In loondienst of ZZP/kleine zelfstandige

• 10 February 2021
  • 16 reacties
  • 166 Bekeken

Badge

Vanmorgen op Radiozender L1 een topic over toeslagen (huur toeslag, kinderopvang enz. enz.) waar mensen met een klein inkomen recht op hebben, maar waarvan ze het bestaan niet kennen of niet weten, dat ze ervoor in aanmerking komen, bv. via de belastingdienst. Daar vond een gesprek plaats met een medewerker van de Consumentenbond, die (kort samengevat) mensen adviseerde, om op hun loonstrookje te kijken en met de hoogte van hun salaris bv. op de website van de belastingdienst een proefberekening te maken, om uit te vinden of men al dan niet recht had op een bepaalde toeslag.

Alweer, en dat is al jaren zo, wordt alleen de burger in loondienst als maatstaf genomen en hoe de mensen, die ZZP-er zijn of kleine zelfstandige, erachter kunnen komen, waar ze eventueel recht op hebben, is blijkbaar van geen belang. Let wel: hun recht als burger, niet als ondernemer! Dus met die vraag de afdeling “advies” van de Consumentenbond gebeld. Daar kreeg ik het antwoord, dat de Consumentenbond op kwam voor de rechten van consumenten en niet voor ondernemers. Nogmaals aangehaald, dat het niet ging om toeslagen, waar een ondernemer aanspraak op kon maken, maar dat het ging om zaken, waar de Nederlandse burger recht op zou kunnen hebben, ongeacht de vorm van werkzaam (of niet) leven. Geen enkel begrip voor die invalshoek! De dame zou het doorgeven aan de betreffende afdeling, maar op mijn vraag, of ik antwoord op mijn vraag zou krijgen: Dat was ter beoordeling van die afdeling, maar het was twijfelachtig. Dat werd inmiddels een heel onprettig gesprek. En daar ben je dan al meer als 40 jaar lid voor!

16 reacties

De Nederlanse samenleving kent van oudsher werknemers en ondernemers. Werknemers worden beschermd tegen van ales en nog wat en ondernemers worden geacht hun eigen broek op te houden, dingen zelf te begrijpen of mensen in te huren en vooral zelf verantwoordelijkheid te nemen. Vroeger wist iedereen dat met die grotere vrijheid van de ondernemer dus ook grotere verantwoordelijkheid kwam en nu zitten we met een groep zelfstandigen die zogenaamd ondernemer zijn met de mentaliteit van een loonslaaf.

Moet je echt steeds dit soort niet behulpzame commentaren spuien?

Moet je echt steeds dit soort niet behulpzame commentaren spuien?

Het is een discussieforum dus wat vind jij, mag je van ondernemers verwachten dat ze hun eigen broek op kunnen houden? 

Als ondernemer wel, maar daar ging de vraag van OP niet over, dat heb je kennelijk gemist. Hoe komt het dat jij zoiets mist? Het staat toch duidelijk in zijn verhaal?

Het punt is dat er wel degelijk regelingen zijn die mensen die toevallig ondernemer zijn ook mogen gebruiken maar dat de Consumentenbond er kennelijk voor kiest om die mensen niet ter wille te zijn omdat ze toevallig voor hun werk ondernemer zijn.
Het is alsof een ondernemer voor thuis - dus niet voor op het werk - een TV wil kopen maar dan de tests van de Consumentenbond niet mag zien omdat hij voor zijn werk ondernemer is.

Badge

Beste heer Deen, ik heb nooit begrepen, dat werknemers ten opzichte van zelfstandigen zo zielig waren. Dat vind ik nogal een statement. Met de ondersteuning van een vakbond zouden werknemers dus ook niets te zoeken hebben bij de Consumentenbond?

Het punt is dat er wel degelijk regelingen zijn die mensen die toevallig ondernemer zijn ook mogen gebruiken maar dat de Consumentenbond er kennelijk voor kiest om die mensen niet ter wille te zijn omdat ze toevallig voor hun werk ondernemer zijn.
Het is alsof een ondernemer voor thuis - dus niet voor op het werk - een TV wil kopen maar dan de tests van de Consumentenbond niet mag zien omdat hij voor zijn werk ondernemer is.

Iemand van de consumentenbond zegt op de radio dat je op een handige manier kunt controleren of je in aanmerking komt voor toeslagen door met je loonstrook naar de site van de belastingdienst te gaan. Op welk moment is dat een falen van dienstverlening richting ZZP’ers? Hoe ga je die mensen wijzen op een handige site van de belastingdienst die niet bestaat? Moet de Consumentbond zelf een site voor ZZP’ers gaan maken om een lacune bij de belastingdienst op te vullen? Nee, dat is niet de rol van de Consumentbond en van een ondernemer, een zelfstandige, mag je verwachtten dat hij zijn boekhouder of zijn accountant raadpleegt als hij zoiets niet zelf kan beoordelen. 

De vergelijking met de TV is incorrect want het is niet alsof je een test niet mag raadplegen. Het is alsof je werknemers wel wijst op een bepaalde TV en ZZP’ers daar niet op wijst. Maar in dit geval werkt die TV dus niet voor ZZP’ers, daar heeft die adviseur geen invloed op. Wat zou de adviseur dan anders kunnen doen?

Badge

Dhr. Deen wil het blijkbaar niet begrijpen: Mijn klacht richting Consumentenbond was, dat, als je niet ergens in loondienst bent, je geen loonstrookje hebt, wat je even kunt raadplegen om op de website van de belastingdienst de proefberekening te maken. En dat er bij de medewerker klantenservice bij de Consumentenbond totaal geen begrip voor was, dat men een flink deel van de NL. burgers daarmee in de kou liet staan.

Dhr. Deen wil het blijkbaar niet begrijpen: Mijn klacht richting Consumentenbond was, dat, als je niet ergens in loondienst bent, je geen loonstrookje hebt, wat je even kunt raadplegen om op de website van de belastingdienst de proefberekening te maken. En dat er bij de medewerker klantenservice bij de Consumentenbond totaal geen begrip voor was, dat men een flink deel van de NL. burgers daarmee in de kou l

Wilt u dan niet begrijpen, dat de Consumentenbond niet gast over de mogelijkheden die de overheid aanbiedt. Ze kunnen mensen attenderen op wat de overheid wél aanbiedt en dat is blijkbaar op de radio gebeurd. Uw poging om verhaal te halen slaat echt nergens op.

Badge
  1. Deen schreef: “Wilt u dan niet begrijpen, dat de Consumentenbond niet gast over de mogelijkheden die de overheid aanbiedt".

U wilt het nog steeds niet snappen: Ik vraag alleen van de Consumentenbond, dat ze betreffende de mogelijkheden, die de overheid aanbiedt, ook aan niet in loondienst zijnde mensen advies geeft, hoe die van de bestaande mogelijkheden gebruik kan maken.

1. Deen schreef: “Wilt u dan niet begrijpen, dat de Consumentenbond niet gast over de mogelijkheden die de overheid aanbiedt".

U wilt het nog steeds niet snappen: Ik vraag alleen van de Consumentenbond, dat ze betreffende de mogelijkheden, die de overheid aanbiedt, ook aan niet in loondienst zijnde mensen advies geeft, hoe die van de bestaande mogelijkheden gebruik kan maken.

Welke mogelijkheden zijn dat dan, want wat er niet is kun je ook niet aanraden?

Badge

Als burger dezelfde mogelijkheden als iemand in loondienst, een gepensioneerde of een werkloze heeft.

Als burger dezelfde mogelijkheden als iemand in loondienst, een gepensioneerde of een werkloze heeft.

Ik bedoel waar had de consumentbond dan CONCREET op moeten wijzen voor ZZP’ers? Nogmaals, je kunt niet verwijzen naar iets dan niet bestaat.

Reputatie 7
Badge +6

Ter info, een ZZP-er komt ook in aanmerking voor zorgtoeslag, kindgebonden budget, huurtoeslag en kinderopvang toeslag. 

Ter info, een ZZP-er komt ook in aanmerking voor zorgtoeslag, kindgebonden budget, huurtoeslag en kinderopvang toeslag. 

Tuurlijk, maar waar kan de ZZP’er zijn gegevens dan invoeren en dan een advies krijgen?

Reputatie 7
Badge +6

Op diezelfde site van de belastingdienst, die is er voor iedereen, niet alleen werknemers. Zoals gepensioneerden, renteniers, niet werkende partners, die zijn ook geen werknemer of ondernemer. Als je jaarinkomen onder de grens ligt krijg je die toeslag, maakt niet uit hoe je dat jaarinkomen kreeg.

Op diezelfde site van de belastingdienst, die is er voor iedereen, niet alleen werknemers. Zoals gepensioneerden, renteniers, niet werkende partners, die zijn ook geen werknemer of ondernemer. Als je jaarinkomen onder de grens ligt krijg je die toeslag, maakt niet uit hoe je dat jaarinkomen kreeg.

TS kent blijkbaar zijn inkomen niet want hij heeft geen loonstrookje en blijkbaar ook geen boekhouder die daar ook simpel antwoord op kan geven.

Reageer