Consumentenbond.nl

ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!


  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!
Het voornemen van ING om afscheid te nemen van de TAN-code gaat niet door, althans niet voor TAN-codes per sms. Dit systeem blijft functioneren zoals we nu gewend zijn, de situatie blijft ongewijzigd. ING heeft dit aan mij schriftelijk bevestig (verslag van chatgesprek). Je wordt dus niet verplicht om van een hack-gevoelige app gebruik te gaan maken i.p.v. de veel veiligere methode met een sms-code. We kunnen dus weer opgelucht ademhalen.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Als dat klopt ben ik er heel blij mee en velen met mij , maar het is kennelijk nog niet naar buiten gebracht , want ik kan het nergens lezen.
Als de Consumentenbond mij een emailadres toestuurt (of via dit forum bekend maakt), waar ik het verslag van mijn chatgesprek met ING naar toe kan sturen, dan kan de Consumentenbond dat publiceren, zodat iedereen het kan lezen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste Hansk,

Dank voor het bericht.
Wil je het mailen naar kvloon@consumentenbond.nl?
Beste Kirsten,

Het betreffende verslag van het chatgesprek met ING heb ik zojuist naar je toegestuurd.
Reputatie 7
Badge +5
OH OH OH die ING toch. Leren jullie het dan nooit?

In de eerste plaats heeft de klant zijn SMART-phone niet aangeschaft om ING te plezieren. In de tweede plaats bepaalt ik zelf wel op welke manier ik bankier. In de derde plaats snap ik niet dat banken er in het verleden zo op gehamerd hebben om pas en pincode toch vooral gescheiden te houden maar beiden nu bij elkaar stoppen met alle veiligheidsgevaren van dien en in de vierde plaats zal ING toch eens moeten leren dat niet iedereen die niet meteen mee wil gaan in 'hun ideetjes' meteen onontwikkelbaar is. Want dat is een beetje de arrogante achtergrond weet ik toevallig uit betrouwbare bron. Daarom wist ik ook wel hoe het ook deze keer zou gaan. De directie is voor de zoveelste keer terug gefloten.

Arrogantie is een hele vervelende eigenschap vooral als deze misplaatst is. Maar er is hoop. Er zijn cursussen waarin je dat weer af kunt leren.
Reputatie 4
Badge +7
Zoals aangegeven hebben wij navraag gedaan bij de woordvoerder van ING. Wij ontvingen het volgende antwoord:

ING is nog steeds bezig met ontwikkelen van een alternatief voor TAN-codes. Zolang het alternatief er niet is blijven ze wel bestaan, maar er is dus geen nieuwe beslissing genomen.

ING zegt nog steeds niet te weten wat het alternatief wordt en kan ook niet toezeggen dat het geschikt is voor mensen zonder mobiele telefoon danwel smartphone. Wordt naar verwachting pas eind 2018 bekend.
Reputatie 7
Badge +5
Het lijkt de belastingdienst wel met het afschaffen van de blauwe envelop, het openen van een persoonlijke berichtenbox en het online invullen van je belastingaangifte onder je Digidee en het liefst op je smartphone.

En we weten inmiddels hoe dat is afgelopen hoewel er wel een Nationale Ombudsman voor nodig was om dat belastingzooitje weer in het gareel en op zijn plaats te krijgen. Inmiddels hebben ze andere problemen.
Reputatie 7
Badge +6
Dan zie ik twee mogelijkheden . @Kirsten van Loon . Het antwoord wat je kreeg klopt en is dus onveranderd vergeleken met wat eerder bekend gemaakt is , of de TAN + SMS blijft wel degelijk bestaan , maar mocht dat nog niet bekend worden. Dan heeft een medewerker van ING zijn mond voorbij gepraat tegenover topicstarter.
Helaas, komt er nu zo'n kastje net als bij andere banken.
Helaas, komt er nu zo'n kastje net als bij andere banken.

Je kan ook je smartphone gebruiken als je geen 'kastje' wilt.
Mijn Smartphone heeft als besturingssysteem Windows 10 en daar heeft de ING geen app voor gemaakt. En ik was niet van plan een goed werkende Smartphone te vervangen omdat de ING dat wil bepalen.
Dit is maar gedeeltelijk waar (of eigenlijk: NIET WAAR). De TAN-code blijft bestaan maar dan moet je wel al je apps de-installeren. Het apparaatje waarmee je na het definitieve einde van de TAN-code moet gaan goedkeuren, komt pas in het voorjaar beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +6
Jammer al die verwarring . ING heeft steeds gezegd dat die TAN tijdelijk blijft voor degenen die geen smartphone hebben of om een andere reden mobiel bevestigen niet kunnen gebruiken . Dat staat nogmaals in de brief die deze maand aan de klanten is gestuurd . Niet WILLEN gebruiken en de klant laten kiezen welk systeem ze willen , ( of allebei ) , komt in die brief niet voor.... Klanten hebben al gemeld in dit forum , dat ze het bankieren met smartphone opgedrongen krijgen . EEN keer betalen met de smartphone en ING blokkeert de mogelijkheid met de TAN-code. Deze mensen komen vrijwel zeker ook niet in aanmerking voor de ING scanner , die in de plaats van de TAN komt. We wachten het af . Misschien gaat ING zich de kritiek aantrekken , maar ik schat de kans niet hoog in.
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum En zo krijgt arrogantie opeens een heel lelijk gezicht!!! Maar arrogantie is ook duur!! Want dat kan je zo maar 775 miljoen kosten als je niet oppast. En dat was nog een afkoopsom om niet vervolgde te worden.

Thans wordt ook openlijk betwist of de leiding van ING wel geschikt is om de bank te leiden.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas is het niet alleen ING die zich misdraagt, Frans . Ik heb ook meerdere slechte ervaringen met Rabo en Fortis . Wel goede ervaringen toen het nog Bondsspaarbank was en later VSB .Toen ING nog Postbank was , hadden ze dacht ik ook een goede naam. Ook geduvel met ABN-AMRO gehad. Kon plotseling niet meer bij mijn en/of rekening en mijn vrouw wel. Heeft vele vergeefse belletjes gekost zonder resultaat . Toen maar naar een vestiging gegaan waar men zei : O, dat lossen we in een paar minuten op .......Niet dus . Men kreeg het er warm van , maar uiteindelijk is het gelukt. KPN , Ziggo , banken .....Het lijkt wel of ze altijd mij moeten hebben , of heeft iedereen dat?

Helaas. De TAN code is er echt uit. Na de beroerde scanner willen wij nu terug naar de TAN code. Maar helaas wordt er mee geschermd dat dit wettelijk niet mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +6

Of dat argument waar is , weet ik niet , @Smitsie Online  . Ik betwijfel het en vermoed andere redenen. Die scanner wordt door velen een achteruitgang genoemd . Kijkend naar de e.dentifier van ABN-AMRO , die ook bankieren zonder smartphone mogelijk maakt , kan het mijns inziens veel simpeler en gebruiksvriendelijker dan waar ING voor gekozen heeft . Ik werk met beide systemen en heb in het verleden ook met TAN + SMS gewerkt . Van alle drie vind ik de e.dentifier het prettigst omdat alleen de pincode van de betaalpas die ik er in stop gevraagd wordt en de vervolgstappen zijn ook simpel vind ik .  Mogelijk is dit ook verouderd en wordt het tzt vervangen door een minder prettig systeem . Laten we het niet hopen . Een groeiende groep mensen wordt zelf bankieren op deze manier zeer moeilijk of onmogelijk gemaakt. Niet iedereen heeft een betrouwbaar iemand beschikbaar die het dan kan en wil overnemen. 

Dank voor je bericht. Het lastige is dat ík nergens gehoor kan vinden bij de ING om voor onze oudere medemens een betere oplossing te vinden. (Inderdaad zonder smartphone te moeten aanschaffen). 
het apparaat is gewoon niet ontworpen voor deze doelgroep. We komen er niet doorheen!

Reputatie 7
Badge +6

Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic , @Smitsie Online .    Met een tablet dus. 

Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic , @Smitsie Online .    Met een tablet dus. 

Met een smartphone kon ze niet overweg, veel te klein gepriegel. Dat kun je op een tablet allemaal veel groter zetten en het werkt prima met wifi. Buitenshuis geld overmaken doet ze toch niet.

Reputatie 1
Badge

De tancode werkt nog steeds. ING heeft de verplichting van de scanner of app uitgesteld ivm corona.

Het is wel zo dat je niet meer terug kan als je eenmaal de scanner hebt geïnstalleerd.

Ben ook tevreden met dit systeem, maar krijg nu een keuzemenu te zien als ik wil inloggen. Kennelijk willen ze het toch doordrukken. Maar het activeren van die scanner is mij te ingewikkeld. En die tan is gewoon veilig, zeker op een feature phone. Er staan geen apps op die gegevens kunnen oogsten of lekken. ING zou er goed aan doen om dit systeem te handhaven voor de klanten die er nu nog gebruik van maken. Het werkt gewoon prettig.

Reputatie 7
Badge +6

De scanner is vergeleken met die TAN per sms qua gebruiksgemak een flinke achteruitgang . Dat kan voor veel mensen met een of andere vorm van een handicap als gevolg hebben dat ze zelf niet meer kunnen bankieren. Ben er van overtuigd dat die TAN gewoon veilig was. Banken doen wat ze zelf willen en hebben lak aan wat klanten willen . Zeker als het voor hun geen belangrijke klanten zijn.  Ze hebben alle trucs van stal gehaald om zo veel mogelijk mensen aan de smartphone te krijgen . En daarna waren ze trots op het behaalde resultaat ….Daar is al heel veel over geschreven . De bedoeling zal zijn om tzt die scanner ook te laten verdwijnen doordat er door hun eigen beleid te weinig gebruik van wordt gemaakt . Dat is iets heel anders dan wat een flink aantal klanten willen. 

Reputatie 7
Badge +6

De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ? De meeste mensen willen dat zelf ook maar al te graag . Laat ze dan eens zorgen dat het deze mensen niet steeds moeilijker gemaakt wordt om dat zo lang mogelijk vol te houden !

De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ? 

Andere banken hebben nooit TAN codes gebruikt, waren die mensen altijd al uitgesloten van zelfstandig blijven wonen?

Reageer