Consumentenbond.nl

ING-bank verplicht de gebruiker om een smartphone te gebruiken

• 10 februari 2020
  • 31 reacties
  • 797 Bekeken

Badge

Ik heb onlangs gemerkt dat als ik via de computer bankzaken wil regelen bij de ING ik dat alleen kan, als ik mezelf identificeer met mijn mobiele telefoon via de ING-app.

Nu lijjkt mij het volgende scenario niet ondenkbaar:

Ik ben met de auto op vakntie in spanje en daar verlies ik mijn telefoon, of hij wordt gestolen of hij crashed, hoe dan ook : hij wordt onbuikbaar.

Omdat ik wel geld nodig heb om brandstof te kopen om naar de grote stad te rijden om aldaar een nieuwe telefoon te kopen, lukt me niet want ik kan me niet identificeren!

Ik ben dus in een soort van "duivels-kringetje” terecht gekomen.

Ik heb hier contact over opgenomen met de ING en die kunnen alleen maar antwoorden met: "ja mijheer, daar heeft u gelijk in, maar ik kan daar niets aan veranderen”.

Is het niet zo dat een bank er juist alles aan moet doen dat het geld wat mijn eigendom is, ook voor mij bereikbaar blijft?? Op de momenten dat ik het nodig heb??

Zou fijn zijn als de consumentenbond hier actie op zou kunnen ondernemen.

31 reacties

Als ik geld wil opnemen of mijn benzine in Spanje wil betalen gebruik ik mijn PIN-pas en niet mijn telefoon. Haalt u niet twee dingen door elkaar?

Reputatie 3
Badge +3

Is het niet zo dat een bank er juist alles aan moet doen dat het geld wat mijn eigendom is, ook voor mij bereikbaar blijft?? Op de momenten dat ik het nodig heb??

volgens mij is het de taak van uw bank om uw geld zo goed als mogelijk te beschermen. Daarnaast kunt u op vakantie ook zonder telefoon pinnen of een creditcard gebruiken. Of als uw pas is gestolen de pas van een medereiziger. Ik zie het probleem dan ook niet.

Badge

Sorry voor mijn onvolledigheid…….Als mijn telefoon (die zit opgeborgen in een lederen hoes met vakjes voor pinpassen) gestolen wordt, ben ik dus ook mijn pinpassen kwijt!

Overigens geldt dat natuurlijk ook hier in NL, echter heb ik dan familie en vrienden in de buurt wonen die mij helpen.

Maar dus….telefoon kwijt, pinpas kwijt, echter heb ik nog wel mijn eigen geheugen actief waarmee ik achter een computrer kan inloggen op "mijn ING”. Alleen moet ik me dan identificeren met mijn gestolen telefoon…..en dat is lastig in zo'n situatie.

Overigens houd ik op mijn lopende rekening altijd zo min mogelijk geld, omdat ik daarmee voorkom dat een straatrover mijn lopende rekening kan plunderen. Als ik later vandaag geld wil pinnen, maak ik het nu over vanaf een spaarrekening en ga ik straks met alleen mijn pinpas (de telefoon blijft op een veilige plek achter in de auto) het geld uit de muur halen.

Echter gaat al dat bovenstaande in het buitenland niet lukken, nadat ik beroofd ben! Overigens reis ik altijd alleen, dus er is geen sprake van een medereiziger en creditcards bezit ik niet en wil ik niet aanschaffen.

Gewoon de pinpas anders vervoeren/opbergen, lijkt mij een deel van de oplossing.

Badge

Als je op straat beroofd wordt, wordt je beroofd van ALLES wat je hebt; je telefoon, je pinpas, je portemonee, je trouwring etc., etc.. Dan mag je blij zijn dat je je kleding nog aanhebt! De essentie van mijn vraag blijft: hoe kom ik bij mijn geld als ik geen telefoon, pinpas, creditcard o.i.d. meer heb, maar wel mijn inlogcode weet?

Reputatie 7
Badge +6

Ik zit niet bij ING, weet niet hoe het daar gaat. Bij Abnamro en Rabo kan je wel inioggen zonder telefoon. Daar heb je keus uit inloggen met edentifier of met code. Hebben ze bij ING niet nog een 2e en 3e inlogmogelijkheid? Het verbaast me.

Er is ook het advies: wees goed voorbereid als je op vakantie gaat. Dus dat je zorgt dat je op vakantie nog met een tweede pas in je schoenzool of zo kan pinnen. En de pas nooit in etuitje van je telefoon bewaren want telefoon kwijt = pas kwijt. Dus dat je strategisch doet. En weinig geld op je lopende rekening is niet genoeg als je met die pas ook bij je spaarrekening kan. Dus dat je spaarrekenig bij een andere bank is met een andere pas.

Vanwege dit inloggedoe ging ik weg bij de ING.

Nu ik 100% bij de ASN zit, wordt ook daar vanaf 31 maart het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord onmogelijk gemaakt.

Gelukkig heeft de ASN wel een aanzienlijk prettiger en vriendelijker inlog-apparaatje (“Digipas”) dan de ING.

Ik vind het ergerlijk dat wij als klanten niet zelf mogen bepalen hoe “veilig” wij willen inloggen.

Ze kunnen ook zeggen: bij “onveilig” inloggen geen financiële compensaties. Of zo.

Maar misschien gaat het ook hier weer om computercriminelen die dan ook weer “onveilig” kunnen inloggen na een computerinbraak.

In elk geval brengt de digitalisering ons veel levensvreugde.

Je hebt dus op reis je pinpas nodig en als ze die stelen moet je zsm weer een nieuwe hebben. Daar heb je een reisverzekering en een alarmcentrale voor. Je pinpas bij je telefoon bewaren, wat ik veel mensen inclusief mijn vrouw zie doen, is niet slim, dan bent je beide in één keer kwijt. Verder is het gewoon niet de bedoeling dat je met enkel je inlogcode en je wachtwoord bij je bank inlogt, hoe “handig” ook het is gewoon niet de bedoeling. Dus dat je tegenwoordig een telefoon of ander extra apparaat nodig hebt om in te loggen bij je bank is geen boze opzet, dat is de bedoeling, het is om fraude te voorkomen en een typisch voorbeeld van hoe gebruiksgemak en veiligheid op gespannen voet staan.

Overigens log ik bij de bank altijd in met gebruikersnaam en wachtwoord uit het hoofd. Nergens opgeslagen in mijn computer.

Dus hoe zouden eventuele inbrekende computercriminelen dat dan kunnen achterhalen?

En dan is er ook nog HitmanPro.Alert dat controleert of de browser inbrekervrij is.

Hallo A. Deen, vrouwen (dus ook uw vrouw) zijn altijd slimmer dan hun mannen.

Badge

Overigens log ik bij de bank altijd in met gebruikersnaam en wachtwoord uit het hoofd. Nergens opgeslagen in mijn computer.

Dus hoe zouden eventuele inbrekende computercriminelen dat dan kunnen achterhalen?

En dan is er ook nog HitmanPro.Alert dat controleert of de browser inbrekervrij is.

Die beveiliging heb ik ook op mijn computer thuis zittten, maar als ik ergens in een ontwikkelingsland ben waar ze het niet zo nauw nemen met de beveiliging en ik moet noodgedwongen (want ik heb geld nodig) inloggen….tsja, dan kan het alsnog fout gaan. Cybercriminelen zijn door mij als oldtimer sowieso moeilijk buiten de deur te houden. Maar het zwaartepunt van mijn probleem gaat over het feit dat een bank kennelijk "zo maar” kan beslissen hoe ik moet inloggen en geen rekening houdt met het feit dat ik mijn telefoon kan kwijt raken (of hij crascht) of misschien ben ik wel iemand met een ouderwetse Nokia waarmee je alleen kunt bellen en sms-en. Dan ben ik dus ook mooi de pineut!

als ik ergens in een ontwikkelingsland ben waar ze het niet zo nauw nemen met de beveiliging en ik moet noodgedwongen (want ik heb geld nodig) inloggen

Dat moet u dus niet doen. Vroeger kon u ook niet in het buitenland bij uw rekening. 

Hallo opzichter,

Ja, de banken beslissen ook “zo maar” om filialen te sluiten en pinautomaten op te heffen.

Tegen dit soort beslissingen staan wij als consumenten helaas volkomen machteloos, vrees ik.

Hoewel een pinautomaat ooit nog wel eens terugkeerde na een protestactie.

Badge

als ik ergens in een ontwikkelingsland ben waar ze het niet zo nauw nemen met de beveiliging en ik moet noodgedwongen (want ik heb geld nodig) inloggen

Dat moet u dus niet doen. Vroeger kon u ook niet in het buitenland bij uw rekening. 

O ja, zeker wel! Toen had ik altijd mijn 'Postbank overschrijfkaarten’ bij me. Daarmee kon ik naar ieder buitenlands postkantoor alwaar ik terplekke een handtekening zette en daarna mijn geld in locale valuta ontving! 

Overigens beste A. Deen: wat moet ik dan doen als ik beroofd ben en de hoteleigenaar het toch wel waardeert als ik ondanks het vervelende voorval mijn hotelovernachting betaal?

O ja, zeker wel! Toen had ik altijd mijn 'Postbank overschrijfkaarten’ bij me. Daarmee kon ik naar ieder buitenlands postkantoor alwaar ik terplekke een handtekening zette en daarna mijn geld in locale valuta ontving! 

Bedoelt u Ecocheques want een overschrijvingskaart ken ik nog wel maar ik kan mij niet heugen dat ik daarmee geld kon halen? Wat deed u dan overigens vroeger als ze uw “overschrijvinngskaarten” dan hadden gestolen?

Badge

Bedoelt u Ecocheques want een overschrijvingskaart ken ik nog wel maar ik kan mij niet heugen dat ik daarmee geld kon halen? Wat deed u dan overigens vroeger als ze uw “overschrijvinngskaarten” dan hadden gestolen?

Goede vraag! Ik legde een stel daarvan in de kluis van het hotel, een stel in een geheim vakje van mijn koffer en ging meestal met 1 of 2 van die "giroblauw-past-bij-jou”-kaarten naar het postkantoor, afhankelijk van hoe veel geld (per girokaart max 200 gulden) ik wilde opnemen. En nu ik er over nadenk: heette dat niet: "girobetaalkaarten”??

Goede vraag! Ik legde een stel daarvan in de kluis van het hotel, een stel in een geheim vakje van mijn koffer en ging meestal met 1 of 2 van die "giroblauw-past-bij-jou”-kaarten naar het postkantoor, afhankelijk van hoe veel geld (per girokaart max 200 gulden) ik wilde opnemen. En nu ik er over nadenk: heette dat niet: "girobetaalkaarten”??

Absoluut maar ik kan mij niet heugen dat die ook in het buitenland werkte, daar had je toch ecocheques voor? Maar dan nog, ook toen ging op op reis met voldoende saldo op je rekening en communiceerde je niet met de bank maar nam je geld op, dat is pinnen geworden, en als ze je pas stelen krijg je ook in het buitenland weer een nieuwe. Daarnaast heb ik zelf dan ook een creditcard, die geeft toch net iets meer service bij calamiteiten. Dus zolang je je telefoon nog hebt kun je zelfs veel meer dan in het verleden maar noodzakelijk is hij niet.

Badge

Absoluut maar ik kan mij niet heugen dat die ook in het buitenland werkte, daar had je toch ecocheques voor? Maar dan nog, ook toen ging op op reis met voldoende saldo op je rekening en communiceerde je niet met de bank maar nam je geld op, dat is pinnen geworden, en als ze je pas stelen krijg je ook in het buitenland weer een nieuwe. Daarnaast heb ik zelf dan ook een creditcard, die geeft toch net iets meer service bij calamiteiten. Dus zolang je je telefoon nog hebt kun je zelfs veel meer dan in het verleden maar noodzakelijk is hij niet.

Die laatste zin snap ik niet, ik heb namelijk geen creditcard (wil ik ook niet) en het is sindskort onmogelijk geworden om zonder smartphone-met-ing-app toegang te krijgen tot mijn ING-rekeningen ! Eigenlijk zijn we nu weer terug bij de vraag die ik in het begin stelde, ik ben eigenlijk vooral benieuwd of de Consumentenbond hier niet iets aan kan doen als in "de klant kan niet bij zijn/haar eigendom”.

Eigenlijk zijn we nu weer terug bij de vraag die ik in het begin stelde, ik ben eigenlijk vooral benieuwd of de Consumentenbond hier niet iets aan kan doen als in "de klant kan niet bij zijn/haar eigendom”.

Nee, dat schip is allang gevaren. Het is in de huidige tijd onbestaanbaar dat je een bankrekening zonder extra verificatie kan benaderen en bij de ING is voor de telefoon gekozen. Andere banken gebruiken ook wel id-kastjes, maar ook dan geldt dat als je die kwijt bent, dan kom je er niet in.

Reputatie 6
Badge +5

Beetje eigenwijs van ING.
Er zijn heel veel mensen die de dombofoon niet voor bankzaken willen gebruiken.

Badge

Juist!!!!Wortelstamper. En hoe gaan die dan hun geld van hun spaarrekening naar hun lopende rekening overboeken? Ik vind deze methodiek (hoe veilig hij ook mag wezen) zeer discutabel.

Wordt dit gesporek eigenlijk ook door de Consumentenbond gevolgd en doen ze hier dan iets mee??

Het waren inderdaad Girobetaalkaarten.

Ik wisselde ze vaker in in Parijs waar ik een tijdlang regelmatig kwam.

Reputatie 7
Badge +6

Wordt dit gesporek eigenlijk ook door de Consumentenbond gevolgd en doen ze hier dan iets mee??

Het is hier de “komjoenitie”. Je praat hier met andere leden van de Consumentenbond. 

Ik begrijp dat het je erom gaat dat je bij de ING op vakantie niet aan je geld kan komen als je je telefoon kwijt bent. Ik had begrepen dat de politiek ernaar streeft de overheidsbemoeienis zoveel mogelijk terug te trekken. Dus ING is vrij om zelf een eigen security in te voeren. Liberalisering heet dat. Vanwege het verboden zijn van kartel-afspraken wordt het als goed gezien dat elke bank anders doet. Hoe meer concurrentie hoe beter. De Consumentenbond ziet soms ook iets dat ze niet goed vinden, maar dan kan het nog jaren duren eer dat er wat wordt bereikt. (Teveel betaald bij abonnementen want het was een lening).

Ik denk als je deze case onder de loop neemt, mooi dat je tweeweg verificatie krijgt bij ING, dat is altijd veiliger, vervelend voor die ING-ers die in het buitenland hun telefoon verliezen. Maar wat er dan overblijft zijn er toch nog manieren zat om aan je geld te komen zoals in deze draad al naar boven komt. Ik denk dat het dan zo gelaten wordt. Misschien komt ING nog met een oplossing voor de zomer?

Juist!!!!Wortelstamper. En hoe gaan die dan hun geld van hun spaarrekening naar hun lopende rekening overboeken? Ik vind deze methodiek (hoe veilig hij ook mag wezen) zeer discutabel.

De bond heeft zich indertijd sterk gemaakt dat de ING met een oplossing moest komen voor mensen zonder smartphone en die heeft ING dan ook met behulp van een kastje. U maakt echter zelf gebruik van uw smartphone en je kunt de twee voor zover ik weet niet mixen.

Er is een team die het forum beheert en meekijkt en onder andere ook signalen oppikt. Dit onderwerp is echter al zo vaak aan de orde geweest dat er niet veel signaal vanuit gaat.

Badge +8

Er is een team die het forum beheert en meekijkt en onder andere ook signalen oppikt. Dit onderwerp is echter al zo vaak aan de orde geweest dat er niet veel signaal vanuit gaat.

Hi @opzichter, wat A. Deen schrijft klopt. Ik heb dit signaal al doorgegeven binnen de organisatie. Ook Deen's opmerking over dat wij ons eerder sterk gemaakt hebben is juist. Op deze pagina lees je daar meer over.

Reageer