Consumentenbond.nl

ING gaat persoonlijke aanbiedingen doen op basis van bij- en afschrijvingen

• 5 juni 2019
  • 10 reacties
  • 804 Bekeken

ING gaat blijkbaar de voorwaarden binnenkort wijzigen om 'relevante ING-producten en -diensten bij klanten onder de aandacht te brengen'. Als voorbeeld noemt de bank bijvoorbeeld aanbiedingen omdat het bedrijf ziet dat een klant kinderbijslag krijgt. Zulke aanbiedingen krijgen klanten via Mijn ING, de app, via de nieuwsbrief en 'eventueel per post'.
Het vreemde hiervan is dat deze instelling straks standaard op "AAN" staat en als je hiervan geen gebruik wilt maken, je dit handmatig zelf "UIT' moet schakelen.

Vreemde gang van zaken wat een hoop vragen doet oproepen! Wellicht kan de consumtenbond hier ook eens naar kijken,

BRON

Het topic is gesloten voor reacties

10 reacties

@J. Poel
Een bedrijf dat reclame voor eigen producten en diensten stuurt naar bestaande klanten. Als u dat een vreemde gang van zaken vindt moet u eens in mijn inbox komen kijken.
Reputatie 6
Badge +6
Het klopt de nieuwe doelgerichte reclame van ING. Ik had er al melding van gemaakt bij ING stopt met Tancodes. Maar een nieuwe topic is ook in orde. Het bericht is van Radar en zoals @A. Deen stelt, het is niet iets nieuws. Ook mijn inbox zit vol met dit soort reclame activiteiten of een mooie naam NIEUWSBRIEVEN. En het merendeel laat ik ook toe, want soms is het interessant en anders gooi je het gewoon weg. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
De consument realiseert zich hopelijk wel, dat hij afstand moest doen van de gloeilamp, vervolgens spaarlampen en daarna led-verlichting moest aanschaffen "om energie te besparen" en dat die (en nog véél meer) energie nu wordt verkwanseld aan dataverkeer? Of is die constatering gewoon te pijnlijk en blijft het bij de illusie, dat deze ontwikkeling het gemak dient en een vooruitgang is?
Het vreemde hiervan is dat deze instelling straks standaard op "AAN" staat
Het staat nu al aan en ik heb het nu al uitgezet.
Reputatie 6
Badge +4
kijk, we willen met z'n allen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, alles moet gratis en voor niks. en als we dan af en toe een reclame folder in de mail krijgen schreeuwen we moord en brand.
...alles moet gratis en voor niks....
De ING is niet gratis voor ons.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @J. Poel,

De Consumentenbond heeft er inderdaad ook al naar gekeken, zie voor onze reactie:
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/4735661/ing-gaat-reclames-tonen-op-basis-van-betaalgedrag-klanten.
We vragen ons onder meer af of het feit dat je moet afmelden (dus dat de optie standaaard ‘aan’ staat) conform de privacywet is.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft ook vragen gesteld aan ING.
Nu begrijp ik het!

Uit een chat net de ING van zojuist:

"Betreft de aanbiedingen op basis van af- en bijschrijvingen is dit een stukje extra service die wij willen bieden.

We bieden op basis hiervan meerwaarde aan onze Rekeninghouders door hen bekend te maken met de producten die wij hebben".

Zo had ik het nog niet bekeken.☺
Reputatie 7
Badge +5
Volgens mij zijn er nu twee items op basis van het zelfde issue https://community.consumentenbond.nl/geld-verzekeringen-6/gepersonaliseerde-aanbiedingen-op-basis-van-je-bankgegevens-18992/index2.html
Badge +6
Klopt, @F. den Oudsten. Dank voor je oplettendheid! Ik zal dit topic daarom sluiten, in dit topic kun je nog wel reageren en eventueel deelnemen aan de poll.