ING Betaalrekening: prijsverhoging

• 11 November 2021
  • 62 reacties
  • 850 Bekeken

Onlangs “bericht” ontvangen, was stiekem verstopt in de berichten. De kosten voor een betaalrekening gaan wederom omhoog, nu zelfs fors, waardoor het hebben van de rekening voor ons onbetaalbaar wordt. Ik had graag der stukken bijgevoegd, maar helaas is dat niet mogelijk.

62 reacties

Helaas hebben de gevoelens die wij voor onze banken hebben extreem weinig impact.

Wij zijn echt een Micro Davidje tegen een Mega Goliath.

En heel formeel reageren is toch weer iets anders dan geautomatiseerd reageren.

Overigens:

Sinds ik de ING geheel heb verlaten omdat mijn toenmalige laptopbeeldscherm hun verplichte scanner weigerde te zien en ik alleen nog maar bij de ASN Bank zit, ben ik in een weldadige oase van menselijkheid terecht gekomen.

De bank reageert heel formeel en weinig empathisch, om dan te doen alsof je zelf zulke warme gevoelens voor je bank hebt, zodat je verwacht dat je bank dat ook voor jou heeft slaat nergens op. Zeggen dat je als klant meer egards had verwacht had is prima, maar om dat nou weer te koppelen aan het feit dat je dat verwacht omdat je daar zoveel geld heb gestald is een beetje cringe. 

als de betreffende bank het woord slechterik gebruikt heb je gelijk, leo,...

Leo hebben wij hier al een tijdje niet meer gezien.

Wellicht worstelt hij met zijn gezondheid.

Natuurlijk gebruikt deze bank het woord slechterik niet, nochtans niet in hun geautomatiseerde communicatie. Hoogstens intern, maar dan nog niet, denk ik.

Waar slaat dit nu weer op?

Sorry hoor.

Reputatie 7
Badge +5

als de betreffende bank het woord slechterik gebruikt heb je gelijk, leo, maar er worden hier woorden en interpretaties gebruikt die nog niet te verifieren zijn. maar wellicht ga ik met je mee als ik de echte letterlijke text zie hier, nu zijn het slechts getypte woorden

Dus u verdient meer respect want u heeft daar een grote zak met geld gestald. Ik denk de essentie van de patjepeeër-mentaliteit.

Plaats de heer Bas van Dijk nu niet in een kwaad daglicht: daar is geen enkele aanleiding toe.

Ook mensen die even rood staan, heer Stroeve, (ik weet het is irritant als je een bank beheert), mogen best vriendelijk benaderd worden. Het hoeven niet per se slechteriken te zijn.

Reputatie 7
Badge +5

andersom geredeneerd: had gewoon niet rood gestaan, waarom moet de ander altijd meebewegen? 

Badge

Wat is nou het probleem, u stond toch rood terwijl u heeft afgesproken dat niet te zullen doen, of valt u over de toon van een formele mededeling?

Correct, dat is precies waar ik over val.
De toon en het kennelijke gebrek van vertrouwen dat ze hun €1,29 niet krijgen terwijl ze op een (voor mijn doen) hele grote zak geld zitten van mij.

Dus u verdient meer respect want u heeft daar een grote zak met geld gestald. Ik denk de essentie van de patjepeeër-mentaliteit.

Ik probeer aan te geven dat ze meer dan genoeg geld van mij hebben staan om ze eventueel voor die €1,29 die ze bang zijn mis te lopen te compenseren. En dat gewoon vragen, briefje / belletje ook prima had gewerkt.

Wat is nou het probleem, u stond toch rood terwijl u heeft afgesproken dat niet te zullen doen, of valt u over de toon van een formele mededeling?

De toon en het kennelijke gebrek van vertrouwen dat ze hun €1,29 niet krijgen terwijl ze op een (voor mijn doen) hele grote zak geld zitten van mij.

Badge

Badge

Het zal ook wel weer zo’n geautomatiseerde waarschuwing zijn.

Persoonlijk contact is voor deze armoedzaaiers niet meer betaalbaar.

Overigens hebben ze in deze kwestie inhoudelijk natuurlijk wel gelijk.

3x juist. Het laatste had ik in mijn post al toegegeven.

C’est le ton qui fait la musique.

Reputatie 6
Badge +7

@Bas van Dijk De banken zijn wel strakker in de regels geworden.🤑

Het rood staan van (betaal) rekening heeft verder niets met andere rekeningen te maken.

Voorwaarden van de bank, hoe vervelend dit soms ook is, daar moet u wel aan voldoen.

Naar een andere bank of overstappen gaat niet als er nog “verplichtingen” aan de bank zijn.

Dat de bank kosten per rekening flink worden verhoogd, daar zal niet veel tegen gedaan kunnen worden.

Ook voor een slapende afgeloste rekening blijven de kosten doorgaan.

Ik moet ook een betaal rekening gekoppeld aan de hypotheekrekening aanhouden om mijn Hypotheek (0,00) looptijd 2032 actief te houden.

Bij het opheffen van de betaalrekening vervallen ook alle rechten op de afgeloste hypotheek.

De bankkosten blijf ik nog maar betalen, voor noodgevallen kinderen of kleinkinderen heb je altijd een “achterzak”.

De bank wilde eigenhandig (jaar niet gebruikt) de rekening opheffen, nu moeten zij de hypotheekbedrag tot 2032 in voorraad houden en dat kost de bank eigenlijk geld.

En dat zijn dan ook de voorwaarden van de bank.😀

Het zal ook wel weer zo’n geautomatiseerde waarschuwing zijn.

Persoonlijk contact is voor deze armoedzaaiers niet meer betaalbaar.

Overigens hebben ze in deze kwestie inhoudelijk natuurlijk wel gelijk.

Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar een andere betaalrekening en overstappen.

Ja, maar soms iets minder eenvoudig dan hier geschetst.

Kort verhaal: niet als je een deposito hebt lopen.

Lang verhaal:
ING stuurde mij deze week een bericht waarin “tekorten op de betaalrekening werden opgeëist”, en waarin werd gedreigd met opheffen van de rekening.
Op zich juridisch juist, ik mag niet rood staan op deze rekening.
Maar om ea in perspectief te plaatsen: de rekening bestaat alleen om een groen deposito mogelijk te maken en is verder inactief.
Elke maand wordt er geld opgezet om de pakketkosten te dekken. Die kosten zijn dus gestegen (en een verdere steiging komt in januari) en de rekenin in het rood gekomen. Ik werd gesommeerd om de het tekort à 1,29 in één keer te voldoen. ÉÉN EURO NEGEN EN TWINTIG! Daar wordt om gedreigd in plaats van even gevraagd. Wat nou vertrouwen? Je stalt daar een klein vermogen maar voor €1,29 zouden ze stappen ondernemen.
Anyway, gebeld: ik zit er aan vast; zonder rekening geen deposito. Over jaartje loopt het af en ook niet meer nodig vanwege het beëindigde box3 sprookje. Dan ben ik weg, datum staat al in de agenda.

Badge

Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar een andere betaalrekening en overstappen.

Ja, maar soms iets minder eenvoudig dan hier geschetst.

Kort verhaal: niet als je een deposito hebt lopen.

Lang verhaal:
ING stuurde mij deze week een bericht waarin “tekorten op de betaalrekening werden opgeëist”, en waarin werd gedreigd met opheffen van de rekening.
Op zich juridisch juist, ik mag niet rood staan op deze rekening.
Maar om ea in perspectief te plaatsen: de rekening bestaat alleen om een groen deposito mogelijk te maken en is verder inactief.
Elke maand wordt er geld opgezet om de pakketkosten te dekken. Die kosten zijn dus gestegen (en een verdere steiging komt in januari) en de rekenin in het rood gekomen. Ik werd gesommeerd om de het tekort à 1,29 in één keer te voldoen. ÉÉN EURO NEGEN EN TWINTIG! Daar wordt om gedreigd in plaats van even gevraagd. Wat nou vertrouwen? Je stalt daar een klein vermogen maar voor €1,29 zouden ze stappen ondernemen.
Anyway, gebeld: ik zit er aan vast; zonder rekening geen deposito. Over jaartje loopt het af en ook niet meer nodig vanwege het beëindigde box3 sprookje. Dan ben ik weg, datum staat al in de agenda.

En tot slot, want ik moet ophouden, alle financiële stromen staan in de jaarverslagen.

Dit had ik ook wel verwacht, maar no way dat ik mij er op die manier mee ga bezighouden.

Ik bekijk het als kritische consument, met een zekere mate van gezond verstand.

En ik ben geen belanghebbende, zoals u.

Reputatie 7
Badge +5

het wordt natuurlijk een welles/nietes discussie, kon ik verwachten 😉

de financiele sector is de meest gereguleerde en gecontroleerde sector, vele regelgevers kijken dwingend mee (DNB, ECB). een derde van mijn collega's houdt zich bezig met uitvoering van verplichte controles. En tot slot, want ik moet ophouden, alle financiele stromen staan in de jaarverslagen. Neem daar gerust eens een kijkje in.

Het gaat natuurlijk ook om het verdienmodel. Waar verdienen die banken hun geld mee?

In andere branches is dat veel transparanter.

In elk geval hebben de banken GIGANTISCH bezuinigd op hun dienstverlening en overheadkosten. Dit geldt niet voor de overige genoemde branches.

Bijna alle filialen zijn weg, om maar eens iets te noemen. Waar is dat geld gebleven?

Reputatie 7
Badge +8

Als we elkaars mening maar respecteren gaat het toch prima. En ik ben het deels best met je eens, maar gaan vergelijken is niet zo simpel. De  huidige hoge dieselprijs is toch qua oorzaak niet te vergelijken.

Reputatie 7
Badge +5

het gaat mij sec om het onderwerp prijsverhogingen, iedere branch doet aan prijsverhogingen alleen die ene wordt genoemd en de rest vinden we blijkbaar niet erg (genoeg). 

En laten we deze discussie maar niet voeren, gaan we niet uitkomen.

Reputatie 7
Badge +8

De 42 % in 5 jaar komt en is uitgerekend door de consumentebond, zie aldaar. En het "nogmaals” zal wel blijven , het zijn onze meningen en onze discussie, waarbij  pro banken en verzekeringmaatschappijen ben en ik niet echt helemaal anti maar er anders tegen aan kijk, Ik ben ook 76 dus zegt gerust van de oude stempewl en ik heb de looonzakjes nog meegemaakt die de banken geheel gratis en als service zouden verwerken. Echter alle kosten worden nu doorberekend en als forumlden daar tegen protesteren doe ik mee. En banken, onze vertrouwens partners vergelijken met ondernemerw, supermarken. sportscholen, kappers enz. begint toch appels met peren te vergelijken.

Reputatie 7
Badge +5

waar kwam die 42% ook al weer vandaan?

Reputatie 6
Badge +6

Ja, maar als ze dat allemaal met 42% doen dan hebben we een inflatie van 42%.

Reputatie 7
Badge +5

Leo, nogmaals, wat is het verschil met alle andere ondernemers? Ook die verhogen constant hun prijzen

Reputatie 7
Badge +8

Ik vrees dat alle banken hun kosten zullen blijven verhogen. De Consumentenbond rekent voor dat de prijs voor een betaalrekening in 5 jaar gemiddeld 42 procent is gestegen. Dat is wat u elke maand onder het kopje ‘bankkosten’ terugziet in uw afschriften. Daar zitten uitschieters naar boven (Triodos Bank +113 procent) en beneden bij (Knab +0 procent). Het waarom van deze prijsstijgingen blijft vaag.

De afzonderlijke vergoedingen en kosten die de banken aanrekenen kunnen erg verwarrend zijn. Maar omdat de som van de verschillende kosten na verloop van tijd betrekkelijk groot kan worden, moet men er toch iets aan doen. Het kan immers ook gebeuren dat banken kosten in rekening brengen die eigenlijk niet legitiem zijn.

Er bestaan ook al een tijdje digitale banken, online banken,, open banken enz.. Zij zouden geen bankkosten rekenen, lees niettemin heel goed hun voorwaarden of bekijk of vraag het de CB.

Hallo E.B.F.,

Helaas ben ik niet echt een videokijker (meer een audiofreak).

Hallo Free Spirit,

Het kartelgedrag is in de afgelopen jaren inderdaad steeds dominanter geworden. Je ziet het ook bij de supermarkten: eentje verhoogt een prijs en de rest is er als de kippen bij om de prijsverhoging exact te volgen.

Ik ben benieuwd of mijn bank bij €2,20 blijft.

Reageer