Consumentenbond.nl

Inboedelverzekering eist diefstalbeveiliging met nieuwe clausule

• 17 februari 2019
  • 15 reacties
  • 589 Bekeken

SInds 2017 heb ik een Inboedelverzekering via Ditzo. Op de nieuwe polis staat ineens een nieuwe clausule: Diefstalbeveiliging verplicht. Ik dien zelf bij een BORG of VEB beveiligingsbedrijf te laten uitzoeken in elke risicoklasse mijn huis valt. Daarna moet ik een beveiligingscertificaat hebben, mogelijk inclusief een alarmsysteem met abonnement op een meldkamer. Om dit alles te regelen krijg ik ca drie weken tijd, voordat de nieuwe polis ingaat. Ik sta perplex! Zijn er meer mensen die dit meemaken? Ik lees overal dat sommige verzekeraars korting bieden bij een beveiliginscertificaat, maar Ditzo keert gewoon niet meer uit als ik niet de juiste maatregelen tref. En ik moet ook nog zelf uitzoeken welke maatregelen dat dan zijn! Mag dit zomaar?

15 reacties

Dat krijg je in drie weken niet geregeld dus ik zou zsm maar een nieuwe verzekering gaan zoeken. Sowieso vind ik dat ze zo'n verandering veel eerder moet aankondigen maar als je het aan zou willen vechten heb je tijd nodig en die tijd is er nu niet.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat verzekeraars dit mogen doen , maar het gaat wel heel erg ver vind ik . Mijns inziens te ver. Ik kreeg ooit ook korting na het ontvangen van het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Na tien jaar was dat vervallen . De nieuwe eisen vielen zo duur uit , dat ik er niet meer aan ben begonnen . Dan maar een iets hogere premie. Er zijn ook genoeg minder dure maatregelen te nemen om kans op inbraak te verkleinen . We moeten zelf afwegen wat we wel en niet willen. Kan het zijn dat je in een buurt woont waar het risico extra hoog is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat Ditzo iedere verzekerde hier toe dwingt.
Kan het zijn dat je in een buurt woont waar het risico extra hoog is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat Ditzo iedere verzekerde hier toe dwingt.
Ik heb via klantenservice om uitleg gevraagd. Men zegt dat hierover wel eerder een mail zou zijn verzonden, maar die is helaas niet bij mij binnengekomen. Ook kan men niet vertellen wanneer die mail precies zou zijn verzonden en lijkt het er niet op dat ze die alsnog gaan sturen. Ik kreeg vooralsnog dus nog geen antwoord op mijn vraag naar het waarom van deze nieuwe clausule.
Dat krijg je in drie weken niet geregeld dus ik zou zsm maar een nieuwe verzekering gaan zoeken.
Dat ben ik inderdaad van plan, ook al zou ik graag bij DITZO/ASR blijven vanwege hun scores op duurzaamheid/maatschappelijke betrokkenheid. Maar ik ben wel onzeker geworden nu: zou een andere/nieuwe inboedelverzekeraar ook zomaar een clausule kunnen plaatsen over diefstalbeveiliging? Bij DITZO is er over deze clausule werkelijk NIETS te vinden op de website, noch in de polisvoorwaarden.....
Reputatie 7
Badge +5
Veelgestelde vragen overgangsregeling Ditzo

Wat houdt de overgangsregeling in?

Je krijgt onze nieuwe verzekering(en) met de bijbehorende voorwaarden. Kom je bij een schade in een situatie dat de voorwaarden van de nieuwe verzekering minder gunstig zijn, dan gelden de oude voorwaarden. En dat blijft zo zolang je binnen de overgangsregeling valt. De overgangsregeling staat als clausule op je polisblad. En zie je in Mijn Ditzo. Tijdens de overgangsregeling hou je je huidige dekkingen en premie.

Clausule Diefstal beveiliging verplicht

Hebben we je inboedel boven de € 100.000 vastgesteld, dan krijg je automatisch de clausule "Diefstal Beveiliging Verplicht" op je polisblad. Val je onder de overgangsregeling, dan hoef je niets extra´s te regelen.
Reputatie 7
Badge +6
Aha . Daar wordt het al een stuk duidelijker van, Bert. Er is een overgangsregeling en de strengere regels gelden alleen bij een inboedelwaarde van meer dan € 100.000,-

Je krijgt onze nieuwe verzekering(en) met de bijbehorende voorwaarden. Kom je bij een schade in een situatie dat de voorwaarden van de nieuwe verzekering minder gunstig zijn, dan gelden de oude voorwaarden. En dat blijft zo zolang je binnen de overgangsregeling valt. De overgangsregeling staat als clausule op je polisblad. En zie je in Mijn Ditzo. Tijdens de overgangsregeling hou je je huidige dekkingen en premie.

Hebben we je inboedel boven de € 100.000 vastgesteld, dan krijg je automatisch de clausule "Diefstal Beveiliging Verplicht" op je polisblad. Val je onder de overgangsregeling, dan hoef je niets extra´s te regelen.

Er is niks te vinden?

Tijdens de overgangsregeling hou je je huidige dekkingen en premie.

Beste @Bert, deze overgangsregeling is gepubliceerd rond juni 2015 toen een aantal verzekeringen wijzigden. De datering op deze webpagina ontbreekt, maar is wel te vinden in het verschillenoverzicht (57367 - 06/15) waarnaar verwezen wordt. Aangezien er op mijn nieuwe polis heel duidelijk vermeld staat dat er een nieuwe clausule geldt (die ook bevestigd is door een medewerker klantenservice) kan ik er niet van uitgaan dat de oude voorwaarden wel zullen gelden!
En voor wat betreft de inboedel boven € 100.000: het verzekerde bedrag staat inmiddels NIET meer op de polis en is ook niet meer aan te passen, omdat DITZO nu werkt met 'garantie tegen onderverzekering'. Feitelijk weet ik dus niet eens of mijn inboedel boven de € 100.000 waard is - maar gezien de clausule kan ik dat wel concluderen.
Aha . Daar wordt het al een stuk duidelijker van, Bert. Er is een overgangsregeling en de strengere regels gelden alleen bij een inboedelwaarde van meer dan € 100.000,-
@ E.T.Wiersum Deze overgangsregeling dateert van juni 2015. Ik krijg geen enkele informatie dat deze ook voor mij geldt, dus kan ik daar niet van uitgaan.

Er is niks te vinden?

@A.Deen Aangezien deze overgangsregeling van 2015 dateert en ik geen informatie heb ontvangen of / dat deze voor mij zou gelden, maakt dit de zaken alleen maar minder duidelijk.
@Gebruiker1550401359 dat zijn toch discussies die je met de klantenservice zou moeten kunnen voeren? Het is echt slecht als die je geen helder antwoord op dit onderwerp kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +6
Dit schiet inderdaad niet op zo. Als de klantenservice ook geen bevredigend antwoord kan geven, zou ik toch maar naar een andere verzekeraar gaan. Keuze genoeg.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1550401359 schreef: "Beste @Bert, deze overgangsregeling is gepubliceerd rond juni 2015 toen een aantal verzekeringen wijzigden. De datering op deze webpagina ontbreekt, maar is wel te vinden in het verschillenoverzicht (57367 - 06/15) waarnaar verwezen wordt. Aangezien er op mijn nieuwe polis heel duidelijk vermeld staat dat er een nieuwe clausule geldt (die ook bevestigd is door een medewerker klantenservice) kan ik er niet van uitgaan dat de oude voorwaarden wel zullen gelden!"

Dan is het helemaal een rare wijziging met een oude 2015 / nieuwe 2019 clausule?
Ik kan hier geen touw meer aan vastknopen, Ditzo zelf ook niet meer?
Badge +1
Beste Gebruiker1550401359,

allereerst hartelijk dank voor je interessante melding. Voor de Consumentenbond volg ik de ontwikkelingen rond diverse schadeverzekeringen, waaronder de inboedel-. Eind vorig jaar schreef ik al dat de korting voor het hebben van een PKVW of BORG-certificaat flink onder druk staat (zie https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/inbraakpremie-minder-lucratief ). De maatregel van Ditzo gaat nog een flinke stap verder. Kun je mij de communicatie vanuit/met Ditzo toemailen op rmeijer@consumentenbond.nl ? Ik duik er graag verder en kom er uiteraard snel bij je op terug. Bij voorbaat veel dank!
Dank voor alle reacties. Inmiddels heb ik contact gehad met DITZO nadat ik een klacht had ingediend, en is mij een nieuw voorstel gedaan zodat ik nog enige tijd onder de oude polis verzekerd kan blijven (zonder clausule). Het komt er wel op neer dat iedereen met een inboedel boven een bepaalde waarde (€ 100.000) inderdaad de nieuwe clausule op de polis krijgt, ook ik op termijn. Een snelle zoektocht op internet doet mij vrezen dat mijn huis in een bepaalde risicoklasse valt, waarbij ik erop moet rekenen dat ik een flinke smak geld kwijt ben voor het inschakelen van een VEB/BORG-bedrijf, het aanleggen van extra beveiligingsmaatregelen (elektronische alarmering) en daarnaast een onderhoudsabonnement (meldkamer) - als ik tenminste bij DITZO zou willen blijven.
In elk geval heeft de medewerker van DITZO wel aangegeven dat de summiere manier van informeren (in een begeleidende mail de verantwoordelijkheid voor het controleren van de polis bij de klant leggen en alleen op de polis (2e blad) de nieuwe clausule vermelden) inderdaad niet netjes is geweest; zij gaan deze procedure dan ook wijzigen.

Reageer