ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

435 reacties

Ik heb op een oude iPad een keer mobiel bevestigt. Nu is deze iPad niet meer ondersteunt door Apple. Daarom gaat de iPad de deur uit. Krijg ik dan van ING alsnog de mogelijkheid om een Scanner te krijgen?
Reputatie 7
Badge +5
@Huub van Baal Ik denk dat je daar het best de ING over kunt bellen, zij bepalen de werkwijze en de scanner is er nog niet en ook nog geen voorbeelden van de mogelijkheden.

Hoe bevestig je nu?
Via papieren TAN of via SMS?

Mogelijk kan de app weer uitgezet worden in hun systeem en dan krijg je automatisch de scanner.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad . Het beleid van ING is dat als je ooit mobiel bevestigd hebt , dat ze er vanuit gaan dat je geen scanner nodig hebt. Bellen dus en vragen om een scanner omdat je die echt nodig hebt . Persoonlijk vind ik dit beleid krom . Laat ze gewoon hun klanten vragen wie een scanner wil hebben . Gaan ze heus niet aan failliet als ik zie wat er aan winst gemaakt wordt. Er zullen meer mensen zijn die om uiteenlopende redenen toch graag ook een scanner willen . Ook als ze die niet automatisch krijgen . Ben benieuwd hoe ING daar mee om zal gaan.
Ik ben goed op de hoogte van de manier waarop ING werkt.
De belangrijkste reden om te stoppen met TAN is omdat het te duur is.
Met name het in de lucht houden van de computer die de Sms'jes verstuurd is duur.
Ook het versturen van de Sms'jes zelf kost geld.
Een extra probleem is dat de SMS binnen twee a drie seconden moet verschijnen.
Het gebruik van de app kost de bank niets, behalve ontwikkelkosten en onderhoud van de software.
Anders denkt de klant dat er iets mis.

Daarnaast is veiligheid een issue.
In het verleden is door een aantal organisaties (waaronder de Consumentenbond) aangetoond dat de TAN codes niet veilig zijn.
Het gebruik van de mobiele telefoon is veel veiliger omdat het verkeer versleuteld wordt.
Op internet zijn heel veel virussen, maar voor de mobiele telefoon komt dit bijna niet voor.

Ik ben wel van mening dat de bank mensen niet kan dwingen om een mobiele telefoon aan te schaffen.
Daarom komen ze nu met de scanner.
En waarom na zo'n lange tijd?
Ja, dat is nu weer typisch zo'n gemene truc.
Ze hopen door die geheimzinnigheid dat mensen zich gedwongen voelen over te stappen naar de app.
Dat is voor de bank goedkoper dan alle TAN gebruikers een scanner geven.
Want dat zijn er nog heel veel!
Reputatie 7
Badge +6
Ik twijfel er niet aan dat de hoofdreden kostenbesparing is. Ook is het wel duidelijk dat slinkse trucs zijn toegepast om de groep met scanners zo klein mogelijk te houden . Dat de TAN -codes ( per SMS ) niet veilig zijn , klopt volgens mij niet @ josgrp . Volgens mij werden de TAN-LIJSTEN bedoeld . Dat is niet hetzelfde en daar probeerde ING al heel lang vanaf te komen , mede wegens het veiligheidsprobleem. De gebruikers van die lijsten krijgen ook met voorrang de scanner .
Reputatie 7
Badge +5
"Ook het versturen van de Sms'jes zelf kost geld."
Dit is al lang niet meer, ik heb een abonnement voor onbeperkt bellen en sms'n voor € 9,00 per maand.

"Het gebruik van de app kost de bank niets, behalve ontwikkelkosten en onderhoud van de software."
Daar moeten ook een bosje servers voor draaien om iedere inlog en veiligheid en communicatie.

"Met name het in de lucht houden van de computer die de Sms'jes verstuurd is duur."
1 computer die sms's verstuurt duur?
De ING heeft tig of meer servers draaien waar alle diensten op draaien.

"Daarnaast is veiligheid een issue. In het verleden is door een aantal organisaties (waaronder de Consumentenbond) aangetoond dat de TAN codes niet veilig zijn."
Alleen de papieren TAN.
Vreemd verhaal, omdat juist een aantal andere banken en creditmaatschappijen overgaan op een code systeem via de mobiele telefoon vanwege extra veiligheid. @josgrp
Wat ik zelf niet begrijp is dat ik altijd heb moeten betalen bij de ING voor zaken als internetbankieren, ik deed zelf het werk van de ponstypiste en mocht nog betalen ook, en nu weer als je wil betalen met je telefoon dan kost dat extra, maar dan is er een systeem is dat mensen blijkbaar zó graag gebruiken dat ik mij niet anders voor kan stellen dat ze er graag voor zouden bijbetalen en dan wordt die optie van tafel gehaald. Vreemd.
Reputatie 5
Badge +5
Wat loopt ING te klooien de laatste paar maanden: de ene keer wordt je een TAN-code per sms gestuurd, dan weer dien je te bevestigen via de app. En tussendoor al een paar keer bericht gehad "dat ze nu toch echt stoppen met die sms-jes".
Enfin, ik heb vorig jaar al een rekening overgezet naar een andere bank, binnenkort volgt de andere en dan ben ik van ING af. Ballentent!
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Aardvark, wat een gedoe! Hebben andere gebruikers hier ook last van? Laat het weten, ben benieuwd!
Hoi @Aardvark, wat een gedoe! Hebben andere gebruikers hier ook last van? Laat het weten, ben benieuwd!

Het kost geen extra moeite, het kost geen extra geld, het is ook geen "gedoe", waarom zou ik daar "last" van hebben?
Badge +1
Mogelijk is een nieuw topic nodig. Wat ik nav. de vorige reactie in ieder geval interessant vind is de vraag wat wél veilig is. Over de kwetsbaarheid van smartphones is al veel gezegd, dus over wat onveilig is en dus niet goed is. Maar uiteindelijk gaat het mij om wat wél veilig is en dus een goede oplossing (of de minst slechte oplossing).

Zelf heb ik eerder bedacht dat ik zo wil internetbankieren dat ik daarvoor fysieke dingen nodig heb die ik thuis kan laten (en kan opbergen op een plek die een inbreker niet zomaar vindt).

Digitale hulpapparaten zoals codegeneratoren en de genoemde ING-scanner helpen niet als ze niet persoonsgebonden zijn. De codegenerator van de ASN-bank is als ik het goed begrepen heb wel persoonsgebonden. Helaas is het wel een klein priegelding met een toetsenbordje voor babyvingers.

Voorlopig werkt mijn aanpak zo dat ik met twee banken werk met van elke bank een pasje. Het pasje van de ene bank gebruik ik voor betalingen buitenshuis vanaf een rekening bij een bank waar ik niet meer geld onderbreng dan maandelijks nodig is betalingen buiten de deur. De rest staat bij de andere bank, waar ik internetbankier met gebruikmaking van een pas die nooit het huis uit gaat, die ik dus ook niet kan verliezen en waarbij ik evenmin bang hoef te zijn voor het afkijken van een pincode.

Ik ben geen expert en denk dat ik maar in beperkte mate kan inschatten of wat ik heb bedacht en doe, echt veilig is (reacties zijn welkom).

Ik zou graag een vergelijkend overzicht zien van de Consumentenbond over veilig internetbankieren, de systemen die de banken daarvoor beschikbaar hebben en de mate van veiligheid die die systemen bieden aan de klanten van banken. Op de website van de Consumentenbond kon ik zoiets niet vinden. De zoekfunctie van de website (niet die van het forum) reageert op het intikken van de zoekterm 'internetbankieren' zelfs met 'Helaas! Wij vonden geen artikelen voor jouw zoekopdracht 'internetbankieren'.
Reputatie 7
Badge +5
@AdrieS Hier is ook een topic over dit onderwerp: Veilig Internet Bankieren
En hier komt het ook in naar voren: Hoe veilig is jouw pc?
Reputatie 7
Badge +6
@AdrieS . De dataloggers of scanners of hoe die dingen zoal genoemd worden zijn op zichzelf niet persoonlijk . Het is de pincode of betaalpas met pincode ( bij ABN-AMRO ) , die het persoonlijk maakt . Met de scanner van ING moet bij het online betalen een kleurcode op de pagina gescand worden . Daarna moet net als bij een bankpas een zelfgekozen pincode ingetoetst worden . Daarna moet een code op de scanner overgetikt worden op de pagina. Lijkt me veilig genoeg zolang je maar veilig met de pincode omgaat . Ondanks dat ING zeer veel druk uitoefende om iedereen aan de smartphone te krijgen , zullen mensen die deze scanner besteld hebben er snel aan wennen omdat de procedure niet zo heel veel verschilt van het systeem met TAN-code.
@AdrieS Blijkbaar een falen van de zoekmachine maar ik heb https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/internetbankieren voor u en ik doe er maar gelijk de samenvatting bij "Internetbankieren is behoorlijk veilig".
Reputatie 7
Badge +5
Van ING ontving ik het volgende bericht:

Beste heer Den Oudsten,
Zoals je weet, stopt de TAN-code. Dat betekent dat je een ander bevestigingsmiddel nodig hebt als je betalingen wilt doen in Mijn ING (internetbankieren) of als je iets online wilt afrekenen. Ook ga je vanaf deze zomer je inlog in Mijn ING bevestigen. Na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord, bevestig je het inloggen. Simpel, met de Mobiel Bankieren App. De extra stap is verplicht vanwege nieuwe Europese regels (PSD2).
  • Hoe werkt het?Stap 1 – Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord, zoals je dat nu ook doet.
  • Stap 2 – Je krijgt een nieuw scherm, waarin je je inlog kunt bevestigen met de Mobiel Bankieren App. Dat gaat net zoals het bevestigen van een opdracht in Mijn ING; met je vingerafdruk of met je eigen 5-cijferige mobiele pincode.
Ook als je alleen je saldo wilt checken, bevestig je je inlog.
Wil je je betalingen en je inlog voortaan bevestigen via mobiel bevestigen? Download dan de app
Heb je geen smartphone of tablet? Dan kun je je inlog tijdelijk bevestigen met een SMS-code. Die sturen we naar het nummer waar je nu ook je TAN-codes op ontvangt. En later dit jaar kun je dan de ING Scanner aanvragen, als TAN stopt.
Meer weten? Kijk op ing.nl/inloggenverandert
Met vriendelijke groet,

Annet van der Hoek
Directeur Klantenservice

Naschrift: ik heb nog een oude mobiel waar ik mijn TAN-codes op ontvang. Ik heb weliswaar ook een Smart-phone maar die heb ik niet gekocht om ING te plezieren. Het huidige ING-systeem met de TAN-codes bevalt mij uitstekend. Ik ga niet veranderen en ik merk wel wat er gebeurt. Desnoods zoek ik een andere bank maar dan neem ik ook meteen mijn hele beleggingsportefeuille mee.

Hoe dan ook, ING doet erg zijn best om iedereen aan de Smart-phone te krijgen. Het is een soort van psychologische oorlogsvoering maar geloof me, ING gaat dit van mij niet winnen.
Reputatie 7
Badge +5
En van mij ook niet, want ze hebben geen app voor de Windows Phone.☺️😂🤣
Reputatie 7
Badge +5
Hee @Bert goedemorgen. Die SMS-code waar ze het over hebben werkt trouwens vrij goed maar dan heb ik het over DigiD. Ook daar moet je je inlog tegenwoordig bevestigen met een SMS-code. Als extra veiligheidsoptie kan ik dat waarderen jegens al die hackers en pseudo-Microsoft criminelen uit India.

Als poging om heel Nederland aan het mobiel bankieren te krijgen stel ik het minder op prijs. Het is de belastingdienst destijds ook niet gelukt om iedereen papierloos te krijgen en via Digidee hun belastingaangifte te laten doen en dat gaat ING ook niet lukken.
Reputatie 7
Badge +4
het probleem is wel dat ze het je heel moeilijk gaan maken, en als je dat niet erg vindt is er niks aan de hand.

ps. sms is ook niet het meest veilige medium....
Reputatie 7
Badge +5
het probleem is wel dat ze het je heel moeilijk gaan maken, en als je dat niet erg vindt is er niks aan de hand.
Dat valt mee, binnenkort zullen ze wel ING Scanner sturen.☺️
Reputatie 7
Badge +7
Goede morgen beste forumleden.
Een levendige en zeer lange discussie. Ik probeer altijd alles te lezen, maar met ik meen 10 pagina's blijft alleen het laatste een beetje hangen. En dat gaat over wat uiteindelijk de banken willen. Daarover is al eens gediscussieerd, ook over de tancodes overigens, maar ik vrees dat onze discussies weinig helpen. Niet alleen bij ING, maar bij alle banken, ze luisteren gewoon niet naar je, het klant zijn kan ze blijkbaar niets schelen.
En wat terugkomt voor de tancode vind ik weer een stuk ingewikkelder, zeker voor ouderen. Veiligheid staat voorop, ben ik met Frans eens. Maar je moet weer veel meer handelingen gaan verrichten, ook SMS-en erbij, zitten ouderen ook niet op te wachten. Maar het zal nog erger of zo u wilt moeilijker worden. De ABN-AMRO is er al mee aan de gang. Kantoren worden gesloten, op het platteland is het gewoon een kaalslag, dan althans de RABO betreffend, en we moeten alles via de PC en het beeldscherm en de camera gaan doen. Het was vorig jaar al bekend, mijn vrouw en ik zijn er toen voor op cursus geweest, bij de ABN-AMRO, met vele andere ouderen, die waren verre van positief over al die veranderingen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
De aanvraag van die scanner via de website kon ik ook niet makkelijk vinden . Vorige week gevonden en besteld . Binnen 4 weken zou ik hem moeten hebben . Van begin tot eind doet ING er alles aan om ons trachten aan de smartphone te krijgen om te bankieren. Geniepigheidjes worden daarbij niet geschuwd. Een keertje wel de smartphone gebruikt en je verliest je recht op een scanner........Zo gaan ze met hun klanten om....... Als er dus binnenkort door hun eigen beleid te weinig mensen een scanner hebben , dan hebben ze in de toekomst een excuus om er mee te stoppen . Niet moeilijk te begrijpen dat ze daar op uit zijn.
Reputatie 7
Badge +5
Tja en dat allemaal vanwege de verbeter eh sorry, verandercultuur waar geen begin en ook geen eind aan zit.
Reputatie 7
Badge +4
tsja, zoveel mensen, zoveel meningen.

ik gooi het liefst vandaag de scanner nog het raam uit. Je had 'm zo van me mogen hebben, alleen werkt een rabo scanner waarschijnlijk niet bij de ing 😉 Ik zou overal willen kunnen betalen zonder steeds een scanner nodig te hebben. En die telefoon heb ik altijd bij me.
Reputatie 7
Badge +6

het probleem is wel dat ze het je heel moeilijk gaan maken, en als je dat niet erg vindt is er niks aan de hand.Dat valt mee, binnenkort zullen ze wel ING Scanner sturen.☺️

Dat doen ze niet Bert . Alleen als je hem aanvraagt en als je niet al eens met de smartphone gebankiert hebt. Ze proberen de uitgifte van die dingen zo minimaal mogelijk te houden.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vraag helemaal niets aan. Of ik bankier bij ING op de wijze die ik al gewend ben, wellicht met een lichte wijziging en dat mag natuurlijk, of ik bankier niet meer bij ING. Banken zat zoals bijvoorbeeld deze. https://www.bankenvergelijking.nl/prive-bankrekening/sns-betalen/

Alleen moet ik dan nog even uitvinden of zij wel de klant centraal stellen door de klant zijn bankzaken te laten doen zoals hij dat wil.

Reageer