Consumentenbond.nl

ING spaarrekening, transactie overzicht niet te downloaden

Reputatie 1
Badge
Op diverse plaatsen op Internet krant en dergelijke wordt geconstateerd dat een groot aantal mensen de financiële administratie niet op orde heeft. Een dergelijk bericht staat hier:
https://nos.nl/artikel/2227544-financiele-administratie-voor-velen-een-worsteling.html Geadviseerd wordt om de uitgevoerde transacties naar de PC (of tablet) te downloaden om of met bijvoorbeeld Excel of met (bijvoorbeeld) een daarvoor geschikt programma de gegevens te verwerken. Zo kan op ieder moment bekeken worden hoe de financiën er bij staan.

Bij alle banken kan dat downloaden van de transactiegegevens via Internet Bankieren worden uitgevoerd. Bij ABN Amro kan ik dat gemakkelijk uitvoeren: ik krijg dan alle transacties tussen een begin- en einddatum, in .csv formaat zodat ik òf in Excel, òf in bijvoorbeeld CashFlow manager van Banking Tools de transacties kan verwerken.

Ook bij de ING bank kan ik de transacties downloaden.Wat alleen vervelend is: downloaden van transacties op de spaarrekeningen kunnen NIET worden gedownload. Wel een soort transactie overzicht in .pdf (zal wel lijken op de vroegere dagafschriften) maar geen .csv. Dus een groot gat in de financiële administratie. Want het is immers niet alleen zinnig om de lopende rekening te bewaken, maar ook de spaarrekening(en).
De wens om die transacties wél te kunnen downloaden bestaat voor de ING rekeningen al lang. In de ING Community staat die vraag al jaren lang! Maar zonder resultaat: het staat op een verlanglijstje. En dat lijstje verdwijnt 1 juni, want dan wordt de community opgeheven.

Heb daarnet met de ING aan de telefoon gezeten. Kwam ook dit onderwerp aan de orde. Met als antwoord: op de vraag wordt pas gereageerd (de functie toegevoegd) als er voldoende vraag naar is. Momenteel lijken te weinig mensen die wens te uiten.

Mijn vraag: ben ik echt de enige die het gek vind dat de ING spaarrekening transacties niet kunnen worden gedownload in .csv formaat? Misschien als we met wat meer vragers zijn zou de ING misschien eindelijk aan dit verzoek kunnen voldoen?

11 reacties

Hmm ik bedacht me dat dit wel eens onder de nieuwe regeling voor betaalrekeningstoegang van de EU zou kunnen vallen (PSD2)
Volgens deze site wel:

Vallen spaarrekeningen onder scope PSD2?

Volgens de scope en definities in de PSD2 zijn alle betaalrekeningen waarop betaaltransacties, zoals een girale overboeking, kunnen worden uitgevoerd, in scope van de PSD2. Vrij opneembare spaarrekeningen zouden onder deze definitie als betaalrekening kunnen worden gezien. Voor de meeste spaarrekeningen kan echter alleen van en naar een vaste tegenrekening, die op naam van diezelfde klant moet staan, worden overgeboekt. Ten tijde van de initiële betaalrichtlijn PSD is daarom gevraagd of spaarrekeningen met een dergelijke restrictie wel als betaalrekening moeten worden gezien.
EBA heeft toen in een Q&A document aangegeven dat vrij opneembare spaarrekeningen wel onder de definitie van de betaalrekening vallen en deposito spaarrekeningen niet. Het enige criterium dat hierbij van belang is, is of de klant vrij en zonder enige restrictie over het saldo van zijn rekening kan beschikken. Dit is bij vrij opneembare spaarrekeningen het geval.

Dus wellicht kun je de ING zo overtuigen....
Reputatie 1
Badge
Dank voor de tip, doorgezet naar de ING discussie op Facebook! Ben benieuwd naar hun reactie...
Reputatie 6
Badge +6
@A.J.M. Dierick : Laat ons vooral weten hoe de discussie verder verloopt. We horen het graag...👍🏻

@Ronaldvr : Dank weer voor de tip/suggestie!
Reputatie 1
Badge
Doe ik, de discussie op Facebook vindt hier plaats: https://www.facebook.com/pg/INGnl/community/?ref=page_internal
Ik hoop dat de link werkt, de Facebook pagina van de ING bank doet af en toe vervelend gek!
Link werkt, zoek maar naar mijn bijdragen (achternaam in zoekveld?)
Hoe is het nu met de downloadbaarheid van gegevens van ING rekeningen?
Reputatie 1
Badge
Om te beginnen beste wensen!
Zoals verwacht, het forum is inmiddels overleden, die link hier boven werkt niet meer (item is waarschijnlijk verwijderd) en ik kan nog steeds geen transactiegegevens van mijn spaarrekeningen downloaden. Denk er over maar weer eens de discussie opnieuw op te starten. De gegevens van mijn spaarrekening zijn wezenlijk als we het financiele plaatje voor 2019 willen bijhouden!
Jazeker, graag maar weer opstarten.Dan kunnen wij met elkaar meehelpen.
Reputatie 7
Badge +7
Je discussie is op ons forum wél van harte welkom hoor, @A.J.M. Dierick! 😉
Reputatie 1
Badge
Het vervelende is alleen dat ik niet meer weet hoe de zaak in beweging te krijgen is!
Misschien een oproep doen aan ING klanten zodat ze het zelfde gaan vragen?

André
Hoi,
Het is wel mogelijk..

Typ in de zoekveld:
Spaarafschriften downloaden

Dan kan je vervolgens de betreffende criteria datums etc invullen en exporteren in CSV.

Het was ook even zoeken voor mij 🙂
Reputatie 1
Badge
De enige export die ik voor mekaar krijg is in .pdf. Datums invullen ok, en dan download, levert een pdf op. Misschien bankier ik bij een andere ING?
😀

Reageer