ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!
Het voornemen van ING om afscheid te nemen van de TAN-code gaat niet door, althans niet voor TAN-codes per sms. Dit systeem blijft functioneren zoals we nu gewend zijn, de situatie blijft ongewijzigd. ING heeft dit aan mij schriftelijk bevestig (verslag van chatgesprek). Je wordt dus niet verplicht om van een hack-gevoelige app gebruik te gaan maken i.p.v. de veel veiligere methode met een sms-code. We kunnen dus weer opgelucht ademhalen.
Dank voor het bericht.
Wil je het mailen naar kvloon@consumentenbond.nl?
Het betreffende verslag van het chatgesprek met ING heb ik zojuist naar je toegestuurd.
In de eerste plaats heeft de klant zijn SMART-phone niet aangeschaft om ING te plezieren. In de tweede plaats bepaalt ik zelf wel op welke manier ik bankier. In de derde plaats snap ik niet dat banken er in het verleden zo op gehamerd hebben om pas en pincode toch vooral gescheiden te houden maar beiden nu bij elkaar stoppen met alle veiligheidsgevaren van dien en in de vierde plaats zal ING toch eens moeten leren dat niet iedereen die niet meteen mee wil gaan in 'hun ideetjes' meteen onontwikkelbaar is. Want dat is een beetje de arrogante achtergrond weet ik toevallig uit betrouwbare bron. Daarom wist ik ook wel hoe het ook deze keer zou gaan. De directie is voor de zoveelste keer terug gefloten.
Arrogantie is een hele vervelende eigenschap vooral als deze misplaatst is. Maar er is hoop. Er zijn cursussen waarin je dat weer af kunt leren.
ING is nog steeds bezig met ontwikkelen van een alternatief voor TAN-codes. Zolang het alternatief er niet is blijven ze wel bestaan, maar er is dus geen nieuwe beslissing genomen.
ING zegt nog steeds niet te weten wat het alternatief wordt en kan ook niet toezeggen dat het geschikt is voor mensen zonder mobiele telefoon danwel smartphone. Wordt naar verwachting pas eind 2018 bekend.
En we weten inmiddels hoe dat is afgelopen hoewel er wel een Nationale Ombudsman voor nodig was om dat belastingzooitje weer in het gareel en op zijn plaats te krijgen. Inmiddels hebben ze andere problemen.
Je kan ook je smartphone gebruiken als je geen 'kastje' wilt.
Thans wordt ook openlijk betwist of de leiding van ING wel geschikt is om de bank te leiden.
Helaas. De TAN code is er echt uit. Na de beroerde scanner willen wij nu terug naar de TAN code. Maar helaas wordt er mee geschermd dat dit wettelijk niet mogelijk is.
Of dat argument waar is , weet ik niet ,
Dank voor je bericht. Het lastige is dat ík nergens gehoor kan vinden bij de ING om voor onze oudere medemens een betere oplossing te vinden. (Inderdaad zonder smartphone te moeten aanschaffen).
het apparaat is gewoon niet ontworpen voor deze doelgroep. We komen er niet doorheen!
Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic ,
Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic ,
Met een smartphone kon ze niet overweg, veel te klein gepriegel. Dat kun je op een tablet allemaal veel groter zetten en het werkt prima met wifi. Buitenshuis geld overmaken doet ze toch niet.
De tancode werkt nog steeds. ING heeft de verplichting van de scanner of app uitgesteld ivm corona.
Het is wel zo dat je niet meer terug kan als je eenmaal de scanner hebt geïnstalleerd.
Ben ook tevreden met dit systeem, maar krijg nu een keuzemenu te zien als ik wil inloggen. Kennelijk willen ze het toch doordrukken. Maar het activeren van die scanner is mij te ingewikkeld. En die tan is gewoon veilig, zeker op een feature phone. Er staan geen apps op die gegevens kunnen oogsten of lekken. ING zou er goed aan doen om dit systeem te handhaven voor de klanten die er nu nog gebruik van maken. Het werkt gewoon prettig.
De scanner is vergeleken met die TAN per sms qua gebruiksgemak een flinke achteruitgang . Dat kan voor veel mensen met een of andere vorm van een handicap als gevolg hebben dat ze zelf niet meer kunnen bankieren. Ben er van overtuigd dat die TAN gewoon veilig was. Banken doen wat ze zelf willen en hebben lak aan wat klanten willen . Zeker als het voor hun geen belangrijke klanten zijn. Ze hebben alle trucs van stal gehaald om zo veel mogelijk mensen aan de smartphone te krijgen . En daarna waren ze trots op het behaalde resultaat ….Daar is al heel veel over geschreven . De bedoeling zal zijn om tzt die scanner ook te laten verdwijnen doordat er door hun eigen beleid te weinig gebruik van wordt gemaakt . Dat is iets heel anders dan wat een flink aantal klanten willen.
De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ? De meeste mensen willen dat zelf ook maar al te graag . Laat ze dan eens zorgen dat het deze mensen niet steeds moeilijker gemaakt wordt om dat zo lang mogelijk vol te houden !
De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ?
Andere banken hebben nooit TAN codes gebruikt, waren die mensen altijd al uitgesloten van zelfstandig blijven wonen?
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.