Consumentenbond.nl

ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!



Toon eerste bericht

39 reacties

Andere banken hebben nooit TAN codes gebruikt, waren die mensen altijd al uitgesloten van zelfstandig blijven wonen?

Jazeker!

Reputatie 7
Badge +6

Ik hoor weinig klachten over de andere banken op dit gebied , @A. Deen  . Die doen het dan kennelijk beter . Anders hadden we dat ongetwijfeld ook wel kunnen lezen op dit forum. Overigens is dit een van de vele problemen op het gebied van het steeds ingewikkelder worden van heel veel zaken . Daar is al eerder een discussie over geweest. Ander voorbeeld : Vraag een willekeurig iemand naar alle knopjes , lampjes , instelmogelijkheden ect. van een moderne auto . Dat is onderzocht en het antwoord was onthutsend . De gebruiksvriendelijkheid van alles waar we regelmatig mee te maken hebben kan en moet veel beter. Het zijn heus niet alleen ouderen of mensen met een handicap die tegen problemen aanlopen . 

Badge

NIET BESTAANDE KLACHTENAFHANDELING ING-BANK

Op 24 oktober 2019 wil ik zoals gebruikelijk mijn internetbankrekening controleren.  Tot mijn verbijstering en afgrijzen heeft de ING mijn rekening zonder opgaaf van reden en zonder waarschuwing vooraf afgesloten.  De schrik is enorm omdat ik vanwege een ernstige fysieke handicap afhankelijk ben van het internetbankieren. Het blijft geheel en al onduidelijk wat de ING nu wil behalve een handvol gegevens die ik moet afleveren bij het plaatselijk filiaal.  Daar ben ik fysiek niet toe in staat dus vraag ik onmiddellijk uitleg en ik geef de bank alle gegevens die zij hebben willen!  Plus twee mogelijke oplossingen.  Toch ook maar even de klantenservice gebeld. Dat maakt de ellende en irritatie alleen maar groter want daar heeft men geen idee waarover het gaat.  Dat wordt pas 24 december 2019 duidelijk: een activeringscode!  Die ik niet had kunnen afhalen zonder een formulier dat ik tot die dag nooit ontvangen heb!  Van een passende oplossing voor mij wil de bank niets weten. Begin maart 2020 is er ineens een oordeel geveld: waarover  en op basis waarvan is volledig onduidelijk!  Bezwaar na bezwaar maar er gebeurd helemaal niets!  Inmiddels staat het water financieel gezien mij aan de lippen dus besluit ik opnieuw een internetbankierrekening aan te vragen.  Maar ook dat lukt niet direct ondanks alle inloggegevens.  Om veiligheidsredenen blijft mijn account gesloten. Ik  vraag weer om tekst en uitleg maar pas half augustus 2020 wordt mijn rekening ontgrendelt!!  Achteraf blijkt dat ik ook hier weer een formulier voor nodig had.  Maar dat meldt de bank niet in eerste instantie!

Eindelijk op 18 september 2020 kan ik weer internetbankkieren na de nodige strubbelingen met de scanner die je als klant door de strot is gewurgd!  Navraag heeft mij ook geleerd dat volgens de klantenservice ING de TAN-codes per 1 september 2019 al zijn afgeschaft. 

Blijft overeind mijn claim voor compensatie en smartengeld:  Daar heeft de bank tot op de dag van vandaag volledig schijt aan.  Voor ons klanten geldt binnen zes weken klagen maar voor de bank geldt dat zij hopen door helemaal niet te reageren de klant het moede hoofd in de schoot legt!!

Mevrouw de Boer (Hoofd Klantenservice ING) en de heer Hamer (Voormalig CEO) hebben tot op de dag vandaag hopeloos gefaald en zich helemaal niets gelegen laten liggen aan een langjarige klant!!

Nu bijna een jaar later is deze kwestie nog altijd niet opgelost!!

WEES GEWAARSCHUWD VOOR DE ZOGEMAANDE KLANTENSERVICE VAN DE ING!!!

 

@M.J.E. Engelen dus u eerst van de ene op de andere dag geconfronteerd met het afschaffen van de TAN code? Heeft u dan alle communicatie van de bank gedurende een periode van pakweg twee jaar gemist? Hoe kunt u zelfstandig nog een bankrekening hebben als belangrijke informatie over uw bankrekening u niet bereikt of tot u doordringt?

Reputatie 7
Badge +6

Hier durf ik niet zomaar een conclusie aan te verbinden . Zeker , banken maken ook fouten en soms ernstige fouten . Kan me niet voorstellen dat een bank dit zomaar zonder communicatie om dit te voorkomen doet . Zelfs de ING niet :thinking:  :wink: . Er moeten berichten geweest zijn . Via de interne berichtenbox of per brief . Bent u misschien verhuisd en staan de oude adresgegevens nog vermeld ? 

Inmiddels is het voor mij niet meer mogelijk om in te loggen met een TAN-code. Die optie was opeens niet meer zichtbaar.

Inmiddels is het voor mij niet meer mogelijk om in te loggen met een TAN-code. Die optie was opeens niet meer zichtbaar.

Bent u er ook door verrast?

Was gewoon heel tevreden over bevestigen met TAN-code. En aangezien er werd gezegd dat door de coronacrisis het voorlopig mogelijk zou blijven om dit te blijven gebruiken heeft ING verwachtingen gewekt bij een deel van de klanten.

Verder deel ik enkel mijn ervaring.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien geloof gehecht aan de titel van dit topic ? Al snel daarna werd duidelijk dat dit niet waar was en alle klanten konden ruim op tijd  weten dat ze over moesten stappen naar bankieren met smartphone of datalogger. Wie niets leest en alles negeert , kan er beter mee stoppen. 

Bij het inlogscherm en in de berichtenbox stond geen datum. Wat dat betreft was ING niet erg duidelijk in haar communicatie. Kan mij daarom voorstellen dat het voor sommige klanten onduidelijk is,  ik was gewoon tevreden met hoe het was.

Was gewoon heel tevreden over bevestigen met TAN-code. En aangezien er werd gezegd dat door de coronacrisis het voorlopig mogelijk zou blijven om dit te blijven gebruiken heeft ING verwachtingen gewekt bij een deel van de klanten.

Verder deel ik enkel mijn ervaring.

Dus ondanks dat ze al jaren zeggen dat het gebruik van de tan code gaat stoppen hebben ze u toch nog weten te verrassen door te stoppen met het gebruik van de tan code. Dat is toch knap van ze. Goed dat u die ervaring deelt.

Nee, dat is heel erg flauw.

Neem aan dat de Consumentenbond wel interesse heeft in welke ervaringen klanten hebben met grote banken zoals ING en hoe zij met klanten en nieuwe technologie omgaan.

Welke?

Mensen klagen veel op dit forum, en u vindt het dan leuk om anderen tegen te spreken. Het is misschien ongebruikelijk dat iemand dan zegt dat hij of zij dan tevreden is over een bepaalde dienst of product.

Reageer