanneer blijkt dat klanten door omstandigheden (zoals visuele beperking) met die toegankelijkheid problemen hebben. Dergelijke belangenbehartiging kan het best door instellingen als de Consumentenbond of door verenigingen, zoals de Oogvereniging, worden gedaan. De financiële instellingen houden echter de vrijheid om zich daar iets van aan te trekken, of niet.

Dat heeft due niet opgeleverd wat ik had gehoopt. Voor banken heb ik daar ook niet zoveel probleem mee, omdat er meerdere banken zijn en je kunt kiezen welke je het beste bevalt (Zie bijv. de topic ‘ING stopt met TAN-codes’). Maar bij ICS is er, zover ik weet (en ook de AFM wist het niet) geen alternatieve aanbieder van creditcards. Dat lijkt me een andere situatie.

Dan blijf je afhankelijk van ‘een oude mobiel‘ (hoe kun je die gebruiken als je dat nooit hebt gedaan?), of ‘een handig neefje’ (die je dan wel inzicht geeft in heel persoonlijke informatie, zoals maandelijks netto inkomen).

Het zou kunnen helpen wanneer we betrouwbare informatie zouden hebben over het percentage (toekomstige) bankgebruikers dat door het verplicht gebruik van smartphone of tablet in de problemen is / komt.
Maar misschien weet iemand daar meer van?

Reputatie 6
Badge +4

muv deze creditcard actie is een smartphone toch niet verplicht bij je bankzaken? 

Reputatie 1
Badge +2

Voor banken heb ik daar ook niet zoveel probleem mee, omdat er meerdere banken zijn en je kunt kiezen welke je het beste bevalt (Zie bijv. de topic ‘ING stopt met TAN-codes’). Maar bij ICS is er, zover ik weet (en ook de AFM wist het niet) geen alternatieve aanbieder van creditcards. Dat lijkt me een andere situatie.

Alle banken gaan over op een identificatievorm via de smartphone.
Net zo als de identificatie en toegang  via DigiD .

Je ziet een andere aanbieder van credit cards over het hoofd : American Express.
Voor wie  die oplossing wil testen :  stuur mij een PB en je krijgt een toegangs link om een jaar lang gratis en zonder verplichtingen een American Express card  te gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +6

De bond wijst naar de AFM en de AFM wijst naar de bond …... Ik bespeur al jaren dat die overheidswaakhonden vaak beter de belangen van het bedrijfsleven bewaken dan de belangen van consumenten. De regels en de beperkte mogelijkheden om in te grijpen zijn afkomstig van de politici . Daar moeten we dus zijn als kleine of grote groepen consumenten in de problemen dreigen te komen . @Willem uit Lunteren Het gebruik van een oud mobiel is met wat hulp toch makkelijk te leren ?  Deze types zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar en gebruik ik ook nog steeds . Je hebt bewezen dat je ook met internet kunt omgaan . Misschien kun je dan zelfs een smartphone onder de knie krijgen als iemand daar mee wil helpen . Of is dat te hoog gegrepen? 

Reputatie 2
Badge +1

Dank voor de suggesties. Vijf dagen geleden gaf ik aan dat ik voor hulp met de creditcard-identificatie bij mijn SNS-winkel terecht kan. Die ICS-identificatie is zó recent ingesteld dat ze daar nog geen ervaring mee hebben, maar ze willen me er niet alleen mee laten zitten.

Blijft over de ‘smartphone-dwingelandij’ die ik nu voor de tweede keer (1e keer: zie topic over ‘ING TAN-codes’) bij een financiële instelling tegenkom. Het lijkt een trend te worden waartegen ik grote bezwaren heb. Niet alleen vanwege de tijd en ergernis die zoiets kost, maar vooral vanwege het buitensluiten van een nog steeds vrij grote groep mensen voor wie het bezit en/of gebruik van die prijzige mobiele apparaten niet vanzelfsprekend, wenselijk of mogelijk is. In mijn omgeving kom ik steeds meer mensen tegen (meestal senioren) die hier problemen mee hebben. Ze zijn vaak goed in staat om zich met een PC en internet te redden, maar hebben geen behoefte aan een ander apparaat. “Als je geen smartphone hebt, hoor je er niet meer bij”, zeggen ze. Of: “We hebben er een nieuwe heilige koe bij gekregen”. Overal wordt verwezen naar ‘apps’, met een vanzelfsprekendheid alsof een mobiel even noodzakelijk is als een legitimatiebewijs. Het is echter een apparaat dat je moet aanschaffen en waarvoor je zelf een abonnement moet betalen. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Naast het buitensluiten van ‘niet-gebruikers’ van mobiele apparaten is er nog een ander punt. Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer bedrijven en instellingen je proberen over te halen om hun app te gebruiken omdat dat voor hen het gemakkelijkste en goedkoopste is. Maar als dat op een irritant dwingende manier gebeurt (zoals bij ING) en/of er daarnaast geen alternatief geboden wordt (zoals bij ICS), dan willen ze a.h.w. ‘gratis meerijden met een auto waar ik alles zelf voor moet betalen’. Dat klopt toch niet?

Reputatie 1
Badge +2

Het is een probleemstelling waar je zo niet uitkomt. Hoe ver zijn mensen bereid mee te gaan met maatschappelijke ontwikkelingen . Sommigen zijn nog bezig met PC vaardigheden , terwijl die pc net als de dvd speler achterhaald is. Ik weet nog dat wij buren hadden die zeiden dat een telefoon voor hen niet nodig was.  Af en toe kwamen ze bij ons bellen. Af en toe werden ze gebeld en rende ik naar ze toe om te vertellen dat ze over 10 minuten opnieuw gebeld zouden worden. Dat was in een andere tijd. De tijd waarin elke nieuwe auto in de straat door buurtbewoners bekeken werd .
 Op dezelfde wijze waarop tegenwoordig rijders van electrische auto ‘s elkaar opzoeken bij de FastNed laadpalen …. 

Die smartphone is iets anders dan een hebbedingetje. Is iets anders dan alleen maar een telefoon. Het is een minicomputer die er voor zorgt dat wij toegang krijgen tot- en ons kunnen identificeren bij alle organisaties en overheden waar wij persoonlijk contact mee hebben.

Zelf werk ik bij een organisatie waarbij je alleen maar actief kunt zijn wanneer je een smartphone hebt.
Tijdens de werkzaamheden gebruik je actief een app die bijhoudt waar je bent en hoeveel tijd je voor je werkzaamheden nodig hebt.
Niemand die roept wel dit werk te willen doen maar geen smartphone te willen gebruiken
3000 actieve aow ers zijn mijn collega’s …
Oud worden betekent gelukkig niet altijd digibeet worden.
Er is gelukkig rond deze probleemstelling een geruststellende gedachte ; “ tijd lost alles op “.

Reputatie 2
Badge +1

@Ingrid Zuurmond  was zo vriendelijk op mijn vraag, van zeven dagen geleden in dit topic, te reageren, ook al loopt de meest gebruikelijke weg om een vraag te stellen via https://www.consumentenbond.nl/service , zo begreep ik van haar.

Zij schreef:

De Consumentenbond maakt deel uit van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, waar ook aandacht wordt besteed aan het toegankelijk houden en de toegankelijkheid bevorderen van betalingsverkeer. Ik zal uw signaal aan mijn collega doorgeven die deelneemt aan deze groep. Via die weg kan een bedrijf als ICS daar inderdaad op aangesproken worden. We kunnen ze echter niet verplichten.

Zo wordt het probleem met ICS toch nog op een adequate manier aan de orde gesteld. Bedankt daarvoor!
Willem

Reageer