Consumentenbond.nl

ING is er blijkbaar uit met de TAN codes

• 6 november 2018
  • 16 reacties
  • 943 Bekeken

Het wordt zo'n scanner a la de Rabobank.

https://tweakers.net/nieuws/145379/ing-klanten-kunnen-volgend-jaar-scanner-krijgen-als-alternatief-voor-mobiele-app.html

16 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Bericht in Mijn ING.

Reputatie 6
Badge +4
soms duurt het even ....

#haddenweonlangsgeendiscussieoverdieTANcodes??

#haddenweonlangsgeendiscussieoverdieTANcodes??

Yep, en er zou tóch geen oplossing komen.
Geachte A. Deen,

U bent mijn verlosser.

Als papieren TAN-gebruiker leefde ik een jaar in een kwellende onzekerheid en u heeft mij daar nu van verlost. Ik zal u nog lang dankbaar zijn.

Gisteren had ik het met mijn vriendin nog over de vraag of wij bij de ING weg moesten en zo ja, waarheen dan?
Geachte A. Deen,

U bent mijn verlosser.

Als papieren TAN-gebruiker leefde ik een jaar in een kwellende onzekerheid en u heeft mij daar nu van verlost. Ik zal u nog lang dankbaar zijn.

Volgens mij heeft niet Deen voor de oplossing gezorgd, maar komt het apparaatje vande ING.

Gisteren had ik het met mijn vriendin nog over de vraag of wij bij de ING weg moesten en zo ja, waarheen dan?

Ik ben aan het overstappen naar de Triodos bank.
Via de overstapservice gaat dat een stuk gemakkelijker dan ik gedacht had.
Ik heb van de Triodos bank ook al zo'n apparaatje toegestuurd gekregen, net zoals ik van de Rabobank ook al had.
De ING loopt jaaaaren achter.
Reputatie 7
Badge +5
@FredW Is zo'n apparaat dan handiger dan een TAN code via SMS?
Heb je er minder handelingen voor nodig dan met een SMS?
Reputatie 4
Badge +5
Zal misschien zoiets zijn als die van ABN AMRO ?

Overigens, mijn vrouw en ik, wij zijn ontzettend ouderwets...
We kunnen maar moeilijk (lees: niet) wennen aan dat Popie Jopie tutoyeren.
Het is jij hier en jouw daar.
Wat is er mis met het het (ja, inderdaad, ouderwetse) gebruik van het woordje 'u' ?

Reputatie 7
Badge +5
@cbw62 schreef: "We kunnen maar moeilijk (lees: niet) wennen aan dat Popie Jopie tutoyeren.
Het is jij hier en jouw daar.
Wat is er mis met het het (ja, inderdaad, ouderwetse) gebruik van het woordje 'u' ?"

Daar is gelukkig niets mis mee, maar op de sociale media en fora van allerlei organisaties en bedrijven is meestal voor de gewoonte en vorm van je en jou gekozen.
Hedendaagse manier van aanspreken wat inmiddels gewoongoed is geworden.
Reputatie 4
Badge +5
Okay. Ofschoon ik daar (social media) ook niet direct een voorstander van ben, althans, niet tegelijk al bij de eerste keer contact. Als er een paar keer heen en weer gecorrespondeerd is, dan kan ik mij er iets bij voorstellen.
Maar volgens mij was/is dit toch een 'officieel schrijven' ? Kennelijk durft men op papier wel te tutoyeren, iets dat men in een persoonlijk gesprek niet zo vlug zal doen.
Wanneer men dat wel zou doen, dan zou ik mij als klant heel ongemakkelijk voelen. Moet ik dan ook tutoyeren richting iemand die ik niet ken?
Sorry ... zoals gezegd, het is off-topic - ik kon het niet laten...
Volgens mij heeft niet Deen voor de oplossing gezorgd, maar komt het apparaatje van de ING.
Het was de heer Deen die mij gisteravond verloste van de maandenlange onzekerheid en niet de ING-bank.

Ik dacht dat dat toch wel duidelijk zou zijn overgekomen.
Reputatie 7
Badge +5
@cbw62 Ah, ik begrijp het, het ging over het bericht van de ING.
ING is helemaal overgegaan op je, ooit een bericht gehad dat dit beter past bij hun bedrijfsfilosofie en beter bij hun klanten.
Reputatie 7
Badge +6

#haddenweonlangsgeendiscussieoverdieTANcodes??Yep, en er zou tóch geen oplossing komen.

ING heeft steeds gezegd , dat er een oplossing zou komen . Af en toe verschenen er berichten of aannames waar niets van klopte. Ik ben blij dat ING nu EINDELIJK duidelijkheid geeft . Het werken met de TAN voor wie daar nog mee werkt en wil blijven werken , blijft gewoon mogelijk tot je aan de beurt bent voor een scanner . Wie nog met papieren TAN-lijsten werkt , komt het eerst aan de beurt. Wie wil weten hoe het ding werkt , kan dat zien in een instructiefilmpje op de website van ING . Het lijkt me simpel , maar werkt weer anders dan dat van ABN-AMRO. Alle banken eenzelfde scanner was blijkbaar weer te veel gevraagd.

Het werkt heel anders, het is niet te vergelijken.
Uitleg kun je hier vinden:
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-scanner/
Bij het inloggen heb je je bankpasje en het doosje nodig (en een computer).
Bij betalen hetzelfde.
Het is mij de eerste keer opgevallen, dat het nogal gemakkelijk ging.
Absoluut, het werkt gemakkelijk.
Reputatie 4
Badge +5

Het werkt heel anders, het is niet te vergelijken.
Uitleg kun je hier vinden:
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-scanner/
Bij het inloggen heb je je bankpasje en het doosje nodig (en een computer).
Bij betalen hetzelfde.
Het is mij de eerste keer opgevallen, dat het nogal gemakkelijk ging.

Systeem (voor een prikkie?) overgenomen van de Rabo..?
Die het, toevallig, per dezelfde datum, uitfaseert.

Veilig bankieren zonder de Rabo Scanner

Ik meen mij te herinneren dat er een tijdje geleden iets op TV was over fraude met die scanner?
Zou te maken hebben een truc via het scannen van kleurcodes, marktplaats, ingewikkeld.

Enfin, kennelijk waren de TAN codes op papier niet veilig genoeg...

Ja, inderdaad, niet veilig, maar dan alleen in de situatie dat je TAN codes deelt, of dat anderen toegang hebben tot je pc.
Is een TAN code via SMS dan wel veilig? Als een een kleurcode deelt, is dát dan veilig?
Is mobiel bankieren dan veiliger dan die TAN codes op papier?
Google eens op 'fraude mobiel bankieren' of 'mobiel bankieren vertrouwen'
Ik weet het niet...
Wat ik wel weet is dat ik geen gebruik van mobiel bankieren: ik vertrouw het niet.
Reputatie 7
Badge +5
Ik denk dat ze een veiligere manier gevonden hebben bij de Rabobank.

Ik vermoed dat ze een SMS code / RAB code gaan sturen via de mobiele telefoon en heb je geen mobiele telefoon, dan krijg je de codes op papier.

Reageer