Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

433 reacties

Heb vroeger geen beleggingsverzekering genomen omdat het mij onwaarschijnlijk leek dat je elk jaar meer dan 14% rendement kon halen om alleen al uit de kosten te komen. Maar later hebben er veel advocaten, stichtingen etc. er flink aan verdiend. Ik wacht het voorlopig maar af en laat de app nog even liggen.
Reputatie 7
Badge +6
welke bank zegt dat je alleen nog maar mobiel moet bankieren? Weer zo'n conclusie die nergens op gebaseerd is.
Nee , dat zeggen ze ( nog ) niet , maar zouden ze wel heel graag willen blijkt uit hun daden . ING heeft alles op alles gezet om het de klanten die het niet willen zo moeilijk mogelijk te maken . En een tijdje geleden zag ik ze apetrots verklaren dat inmiddels zovelen hebben gekozen voor mobiel bankieren . Dat is niet altijd helemaal vrijwillig gegaan. Ik voel die druk bij ABN-AMRO niet en hoop dat zij niet dezelfde koers gaan varen als waar ING voor gekozen heeft.
Op 8-5-2019 heb ik de ING-scanner ter vervanging van de papieren TAN-code lijst al aangevraagd. Vandaag 8-7-2019 is dat twee maanden geleden. Het zou vier weken duren, las ik bij de aanvraag toen der tijd. Mooi niet dus. Ik wordt ook helemaal niet erover geïnformeerd, waarom het nu zoveel langer duurt. Toen ik twee weken geleden erover opbelde werd ik nogal lomp, onbeschoft, en onprofessioneel te woord gestaan. Ik kreeg eigenlijk de indruk dat men mij als oudere mens niet meer als klant wilde hebben. Ik ben benieuwd of ik dat scan apparaatje van de ING nog krijg. En zo niet dan ben ik weg bij de ING. En dat terwijl ik al 45 jaar klant bij de ING ben. Gelukkig ben ik ook al ruim 40 jaar klant bij de ABN-AMRO. Het apparaatje, de E-dentifier 2, van de ABN-AMRO is prima, werkt simpel, en heeft goed leesbare tekst, zowel letters, als cijfers. Vorig jaar begon de ABN-AMRO ook met het mobiel bankieren via folders en e-mailtjes te promoten, maar na een opmerking van mij daarover, zijn ze daarmee gestopt. Sindsdien krijg ik dat soort info gelukkig niet meer vaak.
Reputatie 7
Badge +6
Klopt @Eamb . Die vier weken dat het maximaal zou duren klopt niets van. Ik heb na ongeveer zes weken ook maar eens gebeld om te vragen waar het ding bleef. Werd wel keurig te woord gestaan . Zo zou het altijd moeten gaan. Heb hem intussen binnen , alleen ondanks dat hij succesvol geactiveerd is , krijg ik nog steeds een TAN -code bij een overmaking. Wees er op voorbereid dat het activeren ook niet makkelijk gaat . Naar mijn mening dan. Ik heb er hulp bij gekregen van een dochter die er handiger in is dan ik.
krijg ik nog steeds een TAN -code bij een overmaking.

Ik ben ondertussen over op bevestigen via de app en krijg ook nog plenty TAN codes tussen de bevestigingen per app door, het wordt blijkbaar in kleine stapjes uitgefaseerd.
Reputatie 4
Badge +6
Dag leden,
Op 17 juni 2019 heb ik de ING Scanner ontvangen.
Via telefonisch contact na ontvangs werd mij medegedeeld dat men nog tot september gebruik kan maken van een papieren lijst met de TAN-codes. Hierbij heb ik ook aangegeven dat ik geen smart telefoon heb en ook geen toepassing wil hebben op een tablet via een app.
Ik heb hem dus nog niet geactiveerd.
Heb inmiddels begrepen dat de media aan dit onderwerp de nodige aandacht besteed word.
Ook aan het koppelen t.a.v. betaal contacten.
Dit onder het mom om klanten eventueel te kunnen koppelen aan betaalopdrachten en daardoor ten dienste te zijn.
Misschien even een quote aanhalen van Maarten van Rossum: Dit zou verboden moeten worden.
Wat betreft het gebruik van een papieren versie: Deze bevalt mij prima!
Reputatie 2
Badge +1
De volgende vraag heb ik vorige week aan de ING Bank gesteld.
Daaronder het antwoord dat ik vandaag ontving.

Mijn vraag:
"Waar ik naar op zoek ben, en velen met mij, is het antwoord op de vraag waarom het NIET mogelijk is om het deel van de ING-klanten dat graag met TAN-codes op papier wil blijven werken in die wens tegemoet te komen.
Zeker nu mij is gebleken dat de scanner GEEN SENIOREN-APPARAAT is en ik hoorde dat we binnenkort zelfs bij het bekijken van ons saldo in Mijn ING een app of scanner nodig zullen hebben, is een duidelijke uitleg daarvan zeer gewenst."

Antwoord
van Sabrina van ING Webcare
"Ik begrijp jouw vraag en ga hem proberen te beantwoorden.
In de PSD2 wetgeving wordt vermeld dat er een verbeterde versie van beveiliging moet komen, voor zowel bevestigen van betalingen als inloggen op een dergelijk platform. Hierdoor moeten we helaas stoppen met de TAN-codes en moeten we verouderde versies van de App (Android OS 4.4.4 en lager en iOS 9) dichtzetten.
De vervanger voor de TAN-codes is de App en de Scanner. De TAN-codes kunnen helaas niet meer gebruikt worden straks en zullen volledig verdwijnen.
Mocht je hulp nodig hebben, dan bieden we altijd een Digicoach ....(etc.) "

Ik moet er nog over nadenken, maar wilde dit alvast aan jullie doorsturen.
@Willem uit Lunteren lijkt mij een duidelijk antwoord.
Reputatie 4
Badge +6
Dag leden,
Bepaalde consumenten programma's vanuit een t.v-omroep hebben hier ook aandacht besteed.
Hierbij wordt telkens verwezen naar de mogelijkheid om via internet een reactie te kunnen plaatsen.
Opmerking: Vooral oudere personen hebben soms geen mogelijkheid om gebruik te maken van een internet. Afgezien daarvan of zij wel of niet een "computer" hebben. (Dit geldt ook voor "jongeren).
Iemand een idee om (ook vanuit de consumentenbond) een vuist te maken, zodat er in de media meer aandacht aan dit onderwerp besteed word?
Wij hebben twee ING scanners aangevraagd voor onze rekeningen. Beide zijn succesvol geactiveerd. Bij al onze activiteiten in Mijn ING worden beide ING scanners niet aangesproken, er wordt slechts gebruik gemaakt de vertrouwde TAN codes. In een Chat gesprek met een ING medewerker werd gemeld, dat dit bekend was bij ING.
Wij blijven dus gebruik maken van de TAN codes, ING lost zijn problemen maar zelf op.
Enkele opmerkingen:
  1. De scanners werden op tijd geleverd.
  2. Activering zal voor menigeen niet gemakkelijk zijn, vooral als je niet vertrouwd bent met deze materie.
  3. Op mij komt de scanner en de softwarematige ondersteuning niet stabiel over. ING zal hieraan moeten werken.
  4. De reden, dat wij geen gebruik maken van de ING applicatie, is de volgende: ING bepaalt niet, of wij een smartphone of tablet moeten gebruiken om ons geld te beheren. Onze smartphone gebruiken wij slechts voor het verkrijgen van informatie en persoonlijke afgeschermde contacten. Onze smartphone wordt niet onze portemonnee.
Alle berichtgeving lezende, komen wij tot de conclusie, dat ING zijn systeem niet op orde heeft. Dat belooft wat, ik hoop maar dat zij hun zaken op tijd in orde hebben.

H.T.
Dit slaat echt alles:

Na vele maanden “gedoe” (ik druk mij netjes uit) over de “Mobiel Bankieren App” en vele weken “gedoe” (ik druk mij netjes uit) in “Mijn ING” dat ik nog steeds geen keuze gemaakt zou hebben, kwam een dag of 10 geleden uiteindelijk die scanner.

Nu kreeg ik vandaag een brief van de ING (ik dacht: “eindelijk een reactie op mijn klacht”) en wat staat daar in?

“U heeft nog steeds geen keuze gemaakt”. (Scanner of app?).

Ik herhaal: “U heeft nog steeds geen keuze gemaakt”. (Scanner of app?).

Alleen de psychiater kan hier nog hulp bieden.
Ik onderschrijf alle ervaringen van mensen die vinden dat de app door de ING opgedrongen wordt en dat het moeilijk gemaakt wordt om een scanner te bestellen. Maar er is meer!
Ook de automatisering van de ING heeft moeite met de scanner. Hoewel ik het ding al in huis had en zelfs geactiveerd, bleef Mijn ING maar zeggen dat ik actie moest ondernemen. En uiteindelijk kreeg ik zelfs een papieren (!) brief met het verwijt dat ik nog niets geregeld had! The scanner-soap continues.

NB: Als je dan eindelijk een scanner ontvanger hebt, bewaar dan toch de papieren TAN-lijst zorgvuldig. Die heb je de komende maanden namelijk nog steeds nodig voor iDEAL transacties!
Reputatie 7
Badge +6
Hier vermoedelijk min of meer hetzelfde probleem . Geactiveerde scanner en zoals eerder gezegd blijf ik TAN-code per SMS krijgen bij een betaling. Nog geen contact met ING gezocht hierover . Ongetwijfeld lezen ze hier ook . Als dit een algemeen probleem is neem ik aan dat ze dit gaan onderzoeken. Ik heb geen haast , want ik vind het helemaal niet erg zolang de TAN nog werkt. Ik kan de TAN na inloggen zelf handmatig uitzetten , maar durf dat niet omdat ik niet zeker weet of de scanner het dan automatisch overneemt.
De laatste reacties gelezen hebbende, kan ik rustig stellen, dat de ING zijn zaken in het geheel niet op orde heeft.
En wat heel erg is: de ene afdeling van de ING weet niet wat de andere doet, of al gedaan heeft !
Ik raad de leden van dit forum aan om de TAN-code lijst niet weg te gooien, en bij het internetbankieren bij de hand te houden. Want het kan goed zijn dat het werken met de scanner nog niet (goed) werkt.
Twee maanden na mijn aanvraag van de scanner heb ik hem nog steeds niet ontvangen. Gisteren heb ik de ING maar weer eens gebeld. Wanneer ik de scanner krijg wist men niet. Wel werd mij verteld dat de papieren TAN-code lijsten er per oktober er uit gaan. Een en ander wordt dan wel kort dag voor de ING om alles nog op orde te krijgen. Gelukkig heb ik nog een andere bank, waar ik betalingen mee kan doen en / of geld van kan opnemen. Maar hoeveel oudere forum leden hebben dat ook? Daar ook de inlogprocedure dan veranderd, en ook via dat scan apparaatje gaat lopen, raad ik iedereen aan wat geld achter de hand te houden. Zodat als je niet meer bij je geld kan komen, dat je dan niet direct in de problemen komt.
Mocht ik in oktober nog steeds geen scanner ontvangen hebben van de ING, dan ben ik definitief bij hun weg. Wat een klote bank. (Sorry voor dat woord).
Reputatie 2
Badge +1
Enkele opmerkingen:
1. Laten we doorgaan met het uitwisselen van ervaringen en meningen. Maar, net als @GdR, vraag ik me af, of er een manier is om de TAN-problemen meer bekendheid te geven. Ook zijn suggestie om dit met/via de Consumentenbond te doen spreekt me aan.
2. De Bond heeft begin dit jaar een onderzoek over de service van banken en hun klantvriendelijkheid gepubliceerd (@Ingrid Zuurmond "Beste bank volgens consumenten" (zie HIER ).
We zouden kunnen voostellen daar een vervolg aan te geven, bijvoorbeeld in een vergelijking van de manier waarop de banken de nieuwe richtlijnen van de PSD2 in de praktijk uitvoeren. Bijvoorbeeld beoordelen op service, toegankelijkheid (tbv. slechtzienden) en klantvriendelijkheid (o.a. voor ouderen).
3. Van Imke, moderator van onze Community, vernam ik het volgende:
"Je kunt dit soort wensen altijd kenbaar maken via: https://onderzoek.consumentenbond.nl/csb277/Project/Start of door een mail te sturen naar contact@consumentenbond.nl. Ik heb dit topic zelf intern ook al doorgezet als signaal binnen onze organisatie."
4. Het kan natuurlijk ook anders: geef svp. suggesties daarvoor.
5. Vanmorgen zag ik een artikel in de Volkskrant, o.a. op basis van onderzoek van de Consumentenbond, over duurzaamheid van banken. Dus niet over TAN-codes. Maar wel over het 'gedoe' bij overstappen nar een andere bank. Met een stappenplan en uitleg van de hulp die banken daarbij geven. Die informatie maakte dat ik me wat vrijer ging voelen in het 'gedoe' met de ING: overstappen blijft een klus, maar blijkt voor mij ee reële optie. En dat had ik niet verwacht.
6. Ik heb mijn vraag aan ING (zie boven, gisteren) aangescherpt:
"Bedankt voor uw uitleg. Ik begrijp eruit dat er een extra 'veiligheidslaag' nodig is om aan de PSD2-wetgeving te voldoen. Ik lees er niet in dat die extra veiligheid niet met een extra code, zoals een TAN-code, zou kunnen worden bereikt.
Het is duidelijk dat ING dat niet wil. Maar is dat omdat het niet kan, of omdat men geen verschillende systemen naast elkaar (zoals nu het geval is) wil laten bestaan?
Dus: gaat het om een onmogelijkheid, of om een beleidskeuze?
Dat maakt voor mij, en waarschijnlijk voor vele anderen in dezelfde situatie als waarin ik verkeer, een groot verschil."
Hun antwoord:
"Hoi W.[naam], We zijn continu bezig met het vernieuwen van onze producten en diensten om het regelen van bankzaken zo makkelijk mogelijk te maken voor onze klanten. Daarom hebben we Mijn ING vernieuwd en vervangen we na ruim 30 jaar de TAN-code door mobiel bevestigen." Met groet, Jeroen ING Webcare
Hierna geven ze aan dat dit hun laatste reactie is.
Je voelt je door die lui echt serieus genomen!
7. Ik hoop dat bovenstaand voorstel jullie aanspreekt. En hoop op suggesties
Groet, Willem
Reputatie 7
Badge +6
Kun je binnen een uur na plaatsing zelf verwijderen via de drie puntjes rechts , @Willem uit Lunteren .
Reputatie 2
Badge +1
@E.T.Wiersum : ik krijg de optie om te bewerken, niet om te verwijderen. Wanneer ik alle tekst weghaal, verschijnt die even later weer.
Wat een walgelijke robotreactie weer van deze “Jeroen ING Webcare”!

Verwijderen van een forumreactie kan alleen via een e-mail aan ‘community@consumentenbond.nl’.
Reputatie 7
Badge +6
@E.T.Wiersum : ik krijg de optie om te bewerken, niet om te verwijderen. Wanneer ik alle tekst weghaal, verschijnt die even later weer.
Je hebt gelijk . Het zou mooi zijn als volledig verwijderen ook mogelijk gemaakt wordt zonder daar om te moeten vragen bij een moderator.
Wat mij opvalt in bijna alle reacties is dat niemand beseft dat je binnenkort, of nu al, als je zo'n scanner al hebt, anders moet gaan inloggen, en met een gebruikersnaam en wachtwoord, en het gebruik daarna ook nog van de scanner.
Zie de website van de ING:

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/inloggen-in-mijn-ing-verandert/index.html

Lees de hele site wel heel goed door !!
Voor wie al meer wil weten over alles omtrent de scanner van de ING zie de website van de ING:

https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/internetbankieren/scanner/index.html

Het wordt er allemaal niet gemakkelijker en eenvoudiger op, en zeker al niet voor oudere mensen.
Het zijn teveel nieuwe dingen voor deze categorie mensen, waar toe ik zelf ook behoor.
Zeker ook als het nu kort dag wordt, en ook de tijdsdruk mee gaat spelen.
Misschien is dat juist de bedoeling van de ING.
Om mensen toch over te halen om mobiel te gaan bankieren, of om mensen, die dat niet willen, weg te pesten ???

De ING wordt door veel mensen, wat klantenservice betreft, maar matig beoordeeld.
Zie onderaan de website van de consumentenbond:

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankenmonitor
Volgens de ING zou het invoeren van de scanner samenhangen met de nieuwe PSD2 wetgeving.
Maar is dat wel allemaal zo?
Ik betwijfel dat !

Meer info over de PSD2 wetgeving zie de websites van de ING:

https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/campagne/psd2/index.html?furl=0000_srvc_EMAM_Mass_inte_PSD2_Uitleg_PSD2&OTI=NP300000000000362527

en:

https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/campagne/PSD2/PSD2_zo_werkt_toestemming_geven_index.html?furl=0000_srvc_EMAM_Mass_inte_PSD2_Zo_werkt_toestemming_geven&OTI=NP200000000000333145
Volgens de ING zou het invoeren van de scanner samenhangen met de nieuwe PSD2 wetgeving.
Ik betwijfel dat !

Als je niet zegt waarom je daaraan twijfelt lijkt mij sprake van een doelredenering, het resultaat bevalt me niet dus zullen de argumenten wel niet kloppen.

Ik betwijfel dat !
Als je niet zegt waarom je daaraan twijfelt lijkt mij sprake van een doelredenering, het resultaat bevalt me niet dus zullen de argumenten wel niet kloppen.

Ik heb van geen enkele andere bank gehoord, dat de beveiliging van het inloggen, en betalen, sinds de nieuwe PSD2 wetgeving aangepast, of veranderd, moest worden. Ik bankier zelf ook nog bij de ABN-AMRO bank, en daar is in het inloggen, en betalen, voor mij niets veranderd. Is de manier van inloggen, en betalen, bij de ING dan al jaren onveilig? Ik persoonlijk vind van niet. Het is maar hoe goed, en veilig, je met het gebruik van gebruikersnaam, wachtwoord en TAN-code lijst omgaat. Vandaar.
U lijkt mij een fan van de ING. En dat mag van mij. Ik ben na 45 jaar geen fan meer van de ING, en dat sinds iets meer dan een jaar. Er gebeuren mij teveel zaken, die mij in het geheel niet bevallen. En zo mag ik mijn mening daarover hebben. Mag dat?
Die andere banken hebben altijd een kastje gehad dus lijkt het juist logisch dat als ING zich door de nieuwe wet gedwongen voelt zijn systematiek te veranderen en in de richting van de andere banken gaat, de andere banken geen verandering door hoeven voeren. Dit is juist een argument waarom de redenering van de ING wél klopt.

Ik wijs u slechts op punten die ik als inconsistent ervaar. En inderdaad, dat mag.

Reageer