Consumentenbond.nl

ING stopt met TAN-codes

Toon eerste bericht

433 reacties

Die andere banken hebben altijd een kastje gehad dus lijkt het juist logisch dat als ING zich door de nieuwe wet gedwongen voelt zijn systematiek te veranderen en in de richting van de andere banken gaat, de andere banken geen verandering door hoeven voeren. Dit is juist een argument waarom de redenering van de ING wél klopt.

Dat de ING zijn inlog- en betalingssysteem gaat aanpassen naar wat andere banken doen, is best te begrijpen. Dat de oude manier van inloggen en betalen bij de ING onveilig zou zijn betwijfel ik. Het is natuurlijk zeer erg afhankelijk van hoe veilig je met gebruikersnaam, wachtwoord en TAN-code lijst omgaat. De ING heeft mij in het geheel niet duidelijk kunnen maken, wat er aan het oude systeem zo onveilig is ! Ze hebben nagelaten de oudere klanten goed te informeren !

Het zou de ING sieren als ze de termijn van omzetting naar het nieuwe systeem zou uitstellen, zeker met een jaar. Tot dat alles goed functioneert. En meer tijd zou nemen om de oudere mensen goed, duidelijk, en volledig, te informeren. En daar schort het nu heel erg aan. Ze doen verdomd weinig hieraan. Het afgelopen jaar heb ik nauwelijks goede, en duidelijke info, hierover van hun, persoonlijk aan mij gericht, gehad. De meeste info heb ik van hun website, en de website van de consumentenbond afgehaald, en via Googelen gevonden. Je moet bij de ING tegenwoordig je zelf maar zien te helpen. Jongere mensen kunnen dat goed, en zijn zeer computer vaardig. De oudere medemens is dat vaak niet, en mist zo veel informatie. En dat irriteert mij. Gelukkig kan ik persoonlijk mezelf goed helpen. Maar dat kan niet iedereen !
Bedrijven schrijven vaak mee aan die wetten. Dat ze gedwongen worden door bepaalde wetgeving moet U dan ook met een korreltje zout nemen.
Reputatie 6
Badge +2

Het zou de ING sieren als ze de termijn van omzetting naar het nieuwe systeem zou uitstellen, zeker met een jaar. Tot dat alles goed functioneert.

Heeft geen zin. Dan stellen mensen het gewoon uit en duurt de discussie nog een jaar langer.

Het zou de ING sieren als ze de termijn van omzetting naar het nieuwe systeem zou uitstellen, zeker met een jaar. Tot dat alles goed functioneert.Heeft geen zin. Dan stellen mensen het gewoon uit en duurt de discussie nog een jaar langer.

Dat zou voor een substantieel deel van de klagers het probleem mogelijk wel oplossen.
Reputatie 7
Badge +6
Als de inlog- en betaalprocedure van ABN-AMRO ( met de datalogger ) niet verandert omdat het wel aan de nieuwe PSD2 wetgeving blijft voldoen , dan heeft Eamb gelijk . Dat is super eenvoudig vergeleken bij wat ING ons nu opdringt.
Badge
Ik ben een ook een onschuldige TAN-code gebruiker. Dit vond ik destijds eigenlijk al een stap te ver. Zo'n website van ING waarop je geld overmaakt moet toch sowieso super beveiligd zijn? Bij het woordje App begin ik al te huiveren. Nee, ik blijf rustig de TAN-code tot oktober gebruiken en ga dan waarschijnlijk over naar een andere bank, want de ING heeft mijn sympathie niet meer na alles wat er is gebeurd.
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren en verdiepen in die scanner van de ING. Maar alleen al dat activeren van dat apparaatje is al een heel gedoe zeg. Bekijk de website van de ING met daarop een instructie filmpje. Zeer zeker niet eenvoudig voor de heel oude klanten. Ik raad hun dan ook aan dat filmpje meerdere keren te gaan bekijken.

https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/internetbankieren/scanner/scanner_activeren/index.html

Het stappenplan van het activeren van de scanner in pdf:
https://www.ing.nl/media/ING-Scanner-activeren-in-8-eenvoudige-stappen_tcm162-175291.pdf
Heb ook dat filmpje bekeken en het ziet er inderdaad omslachtig uit.
Begrijp ook niet waarom ING zo krampachtig doet met de TAN codes. Voor producten die je in de online winkel van ING kan kopen met alleen rentepunten moet je nu ook een TAN code invoeren terwijl je met je bankpas in bijna elke stenen winkel kan betalen zonder pincode.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb het filmpje ook bekeken en ik begrijp het allemaal wel. Maar wat een gedoe zeg!!

1 ding is zeker, als je die scanner hebt ben je op zeker fishingproof. Daarin zit ook de grote tegenstelling. Op straat kan elke zelfbenoemde crimineel je een mes op je keel zetten en je dwingen je inlogcodes af te geven terwijl dat in huis vrijwel onmogelijk is want daarvoor moet hij eerst inbreken maar dan nog is de scanner niet veiliger dan de TAN-code, vooral omdat ik in mijn geval niet werk met een TAN-codelijst maar met een TAN-code per SMS.
Omdat de TAN-codes via de papierenlijsten per oktober 2019 weg gaan, had ik op 8 mei 2019 een scanner aangevraagd. Gisteren (19 juli 2019) stond er achter de status daarvan, op Mijn ING pagina, dat hij eindelijk verzonden was.
Je moet dus erg veel geduld hebben, om er een te bemachtigen !
Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken, dat er heel veel meer mensen zijn, die er een hebben aangevraagd, en dat hij dus tijdelijk niet leverbaar was.
De ING schrijft vaak dat er veel overstappers zijn, naar die app, om alles mobiel te gaan doen.
Maar ik twijfel er toch flink aan, of dat wel zo is.
Ik denk, dat die groep "niet-overstappers", vaak zijn dat oudere mensen, vrij constant is, en zich niet gek laten maken.

Niet dat ik nou zo dol op die scanner ben, maar ik wil na oktober wel bij mijn geld kunnen.
Er werd eerder in dit topic geschreven, dat men hoopte, dat de TAN-code lijsten toch zouden blijven.
Maar dat is ijdele hoop.
De ING zet deze ingeslagen weg gewoon door.

Zodra ik hem in huis heb, ga ik hem uitproberen.
En zal ik jullie mijn bevindingen van de scanner laten weten.
En dan denk ik aan de volgende onderwerpen: Of het gemakkelijk te bedienen is, de leesbaarheid van het schermpje, de hoeveelheid (extra) handelingen die je ermee moet doen, de bijbehorende papieren ter instructie en uitleg, of die makkelijk en goed te begrijpen zijn, etc.
Ik zal daarvoor een nieuw topic openen. Mist de moderatoren dit handig vinden. Anders wordt dit topic zo'n warboel.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn scanner is geactiveerd , maar zoals ik al eerder schreef blijf ik per SMS TAN-codes krijgen . Kan dus nog niet vertellen hoe het bevalt . Kan nu al wel zeggen dat ik vergeleken met andere banken met dataloggers , of hoe die dingen ook mogen heten , het aantal te nemen stappen erg veel vind. Met name gebruikersnaam en wachtwoord zijn gewoon gebleven en er is een extra te onthouden code bij gekomen . Veel te veel om te moeten onthouden en ook nog geheim te moeten houden. Daarom schat ik in dat de klanten die dit opgedrongen is opnieuw teleurgesteld zullen zijn . Ben zeer benieuwd wat de reacties zullen zijn.
@E.T. Wiersum
Inderdaad, meer dingen om te onthouden, en meer handelingen.
Een en ander had ik al, via de diverse websites van de ING, in eerdere postings van mij, hier in dit topic, door mij genoemd, begrepen.
En vergeet niet de inlog procedure.
Die gaat binnenkort óók veranderen.
Het wordt dan, gebruikersnaam, en wachtwoord intypen.
En óók nog de scanner gebruiken, en daarmee ook nog een extra code intypen.
Ik ben benieuwd hoe e.e.a. mij zal bevallen.
Ik denk dat heel veel oudere mensen toch het e.e.a. gaan opschrijven op een papiertje, om bij de computer te bewaren.
Ondanks dat de bank dat niet goed, en niet leuk zal vinden.
Je kunt als oudere niet alles meer (gaan) onthouden.
Reputatie 7
Badge +6
Vindt de bank geen ramp hoor @Eamb . Als ouderen beroofd worden als gevolg van het opschrijven op papiertjes , keren ze geen cent uit . Mogelijk zeggen ze dan ook nog : Had je maar voor de smartphone-methode moeten kiezen. Theoretisch mag het dan superveilig zijn , in de praktijk wordt het juist onveiliger. Je kunt van de meeste ouderen onmogelijk verwachten dat ze zo veel kunnen onthouden zonder op te schrijven , temeer omdat velen nog veel meer codes en wachtwoorden moeten onthouden die niet opgeschreven mag worden.
@E.T. Wiersum
Nee, ik vind de bank nou ook niet zo'n grote ramp.
Want ik gebruik mijn ING rekening momenteel bijna uitsluitend als boodschappen rekeningetje.
Maar ze mogen wel wat meer, en beter, met hun klanten communiceren.
Daar schort het, al lange tijd, te vaak aan.
En ze moeten niet te veel veranderingen tegelijk gaan doorvoeren.
Niet iedereen is meer in staat alles te gelijk te "behappen".
Gelukkig lukt mij dat nog wel.

U schreef:

"... ... Als ouderen beroofd worden als gevolg van het opschrijven op papiertjes, keren ze geen cent uit. Mogelijk zeggen ze dan ook nog: "Had je maar voor de smartphone-methode moeten kiezen". "

Dat gaan ze zeer zeker doen, om onder de schade claim uit te komen.
Daar kun je geheid op rekenen.
Nog steeds krijg ik berichten dat ik geen keuze heb gemaakt: na onlangs een brief, nu weer in "Mijn ING".

Dit terwijl die scanner hier al weken ligt.

De ING is gewoon niet goed wijs.
@Léonz
Het verbaasd mij allemaal niet.
Het is mij al lang duidelijk dat er afdelingen zijn, bij de ING, die langs elkaar heen werken.
Zo heb ik zelf nooit een bericht gehad, dat ik op termijn een scanner kon aanvragen, of dat ik hem al meteen kan aanvragen.
Ik heb hem op 8-5-2019, uit eigen initiatief, zelf maar aangevraagd.
Want ik had ook al ergens gelezen dat de papieren TAN-code lijsten per oktober 2019 uitgefaseerd worden.

Heeft u de scanner al gebruikt?
En zo ja, hoe is uw ervaring daarmee?
Is bijvoorbeeld de bijbehorende uitleg duidelijk genoeg, voor oudere mensen ?
Zelf heb ik wel enige ervaring met dat soort van apparaatjes, via mijn andere bank, de ABN-AMRO.
En heeft de Windows 10 "nachtlamp" instelling geen invloed op de scanner? De"nachtlamp" instelling in Windows 10 is een blauwfilter voor jouw beeldscherm, in de nachtelijke uren.
Bijvoorbeeld van 22:00 uur `s-avonds tot 7:00 uur `s-morgens.
Moet je die "nachtlamp" dan niet uitzetten, bij gebruik van de scanner op dat moment?
Of heeft u daar geen ervaring mee omdat u die Windows 10 instelling permanent hebt uitstaan?
Dat vraag ik omdat die scanners gekleurde blokjes patronen (Dit is een QR-code = Quick Response code) inscannen.
En als de kleuren van de QR-code veranderen, werkt die scanner dan nog wel goed?
Persoonlijk denk ik van niet.
Maar ik heb met de QR-codes helemaal geen ervaring, vandaar
Hallo Eamb,

De scanner blijft zo lang mogelijk in het doosje.

Ik zit bij Windows 7.

Mijn beeldscherm is al jaren defect, dus de scanner zal waarschijnlijk niet werken.
@Léonz
Windows 7 heeft geen "nachtlamp", geen blauwfilter instelling voor uw beeldscherm.
Windows 10 wel.
Maar van af oktober heeft u, denk ik, toch een probleem, als de TAN-codes eruit gaan, en u de scanner moet gaan gebruiken.
Ik denk, dat de scanner, de vreemde kleuren, in de QR-code, door uw defecte beeldscherm, niet zal accepteren.
Maar gelijk heeft u. U heeft de scanner al in huis. En u heeft nog de tijd.
Ik geef u groot gelijk door dat ding nog maar even in het doosje te laten.
Hallo Eamb,

In plaats van de Nachtlamp gebruik ik in Windows 7 sinds lange tijd f.lux. Waarschijnlijk dezelfde werking (blauw licht filter).

Tijdens een ING-chat enige tijd geleden werd inderdaad door de ING-meneer beaamd dat de kans groot was dat de scanner niet werkt bij een defect beeldscherm. Schijnt erg kleurgevoelig te zijn.

Ik hoop maar dat de Rabo nog blijft werken met cijferinvoer in hun apparaatje, want de Rabo is mijn Plan B.
@Léonz
Dat is inderdaad net zo iets.
Die ING Scanner is inderdaad kleurgevoelig. Want die QR-code (blokjes patroon, Quick Respons code) werkt met gekleurde blokjes.
Afwijkende kleuren verstoren de goede werking ervan.
Ik heb er navraag naar gedaan.
Uw keuze voor, wat u, plan B noemt, lijkt mij een verstandige keuze momenteel voor u.
En u kunt altijd nog uw scanner van de ING, op een later tijdstip, in gebruik nemen, als u aan een nieuwe computer toe bent. Dan koopt u meteen ook een nieuw beeldscherm erbij.
Ik denk niet dan de RABO bank spoedig op andere apparaatjes overgaat. Die cijferapparaatjes, zoals u ze noemt, zijn veilig genoeg.
Zelf heb ik er ook zo een, maar dan een van de ABN-AMRO.
Ik heb er nooit veiligheids problemen mee gehad.
------------------------------------------------------------------------------------------
Opmerkingen ter zijde:

Zulke "cijfer"-apparaatjes, dus niet de ING scanner, werken veel simpeler, en veel eenvoudiger, met minder handelingen. Een en ander begrijp ik, na alle informatie er over bestudeerd te hebben.

Overigens mijn ING scanner is reeds onderweg, sinds 19-7-2019. ( Aanvraag heb ik gedaan op 8-5-2019 ! )

Als ik hem binnen heb gekregen, zal ik een nieuw topic beginnen waarin ik mijn ervaringen ermee met iedereen, op dit forum, deel. Dan is iedereen, die er ook aan moet, goed geïnformeerd over hoe en wat met de scanner. En kan men ook van elkaars opmerkingen erover leren.
Reputatie 2
Badge +1
Mij is duidelijk dat ING niet bereid is om de TAN-codes (op papier of per SMS) te handhaven t.b.v. het gebruikersgemak van hun, veelal oudere, klanten.
Dus ben ik gaan zoeken naar andere mogelijkheden. Hun scanner bleek voor mij niet geschikt. De aangekondigde XL-scanner met spraaksoftware is dat mogelijk wel, maar heeft. net als de andere methoden, voor mij het grote nadeel dat je voor het gewone inloggen, om even op de computer de betaalrekening te bekijken, al een apparaat nodig hebt.

Ik heb ontdekt dat dat niet bij alle banken het geval is. Inloggen bij SNS, bijvoorbeeld, kan (voorlopig?) nog met een Digicode (gebruikersnaam + wachtwoord). Voor een betaling moet r wel een extra code worden ingevoerd, via de Digipas, ee apparaatje met cijfertoetsen dat een code genereert. Voor slechtzienden is daarvan ook een grotere versie beschikbaar.
Ik overweeg nu om over te stappen.

Nu ik toch aan het zoeken ben geslagen, heb ik ook andere informatie over banken erbij betrokken. Ik vond een aantal websites daarover, zoals van de Eerlijke bankwijze en van de Consumentenbond. Van die laatste vond ik er twee hel informatief: Wat is de beste bank? En informatie over en keuzehulp voor betaalrekeningen.
Interessant om te zien dat ING vaak als slechtste keus uit de bus komt.
Onze Bond maakt ook duidelijk wat er bij overstappen komt kijken. Ik heb die mogelijkheid lang niet overwogen vanwege alle 'gedoe'. Maar nu blijkt dat de nieuwe bank daarvoor veel hulp biedt. Het blijft vsast nog steeds een klus, maar de ervaringen met ING werken op mij heel motiverend 🙂 om die mogelijkheid goed uit te zoeken.
Ik heb nu een betaalrekening bij SNS aangevraagd om het werken daarmee uit te proberen. Zodra ik meer weet, laat ik dat weten.
Reputatie 2
Badge +1
DAT WORDT OVERSTAPPEN!
Ervaringen met SNS bank zijn tot nu toe positief. Hun klantenservice werkt goed. Hun speciale digipas (grote toetsen en spraakondersteuning) werkt voor mij ook goed. Je kunt het adresboek van o.a. de ING, via een download van de Af- en Bijschrijvingen van de laatste 12 maanden, in Mijn SNS adresboek laten overzetten (nog niet geprobeerd).
Wordt vervolgd.
Willem
Badge
MobieleApp-weigeraars, verenigt u!

Vanwege de veiligheidsrisico's heb ik de mobiele app nooit willen gebruiken. Het is hier vaker gezegd: zonder TAN-codes (op een dedicated oud mobieltje bijvoorbeeld) heb je aan één apparaat genoeg om een rekening leeg te plunderen. Gelukkig was daar de scanner. Had van mij niet gehoeven, maar a la.

Nu laat de ING weten dat je per september, de scanner ook mee moet nemen als je alleen gegevens wilt bekijken (wat ik regelmatig doe). Lijkt misschien een onschuldige pesterij om de mobieleapp-weigeraars het leven ongemakkelijk te maken. Maar het betekent ook dat je de 'de tweede sleutel' dan wederom altijd bij je moet hebben. Heel klantonvriendelijk! En de ING zadelt de consument weer met een veiligheidsrisico op.

Hoe ingewikkeld is het eigenlijk om van bank te wisselen?

Hoe ingewikkeld is het eigenlijk om van bank te wisselen?

Fluitje van een cent.
Reputatie 7
Badge +5
@Alfred Gabeler Ik neem aan dat je bedoelt om 'onderweg' gegevens te kunnen inzien.
Maar ik snap het even niet, want waarom zou je dat willen dan? Ik bekijk nooit mijn gegevens onderweg. Ik betaal alleen soms onderweg maar daarvoor heb ik mijn betaalpas.

Trouwens, iets anders en over veiligheid gesproken. Ik meende daar al iets over gelezen te hebben maar ik log altijd in via een bepaalde link. Voorheen kwam ik dan na het inloggen direct op de ING-site. Nu zou ik eerst een per SMS toegestuurde code moeten intikken maar dat doe ik dus niet.

Na het intikken van mijn password hoor ik die code binnen komen op mijn (oude!) mobiel. Ik doe daar echter niets mee en tik dan in een nieuw tabblad nogmaals op die link en hee, ik zit er al in en kan alles doen wat ik wil!! En mijn mobiel zit inmiddels vol met allerlei ongebruikte berichten met codes.

Nee, het gaat hardstikke goed met al die veiligheidsmethodes die ING inmiddels heeft verzonnen. ING is echt een voorbeeld hoe je dat moet doen en de betrouwbaarheid van ING druipt er af.

Ik durf bijna niet meer hardop te zeggen dat ik er ooit zelf heb gewerkt.

Reageer