Consumentenbond.nl

ING scanner voor slechtzienden

• 4 juli 2019
  • 4 reacties
  • 844 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
De TAN-codes gaven nooit problemen, maar nu ING een app of scanner ervoor in de plaats wil stellen, is mijn slechtziendheid ineens een probleem. Een smartphone of tablet is voor mij geen optie. Nu heb ik de scanner geprobeerd en ook dat blijkt een te klein en te ingewikkeld apparaat. ING blijkt nu een XL-scanner met spraaksturing te gaan bieden aan slechtzienden en blinden. Dus daar wacht ik nu op.
Waarom kunnen ze de TAN-lijst via SMS niet handhaven? De papieren versie is makkelijker, maar ik kan met mijn GSM nog voldoende uit de voeten om daarmee te werken.
Het zou ook een oplossing zijn voor mijn echtgenote van wie de Ipad2 (degelijk, kan nog jaren mee, zegt Apple) niet geschikt is voor de app (die heeft IOS10 of hoger nodig en die kan niet op de Ipad2). ING suggereert dat we een nieuw apparaat kopen (honderden Euro's!). Zoals zoveel ouderen griezelt zij van snelle, digitale apparaatjes zoals de scanner.
Ik vind dat de scanner een slechte oplossing is voor de groep (meest ouderen) die naar een alternatief voor de app zoekt .
Dus: handhaaf de TAN-codes, desnoods via SMS!

4 reacties

@Willem uit Lunteren
Ik vrees voor u dat de ING doorgaat op de ingeslagen weg.
Namelijk, met het uitfaseren van de TAN-codes, op een papieren lijst, en ook via een SMS bericht.
De papieren TAN-codelijsten gaan er al per oktober 2019 uit.

Dat er ook XL-scanners met spraaksturing zijn / of komen (??) is mooi.
Alleen heb ik dat, met mijn aanvraag op 8-5-2019, toen niet gezien, dat die optie er ook was.
Ik heb gelukkig zo'n XL-scanner niet nodig.
Ik kan het wel met een gewone af.

Inmiddels is er een speciale website:
Voor mensen, die een scanner nodig hebben, en een beperking hebben.
Zie de speciale ING website:

https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/internetbankieren/scanner/beperking/index.html

Mijn vader van 87 heeft pas sinds kort de mini versie van de scanner. Wat een dramatisch slecht product voor oudere.  De stappen zijn omslachtig, de toetsen te klein, de letters en cijfers op het scherm zijn haast niet te lezen, met als instructies. En het scherm springt op zwart als ongeveer de helft van de code is ingevoerd. Vervolgens is de sessie tijd op MijnING voorbij en kan alles weer opnieuw beginnen. En dat twee keer. Eerst bij het inloggen, daarna voor de overboekingen.

meerdere malen belden wij reeds met de klantenservice. Voor deze klacht. Er zou een XL versie komen, nu vanwege de Corona is er opeens een vertraging. 

vervolgens kan je jezelf niet opgeven op een lijst om er eentje geleverd te krijgen. Dus ING heeft geen beeld van de behoefte onder ouderen. 

vreselijk klant onvriendelijk. Wat een ramp. 

wie heeft er betere ervaringen of oplossingen?

de TAN code kan niet worden hersteld. 

@Smitsie Online 

Mijn moeder is ook 87 en ook bij de ING en die regelt alles via een ipad. Je kunt de letters groot zetten en je hebt geen  extra kastje nodig en ik wil niet zeggen dat ze nooit ondersteuning behoeft maar sinds ze die pc eruit gegooid heeft en over is op een tablet redt ze zich behoorlijk goed.

Thanks!

Reageer