ING Betaalrekening: prijsverhoging

• 11 November 2021
  • 62 reacties
  • 850 Bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Net als bij al die beveiligers bij voetbalwedstrijden, worden ook door de hooligans betaald.

Het verschil is wel dat er bij de witwassers precies dat te halen is wat men wil hebben: geld!

Ook hier de vraag, hoe werkt dat dan, het “halen van geld” van witwassers door een bank?

Reputatie 7
Badge +5

ik was inmiddels al in de cynische hoek terecht gekomen, mocht dat niet duidelijk zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

Nederlandse banken verliezen flink op betalingen.
Wellicht is dat één van de oorzaken waardoor de prijs voor het hebben van een rekening blijft stijgen.

Je zult maar een bank zijn in deze tijd: een harder bestaan kan ik mij nauwelijks voorstellen. Alleen al de stijgende verwarmingskosten in het hoofdkwartier.

Reputatie 7
Badge +8

Wat is het alweer lang geleden dat de banken in de rij stonden ons binnen te halen,, salarisrekening, betaalrekening, spaarrekening enz. en alles gratis.  Ga er maar vanuit dat de banken ieder jaar of zelfs meerdere keren per jaar alles duurder maken. Protesteren en klagen mag, maar het helpt niets.

Reputatie 7
Badge +5

wat dat betreft lijken ze precies op supermarkten, tankstations, energiemaatschappijen, sportscholen, kappers enz enz 😉

Wat dat betreft lijken ze precies op supermarkten, tankstations, energiemaatschappijen, sportscholen, kappers enz enz

Het verschil is wel dat je aan een bank behoorlijk vast zit. Of acht u een wisseling van bank even eenvoudig als het wisselen van kapper?

Daarbij komt dat de genoemde bedrijfssectoren tastbare waar leveren.

In mijn ogen onmogelijk om ze op één lijn te stellen met de banken.

De sportscholen en de banken zitten wel enigszins in hetzelfde segment. Afgepeigerde consumenten zijn op beide plekken te vinden.

Reputatie 7
Badge +5

het ging niet over wisselen maar over prijsverhogingen en dat doet iedere zichzelf respecterende onderneming eens in de zoveel tijd.

En Leo heeft een slechte ervaring met banken en waarschijnlijk niet met kappers 😉

Het ging niet over wisselen maar over prijsverhogingen.

Natuurlijk.

Maar neem nu de ING: die gaat voor een normaal betaalpakket (waar je nog gratis mee kunt pinnen) van €2,35 naar €3,15 per maand.

Mijn eigen bank, de ASN bank, kost (nog?) €2,20 per maand met een perfecte klantenservice erbij en leuke, geavanceerde inlogmethodes.

Veel mensen die ING-klant zijn, kunnen niet zomaar even overstappen, zoals je dat van kapper naar kapper kunt doen. Maar wie verstandig is, doet het natuurlijk wel.

Ook de ASN bank zal wel witwassers bestrijden. Toen mijn vriendin daar onlangs een Bankrekening opende, was de beveiligingsprocedure extreem, vond ik.

Reputatie 7
Badge +5

overstappen is inderdaad niet zo makkelijk als bij de kapper, alhoewel, deze aflevering van The Big Bang Theory laat toch wat anders zien (even de hele aflevering zoeken, dit is slechts 2 min): The Big Bang Theory - Sheldon and the barber - YouTube 

En iedereen kan overstappen van bank, en of je die moeite wilt doen voor 80 cent per maand is aan jou.

Reputatie 6
Badge +6

@Léonz Helaas is er geen concurrentie tussen banken en dat heeft alles te maken met niet makkelijk kunnen overstappen.
Overstappen heeft zoveel voeten in de aarde dat het niet meer de moeite loont.
Het gevolg is dat banken elkaar braaf volgen met de tarieven, ING nu, binnen 2 maand de rest. 
Dan is een eventueel voordeel van overstappen ook weg.

@Léonz Helaas is er geen concurrentie tussen banken en dat heeft alles te maken met niet makkelijk kunnen overstappen.
Overstappen heeft zoveel voeten in de aarde dat het niet meer de moeite loont.

Dat vind ik toch wel een beetje te stellig, mensen geven aan dat het met die overstapservice goed te doen was. Nog steeds niet iets dat je zomaar even doet maar als je je maar genoeg ergert aan een bepaalde bank echt wel de moeite waard.

Hallo E.B.F.,

Helaas ben ik niet echt een videokijker (meer een audiofreak).

Hallo Free Spirit,

Het kartelgedrag is in de afgelopen jaren inderdaad steeds dominanter geworden. Je ziet het ook bij de supermarkten: eentje verhoogt een prijs en de rest is er als de kippen bij om de prijsverhoging exact te volgen.

Ik ben benieuwd of mijn bank bij €2,20 blijft.

Reputatie 7
Badge +8

Ik vrees dat alle banken hun kosten zullen blijven verhogen. De Consumentenbond rekent voor dat de prijs voor een betaalrekening in 5 jaar gemiddeld 42 procent is gestegen. Dat is wat u elke maand onder het kopje ‘bankkosten’ terugziet in uw afschriften. Daar zitten uitschieters naar boven (Triodos Bank +113 procent) en beneden bij (Knab +0 procent). Het waarom van deze prijsstijgingen blijft vaag.

De afzonderlijke vergoedingen en kosten die de banken aanrekenen kunnen erg verwarrend zijn. Maar omdat de som van de verschillende kosten na verloop van tijd betrekkelijk groot kan worden, moet men er toch iets aan doen. Het kan immers ook gebeuren dat banken kosten in rekening brengen die eigenlijk niet legitiem zijn.

Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar een andere betaalrekening en overstappen.

Er bestaan ook al een tijdje digitale banken, online banken,, open banken enz.. Zij zouden geen bankkosten rekenen, lees niettemin heel goed hun voorwaarden of bekijk of vraag het de CB.

Reputatie 7
Badge +5

Leo, nogmaals, wat is het verschil met alle andere ondernemers? Ook die verhogen constant hun prijzen

Reputatie 6
Badge +6

Ja, maar als ze dat allemaal met 42% doen dan hebben we een inflatie van 42%.

Reputatie 7
Badge +5

waar kwam die 42% ook al weer vandaan?

Reputatie 7
Badge +8

De 42 % in 5 jaar komt en is uitgerekend door de consumentebond, zie aldaar. En het "nogmaals” zal wel blijven , het zijn onze meningen en onze discussie, waarbij  pro banken en verzekeringmaatschappijen ben en ik niet echt helemaal anti maar er anders tegen aan kijk, Ik ben ook 76 dus zegt gerust van de oude stempewl en ik heb de looonzakjes nog meegemaakt die de banken geheel gratis en als service zouden verwerken. Echter alle kosten worden nu doorberekend en als forumlden daar tegen protesteren doe ik mee. En banken, onze vertrouwens partners vergelijken met ondernemerw, supermarken. sportscholen, kappers enz. begint toch appels met peren te vergelijken.

Reputatie 7
Badge +5

het gaat mij sec om het onderwerp prijsverhogingen, iedere branch doet aan prijsverhogingen alleen die ene wordt genoemd en de rest vinden we blijkbaar niet erg (genoeg). 

En laten we deze discussie maar niet voeren, gaan we niet uitkomen.

Reputatie 7
Badge +8

Als we elkaars mening maar respecteren gaat het toch prima. En ik ben het deels best met je eens, maar gaan vergelijken is niet zo simpel. De  huidige hoge dieselprijs is toch qua oorzaak niet te vergelijken.

Het gaat natuurlijk ook om het verdienmodel. Waar verdienen die banken hun geld mee?

In andere branches is dat veel transparanter.

In elk geval hebben de banken GIGANTISCH bezuinigd op hun dienstverlening en overheadkosten. Dit geldt niet voor de overige genoemde branches.

Bijna alle filialen zijn weg, om maar eens iets te noemen. Waar is dat geld gebleven?

Reputatie 7
Badge +5

het wordt natuurlijk een welles/nietes discussie, kon ik verwachten 😉

de financiele sector is de meest gereguleerde en gecontroleerde sector, vele regelgevers kijken dwingend mee (DNB, ECB). een derde van mijn collega's houdt zich bezig met uitvoering van verplichte controles. En tot slot, want ik moet ophouden, alle financiele stromen staan in de jaarverslagen. Neem daar gerust eens een kijkje in.

En tot slot, want ik moet ophouden, alle financiële stromen staan in de jaarverslagen.

Dit had ik ook wel verwacht, maar no way dat ik mij er op die manier mee ga bezighouden.

Ik bekijk het als kritische consument, met een zekere mate van gezond verstand.

En ik ben geen belanghebbende, zoals u.

Badge

Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar een andere betaalrekening en overstappen.

Ja, maar soms iets minder eenvoudig dan hier geschetst.

Kort verhaal: niet als je een deposito hebt lopen.

Lang verhaal:
ING stuurde mij deze week een bericht waarin “tekorten op de betaalrekening werden opgeëist”, en waarin werd gedreigd met opheffen van de rekening.
Op zich juridisch juist, ik mag niet rood staan op deze rekening.
Maar om ea in perspectief te plaatsen: de rekening bestaat alleen om een groen deposito mogelijk te maken en is verder inactief.
Elke maand wordt er geld opgezet om de pakketkosten te dekken. Die kosten zijn dus gestegen (en een verdere steiging komt in januari) en de rekenin in het rood gekomen. Ik werd gesommeerd om de het tekort à 1,29 in één keer te voldoen. ÉÉN EURO NEGEN EN TWINTIG! Daar wordt om gedreigd in plaats van even gevraagd. Wat nou vertrouwen? Je stalt daar een klein vermogen maar voor €1,29 zouden ze stappen ondernemen.
Anyway, gebeld: ik zit er aan vast; zonder rekening geen deposito. Over jaartje loopt het af en ook niet meer nodig vanwege het beëindigde box3 sprookje. Dan ben ik weg, datum staat al in de agenda.

Ja, maar soms iets minder eenvoudig dan hier geschetst.

Kort verhaal: niet als je een deposito hebt lopen.

Lang verhaal:
ING stuurde mij deze week een bericht waarin “tekorten op de betaalrekening werden opgeëist”, en waarin werd gedreigd met opheffen van de rekening.
Op zich juridisch juist, ik mag niet rood staan op deze rekening.
Maar om ea in perspectief te plaatsen: de rekening bestaat alleen om een groen deposito mogelijk te maken en is verder inactief.
Elke maand wordt er geld opgezet om de pakketkosten te dekken. Die kosten zijn dus gestegen (en een verdere steiging komt in januari) en de rekenin in het rood gekomen. Ik werd gesommeerd om de het tekort à 1,29 in één keer te voldoen. ÉÉN EURO NEGEN EN TWINTIG! Daar wordt om gedreigd in plaats van even gevraagd. Wat nou vertrouwen? Je stalt daar een klein vermogen maar voor €1,29 zouden ze stappen ondernemen.
Anyway, gebeld: ik zit er aan vast; zonder rekening geen deposito. Over jaartje loopt het af en ook niet meer nodig vanwege het beëindigde box3 sprookje. Dan ben ik weg, datum staat al in de agenda.

Wat is nou het probleem, u stond toch rood terwijl u heeft afgesproken dat niet te zullen doen, of valt u over de toon van een formele mededeling?

Reageer