Consumentenbond.nl

ING ook al weg uit winkels

• 8 december 2019
  • 8 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

De ING bank is de laatste jaren flink in het nieuws. Wat mij betreft, en sorry voor all bankverdedigers, negatief.. Er verdwijnen vele service items bij de banken, met name bankkantoren verdwijnen (geldt voor elke bank), maar ING verlaat nu ook zijn service balies uit diverse winkels.

De Telegraaf meldt dat na de jaarwisseling 40% !! van de balies voor simpele bankzaken in diverse winkels, vooral boek en kantoorboekwinkels, o.a de Bruna winkels en Primera, en Read Shops verdwijnen. Ook de overige balies en overige service zal aan bezuiniging ten prooi vallen.

In het verleden zijn vele ING kantoren gesloten omdat er service balies waren. Straks, over enige tijd is er dus niets meer. En moet ieder digitaal bankzaken doen, ieder moet achter de computer en webcam. Terwijl ING zelf meldt dat er tenminste 2,7 miljoen Nederlanders weinig of geen digitale vaardigheden hebben, of de ouderen daarbij zijn meldt men niet (maar met straks 50% ouderen op de bevolking zal het aantal digitaal zwakkeren veel hoger liggen)..

Uiteindelijk heeft de belastingbetaler, wij dus, de banken, zeker ING uit de crisis geholpen. Als dank laten ze ons verrekken. Vooral ouderen zijn weer de dupe. In mijn regio de HoekscheWaard zijn al vele servicebalies weg, alsmede ook bankkantoren van RABO, ABN-AMRO en ING. Van de 3500 bankkantoren in Nederland een 10 jaar geleden zijn er nog iets meer dan 1000 over. Alles wat de bank extra geld kost moet weg, digitaal en de PC moet je zelf betalen dus kost de bank veel minder. Bezuinigen en eigen gewin staan voorop, de klant nooit van gehoord.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hier in "de leukste" stad met 51.000 inwoners in Midden-Brabant hebben we nog van ABNAmro, Rabo, ING en SNS elk één verkleind filiaal over in het centrum. De twee grote filialen van ABNAmro en Rabo in het centrum staan leeg. Meer dan 100 winkelpanden ook! In de buitenwijken waren iets van vier of vijf filialen, die zijn allemaal weg.

Ik ken een stel dat bij de bank werkt, het is bij hun ook een strijd om te voorkomen dat je ontslagen wordt. Als je de interne opleiding bij de bank hebt gevolgd (die lange van 2,5 jaar) dan mag je tot nu toe blijven. Maar ze keven onder het regime van "niets is zeker".

Reputatie 7
Badge +7

@Jan  Je boft dan met nog een aantal echte bankfilialen. Maar ja een plaats met 51.000 inwoners kan je natuurlijk niet zo maar overslaan, althans nog niet. Want ik denk dat alle banken fors bezuinigen op hun kosten, dus hun filialen en het personeel. Ze sturen ons, dwingen durf ik ook wel te zeggen, naar alles digitaal te doen, dus de PC, Tablet of Smartphone. En voor een gesprek dus de webcam. De bankkantoren sluiten en blijven mogelijk beperkt tot enkele grote steden. Servicebalies e.d. en de automaten verdwijnen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Een service balie is ook niet meer van deze tijd.
ING wil het Postbank gevoel kwijt.
Zelf zit ik alleen nog bij de abnamro die hebben ook maar 1 kantoor in de stad.
Daar staan wat automaten voor munten en om te storten.
Je hoeft er ook niet meer aan te kloppen voor ingewikkelde zaken zoals hypotheek.
Het gevoel dat je een bank binnen stapt, heb ik daar al jaren niet meer.
Het is een etalage geworden met een halfbakken verkoper.

Reputatie 7
Badge +7

Het is ook niet dat we het niet weten, want de banken hebben het vaak genoeg aangekondigd en handelen de laatste jaren er ook naar. Geen kantoren meer, geen servicebalies of  hoe je ze ook noemen wil.. De banken zeggen volgens mij niet eerlijk waarom ze zo handelen (bedrijven ook niet allemaal) .Maar kantoren en personeel weg, het is gewoon bezuinigen. Maar ze zeggen dan, er komt praktisch niemand meer naar het kantoor, de mensen doen het allemaal digitaal….. dus…… En zo is het, maar een aantal van ons, waaronder ik zelf,  zijn nog van de oude generatie en hebben moeite met al die veranderingen. We doen wel mee, Jan noemt het pielen, maar het gaat allemaal wel snel. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

De ING - steunpunten die blijven zijn bedoeld om klanten te helpen om online te bankieren als ze dat niet of onvoldoende kunnen . Het zijn dus zeer zeker geen balies voor mensen zonder computer die daar alle bankzaken kunnen blijven doen. De bedoeling is overduidelijk dat men ons op termijn niet meer in levende lijve wil zien en volledig schijt heeft aan wat een deel van de klanten ZELF wil . Wie niet met online zaken regelen overweg kan en het ook niet kan of wil leren en niemand heeft om te helpen komt ernstig in de problemen als de alternatieven verdwijnen . 

Reputatie 7
Badge +7

Het lijkt mij inderdaad juist wat @E.T. Wiersum  stelt. Sorry voor de wat late reactie maar zondag middag en avond doen wij altijd wat aan mantelzorg, vandaar dat het nu ook wat laat is. 

Maar het is nu eenmaal zo dat dit het digitale of IT e.d. tijdperk is en als je dat moeilijk valt door o.a. ouderdom, onbekendheid en onwetendheid, dan zal je zoals @E.T. Wiersum  zegt ernstig in de problemen komen. En wellicht heeft dat voor generaties voor ons ook zo gegolden, onbekend  maakt ook vaak onbemind. Beter zou het kunnen gaan als van beide zijden begrip is, maar daar mankeert het nog wel aan.  Als bedrijven, maatschappijen, instellingen (dus niet alleen banken, verzekeringen e.d.) “schijt” aan de klanten krijgen, dan gaan we niet de goede weg op en is het eind zoek.

Excuses voor de term servicebalies, deze werd gebruikt in de actualiteit voor simpele balies in winkels zoals Bruna, Primera enz.,  men kan er ook andere namen aangeven en wellicht is steunpunten beter en heeft het ook een wat andere betekenis. Groet en welterusten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

Leo, heb je ook gelezen dat ING hulp gaat bieden op die kantoren om zo mensen die niks hebben met computers toch te helpen om hun bankzaken te kunnen blijven doen? 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.B.F. Stroeve , dank voor je bijdrage. Het is me bekend dat je de financiële wereld een warm hart toedraagt en de uitdrukking "schijt aan de klanten” van @E.T. Wiersum  zal hard aangekomen zijn. Maar dat is nu eenmaal zo"n uitdrukking, waarmee ik ook weer niet beweer dat er geen waarheid achter zit.

Maar als het mag hier ook een, toch wel klein en kort, positief punt van ING: 

De zogenoemde Digicoaches van ING gaan vanaf vandaag het land in met een rondreizende pop-up store waar mensen terechtkunnen met al hun digitale vragen.

In Nederland zijn er zo’n 2,7 miljoen mensen van 12 jaar of ouder die geen of weinig digitale kennis en -vaardigheden hebben. Van de ING klanten van boven de 18 jaar bankiert 11 procent niet digitaal via internet of mobiele telefoon, onder 66-plussers is dit zelfs 30 procent.

Tot met 21 december kunnen al deze mensen, ook niet-ING klanten, met al hun digitale vragen terecht bij de rondreizende pop-up store van ING. Zij krijgen tips over internetbankieren, mobiel bankieren en mobiel betalen, maar ook met andere digitale vragen over bijvoorbeeld online winkelen. Ook kunnen mensen zich inschrijven voor het volgen van een workshop in de lokale bibliotheek of bij een ING-kantoor om digitaal vaardiger te worden.

Nou in elk geval wordt er wat voor klanten en niet klanten gedaan. Ik zit zelf ook bij de ING en heb je gelezen wat een moeite ik heb moeten doen ook enige uitleg omtrent overboeken te krijgen, en niet bepaald van harte door de medewerker.  Maar vergeet, het positieve mag nu floreren. Groet Leo.

Reageer