Consumentenbond.nl

ING-bank verplicht de gebruiker om een smartphone te gebruiken

• 10 februari 2020
  • 31 reacties
  • 787 Bekeken

Badge

Ik heb onlangs gemerkt dat als ik via de computer bankzaken wil regelen bij de ING ik dat alleen kan, als ik mezelf identificeer met mijn mobiele telefoon via de ING-app.

Nu lijjkt mij het volgende scenario niet ondenkbaar:

Ik ben met de auto op vakntie in spanje en daar verlies ik mijn telefoon, of hij wordt gestolen of hij crashed, hoe dan ook : hij wordt onbuikbaar.

Omdat ik wel geld nodig heb om brandstof te kopen om naar de grote stad te rijden om aldaar een nieuwe telefoon te kopen, lukt me niet want ik kan me niet identificeren!

Ik ben dus in een soort van "duivels-kringetje” terecht gekomen.

Ik heb hier contact over opgenomen met de ING en die kunnen alleen maar antwoorden met: "ja mijheer, daar heeft u gelijk in, maar ik kan daar niets aan veranderen”.

Is het niet zo dat een bank er juist alles aan moet doen dat het geld wat mijn eigendom is, ook voor mij bereikbaar blijft?? Op de momenten dat ik het nodig heb??

Zou fijn zijn als de consumentenbond hier actie op zou kunnen ondernemen.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad is dit onderwerp al vaker aan de orde geweest. En ook heel lang met meningen over en weer. Hetzelfde geldt echter voor andere baken. Gaat het niet over tancodes dan gaat het wel over al de manieren waarop zij het doen en waarop zij zaken doen en de klanten behandelen. Of over rente, negatieve rente, over alle kosten enz.

En hebben de banken nu iets geleerd van al onze discussies, en niet alleen van ons forumleden, maar van alle forums, van alle organisaties, van alle mensen. Ik denk het niet. Banken doen wat ze willen en trekken zich niets van ons aan.

Heb zo lang mogelijk die ING app van me af kunnen houden, maar nu lijkt het erop dat ik er niet meer onderuit kom. Tenminste als ik dat halfwas alternatief van een extra apparaatje even negeer.

ING blijft heel hard roepen dat die TAN-codes via SMS onveilig zijn, maar ik heb nog nooit ergens kunnen lezen wat daar nu zo onveilig aan is. Wat ik veel onveiliger vind, is het idee dat ING mij via die APP continue allerlei andere gegeven afhandig maakt, die voor bankieren helemaal niet nodig zijn en daar dan ook nog eens niets over publiceert. Kan iemand mij bijvoorbeeld vertellen welke toegang en gegevens ze allemaal (zoals toegang tot de camera, adresboek, etc) ze “nodig” hebben? En hoe zit het verder met de ‘privacy’, waar de ING in mijn ogen doorgaans graag mee sjoemelt?

Reputatie 7
Badge +6

Die toegang tot de camera is wel nodig want dan kun je dat vierkante vakje met die zwarte blokjes scannen op je pc-beeldscherm met je smartphone. ABNAmro en Rabo hebben dat ook. Nou weet ik niet of ze met adresboek bedoelen je telefoonadresboek, maar binnenin je bankapp heb ik ook een adresboek met de namen en rekeningnummers van familie en kennissen en zo aan wie ik wel eens overboek. Dan hoef je niet elke keer dat nummer in te toetsen. Want jemig, één typefout en je centjes kunnen naar een onbekende gaan. 

Als je via sms een TAN-code toegestuurd kan krijgen om daarmee in te loggen op je rekening, als je je smartphone kwijt bent kan de vinder hetzelfde. Als je via sms een TAN-code moet invullen uit een lijst die je eerder gekregen hebt, kan iemand die die lijst vindt hetzelfde. 

Reputatie 6
Badge +4

ing, en elk ander bedrijf, moet zich gewoon houden aan de avg wetgeving. en dat betekent dat ze alleen privacy informatie mogen verzamelen voor het doel wat nodig is. ergens anders voor gebruiken is niet toegestaan en levert een fikse boete op. dat risico nemen ze niet. en er is een grijs gebied, maar absoluut geen reden om je te verzetten tegen de vooruitgang. 

en ik zou voor de gein eens op je smartphone kijken wie allemaal al toegang heeft tot je gegevens

Reputatie 7
Badge +7

Ja, het heeft dus even niets direct met de ING, ABN-AMRO, RABO, en andere banken te maken, maar ik vind het willen weten, maar uiteraard ook wat ze er allemaal mee doen kunnen, met alle gegevens die op de PC, Tablet, Smartphone e.d. staan, wel het “belangrijkste”. Iedere organisatie, bedrijf enz. heeft vragen, …..  mag ik dat inzien ???, ook verschijnt er op het scherm, sta u cookies toe, dan weer we willen de locatie weten, wel of niet blokkeren ?? Wordt het niet steeds erger?  En is er wat aan te doen??? Sorry andere topic. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

jazeker mag je inzien wat bedrijven van je vasthouden, je kunt zelfs verzoeken om al die gegevens weg te gooien, allemaal onderdeel van de avg. 

Reageer