Consumentenbond.nl

ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!

ING IS OM: TAN-codes (per sms) blijven bestaan!
Het voornemen van ING om afscheid te nemen van de TAN-code gaat niet door, althans niet voor TAN-codes per sms. Dit systeem blijft functioneren zoals we nu gewend zijn, de situatie blijft ongewijzigd. ING heeft dit aan mij schriftelijk bevestig (verslag van chatgesprek). Je wordt dus niet verplicht om van een hack-gevoelige app gebruik te gaan maken i.p.v. de veel veiligere methode met een sms-code. We kunnen dus weer opgelucht ademhalen.

39 reacties

Mensen klagen veel op dit forum, en u vindt het dan leuk om anderen tegen te spreken. Het is misschien ongebruikelijk dat iemand dan zegt dat hij of zij dan tevreden is over een bepaalde dienst of product.

Welke?

Nee, dat is heel erg flauw.

Neem aan dat de Consumentenbond wel interesse heeft in welke ervaringen klanten hebben met grote banken zoals ING en hoe zij met klanten en nieuwe technologie omgaan.

Was gewoon heel tevreden over bevestigen met TAN-code. En aangezien er werd gezegd dat door de coronacrisis het voorlopig mogelijk zou blijven om dit te blijven gebruiken heeft ING verwachtingen gewekt bij een deel van de klanten.

Verder deel ik enkel mijn ervaring.

Dus ondanks dat ze al jaren zeggen dat het gebruik van de tan code gaat stoppen hebben ze u toch nog weten te verrassen door te stoppen met het gebruik van de tan code. Dat is toch knap van ze. Goed dat u die ervaring deelt.

Bij het inlogscherm en in de berichtenbox stond geen datum. Wat dat betreft was ING niet erg duidelijk in haar communicatie. Kan mij daarom voorstellen dat het voor sommige klanten onduidelijk is,  ik was gewoon tevreden met hoe het was.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien geloof gehecht aan de titel van dit topic ? Al snel daarna werd duidelijk dat dit niet waar was en alle klanten konden ruim op tijd  weten dat ze over moesten stappen naar bankieren met smartphone of datalogger. Wie niets leest en alles negeert , kan er beter mee stoppen. 

Was gewoon heel tevreden over bevestigen met TAN-code. En aangezien er werd gezegd dat door de coronacrisis het voorlopig mogelijk zou blijven om dit te blijven gebruiken heeft ING verwachtingen gewekt bij een deel van de klanten.

Verder deel ik enkel mijn ervaring.

Inmiddels is het voor mij niet meer mogelijk om in te loggen met een TAN-code. Die optie was opeens niet meer zichtbaar.

Bent u er ook door verrast?

Inmiddels is het voor mij niet meer mogelijk om in te loggen met een TAN-code. Die optie was opeens niet meer zichtbaar.

Reputatie 7
Badge +6

Hier durf ik niet zomaar een conclusie aan te verbinden . Zeker , banken maken ook fouten en soms ernstige fouten . Kan me niet voorstellen dat een bank dit zomaar zonder communicatie om dit te voorkomen doet . Zelfs de ING niet :thinking:  :wink: . Er moeten berichten geweest zijn . Via de interne berichtenbox of per brief . Bent u misschien verhuisd en staan de oude adresgegevens nog vermeld ? 

@M.J.E. Engelen dus u eerst van de ene op de andere dag geconfronteerd met het afschaffen van de TAN code? Heeft u dan alle communicatie van de bank gedurende een periode van pakweg twee jaar gemist? Hoe kunt u zelfstandig nog een bankrekening hebben als belangrijke informatie over uw bankrekening u niet bereikt of tot u doordringt?

Badge

NIET BESTAANDE KLACHTENAFHANDELING ING-BANK

Op 24 oktober 2019 wil ik zoals gebruikelijk mijn internetbankrekening controleren.  Tot mijn verbijstering en afgrijzen heeft de ING mijn rekening zonder opgaaf van reden en zonder waarschuwing vooraf afgesloten.  De schrik is enorm omdat ik vanwege een ernstige fysieke handicap afhankelijk ben van het internetbankieren. Het blijft geheel en al onduidelijk wat de ING nu wil behalve een handvol gegevens die ik moet afleveren bij het plaatselijk filiaal.  Daar ben ik fysiek niet toe in staat dus vraag ik onmiddellijk uitleg en ik geef de bank alle gegevens die zij hebben willen!  Plus twee mogelijke oplossingen.  Toch ook maar even de klantenservice gebeld. Dat maakt de ellende en irritatie alleen maar groter want daar heeft men geen idee waarover het gaat.  Dat wordt pas 24 december 2019 duidelijk: een activeringscode!  Die ik niet had kunnen afhalen zonder een formulier dat ik tot die dag nooit ontvangen heb!  Van een passende oplossing voor mij wil de bank niets weten. Begin maart 2020 is er ineens een oordeel geveld: waarover  en op basis waarvan is volledig onduidelijk!  Bezwaar na bezwaar maar er gebeurd helemaal niets!  Inmiddels staat het water financieel gezien mij aan de lippen dus besluit ik opnieuw een internetbankierrekening aan te vragen.  Maar ook dat lukt niet direct ondanks alle inloggegevens.  Om veiligheidsredenen blijft mijn account gesloten. Ik  vraag weer om tekst en uitleg maar pas half augustus 2020 wordt mijn rekening ontgrendelt!!  Achteraf blijkt dat ik ook hier weer een formulier voor nodig had.  Maar dat meldt de bank niet in eerste instantie!

Eindelijk op 18 september 2020 kan ik weer internetbankkieren na de nodige strubbelingen met de scanner die je als klant door de strot is gewurgd!  Navraag heeft mij ook geleerd dat volgens de klantenservice ING de TAN-codes per 1 september 2019 al zijn afgeschaft. 

Blijft overeind mijn claim voor compensatie en smartengeld:  Daar heeft de bank tot op de dag van vandaag volledig schijt aan.  Voor ons klanten geldt binnen zes weken klagen maar voor de bank geldt dat zij hopen door helemaal niet te reageren de klant het moede hoofd in de schoot legt!!

Mevrouw de Boer (Hoofd Klantenservice ING) en de heer Hamer (Voormalig CEO) hebben tot op de dag vandaag hopeloos gefaald en zich helemaal niets gelegen laten liggen aan een langjarige klant!!

Nu bijna een jaar later is deze kwestie nog altijd niet opgelost!!

WEES GEWAARSCHUWD VOOR DE ZOGEMAANDE KLANTENSERVICE VAN DE ING!!!

Reputatie 7
Badge +6

Ik hoor weinig klachten over de andere banken op dit gebied , @A. Deen  . Die doen het dan kennelijk beter . Anders hadden we dat ongetwijfeld ook wel kunnen lezen op dit forum. Overigens is dit een van de vele problemen op het gebied van het steeds ingewikkelder worden van heel veel zaken . Daar is al eerder een discussie over geweest. Ander voorbeeld : Vraag een willekeurig iemand naar alle knopjes , lampjes , instelmogelijkheden ect. van een moderne auto . Dat is onderzocht en het antwoord was onthutsend . De gebruiksvriendelijkheid van alles waar we regelmatig mee te maken hebben kan en moet veel beter. Het zijn heus niet alleen ouderen of mensen met een handicap die tegen problemen aanlopen . 

Andere banken hebben nooit TAN codes gebruikt, waren die mensen altijd al uitgesloten van zelfstandig blijven wonen?

Jazeker!

De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ? 

Andere banken hebben nooit TAN codes gebruikt, waren die mensen altijd al uitgesloten van zelfstandig blijven wonen?

Reputatie 7
Badge +6

De overheid wil toch dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig blijft wonen ? De meeste mensen willen dat zelf ook maar al te graag . Laat ze dan eens zorgen dat het deze mensen niet steeds moeilijker gemaakt wordt om dat zo lang mogelijk vol te houden !

Reputatie 7
Badge +6

De scanner is vergeleken met die TAN per sms qua gebruiksgemak een flinke achteruitgang . Dat kan voor veel mensen met een of andere vorm van een handicap als gevolg hebben dat ze zelf niet meer kunnen bankieren. Ben er van overtuigd dat die TAN gewoon veilig was. Banken doen wat ze zelf willen en hebben lak aan wat klanten willen . Zeker als het voor hun geen belangrijke klanten zijn.  Ze hebben alle trucs van stal gehaald om zo veel mogelijk mensen aan de smartphone te krijgen . En daarna waren ze trots op het behaalde resultaat ….Daar is al heel veel over geschreven . De bedoeling zal zijn om tzt die scanner ook te laten verdwijnen doordat er door hun eigen beleid te weinig gebruik van wordt gemaakt . Dat is iets heel anders dan wat een flink aantal klanten willen. 

Ben ook tevreden met dit systeem, maar krijg nu een keuzemenu te zien als ik wil inloggen. Kennelijk willen ze het toch doordrukken. Maar het activeren van die scanner is mij te ingewikkeld. En die tan is gewoon veilig, zeker op een feature phone. Er staan geen apps op die gegevens kunnen oogsten of lekken. ING zou er goed aan doen om dit systeem te handhaven voor de klanten die er nu nog gebruik van maken. Het werkt gewoon prettig.

Reputatie 2
Badge +1

De tancode werkt nog steeds. ING heeft de verplichting van de scanner of app uitgesteld ivm corona.

Het is wel zo dat je niet meer terug kan als je eenmaal de scanner hebt geïnstalleerd.

Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic , @Smitsie Online .    Met een tablet dus. 

Met een smartphone kon ze niet overweg, veel te klein gepriegel. Dat kun je op een tablet allemaal veel groter zetten en het werkt prima met wifi. Buitenshuis geld overmaken doet ze toch niet.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien lukt het met de oplossing van Deen op het andere topic , @Smitsie Online .    Met een tablet dus. 

Dank voor je bericht. Het lastige is dat ík nergens gehoor kan vinden bij de ING om voor onze oudere medemens een betere oplossing te vinden. (Inderdaad zonder smartphone te moeten aanschaffen). 
het apparaat is gewoon niet ontworpen voor deze doelgroep. We komen er niet doorheen!

Reputatie 7
Badge +6

Of dat argument waar is , weet ik niet , @Smitsie Online  . Ik betwijfel het en vermoed andere redenen. Die scanner wordt door velen een achteruitgang genoemd . Kijkend naar de e.dentifier van ABN-AMRO , die ook bankieren zonder smartphone mogelijk maakt , kan het mijns inziens veel simpeler en gebruiksvriendelijker dan waar ING voor gekozen heeft . Ik werk met beide systemen en heb in het verleden ook met TAN + SMS gewerkt . Van alle drie vind ik de e.dentifier het prettigst omdat alleen de pincode van de betaalpas die ik er in stop gevraagd wordt en de vervolgstappen zijn ook simpel vind ik .  Mogelijk is dit ook verouderd en wordt het tzt vervangen door een minder prettig systeem . Laten we het niet hopen . Een groeiende groep mensen wordt zelf bankieren op deze manier zeer moeilijk of onmogelijk gemaakt. Niet iedereen heeft een betrouwbaar iemand beschikbaar die het dan kan en wil overnemen. 

Helaas. De TAN code is er echt uit. Na de beroerde scanner willen wij nu terug naar de TAN code. Maar helaas wordt er mee geschermd dat dit wettelijk niet mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +6
Helaas is het niet alleen ING die zich misdraagt, Frans . Ik heb ook meerdere slechte ervaringen met Rabo en Fortis . Wel goede ervaringen toen het nog Bondsspaarbank was en later VSB .Toen ING nog Postbank was , hadden ze dacht ik ook een goede naam. Ook geduvel met ABN-AMRO gehad. Kon plotseling niet meer bij mijn en/of rekening en mijn vrouw wel. Heeft vele vergeefse belletjes gekost zonder resultaat . Toen maar naar een vestiging gegaan waar men zei : O, dat lossen we in een paar minuten op .......Niet dus . Men kreeg het er warm van , maar uiteindelijk is het gelukt. KPN , Ziggo , banken .....Het lijkt wel of ze altijd mij moeten hebben , of heeft iedereen dat?

Reageer