Consumentenbond.nl

ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!


  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!
Het voornemen van ING om afscheid te nemen van de TAN-code gaat niet door, althans niet voor TAN-codes per sms. Dit systeem blijft functioneren zoals we nu gewend zijn, de situatie blijft ongewijzigd. ING heeft dit aan mij schriftelijk bevestig (verslag van chatgesprek). Je wordt dus niet verplicht om van een hack-gevoelige app gebruik te gaan maken i.p.v. de veel veiligere methode met een sms-code. We kunnen dus weer opgelucht ademhalen.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Als dat klopt ben ik er heel blij mee en velen met mij , maar het is kennelijk nog niet naar buiten gebracht , want ik kan het nergens lezen.
Als de Consumentenbond mij een emailadres toestuurt (of via dit forum bekend maakt), waar ik het verslag van mijn chatgesprek met ING naar toe kan sturen, dan kan de Consumentenbond dat publiceren, zodat iedereen het kan lezen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste Hansk,

Dank voor het bericht.
Wil je het mailen naar kvloon@consumentenbond.nl?
Beste Kirsten,

Het betreffende verslag van het chatgesprek met ING heb ik zojuist naar je toegestuurd.
Reputatie 7
Badge +5
OH OH OH die ING toch. Leren jullie het dan nooit?

In de eerste plaats heeft de klant zijn SMART-phone niet aangeschaft om ING te plezieren. In de tweede plaats bepaalt ik zelf wel op welke manier ik bankier. In de derde plaats snap ik niet dat banken er in het verleden zo op gehamerd hebben om pas en pincode toch vooral gescheiden te houden maar beiden nu bij elkaar stoppen met alle veiligheidsgevaren van dien en in de vierde plaats zal ING toch eens moeten leren dat niet iedereen die niet meteen mee wil gaan in 'hun ideetjes' meteen onontwikkelbaar is. Want dat is een beetje de arrogante achtergrond weet ik toevallig uit betrouwbare bron. Daarom wist ik ook wel hoe het ook deze keer zou gaan. De directie is voor de zoveelste keer terug gefloten.

Arrogantie is een hele vervelende eigenschap vooral als deze misplaatst is. Maar er is hoop. Er zijn cursussen waarin je dat weer af kunt leren.
Reputatie 4
Badge +7
Zoals aangegeven hebben wij navraag gedaan bij de woordvoerder van ING. Wij ontvingen het volgende antwoord:

ING is nog steeds bezig met ontwikkelen van een alternatief voor TAN-codes. Zolang het alternatief er niet is blijven ze wel bestaan, maar er is dus geen nieuwe beslissing genomen.

ING zegt nog steeds niet te weten wat het alternatief wordt en kan ook niet toezeggen dat het geschikt is voor mensen zonder mobiele telefoon danwel smartphone. Wordt naar verwachting pas eind 2018 bekend.
Reputatie 7
Badge +5
Het lijkt de belastingdienst wel met het afschaffen van de blauwe envelop, het openen van een persoonlijke berichtenbox en het online invullen van je belastingaangifte onder je Digidee en het liefst op je smartphone.

En we weten inmiddels hoe dat is afgelopen hoewel er wel een Nationale Ombudsman voor nodig was om dat belastingzooitje weer in het gareel en op zijn plaats te krijgen. Inmiddels hebben ze andere problemen.
Reputatie 7
Badge +6
Dan zie ik twee mogelijkheden . @Kirsten van Loon . Het antwoord wat je kreeg klopt en is dus onveranderd vergeleken met wat eerder bekend gemaakt is , of de TAN + SMS blijft wel degelijk bestaan , maar mocht dat nog niet bekend worden. Dan heeft een medewerker van ING zijn mond voorbij gepraat tegenover topicstarter.
Helaas, komt er nu zo'n kastje net als bij andere banken.
Helaas, komt er nu zo'n kastje net als bij andere banken.

Je kan ook je smartphone gebruiken als je geen 'kastje' wilt.
Mijn Smartphone heeft als besturingssysteem Windows 10 en daar heeft de ING geen app voor gemaakt. En ik was niet van plan een goed werkende Smartphone te vervangen omdat de ING dat wil bepalen.
Dit is maar gedeeltelijk waar (of eigenlijk: NIET WAAR). De TAN-code blijft bestaan maar dan moet je wel al je apps de-installeren. Het apparaatje waarmee je na het definitieve einde van de TAN-code moet gaan goedkeuren, komt pas in het voorjaar beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +6
Jammer al die verwarring . ING heeft steeds gezegd dat die TAN tijdelijk blijft voor degenen die geen smartphone hebben of om een andere reden mobiel bevestigen niet kunnen gebruiken . Dat staat nogmaals in de brief die deze maand aan de klanten is gestuurd . Niet WILLEN gebruiken en de klant laten kiezen welk systeem ze willen , ( of allebei ) , komt in die brief niet voor.... Klanten hebben al gemeld in dit forum , dat ze het bankieren met smartphone opgedrongen krijgen . EEN keer betalen met de smartphone en ING blokkeert de mogelijkheid met de TAN-code. Deze mensen komen vrijwel zeker ook niet in aanmerking voor de ING scanner , die in de plaats van de TAN komt. We wachten het af . Misschien gaat ING zich de kritiek aantrekken , maar ik schat de kans niet hoog in.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum En zo krijgt arrogantie opeens een heel lelijk gezicht!!! Maar arrogantie is ook duur!! Want dat kan je zo maar 775 miljoen kosten als je niet oppast. En dat was nog een afkoopsom om niet vervolgde te worden.

Thans wordt ook openlijk betwist of de leiding van ING wel geschikt is om de bank te leiden.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas is het niet alleen ING die zich misdraagt, Frans . Ik heb ook meerdere slechte ervaringen met Rabo en Fortis . Wel goede ervaringen toen het nog Bondsspaarbank was en later VSB .Toen ING nog Postbank was , hadden ze dacht ik ook een goede naam. Ook geduvel met ABN-AMRO gehad. Kon plotseling niet meer bij mijn en/of rekening en mijn vrouw wel. Heeft vele vergeefse belletjes gekost zonder resultaat . Toen maar naar een vestiging gegaan waar men zei : O, dat lossen we in een paar minuten op .......Niet dus . Men kreeg het er warm van , maar uiteindelijk is het gelukt. KPN , Ziggo , banken .....Het lijkt wel of ze altijd mij moeten hebben , of heeft iedereen dat?

Reageer