Consumentenbond.nl

In ING app geen creditcard gegevens van partner meer zichtbaar

• 29 juli 2020
  • 14 reacties
  • 2206 Bekeken

Wij zijn jarenlang blije klanten bij ING en maken vooral gebruik van de ING App. Onze rekeningen staan op beide namen waarbij ik hoofdrekeninghouder ben omdat ik als eerste sta vermeld. Toch konden we tot aan gisteren van ons allebei onze uitgaven via creditcard volgen. Sinds vandaag niet meer. In de app zie ik mijn eigen uitgaven, mijn partner (getrouwd in gemeenschap van goederen) zijn eigen uitgaven en we kunnen elkaars uitgaven op geen enkele wijze meer volgen. De wijziging is niet gedeeld met ons als rekeninghouders. Ik heb gebeld hoe het komt dat ik die gegevens niet meer terug kan zien. De reden waarom is me ontschoten maar het is een wijziging sinds vandaag. Toch een beetje raar dat een bank voor jou bepaald wat je wel of niet kan zijn van je eigen partner. Verder doorgetrokken… getrouwd in gemeenschap van goederen is hoofdelijke aansprakelijk voor je partner welke je niet meer kan/mag volgen van jouw bank. Wat gaat hier mis? Wat vinden jullie hiervan?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

je hebt gevraagd naar de reden, bent die vergeten en komt hier klagen. 

Het lijkt me 'handig’ om die reden even te vertellen, lijkt me vrij cruciaal. Anders blijft het bij een klaagmuur en dat hebben we hier al genoeg.

Reputatie 7
Badge +6

@Spaerkhy Nederland was nog het enige Europese land waar je automatisch in gemeenschap van goederen trouwde als je niet van tevoren naar de notaris was geweest. Dat is een paar jaar geleden aangepast. Nu ben je standaard op eigen goed getrouwd als je niks doet. Misschien heeft het daar mee te maken. 

Is het ook niet iets uit de emancipatie van de vrouw? Als je haar account wil zien moet je haar toestemming eerst hebben? Ik gok maar wat.

Reputatie 3
Badge +3

Dit zal vast met de privacy wetgeving te maken heb

... De wijziging is niet gedeeld met ons als rekeninghouders. Ik heb gebeld hoe het komt dat ik die gegevens niet meer terug kan zien. De reden waarom is me ontschoten maar het is een wijziging sinds vandaag. Toch een beetje raar dat een bank voor jou bepaald wat je wel of niet kan zijn van je eigen partner. Verder doorgetrokken… getrouwd in gemeenschap van goederen is hoofdelijke aansprakelijk voor je partner welke je niet meer kan/mag volgen van jouw bank. Wat gaat hier mis? Wat vinden jullie hiervan?

U belt voor opheldering, de reden wordt u verteld en kort na dat telefoontje bent u de reden al weer vergeten? Opmerkelijk.

Het zou mij niet verbazen als dit iets te maken met privacywetgeving. Mogelijk wat ver doorgevoerd?

Wat pas raar zou zijn is dat de bank, als default, bepaalt (en dat deden ze kennelijk tot nu toe) dat partners elkaars gegevens kunnen zien. Dat is namelijk geen beslissing van de bank, maar van die partners. U moet dit met uw partner regelen, niet met de bank.

Het zou mooi zijn als de bank een oplossing zou kunnen bieden waarbij het binnen de app in ieder geval mogelijk is de afspraken die u met uw partner maakt, te effectueren zodat elkaars gegevens gezien kunnen worden.

Bij ons precies hetzelfde. Wij hebben een ING app op de iPad, daar doen we zo’n beetje al onze bankzaken op. Na de vakantie wilden we even kijken hoeveel creditcard we hadden gebruikt: hij was niet meer zichtbaar. Blijkt dat de gezamenlijke rekening ING app op naam van mijn partner staat. Mijn creditcard is niet meer te zien. Het zou mooi zijn als we zelf een keus konden maken hoe we onze financiën willen indelen, nu maakt de bank het uit. Een keuze-optie in de app kan toch niet zo moeilijk zijn?

Reputatie 7
Badge +6

Wat de reden dan ook mag zijn . Klanten zijn er door overvallen doordat ze die wijziging nergens hebben gelezen . Normaliter kunnen we dergelijke wijzigingen na inloggen tijdig lezen in de berichten . Als het daar ook niet staat , dan vind ik het wel erg slordig van ING. 

Ik heb net even gekeken bij de gewijzigde voorwaarden: “per 1 juli 2020 passen wij de voorwaarden en rentepercentages aan” Veel info, maar niets over een creditcard.

Reputatie 5
Badge +4

Dit staat er over op de site van de ING

Creditcard bij een gezamenlijke rekening

Een creditcard staat altijd op 1 naam. Ook als de creditcard aan een gezamenlijke rekening is gekoppeld. Sinds 28 juli 2020 zie je in de Mobiel Bankieren App en in Mijn ING alleen de creditcard die op jouw naam staat.

Heb je een extra creditcard die gekoppeld is aan een gezamenlijke rekening? Dan vind je het creditcard rekeningoverzicht terug onder 'Andere rekeningen'. In dit overzicht staan alleen de uitgaven die met deze extra creditcard zijn gedaan inclusief het actuele beschikbare saldo. Houd er rekening mee dat je alleen het creditcard rekeningoverzicht ziet van de persoon die is ingelogd in de Mobiel Bankieren App of Mijn ING. 

Sinds kort kun je het rekeningoverzicht van de extra creditcard inzien in de Mobiel Bankieren App en in Mijn ING. Zorg er wel voor dat je de laatste update van de Mobiel Bankieren App hebt gedownload, anders kun je het rekeningoverzicht van de extra creditcard niet zien. Voor oude besturingssystemen is er helaas geen update beschikbaar. 

Meer info https://www.ing.nl/particulier/betalen/creditcards/mijn-creditcard/meer-weten/creditcard-overzicht.html

Heb je een extra creditcard die gekoppeld is aan een gezamenlijke rekening? Dan vind je het creditcard rekeningoverzicht terug onder 'Andere rekeningen’ 

Alleen de extra creditcard is dus te zien. Zelf mogen kiezen is er bij ING niet bij.

Wacht even, dus als ik het goed begrijp is mijn creditcard de ‘extra’-creditcard van onze gezamenlijke rekening, waarvan de ING app op naam van mijn partner staat. Dan zou mijn creditcard te zien moeten zijn bij ‘Andere rekeningen’? Nou, mijn partner heeft geen creditcard van ING en de mijne kan ik niet zien in deze app, want de optie ‘Andere rekeningen’ zit kennelijk heel goed verstopt. Lekker makkelijk allemaal. 

Toch blijft het vreemd: een gezamenlijke betaalrekening waarbij de ene rekeninghouder wél de creditcard uitgaven van de andere rekeninghouder  kan zien, maar de andere rekeninghouder alleen zijn/haar eigen uitgaven. Bij de ING zijn beide rekeninghouders gelijk als het op aansprakelijkheid aankomt, maar bij de creditcard is de één blijkbaar toch iets gelijker dan de ander. 

Reputatie 4
Badge +4

[...] want de optie ‘Andere rekeningen’ zit kennelijk heel goed verstopt.

Valt wel mee: onderaan rechts klikken op “service”, klikken op "app-instellingen”, onderaan “rekeningen toevoegen”.

Bij “service” is overigens ook de optie te vinden om feedback te geven via “blij of niet?”.

. . .onderaan rechts klikken op “service”, klikken op "app-instellingen”, onderaan “rekeningen toevoegen”.

Bij “service” is overigens ook de optie te vinden om feedback te geven via “blij of niet?”.

Bedankt voor de juiste handleiding om daar te komen, als ik probeer in te loggen krijg ik:

“De rekening(en) die je wil toevoegen staan niet op je naam. Of dat geldt voor de rekening(en) die al wèl in de App staan. Bel met ING”

Kortom, het lukt mij niet om bij die creditcard te komen.

Ik zal nu proberen bij de optie “service” via “blij of niet?” Maar blij ben ik nog niet. 
update:
Ik heb die optie net geprobeerd en krijg de melding:

“Je verwachtte hier iets anders. Wij ook. We weten nu dat er iets niet klopt, dat gaan we héél snel oplossen. Kijk je straks nog ‘n keer?”

Ik voel me net een kleuter. 

De optie “blij of niet” werkt weer. Ik heb een verzoek ingediend om de creditcard, net als voorheen, weer te mogen zien.

De optie “blij of niet” werkt weer. Ik heb een verzoek ingediend om de creditcard, net als voorheen, weer te mogen zien.

Na een maand nog niets gehoord van ING. Niet dat ik een reactie verwacht had. Zij hebben voor mij uitgemaakt dat die creditcard niet meer getoond wordt. 

Reageer